Snål pendlarbil för motorväg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har du ens SETT BMWi3?

:)

Det är en modegrej, samt att det är bra om +500hk skall ned i asfalten. Men oftast helt onödigt.


Buy quality, cry once
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kör ju runt i en fiat fiorino med 1,3 diesel själv. Bor man i Sverige som inte dödskattar alla dieslar med fem säten så är ju grande punto samma teknik i grund med samma maskin.
Mycket illa kan (skulle) jag säga om den bilen, men billig att köra är den, jämfört med allt annat jag kört.
Visserligen fördubblas förbrukningen mellan 80 och 120,men det är ändå från 0,3 till 0,6. Många bilar klarar sig under 0,6 i broschyren, men denna får inte i sig mer än 0,6 hur mycket jag än gasar.
Komforten är också forvånansvärt bra (för en gammal billig småbil), men ljudnivån på dåliga vägar blir det lite värre med. Omkörningar ska man heller inte fundera på, men på motorväg är det ju bara att hålla stumt i vänsterfil. Bilfan går inte mycket mer än 150 och där får den inte heller i sig mer än 0,6.

Annars är billigaste bilen jag kört motorväg med varit en gammal bmw e36 coupé med 2,5lit M50. Att påstå att den var billig att köra är väl en överdrift, men motorn gillade varv och gick som absolut billigast per kilometer i 120. Där jag ofta kör långkörningar i 140 så har endast fianten kommit ner under bimmerns förbrukning, och den vill man inte köra de hastigheterna med så länge ändå. Minde bensindrivna motorer har helt enkelt gått för tungt över 120.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men nu har småbilar och elbilar onödigt feta däck, som om rullmotstånd inte existerade.
Som nämnts så handlar det nog mycket om mode. Likaså att var och varannan bil ska ha lågprofildäck.


Kör ju runt i en fiat fiorino med 1,3 diesel själv.
En liten varning för Fiat Fiorino med robotväxellådor bara. De verkar vara bara aningen mer driftsäkra än dem som VW använde i Lupo. Att Postnord gick ifrån Fiat Fiorino berodde tydligen till viss del på de växellådorna och att dem inte trivdes med att alla start och stopp som blir inom exempelvis lantbrevbäringen. Plus att temperaturer under -15°C nästan var en garanti för stillastående bilar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vi köpte en gammal Polo bensinare för att dottern skulle kunna öva med en manuell bil.
Den drar 0,5-0,6 beroende på hastighet och gasgladhet.
Gissar att en Polo diesel drar mindre ändå.
Är förvånansvärt förtjust i den lille rackaren.
Absolut ingen speed-kula men går riktigt bra för att vara en lite bil. :)

Jag har haft en polo gti o maken till bildjävul:huvet att krångla i det elektriska.. priset tig den en kall morgon när glödspirals indikatorn tände sig på en bensin bil. Eller att den inte startade för att bromsljus kontakten glappade osv osv 120-150 1+liter milen men när den gick så var den kul som fasen på kurviga vägar.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag har haft en polo gti o maken till bildjävul:huvet att krångla i det elektriska.. priset tig den en kall morgon när glödspirals indikatorn tände sig på en bensin bil. Eller att den inte startade för att bromsljus kontakten glappade osv osv 120-150 1+liter milen men när den gick så var den kul som fasen på kurviga vägar.

Nää, du svamlar du, EPC-lampan möjligtvis.

Eller helikopterlampan som våra kunder säger.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
ja både 340 och 360 och 480 var riktiga skitbilar...
dock är dagens små volvo bara förklädda fordar och därför samma skit som ford är

Fast det är inte sant. 340 med lilla motorn och manuell låda är den mest körglada bilen Volvo har tillverkat. Alla andra modeller har varit för framtunga.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Mina erfarenheter från dryga fem års veckopendling (a 30x2 mil per vecka, ish) är att små motorer snarare drar mer, eller minst lika mycket, när man kommer upp i fart. Plus att de för ett jäkla oväsen eftersom de måste tugga högvarv. (Precis som du konstaterat.)

Nu har jag inte provat några riktigt nya bilar men oavsett diesel eller bensin så verkar brytgränsen gå någonstans runt 150hk

Min nuvarande A4 1.8T går nästan snålare än småbilarna jag haft tidigare (polo, astra, octavia) men klart bekvämare. Haft några diesel låne/hyrbilar runt 140hk som inte var märkbart snålare men förde ett jävla liv. ~170hk varianterna var betydligt trevligare med ungefär samma förbrukning.

Då ligger jag oftast med farthållaren någonstans runt 130.
Går man ner lite i fart till ca 100 blir spelreglerna helt andra dock.

Så jag inbillar mig att "vilken diesel som helst" runt eller över 160hk i den prisklassen blir typ samma. Bara välja vilken efter komfort och smak.

Opel och Mazda har jag hört mycket bra om i bekantskapskretsen.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Många bra förslag. Har börjat kollat en del efter Opel Asta kombi 1.7d.
Mammas Peugeot 307 går väldigt bra i motorvägstempo, osäker på om det är 1.6 eller 2.0 diesel. Nackdelen är att jag som sagt knappt når fram till ratten... Så de är väl inte direkt mitt förstahandsval.
Honda civic 2013 och frammåt såg ju riktigt trevliga ut. Har dock släppt tanken på hatchback, inser att det är praktiskt med kombi. Civic kombi ligger tyvärr lite högre i pris. Men ska åka och kolla på en så får jag avgöra om jag kanske får räkna lite och se om jag kanske höjer budgeten, för de ser betydligt roligare ut än opel astra.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nää, du svamlar du, EPC-lampan möjligtvis.

Eller helikopterlampan som våra kunder säger.

Du.. då skulle du se min passat..

På tre år bytte jag
Vindrutetorkar motor bak,
Stötdämpare och fjadrar runt om
Broms skivor o ok runt om
Bakaxel.
Hjulager runt om
Handbroms wire
Bränsle pump
Abs givare runt om
Magnet ventil
Luftmasse mätare
Knack sensor
Termostat
Temp givare
Luft temp sensor
Vevhus ventilations rör
Styrväxel
Kylare.

Dessutom fick jag löda om i instrumentet så jag fick släckt airbag lampan o ABS torts bytet av givarna.

Diagnostik uttaget dog utan att det var kabel fel

Larmet dog utan kabelfel

Elhissar o central lås dog

Till slut gav jag bort bil helvetet till en kille som skulle köra stubb rejs

Det kuliga är att en granne har en A6 som dom hal lagat för 40,000 o den bil fan går inte heller:D
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Du.. då skulle du se min passat..

På tre år bytte jag
Vindrutetorkar motor bak,
Stötdämpare och fjadrar runt om
Broms skivor o ok runt om
Bakaxel.
Hjulager runt om
Handbroms wire
Bränsle pump
Abs givare runt om
Magnet ventil
Luftmasse mätare
Knack sensor
Termostat
Temp givare
Luft temp sensor
Vevhus ventilations rör
Styrväxel
Kylare.

Dessutom fick jag löda om i instrumentet så jag fick släckt airbag lampan o ABS torts bytet av givarna.

Diagnostik uttaget dog utan att det var kabel fel

Larmet dog utan kabelfel

Elhissar o central lås dog

Till slut gav jag bort bil helvetet till en kille som skulle köra stubb rejs

Det kuliga är att en granne har en A6 som dom hal lagat för 40,000 o den bil fan går inte heller:D

Well, typ så är min arbetsdag, inte kul.
Jag har gjort mig av med allt vad bilar heter, nu blir det endast mc.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Du.. då skulle du se min passat..

På tre år bytte jag
Vindrutetorkar motor bak,
Stötdämpare och fjadrar runt om
Broms skivor o ok runt om
Bakaxel.
Hjulager runt om
Handbroms wire
Bränsle pump
Abs givare runt om
Magnet ventil
Luftmasse mätare
Knack sensor
Termostat
Temp givare
Luft temp sensor
Vevhus ventilations rör
Styrväxel
Kylare.

Dessutom fick jag löda om i instrumentet så jag fick släckt airbag lampan o ABS torts bytet av givarna.

Diagnostik uttaget dog utan att det var kabel fel

Larmet dog utan kabelfel

Elhissar o central lås dog

Till slut gav jag bort bil helvetet till en kille som skulle köra stubb rejs

Det kuliga är att en granne har en A6 som dom hal lagat för 40,000 o den bil fan går inte heller:D
Du kör väl för mycket eller så är det fel årsmodell :)
Min Passat 1,8t -00 köpte jag -04 och har nu kört 10 000 mil. Mätaren står på 16 300 mil nu.
Bytt utöver service:
Vattenpump
Kamrem
Batteri
Ena framljuset (stenskott)
Halvljuslampor
Bak- och bromljuslampor
Luftmassemätare
Bromsbelägg, minns inte om de bytte bromsslangarna samtidigt
Torkarblad såklart
Samma vinterdäck som jag fick med 2004
Sommardäcken är bytta en gång

Edit: givaren till tempmätaren är bytt två gånger och är trasig nu igen. Vad var det Volkswagen sa om piratdelar? Byt inte ut din Volkswagen del för del? En fungerande givare vore något för min Passat.
Meckarna på Din Bil i Hammarby och Bromma skulle jag kunna skriva mycket om men det blir lite ot i tråden.
Bilen drar i alla fall under 0,8 som var mitt krav. Kan komma ner på 0,65 men då går det runt 80-85 blås.
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag har en Hyundai i30 110hk diesel. Drar under 0,5 på motorväg och strax över vid blandad körning. Jag tycker komforten är bra, men den är ju definitivt inte rapp.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bytt utöver service:...

Ni kör med helt fel bilar. Låter man en -94 Firebird LT1 stå i dvala över vintern räcker det med oljebyten/filter upp till 24,000 mil som vid det miltalet fick tändstiften bytta för första gången sedan 1994. Förr-förra året plockade jag bort AC-pumpen som havererat - så där tjänar jag ett par hästkrafter - samt att OptiSpark'en byttes till ny. Ljuddämparen lagade jag 2004 med ett par hekto svetstråd, håller än. Original bromsskivor sitter kvar på den.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top