Snål pendlarbil för motorväg

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Behöver byta till en snålare bil. Kör 14 mil per dag varav 95% är motorväg.
Många småbilar ser snåla ut på pappret men är drevade så att de varvar ohälsosamt mycket vid 120.
Finns det något undantag? Diesel och prisnivå 60-80 tusen.

Någon som har erfarenhet inom detta område?
Funderar på Volvo C30 D2 6 växlad manuell, har den samma utväxling som min nuvarande V70 2,5ft så kan den nog gå riktigt snålt och fint.

Något annat jag borde kolla på?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tittar du på verkstads statistik skall du skita i c30 det finns statistik inte en bil som krånglar så mycket. Volvos småbilar är kass..

Opel astra diesel 0,5 milen i 110-120 km 2200 rpm

Toyota corolla går billigt med.
 

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Ort
Uppsala
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
Tråkiga men enkla svaret utifrån mina personliga erfarenheter är att i 120 drar alla bilar mycket. För ett antal år sedan pendlade jag motorväg till jobb i en då skapligt ny passat 140hk diesel, låg mest i vänsterfil och stökade mig fram. Ledsnade på det till slut och parkerade mig i högerfilen med farthållaren på max 100. De minuter jag förlorade på det tog ja nog igen i ökad livslängd pga sänkt blodtryck. Jag har dock ingen statistik på min förbrukning då men drog avsevärt mycket mindre soppa.

Flyttade sedan och bytte jobb. Pendlade 18 mil med en 2016 fabia 110hk bensinare. Då mest 90-landsväg så inte riktigt motsvarande din pendling. Den drog under det året jag pendlade så långt 0,54l/mil. Upplever inte att den varvar så fasligt när jag pressar motorväg med den heller. Funderade mycket på bilval då inför flytt och pendling, kom fram till att bensinare nog skulle löna sig över diesel pga skatt, servicekostnader mm.

Hade en kollega som pendlade i en peugeot 20? diesel som gick snålt så de kanske kan vara värda att kika på.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Vill du pendla billigt och bekvämt skulle jag tipsa om en doldis. Peugeot 508 1,6 HDI. Den vi hade förut (ex sambon kör den ännu) brukade köras på ca 4,5 i snitt. Drog ca 4,2 i 100 och ca 5,0 i 130. Som snålast körde jag hem från sälen på 3,7, fullpackad med familj. Körde i jobbet samtidigt en V70 D4 AWD Classic som alltid drog minst 2-3dl extra per mil. Peugeot en var tystare på vägen.
Jag hade innan denna mycket förutfattade meningar mot franska bilar, men enda reparationerna på 6000 mil är (nu rullat drygt 13´000 är en generatorrem (fick dock bärgas då spännaren släppte) och ett hjullager. Bilen är kanske inte lika "tyskt konstruerad" som premium vagnarna men otroligt prisvärd och bekväm...
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Tittar du på verkstads statistik skall du skita i c30 det finns statistik inte en bil som krånglar så mycket. Volvos småbilar är kass..

Opel astra diesel 0,5 milen i 110-120 km 2200 rpm

Toyota corolla går billigt med.

Aha, läst om problem med 1,6D innan 2011, men det är mer problem än så alltså.
Ska kika på Astran, låter lovande.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Tråkiga men enkla svaret utifrån mina personliga erfarenheter är att i 120 drar alla bilar mycket. För ett antal år sedan pendlade jag motorväg till jobb i en då skapligt ny passat 140hk diesel, låg mest i vänsterfil och stökade mig fram. Ledsnade på det till slut och parkerade mig i högerfilen med farthållaren på max 100. De minuter jag förlorade på det tog ja nog igen i ökad livslängd pga sänkt blodtryck. Jag har dock ingen statistik på min förbrukning då men drog avsevärt mycket mindre soppa.

Flyttade sedan och bytte jobb. Pendlade 18 mil med en 2016 fabia 110hk bensinare. Då mest 90-landsväg så inte riktigt motsvarande din pendling. Den drog under det året jag pendlade så långt 0,54l/mil. Upplever inte att den varvar så fasligt när jag pressar motorväg med den heller. Funderade mycket på bilval då inför flytt och pendling, kom fram till att bensinare nog skulle löna sig över diesel pga skatt, servicekostnader mm.

Hade en kollega som pendlade i en peugeot 20? diesel som gick snålt så de kanske kan vara värda att kika på.

Grejen är att jag oftast kör 100-110, på grund av den ansenliga förbrukningen. Men skulle gärna vilja kunna köra 120 utan att bli ruinerad.
Min mamma har en Peugeot 307cc diesel som är väldigt snål, och drevad för motorväg. Men sitter jag med vettigt avstånd till pedalerna så når jag knappt ratten... Har förstått att det är så på de flesta franska och italienska bilar. Funkar upp till 180cm. Medans jag är 194cm lång.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Vill du pendla billigt och bekvämt skulle jag tipsa om en doldis. Peugeot 508 1,6 HDI. Den vi hade förut (ex sambon kör den ännu) brukade köras på ca 4,5 i snitt. Drog ca 4,2 i 100 och ca 5,0 i 130. Som snålast körde jag hem från sälen på 3,7, fullpackad med familj. Körde i jobbet samtidigt en V70 D4 AWD Classic som alltid drog minst 2-3dl extra per mil. Peugeot en var tystare på vägen.
Jag hade innan denna mycket förutfattade meningar mot franska bilar, men enda reparationerna på 6000 mil är (nu rullat drygt 13´000 är en generatorrem (fick dock bärgas då spännaren släppte) och ett hjullager. Bilen är kanske inte lika "tyskt konstruerad" som premium vagnarna men otroligt prisvärd och bekväm...

Hm, låter ju rätt lovande. Frågan är om ratten sitter lika långt fram i den som i 307cc.
Får försöka hitta någon att provköra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Exet pendlade mycket, hon sålde sin SAAB 9-5 och köpte en ny liten Opel Diesel, bilen betalade i princip sig själv på skillnaden i bränsleförbrukning.

Hon pendlar mest 90 väg, men åkte ibland motorväg med den, skulle tippa på att hon ligger ca 10 över skyltat, om hon inte har saktat in på äldre dar.

Förutom att bränslekonomin var bra har den gått som en klocka också
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
hade en peugeot 207 med 1,6 diesel.... 0,42 visade färddatorn och den stämde riktigt bra... landsväg/motorväg.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hustrun åker 2013 Golf 1,6 diesel bluemotion, Väldigt högt växlad. Ligger lugnt i 120 kmh. Drar runt 0,4 . Billig skatt o förs.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Hade en Clio diesel när jag pendlade. Ganska stor motor 1.5l turbo i en liten bil så den gick mjuk och snål och hade ändå pulver när det behövdes. Rena sparbössan. Annars är 14 mil ingenting för de nya elbilarna om man ska köpa nytt. Inköpspriset är högt men de rullar billigt. Peugeot 208e är snygg och måttligt dyr t ex

Puig is my virtual mentor
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Aha, läst om problem med 1,6D innan 2011, men det är mer problem än så alltså.
Ska kika på Astran, låter lovande.

Volvo har väldiga problem med elfel.. grabben kör bärjare så det är inte så svårt att dra slutsatser om vilka bilar man skall undvika.

Bmw saab volvo bärjas ofta.
Opel bärjas sällan.
Subaru o toyota i princip aldrig.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har kört Citroen C1 de senaste 5 åren (samma som Toyota Aygo alltså).
Tio mil om dagen, landar ofta på 0,63 liter/mil. Den är snål i köerna men full fart rakt fram så drar det iväg.
Den har varit fantastiskt problemfri men nu börjar den behöva en del kärlek för att återfå sitt forna jag.

Den bullrar, krocksäkerheten är väl i klass med en kakform och komforten kan diskuteras.
Jag råder egentligen ingen att göra som jag ifall man inte är lika sjukligt snålt lagd som jag är.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vi köpte en gammal Polo bensinare för att dottern skulle kunna öva med en manuell bil.
Den drar 0,5-0,6 beroende på hastighet och gasgladhet.
Gissar att en Polo diesel drar mindre ändå.
Är förvånansvärt förtjust i den lille rackaren.
Absolut ingen speed-kula men går riktigt bra för att vara en lite bil. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi köpte en gammal Polo bensinare för att dottern skulle kunna öva med en manuell bil.
Den drar 0,5-0,6 beroende på hastighet och gasgladhet.
Gissar att en Polo diesel drar mindre ändå.
Är förvånansvärt förtjust i den lille rackaren.
Absolut ingen speed-kula men går riktigt bra för att vara en lite bil. :)

Det finns ju en polo diesel som är enkom byggd för att vara snål (0.3 tror jag), tyvärr hade den en "robot-växellåda" som krånglade något enormt, jag blev erbjuden att köpa en sån som krånglade (typ för skrotvärdet) och försökte sätta mig in i problematiken, men när det finns en hel marknad med delar för att bygga om växellådan till manuell så anser jag att problemet är så vanligt och stort att hela bilen går bort.

Dessutom var den nog ingen långfärdsvagn heller
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det finns ju en polo diesel som är enkom byggd för att vara snål (0.3 tror jag), tyvärr hade den en "robot-växellåda" som krånglade något enormt, jag blev erbjuden att köpa en sån som krånglade (typ för skrotvärdet) och försökte sätta mig in i problematiken, men när det finns en hel marknad med delar för att bygga om växellådan till manuell så anser jag att problemet är så vanligt och stort att hela bilen går bort.

Dessutom var den nog ingen långfärdsvagn heller

Så är det nog.
Jag vet ingenting om hur Polo är generellt vad gäller kvalitet.
Men min lilla bil går bättre än jag förväntat mig och har faktiskt inga problem med motorväg heller. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det finns ju en polo diesel som är enkom byggd för att vara snål (0.3 tror jag), tyvärr hade den en "robot-växellåda" som krånglade något enormt, jag blev erbjuden att köpa en sån som krånglade (typ för skrotvärdet) och försökte sätta mig in i problematiken, men när det finns en hel marknad med delar för att bygga om växellådan till manuell så anser jag att problemet är så vanligt och stort att hela bilen går bort.

Dessutom var den nog ingen långfärdsvagn heller
Du tänker inte på Lupo 3L nu (ännu mindre än Polo)? Den hade en robotväxellåda gjord av mjukost. Kollade lite på såna när jag var på jakt efter bil en gång. Att det inte stod något i annonsen om växellådsproblem var ovanligt.

För skojs skull tittade jag på Blocket efter Lupo 3L nu. Det finns tre stycken. En som säljes som "objekt/reservdelar" med trasig växlingsrobot. En "behöver en grundinställning" för att den inte växlar som den ska. Och en där det faktiskt inte står något alls om några växlingsproblem :va dock ligger den ute för 28k.

I allmänhet annars när det gäller att hitta bränslesnål bil så skulle jag säga att en ganska liten dieselmotor är vad man ska titta på. Kanske någonstans 1.4 till 2.0 liter alternativt ca 75-120hk. Är motorn för liten och svag kommer den få ligga på höga varv i 120kmh och är den för stor drar den bara soppa i onödan ändå. Men allt som oftast så är en bil som bränslesnålast i hastigheter under ca 80kmh för där verkar någon magisk gräns gå för när luftmotståndet snabbt blir en allt större faktor.

Jag har provat en Audi A4 2.0TDi Ultra (140hk kanske :va tvåhjulsdriven iaf) som gick förvånansvärt snålt. Däremot har jag nog inte trivts med någon av de A4 jag kört de senaste 15åren, ingen aning varför.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Lupo 3L matchas av Audi A2 med samma maskineri. De börjar bli gamla nu, men det finns syskonmodeller med nästan lika snål motor. På dem slipper man lättrullade hjullager och annan trollkonst.
Det finns inga genvägar till den perfekta förbrukningen. Låg fart och hal kaross är tricket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du tänker inte på Lupo 3L nu (ännu mindre än Polo)? Den hade en robotväxellåda gjord av mjukost.

Lupo 3L matchas av Audi A2 med samma maskineri. De börjar bli gamla nu, men det finns syskonmodeller med nästan lika snål motor. På dem slipper man lättrullade hjullager och annan trollkonst.
Det finns inga genvägar till den perfekta förbrukningen. Låg fart och hal kaross är tricket.

Jo, visst fasen var det Lupo den hette, så ointresserad är jag av VAG bilar.

En sak som jag tycker är konstig med både snålbilar och Elbilar är att dom sätter så jävla onödigt breda däck på dom.

Snålbilar/elbilar körs ju utav miljömuppar med gabardinbrallor och stickad kofta, inte snubbar med RayBan's och skinnjacka.

Jag körde ju tidigare SAAB, och eftersom 900 OG i princip är en Saab 99 från 68 med en facelift så hade jag sommardäck i dimensionen 165/15, så när orginaldäcken 186/65/15 var slut slängde jag på en uppsättning smala däck, det gjorde baske mig en dl milen, och dom var inte märkbart sämre annat än vid mycket hård kurvtagning.
(vilket gabardinbrallorna aldrig ägnar sig åt)

På vintern körde jag enbart med fulldubbade 165/15, bilen skar genom moddsträngarna som om den rullade på sågklingor. (jag jobbade på däckverkstad då)
Däckverkstan jag jobbade på sålde även Michelin som hade däck med extra lågt rullmotstånd, jag provade aldrig själv dock då dom var dyra och jag hade god tillgång till begagnade däck.

Men nu har småbilar och elbilar onödigt feta däck, som om rullmotstånd inte existerade.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top