Två ljuddämpare?

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Har en cbr1000 med ett scorpion dämpare och undrar över varför jag har en dämpare under hojen också? Kan nån förklara varför den inte bara sitter en burk.. grenrören går in i en burk under hojen å den leder i sin tur till min scorpion dämpare vid sidan av hojen ????
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är dels för att två dämpare behövs för att klara ljudkraven utan att dämparen på sidan av hojen blir stor som en soptunna (i ditt fall låter det ju då som att den delen är utbytt mot en aftermarket) och dels för att den tunga katalysatorn också behöver plats. Bättre för viktcentralisering om den massan ligger unde hojen. Min ducce har liknande princip, nästan all ljuddämpning ligger i kat-boxen under hojen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har inte i princip alla nyare hojar en burk under motorn som sen leder vidare ett rör till ytterligare ljuddämpare? Ljuddämpningskrav? Katalysator? Varför undrar du detta, det är väl bara så?
 

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Jag försöker bara förstå varför jag har dubbla när min gamle cbr900 klarade sig med bara en dämpare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag försöker bara förstå varför jag har dubbla när min gamle cbr900 klarade sig med bara en dämpare.

Din gamla cbr900 klarade sig med ljuddämpare.
Nyare hojar har också krav på katalysator så nu behövs två burkar, först katalysator, sedan ljuddämpare.
Men ljuddämpningen i katalysatorn kan vara så bra så jag har sett en man med Yamaha R6 som utan problem skippat "ljuddämparen" och enbart satt en liten tratt ut åt sidan från katalysatorn för inte få avgaser olja på bakdäcket, spara vikt.
Och det gick bra vid bankörning där kraven på lågt ljud är högre än på gatan.
Det finns ju ljudmätare och kontrollanter vid bankörning. Sånt saknas ju idag på gatan.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top