Video Adventure Bike Of The Year 2019

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bra test men en märklig slutsats. Hondan hänger inte med de övriga varken motormässigt eller fjädring/chassi. Yamahan är mjuk och gungig men smidig och har en bra motor. BMW:n är bäst på i princip allt men när de kör hojarna och redovisar deras respektive egenskaper så har KTM:n bäst fjädring och chassi, speciellt offroad och en vass och rolig motor...

Sen vinner Yamahan före BMW, KTM 3:a och Honda sist?

Yamahan vinner för att den är billig, inte för att den är bäst. Har inte en test som syfte att redovisa den bästa hojen sen får kunden avgöra hur mycket deg det kostar att få den bästa hojen?

Sen tycker jag att det blir en lätt nedlåtande ton ("lilla gumman") över att man väljer en hoj som är billig och snäll så att "den vanliga knutten" kan köpa den och direkt ur lådan åka på adventureresor??!?!
Vaddå den vanliga knutten? Snacka om att generalisera...

Nä, jag ska inte gnälla. Det var en bra test, bra testförare med olika bakgrund och syn på det hela. Det var bara slutsatserna jag reagerade på men jag hoppas att vi som köpare är så pass smarta att vi skaffar oss en egen uppfattning och inte lyssnar så mycket på journalisterna. Vi köper ju faktiskt hoj med hjärtat och inte med hjärnan... :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade om jag tänkt mig en längre resa valt Hondan eller Yamahan.
Vill ju inte avbryta resan pga servicebehov.
Minns Bikes försök med 5 bandagar på en vecka med BMW S1000RR. Det blev 2 haverier och 3 bandagar på en vecka.
eller
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
eller ta en titt på
Motorrads 5000 mil tester.
Tycker det är smart välja ett märke som i genomsnitt ligger högt på 5000mil test listan.
Sist jag såg var det en Yamaha MT-07 som toppade listan för minst strul under 5000 mil.
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Bra test men en märklig slutsats. Hondan hänger inte med de övriga varken motormässigt eller fjädring/chassi. Yamahan är mjuk och gungig men smidig och har en bra motor. BMW:n är bäst på i princip allt men när de kör hojarna och redovisar deras respektive egenskaper så har KTM:n bäst fjädring och chassi, speciellt offroad och en vass och rolig motor...

Sen vinner Yamahan före BMW, KTM 3:a och Honda sist?

Yamahan vinner för att den är billig, inte för att den är bäst. Har inte en test som syfte att redovisa den bästa hojen sen får kunden avgöra hur mycket deg det kostar att få den bästa hojen?

Sen tycker jag att det blir en lätt nedlåtande ton ("lilla gumman") över att man väljer en hoj som är billig och snäll så att "den vanliga knutten" kan köpa den och direkt ur lådan åka på adventureresor??!?!
Vaddå den vanliga knutten? Snacka om att generalisera...

Nä, jag ska inte gnälla. Det var en bra test, bra testförare med olika bakgrund och syn på det hela. Det var bara slutsatserna jag reagerade på men jag hoppas att vi som köpare är så pass smarta att vi skaffar oss en egen uppfattning och inte lyssnar så mycket på journalisterna. Vi köper ju faktiskt hoj med hjärtat och inte med hjärnan... :)

Tittade du färdigt på filmen? Bmw:n utsågs ju till bästa adventurehoj 2019.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tittade du färdigt på filmen? Bmw:n utsågs ju till bästa adventurehoj 2019.

Skulle bara kolla att du var med...:)

Sorry, jag räknade bort BMW:n utan att tänka på det. Den är ju i en helt annan klass och jag tycker den ska jämföras med KTM 1290 och Triumph tiger 1200 m fl... :)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Personligen gillar jag KTM'n mest av dessa pjäser men det är inget snack dom alla är riktigt fina hojar med sina egna egenskaper. Tycker det är bra dom är så lika men ändå olika.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hade om jag tänkt mig en längre resa valt Hondan eller Yamahan.
Vill ju inte avbryta resan pga servicebehov.
Minns Bikes försök med 5 bandagar på en vecka med BMW S1000RR. Det blev 2 haverier och 3 bandagar på en vecka.
eller
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
eller ta en titt på
Motorrads 5000 mil tester.
Tycker det är smart välja ett märke som i genomsnitt ligger högt på 5000mil test listan.
Sist jag såg var det en Yamaha MT-07 som toppade listan för minst strul under 5000 mil.

Jag kan minnas fel, men jag tror att HD Road King toppar den listan. Frågan är hur många mil som gått på bakhjulet i innerstan bara... :va

Helt nya konstruktioner är känsliga vad gäller barnsjukdomar och det finns två sätt att hantera dem:

1. Släpp inga nya konstruktioner utan vänta in konkurrenternas lösningar och dra lärdom av vad som fungerar och inte (den sk Suzuki-metoden. De har väl fått ABS och en rudimentär TC numer, sådär en 15-20 år efter konkurrenterna? Värt att nämna att tex BMW haft ABS sedan 1986)

2. Var först med det senaste, ta duktigt/vidrigt betalt av de dumskallar som skall ha det senaste och lägg resurser på att hantera garantiåtgärder på ett sätt som länder till heder (den sk BMW-metoden. Har tappat räkningen på återkallelser sedan 1993. Men oftast blir kunden nöjd ändå i slutändan och köper ännu en snordyr techno-traktor). Fördelen är att hojen när den väl är utsorterad faktiskt är riktigt bra. Och kör man 4000 mil årligen brukar det ofta stå just BMW GS på hojen av någon anledning.

Sedan finns det ju de som gör på annat sätt, men Yamaha och Honda brukar sällan utmärka sig för märkliga fel. KTM har väl en lite annan profil, men om man lyssnar på de orangeklädda entusiasterna så är köregenskaperna värda allt eventuellt krångel. Liksom hos Ducatifolket. Hjärtat, var det. Och med handen på detsamma; visst är det det som räknas.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top