Kan någon rekommendera ett bra kedjeverktyg?

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag tänkte skaffa mig ett kedjeverktyg, men i princip alla jag har kollat på har fått dåliga betyg på forum och/eller webbshopar.

Jag har kollat på verktyg i prisklassen 900:--1400:-

Jag kommer att använda verktyget ca 3-5 ggr/år.

Är det någon som kan rekommendera ett bra kedjeverktyg i den prisklassen, främst för nitning av kedjelås, men det kan ju vara bra att kunna korta ner kedjor ibland också.

Tack på förhand! //Julius
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kapa kedjor gör man lämpligen genom att fila ner niten med vinkelslip (om på hojen) eller bänkslip. Sen knackar du av sidolänken med en dorn eller använder en simpel kedjebrytare [URL="https://verktygsboden.se/specialverktyg-foer-motorcykel/kedjebrytare-25-60?]likt denna.[/URL]

För att nita ihop nitlås så tycker jag absolut att man kan skippa de billiga verktygen. Det blir inte ett dugg bättre än att be en kompis hålla en slägga som mothåll och gå lös med kulhammaren.

Jag har Addemotos nitverktyg. Det är bra och kostar kring tusingen. www.addemoto.se
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Jag har en som heter Motion pro PBR och den kan jag rekommendera!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har en som heter Motion pro PBR och den kan jag rekommendera!

Jag kör med pbr också. Litet smart kedjeverktyg. Förutom nitat så har jag kapat med den 20-30 kedjor också(utan att slipa niten först)
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Kapa kedjor gör man lämpligen genom att fila ner niten med vinkelslip (om på hojen) eller bänkslip. Sen knackar du av sidolänken med en dorn eller använder en simpel kedjebrytare [URL="https://verktygsboden.se/specialverktyg-foer-motorcykel/kedjebrytare-25-60?]likt denna.[/URL]

För att nita ihop nitlås så tycker jag absolut att man kan skippa de billiga verktygen. Det blir inte ett dugg bättre än att be en kompis hålla en slägga som mothåll och gå lös med kulhammaren.

Jag har Addemotos nitverktyg. Det är bra och kostar kring tusingen. www.addemoto.se

Kapa kedjor brukar jag göra genom att slipa ner skallen på en nit med dremeln och sedan knacka ur den med ett dorn, men det hade ju varit bekvämt att ha ett ordentligt verktyg till det.
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag kör med pbr också. Litet smart kedjeverktyg. Förutom nitat så har jag kapat med den 20-30 kedjor också(utan att slipa niten först)

Jag har kollat både på Motion Pro PBR och Kellerman KTW 2.5 som CFr länkade till på Louis.de.

Båda modellerna finns för ungefär samma pris på en webbshop i Sverige som jag ändå skall beställa lite andra grejer från, så frågan är vilket av dessa som är mest prisvärt?

Merparten av kedjorna jag jobbar med har nitlås med fördjupning.

Mvh// Julius
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kapa Kedja:
Slipar ner två nitskallar med slipskiva på en borrmaskin.
Sedan trycker jag ur båda nitarna ur den yttre länkplattan dvs trycker ca 2 x 2,5 mm = 5 mm med ett EK kedjeverktyg från Addemoto.
Yttre länkplattan loss och jag kan med fingrar dra ut nitarna och bortre länkplattan ur kedjan. Delat !

Detta går fortare än att slipa av en nitskalle och sedan trycka en nit ca 19 mm genom kedjan innan jag får loss niten från kedjan.
Niten / Nitarna sitter ju med presspassning i de Yttre länkplattorna.

Nita Kedja:
EK Kedjeverktyget från Addemoto

Jag gissar
att slipar man av nitskallarna innan man försöker dela en kedja så funkar biltemas verktyg också.
Misstänker att det finns "mekaniker" som försökt dela en kedja utan att slipa av nitskallen.
Och då blir ju påfrestningen på verktyget våldsam jämfört med när nitskallen är avslipad.
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Kapa Kedja:
Slipar ner två nitskallar med slipskiva på en borrmaskin.
Sedan trycker jag ur båda nitarna ur den yttre länkplattan dvs trycker ca 2 x 2,5 mm = 5 mm med ett EK kedjeverktyg från Addemoto.
Yttre länkplattan loss och jag kan med fingrar dra ut nitarna och bortre länkplattan ur kedjan. Delat !

Detta går fortare än att slipa av en nitskalle och sedan trycka en nit ca 19 mm genom kedjan innan jag får loss niten från kedjan.
Niten / Nitarna sitter ju med presspassning i de Yttre länkplattorna.

Nita Kedja:
EK Kedjeverktyget från Addemoto

Jag gissar
att slipar man av nitskallarna innan man försöker dela en kedja så funkar biltemas verktyg också.
Misstänker att det finns "mekaniker" som försökt dela en kedja utan att slipa av nitskallen.
Och då blir ju påfrestningen på verktyget våldsam jämfört med när nitskallen är avslipad.

Den metoden fungerar också bra.

Frågan är vilket av Motion Pro PBR och Kellerman KTW 2.5 jag skall välja???:confused:
 

Raderad medlem 51742

Guest
Den metoden fungerar också bra.

Frågan är vilket av Motion Pro PBR och Kellerman KTW 2.5 jag skall välja???:confused:

Enda sättet att veta är ju att fråga någon som testat båda. Eftersom det inte verkar finnas någon som gjort det är nog enda lösningen att beställa båda verktygen, så kan du berätta sen vilket som var bäst :D
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Mitt val var Kellerman, eftersom Louis listar reservdelar. Men det kan antingen bero på att det kan behövas, eller så är dom seriösa.:va
Hittills har det funkat i.a.f.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mitt val var Kellerman, eftersom Louis listar reservdelar. Men det kan antingen bero på att det kan behövas, eller så är dom seriösa.:va
Hittills har det funkat i.a.f.

Hmm Biltema har också reservdelar till sitt. Beror kanske på att det behövs. Eller ?
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/kedjeverktyg-mc-2000021200

Anm.: Har lyckats skada en del i mitt EK verktyg. Inget problem för funktionen.
Men jag har också lyckats förstöra två Fluke på jobbet.
Så det kanske är handhavande fel ?

Det är väl bara att köpa Kellerman. Håller det inte blir nästa PBR.
VS lyckas ju kapa kedjor utan slipa av niten se #5 och #6
Hårt !
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har kollat både på Motion Pro PBR och Kellerman KTW 2.5 som CFr länkade till på Louis.de.

Båda modellerna finns för ungefär samma pris på en webbshop i Sverige som jag ändå skall beställa lite andra grejer från, så frågan är vilket av dessa som är mest prisvärt?

Merparten av kedjorna jag jobbar med har nitlås med fördjupning.

Mvh// Julius

Helt rätt. Dom flesta i sverige har vaknat och insett att det här går inte. Firmafesterna får finansieras på annat sätt. Nackdelen är att en del har då varit smarta och börjat med diverse läskiga "own brandade"märken. Jag kränger ju verktygen själv och har koll på prisbilden även utomlands.Kronan är kass nu. Var på väg upp lite sakta ett tag, men ser att den stannat eller vänt åt helveteshållet igen.

Användare av Kellerman är många lyriska över. Det följer dessutom med en brygga, en brygga som man använder så att man inte pressar in plattan för långt in. Förra generationen av EK kedjorna hade ju med i kedjorna lösa plattor istället. Nu i dom nya kedjorna har dom tagit bort dom. Varför dom gjort det har jag en teori om...…

Nackdelen med PBR:en är att jag har sökt och sökt och hittar inte en endaste som säljer reservdelar till dom i europa. Vektyget går inte sönder om man använder lugn, harmoni samt vett och etikett. Dock, trist om man drar sönder nån liten del.
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Helt rätt. Dom flesta i sverige har vaknat och insett att det här går inte. Firmafesterna får finansieras på annat sätt. Nackdelen är att en del har då varit smarta och börjat med diverse läskiga "own brandade"märken. Jag kränger ju verktygen själv och har koll på prisbilden även utomlands.Kronan är kass nu. Var på väg upp lite sakta ett tag, men ser att den stannat eller vänt åt helveteshållet igen.

Användare av Kellerman är många lyriska över. Det följer dessutom med en brygga, en brygga som man använder så att man inte pressar in plattan för långt in. Förra generationen av EK kedjorna hade ju med i kedjorna lösa plattor istället. Nu i dom nya kedjorna har dom tagit bort dom. Varför dom gjort det har jag en teori om...…

Nackdelen med PBR:en är att jag har sökt och sökt och hittar inte en endaste som säljer reservdelar till dom i europa. Vektyget går inte sönder om man använder lugn, harmoni samt vett och etikett. Dock, trist om man drar sönder nån liten del.

Det lutar mer och mer åt Kellerman, 200:- dyrare än Motion Pro, men det tycker iaf. jag att det är värt då det finns reservdelar till det.

Jag får väl se om jag gjorde rätt val om en dryg vecka:va
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Minns att jag fick läsa manualen och titta på instruktionsvideon ett par gånger. Låt det ta en bra stund att göra första kedjan. Lycka till.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Återvinner tråden:

Nyttigt hjälpverktyg, eller bara onödigt?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Onödigt. Det är viktigare att bakhjulet sitter i linje med framdrevet än att kedjan är "rätt" spänd. Hellre loose än sorry.
Jag får nog hålla med. Kedjeslacket är det ju inte så supernoga med, men de kommer säkert att tjäna pengar på folk som inte vet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Minst är kedjeslacket när axlarna för
främre kedjedrev
svingaxeln
bakhjulet ligger i rät linje
i alla andra lägen t.ex.
(bakhjulsaxeln över ovan linje, bakfjädringen komprimerad)
(bakhjulsaxeln under ovan linje, bakfjädringen expanderad) det vanliga när hojen står på sido eller bakre depåstöd
så är kedjeslacket större
och ju kortare sving och ju större fjädringsväg ner från ovan linje dessto större bör kedjeslacket vara när hojen står på
står på sido eller bakre depåstöd.
För annars räcker inte kedjan till för att hojen ska kunna fjädra och tex kullagret på axeln med främre kedjedrev tar stryk, tätningen börjar läcka och du har fixat ett dåligt lager och kedjesmörjning. Tills lagret rasar.
När jag kortade hundbenen för att höja Busan bak 20mm mätte jag (med urkopplad fjädring)
slacket vid olika lägen på bakhjulet. Med 35mm i originalläge så blev slacket 40mm med svingen 20mm lägre (hojen 20mm högre bak).
Så nu kör jag med 40 mm slack.
För då är det precis kedjan gå att röra när axlarna ligger i rät linje.
Så använder man det "smarta verktyget" så är väl steg
1) Ställa in lite slack (typ 10mm) med axlarna i rät linje. #
2) Montera tillbaka de fjädringskomponeter man tagit bort för 1)
3) Kontrollera vad verktyget visar. Det är korrekt inställning för kedjeslacket.

# enligt Tsubaki ska slacket med som jag tolkar det axlarna i linje vara ca 2 % dvs med 660 mm avstånd mellan framre och bakre kedjedrev ca 13 mm.
Och i alla andra lägen blir ju slacket större......

Jag gissar att med alla inlägg om stumspänd kedja vid leverans eller efter service
att målgruppen för verktyget är MC-verkstäder.
Och andra som inte hinner / kan läsa MCn's handbok / manual.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top