Skyltbelysning

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Hej!
Har lite tajt baktill på min hoj och funderar över ifall jag får sätta skyltbelysningen på regplåten (se exempel). Vill helst att det ska vara okej enligt polis, besiktning och Europa i övrigt. (Vet inte vad helfordonsgodkännandet säger om tail-tidy)

IMG_20200118_145416~2.jpg

Tanken är alltså att sätta dioden i den gula rutan, enda problemet jag kan se är att dom där små tecknerna täcks.


Tack på förhand,
Oliwer
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag vet egentligen inget om hur skyltbelysningen ska vara monterad men jag gissar att det är liknande regler som för reflexen.

Om jag minns rätt så bryr sig besiktningen inte om hur man reflexen utan man kan sätta den på skylten det godkänner de. Däremot är det egentligen inte tillåtet utan man kan få böter för det om man blir stoppad av farbror Haffa.

Mvh,
Ingvar
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så får du inte fästa någonting alls på nummerplåten.
Besiktningen tror jag inte brukar bry sig men du kan få böter av polisen om du satt dit något. Det är samma bötesbelopp som för avsaknad av nummerskylt.

Dvs om du vill vara säker på att slippa böter så sätter du inte belysningen i nummerplåten.

Tailtidy beror nog lite på hur den ser ut. Det stora problemet med många av dom är att det är aningen kort mellan blinkersarna vilket då blir olagligt och dessutom (vilket är betydligt värre) så brukar blinkersarna vara små och nästintill osynliga. Dvs det syns inte om man blinkar. Klar nackdel om du frågar mig. En del har enormt svaga bromsljus också vilket är ännu värre.

Anledningen till att man inte får sätta något alls på nummerplåten är att den är att jämställa med en identifikationshandling för fordonet och att göra åverkan på den blir så samma sak som att klippa i körkortet och sedna förvänta sig att det ska vara OK.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det finns Skyltbelysnings-skruvar, dvs en skruv med diod i som kan lysa upp skylten. Man får borra och sätta fast skylten med skruv etc....
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Vill du snygga till det lite till så tar du bort nummerplåtshållaren och limmar fast nummerplåten. Finns även dubbelhäftande tejp för det. Då kan du dra ner nummerplåten 1cm och då får du plats med nummerplåtsbelysningen. En typ 2x5cm reflex under nummerplåten är väl det snyggaste om du skall ha reflex. Köp en ny nummerplåt om den befintliga inte är i nyskick innan du limmar fast den. Kostar bara 100:-
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ska det vara garanterat OK i Tyskland så är det 100% original eller delar som är TÜV-godkända för just din hojmodell som gäller. I Sverige är det inte så knussligt men belysningen bör vara e-märkt och inte monterad på plåten om du vill vara säker.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ska det vara garanterat OK i Tyskland så är det 100% original eller delar som är TÜV-godkända för just din hojmodell som gäller. I Sverige är det inte så knussligt men belysningen bör vara e-märkt och inte monterad på plåten om du vill vara säker.

Ja ska det godkännas för konstapel kask i tüskland skulle jag aldrig våga chansa med något som inte är 100% original :D
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag ser att registreringsskylten sitter i en skylthållare. Då kan du enklast sänka hållaren någon centimeter med hjälp av nya fästhål, så har du i alla fall löst placeringen. Siffrorna längst upp på skylten är fordonets ramnummer, så dom får du inte göra åverkan på.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top