Planering MC i Balkan

krafta

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2011
Ort
sundbyberg
Hoj
Kawa z750
Hej,

Håller på att planera 3-4v solo-resa till Balkan i Augusti. Det blir första resan jag gör på två hjul och det är lite mer att tänka på än när man drar iväg med bil/flyg. Har stött på lite frågor som jag skulle behöva lite hjälp med för att komma igång.

1. Bör jag vara orolig för värmen trots ett väl ventilerat allväders?
2. Kommer ta med mig försäkringsbevis, grönt kort, registeringsbevis. Något mer dokument jag bör tänka på?
3. Kommer åka igenom Polen, Österrike, Slovenien, Kroatien, Montenegro och Albanien. Något jag bör tänka om jag ska in och ut ur länderna?
4. Hur är det att fri-campa i ovannämnda länder?
5. Något extra jag bör vara vaksam på i nämnda länder?
6. Vettig packväska som jag enkelt kan plocka av om jag ska in i en butik?
7. Dela gärna med dig av dina bästa erfarenheter av mc-semester och erfarenheter av vad man inte ska göra :)

Alla tips är välkomna!
/Andreas
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Skippa tältet, mindre packning och säkrare.
Inte skönt att slå upp tält i pissregn
Gött med hotellfrukost:D
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Mitt inlägg försvann visst...

Fricamping är förbjudet i flera av länderna. Tex Slovenien, Polen...osv. googla så vet du.
Risken att åka fast beror på om det är privat mark eller statlig, hur lätt det är att övervaka området.
Kalkylera med om du är billig att betala böterna och/ eller hur mycket skäll du tål om du skulle på påkommen.

Var senast ner på balkan och hälsade på släktingar, och precis som förr, så står polisen ofta i byar och samhällen vid 40 och 50 sträckor med radar och plockar in folk. Så håll farten genom samhällen så sparar du några euro.
Kostade 50€ för 16km på 40 sträcka i Montenegro för mig men det gick att betala 25€ "direkt" till konstapeln utan några skrivna papper istället. Så viss korruption existerar fortfarande. Sen får man tycka vad man vill om det.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Under punkt tre har du nog missat Bosnien.
Visst går det att åka färja ut till halvön utanför och på så vis runda Neum, men.... tycker gott du kan svänga inom Bosnien!

I Montenegro tycker jag du gott kan besöka Durmitor, Kotor och mausoleumet i Lovcen.

Generellt är länderna billiga, tälta kan man av romantiska skäl men knappast av ekonomiska.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Denna snubbe åker på en gammal Honda 450 till Balkan
https://www.youtube.com/watch?v=6ewRU3qoI94
Fint tidsfördriv i vintermörkret:tummenupp

Det som fick mig hooked på den resan var tiden det tog att starta hojen, bara det gör ju att man vill se allt!! Enda negativa är väl att hans sätt att prata är en aningen "tråkigt" :näsblod

Nu blir det att gå och lägga sig och se klart äventyret.

Hoppas jag inte var för OT bara. Kul resplanerar-tråd, följer den med glädje.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
1. Varierar år från år. När jag var i Östeuropa + Balkan senast var det ca +40C i augusti och som att köra i en hårtork. Då var det löst överkroppsskydd och mx-tröja som gällde.
2. Europeiskt sjukförsäkringskort, beställs via Försäkringskassan. Kolla hemförsäkringen också, kan finnas begränsningar i mängd tid du får vistas utomlands (troligtvis inga problem med 4 veckor, men jag behövde förlänga då jag var borta i flera månader).
3. Bra val, men även Bosnien är ett intressant och annorlunda land att uppleva. Undvik generellt storstäder och våga ta de små vägarna om tiden finns. Polen har stora och fina motorvägar numera, men det är extremt platt och ointressant körning överlag i stora delar av Polen.
4. Förvisso inte relevant för själva körandet av landsvägshoj, men det finns bra summering av respektive lands campingregler på https://transeurotrail.org/
5. Noja mindre, kör mer. Majoriteten av alla människor vill dig väl.
6. Jag gillar Kriegas US-system. Funkar ofta på alla typer av hojar, modulärt, vattentätt, enkelt att ta av. Annars är en packrulle med öppning uppåt (likt Ortlieb Rack Pack) + ROK straps en bra universallösning som ofta funkar på det mesta. Aldrig någonsin bemödat mig ta av väskor på hoj trots parkering bland massa folk, aldrig fått något stulet.
7. SMC har en del bra generella tips i SMC-boken. Jag upplevde att det ofta kunde saknas skyltning av hastighet i flera av Europas bananrepubliker, för att man på landsväg har en "bashastighet" (som såklart varierar mellan länder) som inte alltid skyltas. Att ha en GPS som visar hastighetsgräns underlättar. Ta med dig mindre än vad du tror du behöver. Svåraste delen med en längre MC-resa är att faktiskt se till att komma iväg, resten löser sig.
 
Last edited:

Cawwa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2016
Som flera påpekat tidigare, packa minimalt. Tricket är att lägga fram ett absolut minimum av packning, en timme innan du skall åka, dela den i två delar - packa ner ena halvan, lämna den andra, och dra iväg fort som satan ... :)

Passet! Jag såg aldrig att du nämnde det men det var nog underförstått.
Som flera nämnt, Bosnien är ett roligt mc-land. Fina småslingriga vägar över berg, ja hela södra balkan består av berg. Staden Mostar måste besökas. Floden Neretva delar staden i en kristen och en muslimsk del, intressant stad.
Sarajevo har ett intressant tunnelbygge under startbanan vid flyplatsen. Användes för att förse staden med livsmedel under belägringen då balkankriget härjade som värst.
Srebrenitca också sevärt om man är intresserad av begravningsplatser, 8732 personer begravda där 2018. Siffran ökar med nya "fynd" av massgravar.
Folket i södra balkan är i allmänhet mycket vänligt inställda till svenskar. Vi som land har hög status där. Räkna med att bli bjuden på kaffe när du stannar till utanför turiststråken.

Albanien är också trevligt. Vi kom söderifrån och skulle upp i bergen och in i Makedonien (som också är sevärt). Vi hittade inte riktigt rätt, det var vägbygge och omdirigeringar av trafiken. Efter att snurrat runt en kvart eller så stannade en buss och ut kom tre ynglingar och vinkade in oss på rätt väg. Peka och säga vart man skall ska fungerar mycket bättre än engelska.
Glöm tält, dyraste stället betalade jag 20E för, inkl frukost, kl 22 efter en lång dag. Pruta brukar gå bra då man som turist brukar betala överpris.

Personligen skulle jag skippa östra europa och dra snabbaste väg ner till Slovenien och hitta roliga vägar därifrån söderut.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag var nere för ett antal år sedan. Har en liten sida med bilder o filmer från turen, Kanske finns nåt användbar där.
kolla smc´s sida med lite tips på vad du ska ha med dig. Skippa det där med fricampande. Vill du bo billigt så bo i rum etc utanför turistställena/städerna. Använd booking.com

http://saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140915/140915.html
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
En någorlunda lång låsvajer (~1,5m) av enklare sort med hänglås har jag haft mycket nytta av på resor för att låsa fast jacka, byxor, hjälm, väska, mm.
Ingen grov tung sak som man låser MCn med utan en ganska tunn med öglor i ändarna för tillfällen när man är inne och äter, handlar, mm.

Edit:
Typ: https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/las/lasvajer-2000035994
Finns liknande på Jula m.fl. jag gjorde en egen av ännu tunnare vajer (bara så det inte går att skära av med kniv).
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ta med överdrag till hojen och använd det. Billigaste och bästa stöld-/sabotageförsäkringen.

Rumänien är kanon. Transalpina/Trabsfagarasan..... Bulgarien är kanon. Motocamp Bulgaria är ett absolut måste.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top