Fäste till tomtom

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej jag tänkte köpa en tomtom 550 till sommarens bravader, jag fattar dock inte hur deras styrfästen o dylika skall funka på en sporthoj med klipon.

Det borde ju finnas många som kör med tomtom på annat än touring hojar.

Det verkar vara mer eller mindre omöjligt att få svar från tomtom, det finns en chatt robbot som inte fattar vad man skriver..

Mvh
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu vet jag inte var "i skogen" är någonstans. Norr, söder. öst eller väst?

Men om du har vägarna förbi Göteborg kan du få titta på min TomTom 550. Den sitter visserligen på en Tiger 1050 och inte på en sporthoj.

Men det ger kanske något att se den i verkligheten, och inte bara på bild?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag hittade en RAM-kula med expander i andra änden som passade i clip on-röret så att säga. Sen spände jag bara fast GPS-fästet i den, funkar klockrent :tummenupp

Så din tomtom sitter på styrrändan om jag fattar rätt? Var denna med laddning?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja Ram har ju lösningar till allt. Med de flesta gängor tex. Så in och botanisera bland deras grejer, och tacka Tomtom för att de var smarta nog att använda sig av Ram-fästen!
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tackar och bugar sporthoj rules som vanligt.

Jag hade ingen aning att ram var ett universellt fastsättning,s system och på hemsidan fanns ju hur mycket som helst så det skall nog lösa sig.

Mvh
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så din tomtom sitter på styrrändan om jag fattar rätt? Var denna med laddning?
Ja, den inre, till höger om vänster tumme så att säga :) Hojen står just nu under trappen i hallen pga andra projekt i garaget, men jag kanske kan lyckas fixa en bild på det.

Jag har det här fästet till clip onet, och sen klämmer jag Tomtom-fästet på den: https://www.louis-moto.co.uk/artike...d550e67dc1bf58&filter_article_number=10012062

Och det är Tomtoms originalfäste med laddning, matningen kommer från hojen och styrs av tändningen via ett relä.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det blev en tomtom 500 på elgigantiko det verkade inte vara någon som hade 550 hemma o som jag såg är det ingen större skillnad på dessa..
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
550 har kartor för hela världen och 500 för den region du köpte den i, TROR jag.
Jag tjackade en förra våren och är nöjd med den så hoppas du får användning av den med!
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jo det stämmer att 550 har världs karta men man kan ladda ned världs kartan till 500 gratis dock utan livs långa uppgraderingar gratis. Sedan är det med simkort i 550 men som jag fattar finns det plats för sim kort i 500 med..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför skulle man ha simkort i GPSen? :va Man delar ju bara internetuppkopplingen i mobilen via blåtand så har man live trafikdata mm :tummenupp

Så TomTom lär känna sina kunder och kan utveckla Produkten. Tex visst vore det ju praktiskt att oberoende av var man är kunna koppla upp sig mot TomToms server och skriva ut en reseräkning med minut för minut var man befunnit sig.
Sedan är ju simkort bra för att kunna få ta del av intressanta Erbjudanden längs vägen.

Sedan kan ju TomTom sälja informationen från GPSer till intresserade.
Tror TomTom redan sålt information från Garantireturer av GPSer till Trafikmyndigheter.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så TomTom lär känna sina kunder och kan utveckla Produkten. Tex visst vore det ju praktiskt att oberoende av var man är kunna koppla upp sig mot TomToms server och skriva ut en reseräkning med minut för minut var man befunnit sig.
Sedan är ju simkort bra för att kunna få ta del av intressanta Erbjudanden längs vägen.

Sedan kan ju TomTom sälja informationen från GPSer till intresserade.
Tror TomTom redan sålt information från Garantireturer av GPSer till Trafikmyndigheter.
Att dela informationen är frivilligt, det går att kryssa ur. Dessutom delas den ju så fort GPSen är online, tex när jag använder min mobil som hotspot, för över rutter eller uppdaterar kartan. Så simkortet är ju bara en helt onödig utgift, så länge man har en smartare mobil som är 10 år eller yngre.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu har jag grävt fram en bild på hoj och GPS, in action i Norge dessutom :tummenupp
View attachment 452406

Jag väntar otåligt på den så jag kan installera elen i hojen o få till rätt fäste på hojen.

Har ioförsig även skaffat rundstång i alu så jag i värsta fall får fräsa fram ett fäste som passar ihop med min hoj.

Hoppas sedan att jag lyckas koppla den med v6-1200 headsettet i hjälmen via tel men det löser sig nog skulle jag tro.

Skall även montera elurtag o usb ladd urtag i hojen i samma veva.


Uppskattar även ett bra förslag på vatten täta väskor eller toppbox gärna låsbara som kan sitta kvar på hojen över natten. Xj1300 med lösa inner väskor vore kanske något dessa sitter ju även på tdm900.

Tankväska har jag redan en som jag är nöjd med och den rymmer typ allt man igentligen behover för en tur på några dagar, packar man som man packar ryggsäcken när man åker långfärdsskridskor så alla kläder ligger i täta plastpåsar kvittar det hur mycket det än regnar.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top