HVO 100 istället för Diesel?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Du har väl egentligen exakt samma utsläpp med HVO100 som med vanlig diesel, skillnaden är ju att det inte är fossila koldioxidutsläpp, men koldioxid blir det ju, och kväveoxiderna är väl på precis samma nivå?

Men.... det är ju precis det som är poängen, att INTE elda upp fossil bränslen, utan låta dem ligga kvar därnere.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Atmosfären bryr sig inte om varifrån en koldioxidmolekyl kommer ifrån.

Kan man förenkla till detta sätt:
Att elda upp ett 100 år gammalt träd görs rätt fort. Att samtidigt plantera ett nytt och låta det växa i 100 år för att binda motsvarande mängd CO2 tar...100 år.

Alarmisterna har skanderat att vi bara har några år på oss.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men.... det är ju precis det som är poängen, att INTE elda upp fossil bränslen, utan låta dem ligga kvar därnere.
Jag tänkte mer på att det är ett maniskt stirrande på enbart koldioxid, det släpps ju ut en hel del andra saker också vid förbränning, som kanske inte är växthusgaser, men som är otroligt ohälsosamma för oss. Det bildas ju stora mängder vattenånga också, och det är en i högsta grad potent växthusgas.

Atmosfären bryr sig inte om varifrån en koldioxidmolekyl kommer ifrån.

Kan man förenkla till detta sätt:
Att elda upp ett 100 år gammalt träd görs rätt fort. Att samtidigt plantera ett nytt och låta det växa i 100 år för att binda motsvarande mängd CO2 tar...100 år.

Alarmisterna har skanderat att vi bara har några år på oss.
Skillnaden är ju att ett träd ingår i det kortsiktiga kretsloppet, där det förra trädet stod kommer ett nytt upp som påbörjar absorptionen av koldioxid igen. Det fossila kolet ingår inte i vårt kretslopp, eftersom det absorberades för miljontals år sedan, och nu tillförs det till atmosfären igen, vilket ändrar den balans som råder.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Skillnaden är ju att ett träd ingår i det kortsiktiga kretsloppet, där det förra trädet stod kommer ett nytt upp som påbörjar absorptionen av koldioxid igen. Det fossila kolet ingår inte i vårt kretslopp, eftersom det absorberades för miljontals år sedan, och nu tillförs det till atmosfären igen, vilket ändrar den balans som råder.

Om trädet som väger 2 ton får stå kvar och växa då ist? Hur mycket koldioxid per år tar den nya plantan upp som väger 1 kg jämfört med det befintliga trädet på 2 ton?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om trädet som väger 2 ton får stå kvar och växa då ist? Hur mycket koldioxid per år tar den nya plantan upp som väger 1 kg jämfört med det befintliga trädet på 2 ton?

Tills det trädet är avverkningsfärdigt, lika mycket som trädet man sågade ner och eldade upp?

Det är liksom så ett kretslopp fungerar...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tills det trädet är avverkningsfärdigt, lika mycket som trädet man sågade ner och eldade upp?

Det är liksom så ett kretslopp fungerar...

Så min fråga om mängden koldioxid per år i de två fallen besvarar du med: "Tills det trädet är avverkningsfärdigt..."?
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
https://www.nature.com/articles/nature12914

Here we present a global analysis of 403 tropical and temperate tree species, showing that for most species mass growth rate increases continuously with tree size. Thus, large, old trees do not act simply as senescent carbon reservoirs but actively fix large amounts of carbon compared to smaller trees...

Kostar pengar att komma åt mer än abstraktet men här är en artikel om det som publicerades i nature.
https://theconversation.com/big-old-trees-grow-faster-making-them-vital-carbon-absorbers-22104
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skillnaden är ju att ett träd ingår i det kortsiktiga kretsloppet, där det förra trädet stod kommer ett nytt upp som påbörjar absorptionen av koldioxid igen. Det fossila kolet ingår inte i vårt kretslopp, eftersom det absorberades för miljontals år sedan, och nu tillförs det till atmosfären igen, vilket ändrar den balans som råder.



Var går gränsen för ”ingå i kretsloppet” och hamna utanför?

Som jag ser det är all lagrad koldioxid ett underskott i kretsloppet.

Det är ökningen av koldioxid som medför att det ökar grönska..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tänkte mer på att det är ett maniskt stirrande på enbart koldioxid, det släpps ju ut en hel del andra saker också vid förbränning, som kanske inte är växthusgaser, men som är otroligt ohälsosamma för oss. Det bildas ju stora mängder vattenånga också, och det är en i högsta grad potent växthusgas.


Skillnaden är ju att ett träd ingår i det kortsiktiga kretsloppet, där det förra trädet stod kommer ett nytt upp som påbörjar absorptionen av koldioxid igen. Det fossila kolet ingår inte i vårt kretslopp, eftersom det absorberades för miljontals år sedan, och nu tillförs det till atmosfären igen, vilket ändrar den balans som råder.

Om jag värmer huset med ved så anses det vara koldioxidneutralt men om jag istället bygger ett hus av veden så har jag bundit koldioxid sannolikt minst 100 år. Om jag jag istället skickar veden ner i en nedlagd gruva och täcker över så har jag bundit kolet i flera tusen år.

Så följaktligen kanske inte det där koldioxidkretsloppet är så självklart som miljömupparna tycker.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top