HVO 100 istället för Diesel?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför kan jag inte köra min gamla surdiesel på HVO100?
Det skulle enligt experterna kunna minska mina utsläpp med 90%, vilket gör min surdiesel lika miljövänlig som en batteribil nu när vi har stängt ner kärnkraft.

Bensinmackarna får ju blanda i upp till 50% HVO i det som säljs som Diesel, hur hög inblandning tål en gammal surdiesel egentligen? 75%? 90%?

Jag antar att mackarna anser sig ha bra marginal vid 50% inblandning.

Vilka moderna Dieselbilar klarar HVO100?

Mercedes har ju godkänt någon modell, men bara om den ska köras som Taxi???
(det är såklart ett krav från Taxibolagen för att ÖHT köpa bilen, men varför tillåter man inte privatpersoner att köra likadant)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det är nog fritt fram att köra en bil som inte är under garanti på Hvo. På egen risk såklart
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är nog fritt fram att köra en bil som inte är under garanti på Hvo. På egen risk såklart

Jo, du får köra en bil utanför garantin på chokladmjölk också.

Frågan var vad riskerna med att köra på HVO100 är, kommer pumpen att skära, kommer slam i tanken att lösas upp? Kommer motorn att skära?

Eller är det bara en fråga om att ingen har testat gamla dieslar, så ingen vill lova något.

Farsan provade att köra en gammal Toyota bensinare på Etanol, 75% etanol funkade utmärkt, bara man väntade 10 sekunder efter man startade den innan man körde iväg, annars fick man tjuvstopp.

100% Etanol ville den inte gå på.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Dom påstår ju att hvo100 är ner på molikyl nivå är exakt samma som fossil diesel
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom påstår ju att hvo100 är ner på molikyl nivå är exakt samma som fossil diesel

Då förstår jag inte alls varför bilarna måste godkännas av tillverkarna för att få köras på soppan.

Någonting är ju anledningen till att garantin inte gäller om man tankar HVO i en bil som inte är godkänd för det
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, du får köra en bil utanför garantin på chokladmjölk också.

Frågan var vad riskerna med att köra på HVO100 är, kommer pumpen att skära, kommer slam i tanken att lösas upp? Kommer motorn att skära?

Eller är det bara en fråga om att ingen har testat gamla dieslar, så ingen vill lova något.

Farsan provade att köra en gammal Toyota bensinare på Etanol, 75% etanol funkade utmärkt, bara man väntade 10 sekunder efter man startade den innan man körde iväg, annars fick man tjuvstopp.

100% Etanol ville den inte gå på.

Jag har kört många bilar på E85. De flesta klarar 50/50 blandning E85/95 oktan utan problem. Beroende på insprutningens adaptiva spännvidd kan de även klara mer; särskilt de tidiga nittiotalets monopointinsprutningar klarade 100% om man körde någon tank 50/50 innan. På förgasare får man kanske gå upp i munstyckesstorlek. Sedan finns det ju andra aspekter som är viktiga också och kanske mest på nyare bilar med plastmaterial i filter och bränsleledningar osv.

HVO100 är som jag förstått det ett bränsle som är ganska likt diesel när det gäller många egenskaper varför många tillverkare (tex PSA) tillåter att man kör på det utan begränsningar istället för diesel. Övriga kanske inte (inte ens de som använder samma motorer...).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har kört många bilar på E85. De flesta klarar 50/50 blandning E85/95 oktan utan problem. Beroende på insprutningens adaptiva spännvidd kan de även klara mer; särskilt de tidiga nittiotalets monopointinsprutningar klarade 100% om man körde någon tank 50/50 innan. På förgasare får man kanske gå upp i munstyckesstorlek. Sedan finns det ju andra aspekter som är viktiga också och kanske mest på nyare bilar med plastmaterial i filter och bränsleledningar osv.

HVO100 är som jag förstått det ett bränsle som är ganska likt diesel när det gäller många egenskaper varför många tillverkare (tex PSA) tillåter att man kör på det utan begränsningar istället för diesel. Övriga kanske inte (inte ens de som använder samma motorer...).

Farsan stegade upp tankvis 25% 50% 75% och slutligen 100% men då tankade han inte fullt utan lämnade plats för att fylla på reservdunken med ren bensin, vilket visade sig behövas, sedan körde han den på 75% så länge det var lönsamt, vilket inte var länge för skatten höjdes ju lagom till att alla mackar hade tvingats skaffa etanolpump enligt pumplagen.

Förbrukningen steg ca 15% med 75% etanol.

Men åter till HVO100, det är alltså ingen som VET varför det skulle vara problem att tanka det i en gammal diesel?

Det kan ju inte vara direkt skadligt eftersom det funkar utmärkt att blanda i upp till 50% och fortfarande sälja det som Diesel, då återstår ju om det smörjer för dåligt i pumpen eller så
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är bara certifieringstrams som gör att inte alla biltillverkare säger ok. 1.6L PSA diesel tillåter HVO när den sitter i en Citroën eller pega. Men när den monteras i Volvo,Mini eller Ford så är det No No
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det kostar ju en del att certifiera en bil för ett nytt bränsle. För en biltillverkare som redan har betydligt mer att göra än vad de har kapacitet för blir det väl ganska logiskt att inte lägga pengar och värdefull utvecklingskapacitet på att certifiera äldre motorer. Bilarna är redan sålda och de kan knappast räkna hem den kostnaden, än möjligen som varumärkeshöjande. Bättre att satsa utvecklingsresurserna på kommande bilmodeller.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Gamla dieslar går på vad som helst. 5th gear körde en gammmerca tvärs över England på kasserad olja från fish'n'chipskiosker


https://youtu.be/iwQAqc9a9xQ

Puig is my virtual mentor
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns på youtube när dom kör dieslar utan bekymmer på ren bensin. Dom justerar om sig automatiskt tydligen.. vad pumparna tycker om detta är ju en annan sak.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gamla dieslar går på vad som helst. 5th gear körde en gammmerca tvärs över England på kasserad olja från fish'n'chipskiosker

Jo att göra egen biodiesel är inte speciellt svårt, det svåra är att hitta en pålitlig källa till råvaran.

Jag har en bekant som byggde en helautomatiserad biodiesel anläggning hemma i garaget av 200l plastfat, han fick ut ungefär 80 liter från 200 liter, men att få ihop 200l begagnad (och ny ) frityrolja var inte det lättaste.

Sen luktar och kladdar det en del, och är trots allt lite jobb med det, så han la ner tillverkningen (jag tror han bytte bil också)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att Mercedes godkänt det för taxi kan bero på att taxibilar körs regelbundet men det finns risk bilar till privatpersoner inte körs regelbundet.
En Merca ägare jag känner bor 400 meter från jobbet, cyklar till jobbet, Mercan rullar bara på fritiden.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns på youtube när dom kör dieslar utan bekymmer på ren bensin. Dom justerar om sig automatiskt tydligen.. vad pumparna tycker om detta är ju en annan sak.
Våra gamla VW Jetta diesel från -82 fick/skulle man köra på bensin om det vara -35 eller kallare, antagligen för att diesel, åtminstone förr i tiden, parafinerade och stelnade i kyla. Vi testade dock aldrig :näsblod
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Äh. Fortsätter bränslepriserna att stiga så är det väl snart billigare att köra på matolja från Lidl eller liknande...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har kört upp 100-200liter hvo100 i min båt i sommar. Den har inte rasat än. Bäst är att den är luktfri.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vi har använt https://www.ecopar.se/ i ett år på jobbet. Allt från gamla traktorer till nya dieslar. ca 8-10m3. Har funkat bra. Lite dyrare förstås, men miljön har ju inget pris. :p
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vi har använt https://www.ecopar.se/ i ett år på jobbet. Allt från gamla traktorer till nya dieslar. ca 8-10m3. Har funkat bra. Lite dyrare förstås, men miljön har ju inget pris. :p

Ecopar är ju tyvärr inte fossilfritt men helt klart trevligare att använda än vanlig diesel.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top