Välja en sista bensinbil

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är inte utan att man undrar över hur folk bor när man ser vilka fordon som önskas.

Det är inte för att jag bor illa till mina tre förslag alla är kompetenta fyrhjulsdrivna bilar, det är för att jag gillar att köra bil i skogen, jag har redan tre fyrhjulsdrivna bilar hemma på gården, varav en ren skogsbil.

Mina föräldrar däremot bor så till att dom behöver fyrhjulsdrift, ensamma högst uppe på ett berg, där snöröjning kan dröja lite och sandning är ett okänt begrepp.
Jag har dragit upp tvåhjulsdrivna bilar uppför det berget flera gånger, och själv blivit uppdragen när jag haft tvåhjulsdrivna bilar.

Ska man ändå köpa "sista bensinbilen" så väljer jag en fyrhjulsdriven, men kommer Jimnyn som elbil väljer jag eldrift på den istället.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tror denna tråd faktiskt skulle göra sig bättre med bilder på de fordonen man väljer. För jag har ingen koll på någon av de där.

Ok, för allmänbildningen skull:

Tatra T813 Kolos: Luftkyld V12 på 17,6 liter och en mycket speciell ram/hjulupphängning som ger extremt bra fjädringsväg.
Tatra_813_KOLOS_1.jpg

undefined-474415361.jpg%28mediaclass-full-width.c3083fedae46a95f1139ff9d5833b1b6b8e20a69%29.jpg


Sen var det Tatra 603 som med sin luftkylda V8 svansmotor säkert är en spännande vinterbil:
b72e1c7741ac80a50237279cecc32fd0.jpg

Prototypen hade en stor stabiliserande fena bak men på produktionsbilen lämnades tyvärr bara en bula som delar bakrutan kvar.
800px-Tatra_603%2C_Typ_1%2C_Heck_%282008-06-28%29.JPG


Och sist Tatra MTX som knappast är den snabbaste bilen av sin sort men en extremt ovanlig Tjeckoslovakisk superbil med mittmonterad luftkyld V8 vore ett fint sätt att avrunda Tatrasamlingen.
1280px-MTX_Tatra_V8_-_2._prototyp.jpg

mtx_tatra_03.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det något fel på mig som visste vilka alla tre Tatra var, även om jag bara anade vilken modell Tatra MTX var.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Ska man ändå köpa "sista bensinbilen" så väljer jag en fyrhjulsdriven, men kommer Jimnyn som elbil väljer jag eldrift på den istället.

Var inne på Suzuki under lunchrasten idag, visade sig att det är stopp på Suzuki Jimny.
Tidigare var kön cirka 12 månader.

Det är stopp för att p.g.a. nu regler och krav så måste Suzuki få in mild-hybrid-teknik i bilen för att få sälja den 2020, och tillsammans med sämre och sämre SEK-värde så kommer priset antagligen gå från 210 000 kr till 270 000 kr...

Politiker är fan suveräna på att sabotera det mesta och rycka bort lycka för dess medborgare...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är det något fel på mig som visste vilka alla tre Tatra var, även om jag bara anade vilken modell Tatra MTX var.

JA.:fakta

Men vissa fel är helt rätt.:tummenupp
Föredrar du den 3 eller 4-ögda 603an?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ok, för allmänbildningen skull:

Tatra T813 Kolos: Luftkyld V12 på 17,6 liter och en mycket speciell ram/hjulupphängning som ger extremt bra fjädringsväg.
Tatra_813_KOLOS_1.jpg

undefined-474415361.jpg%28mediaclass-full-width.c3083fedae46a95f1139ff9d5833b1b6b8e20a69%29.jpg


Sen var det Tatra 603 som med sin luftkylda V8 svansmotor säkert är en spännande vinterbil:
b72e1c7741ac80a50237279cecc32fd0.jpg

Prototypen hade en stor stabiliserande fena bak men på produktionsbilen lämnades tyvärr bara en bula som delar bakrutan kvar.
800px-Tatra_603%2C_Typ_1%2C_Heck_%282008-06-28%29.JPG


Och sist Tatra MTX som knappast är den snabbaste bilen av sin sort men en extremt ovanlig Tjeckoslovakisk superbil med mittmonterad luftkyld V8 vore ett fint sätt att avrunda Tatrasamlingen.
1280px-MTX_Tatra_V8_-_2._prototyp.jpg

mtx_tatra_03.jpg

Den 603'an är ju hur läcker som helst!!! :kär
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Var inne på Suzuki under lunchrasten idag, visade sig att det är stopp på Suzuki Jimny.
Tidigare var kön cirka 12 månader.

Det är stopp för att p.g.a. nu regler och krav så måste Suzuki få in mild-hybrid-teknik i bilen för att få sälja den 2020, och tillsammans med sämre och sämre SEK-värde så kommer priset antagligen gå från 210 000 kr till 270 000 kr...

Politiker är fan suveräna på att sabotera det mesta och rycka bort lycka för dess medborgare...
Jag såg det hos lokale handlaren förra månaden då de höjde priset till 279 000 för en Jimny. Lite väl mycket för en låda, hur cool den än är.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag såg det hos lokale handlaren förra månaden då de höjde priset till 279 000 för en Jimny. Lite väl mycket för en låda, hur cool den än är.

Haha, vad fan, jag kollade blocket och dom har ju höjt priset 70-100k på modeller i lager, vad kommer då inte den att kosta sen med hybrid drivlina???

Den föll just bort från min vill ha lista
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Suzuki Jimny, varför vill man ha en sådan egentligen? Det är väl bara att köpa en valfri nittiotalsjapan i samma stil för 20-40.000?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Suzuki Jimny, varför vill man ha en sådan egentligen? Det är väl bara att köpa en valfri nittiotalsjapan i samma stil för 20-40.000?

Enda jämförbara bilen är en äldre Jimny, och då är den nya förbaskat mycket bättre.

Suzuki Vitara har inte stel axel fram och går inte att höja speciellt mycket, övriga japaner har inget liknande.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.

Hade själv otrolig beslutsvånda.
Så jag införskaffade en Toyota Land Cruiser, tyvärr för denna tråd en diesel, så det går ju bort.
Men, jag måste ju i alla fall förorda två drömbilar,kanske redan nämnda.
Nummer ett är en med Hemi-motor (V8), finns några, eller ganska många....jag fastnade för Dodge Charger, och tänkte mig att en årsmodell kring 2008-2010 skulle vara gångbar.
Och sen kommer Volvo S80 med V8.......Yamaha :tummenupp
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Nu kunde jag varken hålla mig till budget eller antal :va Men hade jag haft de här bilarna i garaget hade jag mått bra :kär

Honda Integra Type R.jpg

M3.jpg

Mercedes CL600 C140.jpg

Porsche 996 GT2.jpg

Ferrari 360 CHallenge Stradale.jpg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nu kunde jag varken hålla mig till budget eller antal :va Men hade jag haft de här bilarna i garaget hade jag mått bra :kär

Tills fakturorna för försäkringarna dimper ner i brevlådan :tungan
Men så länge de bara står i garaget så blir ju drivmedel-konstaden låg iallafall, alltid något ;)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Stog en Toyota Rav nere på gatan här igår. Men den här var mer en jeep/äventyrsfordon. Reservhjulet på takräcket.
Markfrigång så en gokart kunde åka under. Så läcker:krama
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Låg:
Honda Crx V-tec
otroligt ful men liten bil, börjar dock bli extremt svår att få tag på men ska va väldigt hög körglädje liknande miatan, riktig liten gocart!

Mellan:
Ariel atom med Honda 2.0 liters motor!
samma anledning som med v8an fast denna är lite snällare ^^

Hög:
Ariel Atom V8
kan man få mer körglädje? ingen assistans, full feedback på allt och ett helt sinnessjukt åk helt enkelt!
 
Last edited:

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Enda jämförbara bilen är en äldre Jimny, och då är den nya förbaskat mycket bättre.

Suzuki Vitara har inte stel axel fram och går inte att höja speciellt mycket, övriga japaner har inget liknande.

fast när det kommer till 4x4 så finns det bara ett val, Lada niva! finns en anledning till att dom används istället för traktor uppåt i Sverige =) samt att dom mer eller mindre vart helt indenstiska sen lanseringen 1977 =)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
fast när det kommer till 4x4 så finns det bara ett val, Lada niva! finns en anledning till att dom används istället för traktor uppåt i Sverige =) samt att dom mer eller mindre vart helt indenstiska sen lanseringen 1977 =)

Nivan är bra på sitt sätt men en stor del av anledningen till populäriteten är priset. Den är knappast bäst på något annat.
Ska man gå på dina kriterier är nog dessutom UAZ 452/469 ännu "bättre" med ca 4 miljoner byggda sedan 1965 utan större förändringar. Du kunde inte driva en fungerande kommunistdiktatur utan en stor flotta UAZ och i Ryssland ser man dom fortfarande överallt. Trots detta är det få som anser att en UAZ är bättre än en Land Cruicer.
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Nivan är bra på sitt sätt men en stor del av anledningen till populäriteten är priset. Den är knappast bäst på något annat.
Ska man gå på dina kriterier är nog dessutom UAZ 452/469 ännu "bättre" med ca 4 miljoner byggda sedan 1965 utan större förändringar. Du kunde inte driva en fungerande kommunistdiktatur utan en stor flotta UAZ och i Ryssland ser man dom fortfarande överallt. Trots detta är det få som anser att en UAZ är bättre än en Land Cruicer.

kanske de, men Nivan finns att köpa även i Sverige ny, vilket jag nog kan garantera att UAZ inte gör. sen sure är nog mer traktor/vägbil men skulle nog utan tvekan våga påstå att nivan ändå är ett koncept som funkar extremt bra, sen att dom tydligen inte ska säljas inom EU längre iom att dom inte klarar kriterier för utsläpp är en annan femma.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
kanske de, men Nivan finns att köpa även i Sverige ny, vilket jag nog kan garantera att UAZ inte gör. sen sure är nog mer traktor/vägbil men skulle nog utan tvekan våga påstå att nivan ändå är ett koncept som funkar extremt bra, sen att dom tydligen inte ska säljas inom EU längre iom att dom inte klarar kriterier för utsläpp är en annan femma.

Nivan är en skitbil, på alla möjliga sätt, den går inte att höja speciellt mycket, sätter man större hjul på den blir utväxlingen för hög och motorn orkar inte med, den har ingen komfort och det är en allmänt föråldrad bil.

Jimnyn hsr stela axlar, höjningskit finns för alla möjliga höjder, det finns utväxlingskit för fördelningslådan så att man kan växla om bilen efter hjulstorlek, den har kraftigare motor och den är rimligt komfortabel och modern.

Till Jimny finns det en uppsjö av tillbehör, tryckluftsdrivna diffspärrar, winchkofångare hasplåtskit osv.

Till Niva får man tillverka det mesta själv, det finns någon torsendiff och polsktillverkade winchkofångare

Nivan är billig, reservdelar är skitbilliga och den är hyfsat kompetent i skogen, mest tack vare att den är lätt och tål att köttas med, men åk 10mil landsväg i den och du vill aldrig mera se en...
(det kommer från mig, som har väldigt låga krav på komfort)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top