Välja en sista bensinbil

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bensinbilar är ju på väg ut hur vi än vrider och vänder på det. Myndigheter vill förbjuda dem, bränslepriserna ser ut att nå skyhöga nivåer snart, klimatet kräver det, osv.
Fler och fler tillverkare går snabbt mot el och vissa säger rakt ut att de andra bränslevarianterna inte har en framtid.

Så vilket tillfälle bättre då än att köpa just en bensinbil.
Det är nu de peakar och bättre än så här blir det inte.
Det är nu guldåldern för bensinen är. Framtida bensinbilar kommer att få mindre motorer och miljöpaniken kommer att göra dem tråkiga.
Om 30 år är bensinbilarna som dagens tidiga jänkarbilar. Saker man tar ut vid fint väder och bara njuter. Ungdomarna kommer inte fatta vad grejen med dem är.

Så vilka bensinbilar skulle ni välja att införskaffa och köra till pensionen?
Välj 3 i prisintervallerna; Låg (0-200 000 SEK), Mellan (200'-500')och Hög (500-?).
Motivera gärna valen.

Mina val, just nu, skulle se ut ungefär så här:
Låg: Mazda Miata MkI - Enkel, avskalad körglädje med en stor möjlighet att modifiera bilen till exakt det man själv vill. Tänk tidig helgmorgon på småvägar med cabben nere.
Miata.jpg

Mellan: Audi RS5 med V8:an - Man måste äga en V8 någon gång i livet och denna låter ju så gott, bilen är bekväm, snabb och en bra GT-vagn överlag.
RS5.jpg

Hög: Rolls-Royce Wraith - Det blir inte lyxigare än en Rolls Coupé. Man färdas i sin egen värld och visar att pengar är bara papper.
Wraith.jpg

Så vad väljer ni?


(Edit: Uppdaterade inlägget med bilder)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då har jag kvar mina bensinbilar:

Citroën DS19M Pallas 1965
Den första lyxpaddan, manuell låda och den gamla långslagiga 1911-kubikaren.

Citroën DS19S 1968
Skapelsens krona med hydraulisk högtrycksstyrning av koppling, växellåda, bromsar, styrning. Automatisk höjdjustering av strålkastarna, svängande fjärrljus, dynamisk bromsvåg. Osv osv. 84 hk, gör nästan 180 knyck. 50 år före sin tid.

Toyota Landcruiser 90 50’Anniversary 2001
Bilarnas bil. 8 vuxna till Mongoliet utan att vara rädd för haverier? Eller bara hämta på dagis? Inga problem.



EDIT: Motivering

Buy quality, cry once
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Låg; Subaru BRZ. För sugmotor och lagom obekväm men med 100% feedback till föraren.

Mellan. Mercedes C 63 AMG. För att 500hk V8 och bakhjulsdrift är helt rätt 2020.

Hög: Aston Martin DB11 AMR. För snart har de kursat för sista gången och nån gång ska man äga en ny Aston
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Låg: Suzuki Jimny
Roligare bil för 200 lax finns nog inte :)

Mellan: VW Golf R 2020
Fyrhjulsdrift och 400 hästar i litet format, nuff said.

Hög: Porsche Cayman GT4
718, med boxersexa, inte boxerfyra med turbo.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hemsk tanke att ha en bil länge...
Låg: Lotus Elise, liten och lätt, utan ABS, styrservo och annat onödigt
Mellan: BMW M2, praktisk familjebil som fortfarande går att få med riktig växellåda
Hög: Porsche 718 Cayman GT4, verkar vara en kul bil för de dagar när man inte vill köra mc
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Volvo S80 V8 - Har alltid gillat Volvo, Yamaha och V8 och här får man allt i ett, kan inte bli bättre
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Låg: Honda CR-V av äldre årgång. Suveränt välbyggd bil som förtjänar att bli med vidare.

Mellan: BMW M5 - Alltid drömt om att ha en BMW M5. Drömbil sen man var liten.

Dyr: Mercedes-Benz Geländewagen G63 AMG - Tar sig fram överallt med ett överflöd av lyx, nm och komfort
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Volvo S80 V8 - Har alltid gillat Volvo, Yamaha och V8 och här får man allt i ett, kan inte bli bättre

Jävla scysst snurra från Yamaha , dock uppstod en barnsjukdom när dom monterades i t.ex XC90.
Vinkeln var exakt så det behövde borras et extra litet dräneringshål nånstans i toppen.
Annars skar nått lager...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jävla scysst snurra från Yamaha , dock uppstod en barnsjukdom när dom monterades i t.ex XC90.
Vinkeln var exakt så det behövde borras et extra litet dräneringshål nånstans i toppen.
Annars skar nått lager...

Har med hört det och att det var löst när motorn väl hamnade i S80. Har också hört att samma motor sitter i en båt och där tål att gå på fullgas timme efter timme. Har också hört att S80-ägare med den motorn är de mest nöjda S80-ägarna. Drar så klart mer soppa än en Nissan Micra men vem bryr sig :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är beggat jänkie-järn som gäller. Billiga reservdelar som du byter själv vilket maximerar säsongen.

Låg: Trans Am Targa för 147k
3582815507.jpg


Mellan: Camaro SS 600+ hästar
7989537682.jpg


Hög: Corvette C1 1961
6427532849.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag äger redan mina sista bensinbilar. Dvs bilar jag aldrig kommer göra mig av med

Volvo 244 gl 1984. Turbokonverterad b230f. Med vems. Laddar cirka 2.0bar med en garrett gt32.

Chevrolet s10 4x4 2000. Ska bygga en rejäl flatbed så jag kan transportera motorcyklar och snöskotrarna och annat bråte.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Låg: Tatra T813 Kolos

Mellan: Tatra 603

Hög: Tatra MTX V8


Ni får ursäkta att budgetvalet har en dieselmotor men det är ett av de absolut fetaste fordon som någonsin kommer byggas.

Modernare fordon än dessa får gärna ha eldrift.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Låg: Tatra T813 Kolos

Mellan: Tatra 603

Hög: Tatra MTX V8


Ni får ursäkta att budgetvalet har en dieselmotor men det är ett av de absolut fetaste fordon som någonsin kommer byggas.

Modernare fordon än dessa får gärna ha eldrift.
Jag tror denna tråd faktiskt skulle göra sig bättre med bilder på de fordonen man väljer. För jag har ingen koll på någon av de där.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är inte utan att man undrar över hur folk bor när man ser vilka fordon som önskas.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top