Det här med kolvar...

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Börjar bli läge med ny kolv på min KTM exc300-19 och då har man ju googlat sej förstörd som vanligt!
Jag undrar nämligen: ÄR det så, att en smidd kolv är hårdare och sprödare än en gjuten, samt är viktigare att varmköra noga innan belastning?
Vad finns det då för anledning att ha en smidd kolv för, om man i övrigt har en orörd och alltså inte trimmad motor?
Vad sätter KTM dit original?
Vilka fabrikat är gjutna?

Vill inte ha svar som typ: köp inte märke x för det hade en kompis och den skar direkt!
(Fast om sanningen ska fram så hade den gått 300h utan luftfilter och kört med hydraulolja i bensinen)
Tror väl inte att det kan skilja så mycket mellan fabrikaten ELLER?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Sitter gjuten kolv original,köp en sådan om du är nojjig...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Till tvåtaktare som inte är kända för att göra sprickor i kolvar ska man köra gjuten kolv för de är minst skärbenägen och håller fler timmar innan de är för sliten. På skotersidan där de är hårdare trimmat än cross o endurohojar kan man tro de sitter smidda kolvar från fabrik men de finns inte en skoter som har det och de har en bra anl.
De största problemet är att många kör iväg för hårt så de nyper men de håller kvar oljefilmen sämre också pga tätare struktur i ytan.
Med smidd kolv i en snöskoter kan man nypa kolven om man kör fast och slår av motorn medans man gräverlös den för kylvattnet i tunnelkylarna blir då fort iskalla och startar man då och drar på för snabbt och hårt rusar iskalla vattnet i i cylindern så den kryper medans kolven sväller. Så på skotersidan måste man tänka på både varmkörning överdrivet noga både vid kallstart och efter fastkörning och även varmkörning vid en kortare fikapaus.
Bästa gjuten piratkolv jag känner till är Pro-x de har även bra silverpläterande nållager och bra kolvringar så köp en sån är mitt råd. Pro-x har varit med ända sedan 90 talet så jag har kört mång samt många kompisar som kört dem både tvåtaktskolvar och fyrtakts med gott resultat och framförallt är de billiga.
Smidda kolvar sätter man bara i om motorn i fråga är känd för att spräcka kolvar eller om man monterar turbo och tar ut extremt mycket effekt men de gäller tvåtaktare. En tvåtakts enduromaskin har rel låg trimgrad så de behöver inte smidda kolvar. Men cross fyrtakt är de befogat med smidd kolv för de är ju så peckligt byggda lite anliggningsyta och korta i rocken de ser ju ut som snusdosor och folk ligger på varvstopp stup i kvarten och de har relt hög trimgrad och man strävar efter lättast möjliga kolv i dem för de varvas över 11000v.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Till 300 EXC så sitter där Vertex original. Antingen så köper du en original från KTM eller så köper du en i Vertex förpackning om du får den till bättre pris då.

Eller så köper du vad fan som helst du får tag på till rätt pris. I praktiken är där ingen skillnad i en lågstressad 300 CC enduro.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top