Försök 2: Överblivna grejer efter byte slip-on

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Jag provar igen, eftersom några tyckte det var extremt viktigt att denna tråd hamnar i Sälj-forumet, FAST att jag inte vet om jag vill sälja grejerna ens, utan bara vill veta OM detta är något "man" säljer av, eller inte.
=====
Jag hann bara läsa ett svar innan tråden raderades, så igen:
Jag har orginal-grejerna över, efter att ha satt termignoni-slip-over på min Ducati Scrambler Icon 2015, ett år efter inköp.

Behåller man dessa grejer eller kan man sälja av dem?
Köper folk/verkstäder det?

De ligger bara å dammar nämligen, vilket jag inte gillar, och jag vill inte slänga fungerande grejer.
MCn har genomgått både import-kontrollbesiktning och vanlig utan att de sagt något om det..

Tack!
MVH
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om du tänkt sälja hojen någon gång kan det vara bra att ha kvar originalsystemet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nej ”man” sparar originalsystemet helt enkelt, så jobbigt är det väl inte
 

Raderad medlem 51742

Guest
En kompis gjorde en dyrköpt erfarenhet. Lade massa pengar på ett slipon och gjorde sig sedan av med originalsystemet. Var inte bra för inbytesvärdet när han skulle lämna hojen i inbyte för att köpa ny hoj. Bör vara samma om man säljer till privatperson. Hur mycket jag än gillat sliponet hade jag även velat ha med originalsystemet.

Om det nu är så att ditt termignoni-slipon med 100% säkerhet funkar med helfordonsgodkännandet är det möjligen ett bättre utgångsläge, men så brukar det inte vara.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Samma historia med inbyte hos handlare har man om man har oturen att få hojen inlöst av försäkringsbolag.
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Om slipon-systemet inte är E-märkt så finns ju risken att hojen blir underkänd i besiktningen.

Har man då inte originalet kvar så blir man tvungen att köa ett nytt för att kunna besikta hojen.
Det kan bli väldigt dyrt så jag skulle absolut behålla originalet.

Mvh,
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Menar att en värdering blir lägre om inte originaldelar medföljer. Det gällde iaf Gjensidige och min nu inlösta 701.

Det lät ju högst märkligt... Meningen är ju att försäkringen ska ersätta dig så att du kan köpa en likvärdig hoj.
Att dom inte värderar UPP hojen pga extra tillbehör kan jag köpa, men att värdet skulle sjunka låter nästan obegripligt.
Jag måste ta mig tusan höra hur mitt bolag resonerar i denna fråga.


Och som svar på tråden.
Originalgrejer behåller man ALLTID.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det lät ju högst märkligt... Meningen är ju att försäkringen ska ersätta dig så att du kan köpa en likvärdig hoj.
Att dom inte värderar UPP hojen pga extra tillbehör kan jag köpa, men att värdet skulle sjunka låter nästan obegripligt.
Jag måste ta mig tusan höra hur mitt bolag resonerar i denna fråga.


Och som svar på tråden.
Originalgrejer behåller man ALLTID.

Marknadsvärde jobbar man med vid skadereglering. Vid kontantinlösen är man ännu petigare, oftast.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag spar alla orginal delar till hojen å monterar på allt igen när de är dax å sälja hojen.. Man får bättre betalt totalt om man säljer extra grejorna vid sidan om..
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag spar alla orginal delar till hojen å monterar på allt igen när de är dax å sälja hojen.. Man får bättre betalt totalt om man säljer extra grejorna vid sidan om..

Så är det. Kanske man får ett par extra kronor för ett slipon men handlaren ger annars inte ett öre för några eloxerade skruvar direkt om man säger så.

Jag gör som du.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top