För mycket additive?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Hej! Jag undrar om det är dåligt om man lägger till för mycket additive (bränsletillsats) till hojen. Min hoj är en Yamaha YZF R125 från 2014 och från vad jag vet så rymmer den 11.5L bensin. Tanken är full just nu också. Den sitter inne just nu och kommer inte komma tillbaka på gatan tills April.

Jag har lagt in ca. 65ml av bränsletillsatsen och undrar om jag la in för mycket och om det är dåligt för motorn.

Tack!
 
Last edited:

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Dina additiv utgör ca 5 % av totala mängden, det kommer inte märkas alls.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ingen vätska kan ta bort vatten ur soppan, däremot kan det göra så att vattnet blandas upp så att det istället för stora droppar som motorn dör av blir pyttedroppar som åker igenom motorn ganska obemärkt. Om din hoj står inomhus i ett jämnt tempererat utrymme så kommer du heller inte ha några kondensproblem, så det är i praktiken helt bortkastade pengar.

I praktiken så är allt som inte är bränsle av ondo i bränslesystemet, och ju mer desto sämre. Men några procent av det där är säkert inte farligt, så länge eländet brinner?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Med full tank skulle jag inte oroa mig överhuvudtaget. Bensin blir inte dålig på fyra månader. Kondens blir det inte mycket av om du har full tank. Står cykeln inne i ungefär jämn temperatur så är det än mindre fara.

Några milliliter hit eller dit spelar nog ingen roll heller. Den verkar innehålla isopropanol. Du kan hälla i hela flaskan om du vill.

Pengar i sjön i mitt tycke...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förr tillsatte man på vintern Karburatorsprit K-sprit för att minska risken att (kondens)vatten i tanken bildade isproppar i Karburatorn. Karburatorn är vad som kallas Förgasare :).
Man hällde alltså förgasarsprit i tanken vintertid för undvika problem.
Idag innehåller bensinen 5% alkohol, dvs din tank med 11,5 liter innehåller ~0,5 liter "förgasarsprit" redan som kommer ta hand om allt kondensvatten långt innan din tillsats på 0,065 liter hinner ingripa.
Jag har sedan 2009 haft mina hojar i ett varmgarage som går ner till +5C på vintern. Jag har aldrig tillsatt något till bensinen.
Och bara batteriet varit laddat har hojarna startat utan problem på våren.

Så numera har jag hojarna alltid kopplade till batteriladdare i garaget.
Så är det något du borde fundera på över vintern är att koppla en Underhållsladdare till batteriet.
Den här duger gissar jag.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/batteriladdare-12-v-15-a-2000040411
 
Last edited:

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Förr tillsatte man på vintern Karburatorsprit K-sprit för att minska risken att (kondens)vatten i tanken bildade isproppar i Karburatorn. Karburatorn är vad som kallas Förgasare :).
Man hällde förgasarsprit i tanken vintertid för undvika problem.
Idag innehåller bensinen 5% alkohol, dvs din tank med 11,5 liter innehåller ~0,5 liter "förgasarsprit" redan som kommer ta hand om allt kondensvatten långt innan din tillsats på 0,065 liter hinner ingripa.
Jag har sedan 2009 haft mina hojar i ett varmgarage som går ner till +5C på vintern. Jag har aldrig tillsatt något till bensinen.
Och bara batteriet varit laddat har hojarna startat utan problem på våren.

Så numera har jag hojarna alltid till kopplade till batteriladdare i garaget.
Så är det något du borde fundera på över vintern är att koppla en Underhållsladdare till batteriet.
Den här duger gissar jag.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/batteriladdare-12-v-15-a-2000040411

tack.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Är nog inte så vass på sökord eftersom jag hittade bilder på förgasare till modellen. Ja, årsmodell var med. Trodde det var 2-takt. Enligt specs så är det 4-takt.

Tar bort.

Är inte så vass heller, så det var faktiskt en ärlig fråga. Men då har vi rett ut det. :tummenupp
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nä grabbar nu är ni ute o vallsar.

Tillsätter killen för mycket additive så får han inte köra hojen till våren, additive i större mängder är för motorer som ryssfemmor för styrkelyftare.

Risken är mer än stor att killen hoj minst fått en biggbore cylinder utväxt till våren är det riktigt mycket additive så finns faktiskt verkliga fall där singel motorer svällt så mycket att dom blivit tvinnar över vintern.

Så det så:D
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Inte för jag vill vara en Messerschmidt, men du vet väl att du får förvara max 10 liter bensin i behållare inomhus i lägenhet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte för jag vill vara en Messerschmidt, men du vet väl att du får förvara max 10 liter bensin i behållare inomhus i lägenhet?

Tanner1213 tänker ha ett fordon i lägenheten.

Fordon och behållare är inte samma sak !
Det är ju inte nödvändigt kontrollbesikta behållare minst var 24 månad !
Man behöver inte inregistrera och trafikförsäkra behållare !
O.s.v.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tanner1213 tänker ha ett fordon i lägenheten.

Fordon och behållare är inte samma sak !
Det är ju inte nödvändigt kontrollbesikta behållare minst var 24 månad !
Man behöver inte inregistrera och trafikförsäkra behållare !
O.s.v.
Och du får väl ha hur mycket whisky som helst i glasflaskor, gärna stående i en bokhylla, i lägenheten?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och du får väl ha hur mycket whisky som helst i glasflaskor, gärna stående i en bokhylla, i lägenheten?

Precis, därför "lagen om brandfarliga ämnen"(?) har undantag för drycker avsedda för förtäring.
Därför står T-röd, Lampolja och liknande numera i särskilda skåp i livsmedelsbutikerna
men
Whisky på vanliga hyllor på systembolaget.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Enl produktdatabladet innehåller det 80-100% propanol och möjligen en skvätt butanol.
Karburatorsprit kunde bestå av ca 40% Propanol så det borde inte vara någon fara för hojen :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top