Luftströmmning/flöde - insug och evakuering av varmluft?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag skulle nog lägga om fokus lite.
Du tänker kyla metallen som insugsluften går igenom.
Men har du säkerställt att bilen får in den svalast möjliga luften?
Eller drar den luft ifrån motorutrymmet?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inte nitrometan du menar, hydralisk låsning (överfyller cyllen med nitrometan) där vätskan inte kan komprimeras och lyfter cylle/topp med ett KABAM när gnistan kommer? Såg själv en HD på BW Västerås runt milleniumskiftet som sköt av framgaffeln. Lustgas burkar säga POFF genom insuget och stöka till det med lite brand runt skrotum.

Du har säkert rätt. Den hade både nitro och lustgas och jag har ingen erfarenhet av någon av de produkterna.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag skulle nog lägga om fokus lite.
Du tänker kyla metallen som insugsluften går igenom.
Men har du säkerställt att bilen får in den svalast möjliga luften?
Eller drar den luft ifrån motorutrymmet?

- Jag utgår ifrån att Genesisteknikerna från fabrik studerat flödesdiagram nog för att hitta en optimalt anpassad lösning för tillräcklig kylning av motorutrymmet, men då har de också behövt ta höjd för att bilen ska kunna köras i alla möjliga olika väglag och temperaturer (friskluften tas från fronten som på de flesta bilar).
Alltså, bilen går inte varm alls, men jag vill utöver "standardkylningen" försöka sänka tempen rejält på insugningsröret/kåpan, eftersom det har visat sig göra stor skillnad.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
- Jag utgår ifrån att Genesisteknikerna från fabrik studerat flödesdiagram nog för att hitta en optimalt anpassad lösning för tillräcklig kylning av motorutrymmet, men då har de också behövt ta höjd för att bilen ska kunna köras i alla möjliga olika väglag och temperaturer (friskluften tas från fronten som på de flesta bilar).
Alltså, bilen går inte varm alls, men jag vill utöver "standardkylningen" försöka sänka tempen rejält på insugningsröret/kåpan, eftersom det har visat sig göra stor skillnad.

Det du försöker göra är alltså inte att kyla luften utan att undvika att den värms upp?
Då är nog isolering det effektivaste.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
- Jag utgår ifrån att Genesisteknikerna från fabrik studerat flödesdiagram nog för att hitta en optimalt anpassad lösning för tillräcklig kylning av motorutrymmet, men då har de också behövt ta höjd för att bilen ska kunna köras i alla möjliga olika väglag och temperaturer (friskluften tas från fronten som på de flesta bilar).
Alltså, bilen går inte varm alls, men jag vill utöver "standardkylningen" försöka sänka tempen rejält på insugningsröret/kåpan, eftersom det har visat sig göra stor skillnad.
Som Josef är inne på, det är isolering som gäller. Att kyla något kostar energi, som kommer från motorn. Undantaget är att ha en laddluftkylare, men då är det ju också helt andra temperaturer och andra flöden vi pratar om.

Vill du ha kylflöden så kommer det att kosta pga sämre aerodynamik, vill du ha kylflänsar och kylmedia så kommer det att kosta både aerodynamik, vikt och pumpkrafter, vill du ha en AC som kyler luften så kommer det att kosta vikt och effekt osv...

Dra på ett lager isolering och njut av den shetlandsponnyhästkraft du har fått till :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vill du ha kylflöden så kommer det att kosta pga sämre aerodynamik, vill du ha kylflänsar och kylmedia så kommer det att kosta både aerodynamik, vikt och pumpkrafter..

Dra på ett lager isolering och njut av den shetlandsponnyhästkraft du har fått till :)

- Japp, det där med aerodynamiken är ju vad jag brottas med. I övrigt - isolering och distans som gäller.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
För att förtydliga för alla intresserade, så här det alltså den här insugskåpan jag vill svalka av. Dels med en distans i fästet, dels med någon slags isolering och helst också något riktat luftflöde utifrån:
insugskåpa.png
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
För att förtydliga för alla intresserade, så här det alltså den här insugskåpan jag vill svalka av. Dels med en distans i fästet, dels med någon slags isolering och helst också något riktat luftflöde utifrån:
View attachment 452342

Hur varm blir den nu?
Finns det nåt hål att sätta en temp-probe i för att mäta luft tempen samtidigt som mäter yt-temp på insuget?

Bättre att kolla detta innan du gör nån modifiering så att du har nåt att jämföra med.
Du kan ju också modifiera till vattenkylt insug med en liten extrakylare och pump så slipper du göra hål i karossen. Om du vill pimpa så finns det fejkgälar att klistra på. :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur varm blir den nu?
Finns det nåt hål att sätta en temp-probe i för att mäta luft tempen samtidigt som mäter yt-temp på insuget?

Bättre att kolla detta innan du gör nån modifiering så att du har nåt att jämföra med.
Du kan ju också modifiera till vattenkylt insug med en liten extrakylare och pump så slipper du göra hål i karossen. Om du vill pimpa så finns det fejkgälar att klistra på. :tummenupp
Det är ju bara att läsa ut med en OBDII-dongel, majoriteten av alla bilar har ju en termometer som mäter insugsluften. Visserligen så kan ju placeringen av den variera, men för att optimera motorstyrningen så borde den ju visa så nära den temp som luften har när den kommer in i cylindern som möjligt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har läst mig till - genom olika forum - att den i original blir så varm att du bränner dig om du lägger handen på.
Med spacer enbart, går det bra att hålla handen mot utan problem. Så bara den förbättringen gör stor skillnad. Graddifferensen kommer jag inte ihåg, men det räcker för mig att jämföra kokhet med behagligt ljummen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det är ju bara att läsa ut med en OBDII-dongel, majoriteten av alla bilar har ju en termometer som mäter insugsluften. Visserligen så kan ju placeringen av den variera, men för att optimera motorstyrningen så borde den ju visa så nära den temp som luften har när den kommer in i cylindern som möjligt.

Micke har ju skrivit att det är fuggar i hans bil/motor. :7peta:crash:brynad Så det sitter väl en tidig 80'tals motor i.
:D

Men för att vara seriös, för att sluta vara nojig så måste man ju ha riktig koll på temparna innan man killgissar.
Hinner plenumet värma upp luften? Mät gärna temp innan luftfiltret som referens. Många tempgivare blir det.....
Samt att det är skillnad på temp i luften jämfört med yt-temp på plenum/insug. Hinner ett svinkallt plenum kyla ner luften (jag tror inte det men blir gärna tillrättavisad).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Micke har ju skrivit att det är fuggar i hans bil/motor. :7peta:crash:brynad Så det sitter väl en tidig 80'tals motor i.
:D

Men för att vara seriös, för att sluta vara nojig så måste man ju ha riktig koll på temparna innan man killgissar.
Hinner plenumet värma upp luften? Mät gärna temp innan luftfiltret som referens. Många tempgivare blir det.....
Samt att det är skillnad på temp i luften jämfört med yt-temp på plenum/insug. Hinner ett svinkallt plenum kyla ner luften (jag tror inte det men blir gärna tillrättavisad).
Jag valde att bortse lite från det där med fuggar :hihi

Det är generellt sett rätt dålig värmeöverföring mellan luft och en yta, det är ju därför man har kylflänsar liksom :rolleyes: Ett insug ska ju vara så slätt som möjligt på insidan, så troligen sker det ett ganska minimalt utbyte, annars skulle väl om inte annat luften kyla ner insuget? :va
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Micke har ju skrivit att det är fuggar i hans bil/motor. :7peta:crash:brynad Så det sitter väl en tidig 80'tals motor i.
:D

Men för att vara seriös, för att sluta vara nojig så måste man ju ha riktig koll på temparna innan man killgissar.
Hinner plenumet värma upp luften? Mät gärna temp innan luftfiltret som referens. Många tempgivare blir det.....
Samt att det är skillnad på temp i luften jämfört med yt-temp på plenum/insug. Hinner ett svinkallt plenum kyla ner luften (jag tror inte det men blir gärna tillrättavisad).

- Till att börja med får Steffe en lavett för att han förolämpar min fantastiska sportbil som är en 2011 faktiskt!
Och efter smisket så vill jag motvilligt hålla med om att dina frågor ang. luftflöde kontra verkningstid genom insuget är relevanta.
Jag har själv ställt frågan vidare och det som gjorts av andra på samma bilmodell/motor/årsmodell har upplevts som bättre reaktion från motorn. Tror inte att det mätts inuti kåpan dock, men jag måste djupdyka i den 8 sidor långa tråden som behandlar allt som har med insug att göra:
https://www.gencoupe.com/threads/what-you-need-to-know-about-intakes.504658/
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har läst mig till - genom olika forum - att den i original blir så varm att du bränner dig om du lägger handen på.
Med spacer enbart, går det bra att hålla handen mot utan problem. Så bara den förbättringen gör stor skillnad. Graddifferensen kommer jag inte ihåg, men det räcker för mig att jämföra kokhet med behagligt ljummen.

En spacer på minst 10mm i ett material som inte överför värme är ju bra. För alla grejer får ju motortemp om det är metall mot metall, en tunn packning är inte tillräcklig isolering.
Satsa på kolfiberplenum. :tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
En spacer på minst 10mm i ett material som inte överför värme är ju bra. För alla grejer får ju motortemp om det är metall mot metall, en tunn packning är inte tillräcklig isolering.
Satsa på kolfiberplenum. :tummenupp

- Det är absolut bra, så långt finns det uppmätt med instrument. En av mina åtgärder på listan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top