Luftströmmning/flöde - insug och evakuering av varmluft?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Lufttrycket är som lägst där luften passerar med högst hastighet, alltså typ sidorna på bilen eller taket, vissa delar av motorhuven. Här placeras lämpligen luftutsläpp. Tex luftutsläpp från kupé sitter ofta på sidan av c-stolpen.

Högst tryck har man i fronten där den är platt mot vinden. Man får sk stagnationstryck och härav är kylare vanligtvis placerade just här. Även i nederkant på vindrutan, där luftutsläpp till kupé oftast är placerad.

Baksidan av bilen har massor av turbulens och är inte någon självklar ideal placering.

- Jag vet inte om jag tolkar diagrammet rätt, men om man tittar på det "vetenskapligt" framtagna resultatet från Porsches exempelbil:
luftströmmning kaross.png
ser det ut som att bästa luftintag är lååågt (precis som många biltillverkare valt att ha intaget) och bästa evakuering är lååångt fram på huven - där mig veterligen ingen tillverkare har luftutsläppen?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Luften ska hinna göra någon nytta under huven också. Även om du har ett litet lågtrycksområde i framkant av huven skulle luften behöva vända riktning för att ta sig ut där. Då är det mer effektivt att dra en kanal med en öppning i taket eller bakkant av skärmarna. Effektivt och estetiskt sammanfaller bara när tekniknördar tittar. På fina gatan uppfattas det som funkar som bonnigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Jag vet inte om jag tolkar diagrammet rätt, men om man tittar på det "vetenskapligt" framtagna resultatet från Porsches exempelbil:
View attachment 452321
ser det ut som att bästa luftintag är lååågt (precis som många biltillverkare valt att ha intaget) och bästa evakuering är lååångt fram på huven - där mig veterligen ingen tillverkare har luftutsläppen?

Notera att dom av någon anledning vänt diagrammet upp och ner, minustecken uppe.

Spoilern gör ju att det blir en platt punkt där. Jag gissar så att i nosspetsen har luften redan fått en hastighet uppåt och därmed är där inte stagnationstryck. Men jag är inte helt säker på var varje punkt egentligen är på bilden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vid punkt tre med tryckmax så sitter det ju insläpp till kylaren så fronten har ju egentligen inte den lutning som det ser ut utan istället en mer platt yta som kylaren utgör.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Luften ska hinna göra någon nytta under huven också. Även om du har ett litet lågtrycksområde i framkant av huven skulle luften behöva vända riktning för att ta sig ut där. Då är det mer effektivt att dra en kanal med en öppning i taket eller bakkant av skärmarna. Effektivt och estetiskt sammanfaller bara när tekniknördar tittar. På fina gatan uppfattas det som funkar som bonnigt.

- Jag tänker att det inte är "samma" luft som ska vända där precis i nosen, utan att inluften passerar bakåt och på så vis pressar ut den varma motorluften genom lågtryckszonen.

Håller med dig om resten, även om det inte är enkelt nog för mig.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Notera att dom av någon anledning vänt diagrammet upp och ner, minustecken uppe.

Spoilern gör ju att det blir en platt punkt där. Jag gissar så att i nosspetsen har luften redan fått en hastighet uppåt och därmed är där inte stagnationstryck. Men jag är inte helt säker på var varje punkt egentligen är på bilden.

- Tror du att Porsche-labbet gjort ett sånt misstag verkligen? Kanske menas det snarare som att minus representerar övertryck? Blir det logiskt på annat sätt?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Såhär har Genesis löst det på en senare modell:
Genesis luftventiler.jpg
Så ingenjörerna på Genesisfabriken måste väl anse att det går att kyla motorrummet med luftintag långt bak på huven. Det ser inte ut att vara evakueringshål, med den riktningen.

Blir inte klok på luftströmmar och deras förbryllande dynamik.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tillverkare tänker inte alltid enbart på bästa möjliga funktion, dom tar även med tillverkningskostnad, driftskostnad, utseende/image, vad kunderna vill ha (ofta subjektiva värden idag) och vad det är värt i kundled. Får dom ut 1hk till för en kostnad på 10 000kr per fordon så kommer dom inte göra det, av samma anledning som dom inte blueprintar varenda motor som ska ut på marknaden.

Vill du tvångsmässigt få maximal fyllnadsgrad så finns det ju mycket annat att jobba med, men våglära och strömningar i insug/förbränningsutrymme/avgassystem är inte helt trivialt heller. Turbo eller en luftburk kyld med flytande kväve röstar jag för ;)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Turbo eller en luftburk kyld med flytande kväve röstar jag för ;)

- Ett turbokit till den här modellen kostar runt 40 lax + montering för att nå 500 hk, känns overkill.
Burk med flytande kväve...ja den kräver sina mått o steg vad gäller täthet : )
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Burk med flytande kväve...ja den kräver sina mått o steg vad gäller täthet : )

Burk med flytande lustgas! SVEMO förbjöd det för MC i början av 2000. Tror det var Peter som blev aggro när mina hojar från USA kördes med det. Skitenkelt att få till, 5kg bensin skall förbrännas mha 1kg lustgas.

Edit: symptom av icke 5:1 förhållande
3burntpistons.jpg
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Bränsleförbrukningen i min bil får redan nu arabstaterna att applådera, så att öka den ytterligare skulle göra mig såhär glad ungefär :sjuk

Min bil går inte varm, men jag vill sänka tempen på insugssidan för att öka luftmängden -> bränslemängden.

Din första mening:
Bränsleförbrukningen i min bil får redan nu arabstaterna att applådera, så att öka den ytterligare skulle göra mig såhär glad ungefär :sjuk
Du vill inte öka bränsleförbrukningen tolkar jag det som.

Din andra mening:
Min bil går inte varm, men jag vill sänka tempen på insugssidan för att öka luftmängden -> bränslemängden.
Du vill öka mängden luft (vilket kommer öka bränslemängden)
1a och 2a meningen strider mot varandra som jag ser det. Vad vill du egentligen ?
Till sist är det väl (reptil?)hjärnan och högerfoten som som bestämmer hur mycket bilen drar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Tror du att Porsche-labbet gjort ett sånt misstag verkligen? Kanske menas det snarare som att minus representerar övertryck? Blir det logiskt på annat sätt?

Vilket misstag syftar du på? Dom har säkert något syfte till att de vänt grafen om det är vad du syftar på.

Men den lägsta punkten i diagrammet är alltså där du har det högsta trycket och det har även positivt värde i diagrammet. Det är fullständigt logiskt då punkten dels befinner sig där man förväntar sig högst tryck och dels är det definierat positivt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Det är en punkt jag också funderat på. Vill inte styra om luften så att ev. sekundärkylning blir lidande.

Nej, du kommer knappast förstöra någon sekundär kylning, möjligen få en gnutta förhöjd bränsleförbrukning men knappast mätbart.

Det är ju alltid gott om luftintag på bilar men ofta ont om luftutsläpp. jag har aldrig jobbat professionellt med fordonsaerodynamik, bara gått för mycket skola så jag vet inte men gissar att antagligen är det så att det helt enkelt fungerar ändå och trycker ut luft här och var ändå.

jag kan alltså vara helt ute och cykla men jag skulle hellre sikta in mig på att skapa luftutsläpp då jag tror man har mer kylning att vinna på det.

Och jag skulle placera det lite bakom mitten av motorhuven, kanske efter 2/3-del av huvens längd där jag gissar att luften fortfarande har hög hastighet och inte börjat lida av det stagnationstryck man för vid framrutan. Precis som bilden av Genesis, det är alldeles säkert luftutsläpp.

Alternativ på sidan av framskärmen typ på linjen mellan backspegel och framlyse.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Burk med flytande lustgas! SVEMO förbjöd det för MC i början av 2000. Tror det var Peter som blev aggro när mina hojar från USA kördes med det. Skitenkelt att få till, 5kg bensin skall förbrännas mha 1kg lustgas.

Edit: symptom av icke 5:1 förhållande
3burntpistons.jpg

Förstår att dom förbjudit, jag har på Piteå dragway sett en överladdad Harley skjuta lös cylinder och topp med sådan kraft att det även sköt av ramrören. Motordelar flög i en båge snett uppåt. Föraren klarade sig oskadd men skulle han ha blivit träffad av dessa motordelar vette sjutton vad som skulle ha hänt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
har på Piteå dragway sett en överladdad Harley skjuta lös cylinder och topp med sådan kraft att det även sköt av ramrören.

Det är inte nitrometan du menar, hydralisk låsning (överfyller cyllen med nitrometan) där vätskan inte kan komprimeras och lyfter cylle/topp med ett KABAM när gnistan kommer? Såg själv en HD på BW Västerås runt milleniumskiftet som sköt av framgaffeln. Lustgas burkar säga POFF genom insuget och stöka till det med lite brand runt skrotum.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Din första mening:
Bränsleförbrukningen i min bil får redan nu arabstaterna att applådera, så att öka den ytterligare skulle göra mig såhär glad ungefär :sjuk
Du vill inte öka bränsleförbrukningen tolkar jag det som.

Din andra mening:
Min bil går inte varm, men jag vill sänka tempen på insugssidan för att öka luftmängden -> bränslemängden.
Du vill öka mängden luft (vilket kommer öka bränslemängden)
1a och 2a meningen strider mot varandra som jag ser det. Vad vill du egentligen ?
Till sist är det väl (reptil?)hjärnan och högerfoten som som bestämmer hur mycket bilen drar.

- Dina tolkningar är korrekta, men min uttrycksform kanske lämnar något att önska.
Jag vill inte öka bränsleförbrukningen mer än vad den extra kalluft jag vill ha in i förgasarna kommer bidra med. Utan forcering, enbart luftstyrning.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tackar för allas vettiga input. Jag kommer förmodligen satsa mina coins på att kyla insugsröret med distans, och försöka skapa naturligt genomdrag via evakueringshål någonstans.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top