Luftströmmning/flöde - insug och evakuering av varmluft?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har som mål att svalka av mitt insugningsrör så gott det går. Dels med en sån här:
https://www.genracer.com/grimmspeed...ld-spacer-for-3-8-v6-2010-2012-genesis-coupe/

Men även med någon slags riktat friskluftsflöde mot den.

Min undran är var och hur man bäst gör så utan att påverka flödena negativt?

Det här diagrammet, framtaget av Porsche visserligen, visar på de olika zonerna på karossen:
Flödeszoner.JPG

Men hur tolkar man det? Är minusvärdena undertryckzoner?
Hur och var evakuerar man det ökade trycket under huven om man forcerar in luft i motorrummet?
Är det en lika bra eller bättre metod att enbart satsa på att evakuera varmluft från motorrummet och på så sätt öka undertryckets sugkraft för att dra in mer kall luft?

Min bil/kaross ser ut såhär:
Genesis Coupé dold.jpg


Några frågor som inte kräver mer än solklara svar ;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du ser ju själv var Huyndai tycker att friskluft skall strömma in i fronten. Intresseklubben noterar att jag själv inte skulle lagt fem korvören eller ens en sekund på det du "vill uppnå".
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hade bak vänt scoop på min amazon för att få lite bättre flöde i motor utrymmet. .. Dvs. luft utsläpp istället för att ta in luft till förgasaren typ.. Om de va någe vetenskapligt värde kan jag inte säga då.. Placebo effekt för sinnet iaf då.. Noterat att de va på 70-talet å kunskaperna va inte så höga då..
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Ett trick som fungerade hyffsat på min lancia var att bygga om gångjärnen på motorhuven så att springan mellan huv och vindruta blev större. det blev en mätbar skillnad i temperatur i motorrummet samt att jag tror luftflödet ökade.

Men det såg förjävligt ut! Alla som såg den trodde att jag hade krockat.. :3freak
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du ser ju själv var Huyndai tycker att friskluft skall strömma in i fronten. Intresseklubben noterar att jag själv inte skulle lagt fem korvören eller ens en sekund på det du "vill uppnå".

- Alla har rätt till min egen åsikt, och det är registrerat.
(min bil är motoroptimerad och kanske kan dra nytta av lite extra kylning av insugsröret, tänker jag)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hade bak vänt scoop på min amazon för att få lite bättre flöde i motor utrymmet. .. Dvs. luft utsläpp istället för att ta in luft till förgasaren typ.. Om de va någe vetenskapligt värde kan jag inte säga då.. Placebo effekt för sinnet iaf då.. Noterat att de va på 70-talet å kunskaperna va inte så höga då..

- Det bakvända scoopet hade väl snarare en insugsfunktion än utblås av varmluft? Det är ju ett fungerande trick på gamla 70-tals jänkare, där det visat sig att undertryckszonen baktill på huven skapar ett "vacuum"-drag ner i motorrummet. Har jag läst alltså.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ett trick som fungerade hyffsat på min lancia var att bygga om gångjärnen på motorhuven så att springan mellan huv och vindruta blev större. det blev en mätbar skillnad i temperatur i motorrummet samt att jag tror luftflödet ökade.

Men det såg förjävligt ut! Alla som såg den trodde att jag hade krockat.. :3freak

- Den där bonnlösningen fungerar uppenbart, av alla forumtrådar att döma. Dock ser det ju inte roligt ut, och frågan är om man styr om luftflödet från tänkta mål som växellåda och/eller bromsar osv.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Vill man ha mindre värme under huven kan det löna sig att linda grenrör och avgasrör.
Jag har haft stora problem med att den moderna soppan kokar bort i flottörhuset på min UAZ-van och det har definitivt blivit bättre av att linda. Att evakuera varmluft uppåt/bakåt är bökigt i mitt fall och nedåt vill den inte gärna så det gäller att få iväg så mycket som möjligt med avgaserna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
min bil är motoroptimerad och kanske kan dra nytta av lite extra kylning av insugsröret, tänker jag

Byta termostat från 92-gradare till 75 är också ett tips om kan leva med att den drar mer soppa och slits lite fortare. Man brukar säga att sugmotortrimma kostar ca 1000-1500 kronor per hästkraft. Väldigt otacksamt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Alla har rätt till min egen åsikt, och det är registrerat.
(min bil är motoroptimerad och kanske kan dra nytta av lite extra kylning av insugsröret, tänker jag)

Jag skulle säga att insugsrören är ganska ineffektiva på att överföra värme till luften. Dvs uppvärmningen av luften när den strömmar genom insugsrören redan i original är förmodligen försumbar. Dvs det finns väldigt lite att tjäna på det eftersom det är en sugmotor. Det är en lite annan sak på en turbomotor där det är mer uppvärmning av luften.

Att sätta en sådan där packning som isolerar en del av värmeöverföringen från motorblocket kan förmodligen ge en viss vinst även om jag tror att den är högst begränsad men det kan möjligen ha något värde.

Men att därefter lägga energi på att försöka förändra luftflödena genom motorutrymmet är med allra största sannolikhet utan värde. Möjligen då om man skulle lägga energi på att säkerställa att insuget tar luft från utsidan av motorutrymmet istället för insidan.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tjöp några såna här och koppla upp mot nån esp8266 eller liknande och nån form av display.
nytt-pa-lager-33-5v-digital-barometric-pressure-sensor-0-40kpa-liquid-water.jpg


https://pchbutik.se/nytt-pa-lager/1...ric-pressure-sensor-0-40kpa-liquid-water.html

:tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Byta termostat från 92-gradare till 75 är också ett tips om kan leva med att den drar mer soppa och slits lite fortare. Man brukar säga att sugmotortrimma kostar ca 1000-1500 kronor per hästkraft. Väldigt otacksamt.

- Bränsleförbrukningen i min bil får redan nu arabstaterna att applådera, så att öka den ytterligare skulle göra mig såhär glad ungefär :sjuk

Min bil går inte varm, men jag vill sänka tempen på insugssidan för att öka luftmängden -> bränslemängden.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Men att därefter lägga energi på att försöka förändra luftflödena genom motorutrymmet är med allra största sannolikhet utan värde. Möjligen då om man skulle lägga energi på att säkerställa att insuget tar luft från utsidan av motorutrymmet istället för insidan.

- Det borde rimligen finnas någon logik i scoop på många prestandabilar direkt från fabrik, så att öka luftintag ger troligen positiva effekter sålänge man vet hur och var. Det är lite vad jag far efter i den här tråden.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Vad gör den? Vatteninsprutning?

Mäter/känner av lufttryck.

Placera ut på tänkta ställen och kolla om det är en hög eller lågtryckszon.
Man sätter en bit slang på nippeln om man vill mäta längre från sensorn för att slippa tuff miljö för elektroniken.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Ett trick som fungerade hyffsat på min lancia var att bygga om gångjärnen på motorhuven så att springan mellan huv och vindruta blev större. det blev en mätbar skillnad i temperatur i motorrummet samt att jag tror luftflödet ökade.

Men det såg förjävligt ut! Alla som såg den trodde att jag hade krockat.. :3freak

Nja det där är något småpojkarna vid korvmojjen fått för sig. :D Kanske fungerar när man står stilla, i fart fungerar det inte då du har en övertryckszon där.

2018-01-31-19-08-57_aerodynamics_dragliftdownforceoverbodyflow.png


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111321&postdays=0&postorder=asc&start=0

På en sånhär standard sugmotor skulle jag inte ens orka bry mig om detta, kommer inte märka någon skillnad.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nja det där är något småpojkarna vid korvmojjen fått för sig. :D Kanske fungerar när man står stilla, i fart fungerar det inte då du har en övertryckszon där.

På en sånhär standard sugmotor skulle jag inte ens orka bry mig om detta, kommer inte märka någon skillnad.

- Det finns en hel del forumtrådar som visar att det där med lyft bakhuv faktiskt sänker tempen i motorrummet. Man har mätt temp både före och efter i olika hastigheter.
Luftens vägar äro outgrundliga..

I mitt fall kommer jag inte gå den vägen, främst pga att det ser så bonnigt ut.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Det borde rimligen finnas någon logik i scoop på många prestandabilar direkt från fabrik, så att öka luftintag ger troligen positiva effekter sålänge man vet hur och var. Det är lite vad jag far efter i den här tråden.

Det finns absolut logik bakom scoopen i många prestandabilar. Det är det ingen tvekan om.
Exakt varför varierar en del. Kollar man på exempelvis subarus turbomotorer så har dom en platt motor (pga att det är boxer) som ger plats att sätta intercoolern ovanpå motorn och därigenom göra motorpaketet kortare. Det kräver ju då att du sätter ett scoop för att få in sval luft till intercoolern som ju annars skulle försöka kyla laddluften med luft som först gått genom den vanliga kylaren och kondensorn.
I en del fall så är det (som i gamla amerikanska muskelbilar) så att man satt luftfilter och insug mitt på motorn och då får man en vinst med ett scoop eftersom man då suger mer luft från utsidan av motorutrymmet. Dvs den luft man suger in är inte redan uppvärmd av kylare och kondensor.

I en del fall så kan det nog vara så också att det är delar som man önskar hålla svala och sätter scoop av den anledningen men då har man också placerat dom komponenter som man önskar hålla svala på ställen där det går att få kyla genom ett scoop.

Men i ganska många fall är det nog också en fråga om ren design. Bilen ser mer aggressiv och sportig ut med ett scoop eller med luftgälar.

I en bil som din så tror jag att du har väldigt svårt att nå någon direkt förbättring med ett scoop. Undantaget om du har luftinsuget placerat så att det suger in luft till motorn innifrån motorutrymmet där luften redan värmts av kylare och kondensor. I sådant fall kan du säkert tjäna lite på att sätta ett scoop så att motorn i högre grad får sval uteluft istället för uppvärmd luft från motorutrymmet.
Men jag misstänker att dom konstruerat den så att insuget är placerat någonstans kring strålkastarna som man vanligen gör och frånsett den isolerande packningen som gör att insugsröret inte värms lika mycket av motorn så tror jag att ett scoop har väldigt lite påverkan.

Dvs du kan säkert få en effekt av det men troligen en ytterst liten förbättring i relation till kostnaden för att göra jobbet. Troligen en inte ens mätbar förändring för en ganska saftig peng.

Därmed inte sagt att du inte ska göra det. Det är ju du som avgör vad du tycker är värt pengarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lufttrycket är som lägst där luften passerar med högst hastighet, alltså typ sidorna på bilen eller taket, vissa delar av motorhuven. Här placeras lämpligen luftutsläpp. Tex luftutsläpp från kupé sitter ofta på sidan av c-stolpen.

Högst tryck har man i fronten där den är platt mot vinden. Man får sk stagnationstryck och härav är kylare vanligtvis placerade just här. Även i nederkant på vindrutan, där luftutsläpp till kupé oftast är placerad.

Baksidan av bilen har massor av turbulens och är inte någon självklar ideal placering.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
..informativ text..

- Min huvudsakliga idé är att i första hand på något effektivt sätt kyla ner insugningsröret. Dels med en sådan här: https://www.genracer.com/grimmspeed...ld-spacer-for-3-8-v6-2010-2012-genesis-coupe/ , och dels genom något riktat friskluftsflöde om det är möjligt utan att påverka övriga flöden negativt.

En väg att gå kan vara att optimera evakueringen av luft, för att på så vis få ett undertryck som automatiskt drar in mer kall luft i motorrummet...men frågan är om det är bra eller inte? Flödet är ju konstruerat av tekniker som har snudd på mer erfarenhet än mig :hihi

Idéer och konkreta förslag mottages tacknämligt från alla strömmningsingenjörer och liknande pöbel här.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top