Skinnställ - Ej banåkning

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Lite fundering kring skinnställ och utbud, inte så insatt.

Har alltid kört med allvädersställ men funderar lite på skinnställ men tycker det som finns
( som jag hittat ) ser ut som man ska ut och tävla på bana som t.e.x Alpinestars, Dainese, Berik etc.

Någon som har tips på något annat mindre räserförarställaktigt och mer åt gatåkningstil?
Eller är Alpinestars typen av ställ som finns idag?
Säkerhet är naturligtvis prio 1.

Och svaret på skinnbralla och jacka med fransar är NEJ :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Alla ställ som hade någon annan färg än svart var typ banåka så jag köpte ett sånt fast delat jacka och byxor

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Lite fundering kring skinnställ och utbud, inte så insatt.

Har alltid kört med allvädersställ men funderar lite på skinnställ men tycker det som finns
( som jag hittat ) ser ut som man ska ut och tävla på bana som t.e.x Alpinestars, Dainese, Berik etc.

Någon som har tips på något annat mindre räserförarställaktigt och mer åt gatåkningstil?
Eller är Alpinestars typen av ställ som finns idag?
Säkerhet är naturligtvis prio 1.

Och svaret på skinnbralla och jacka med fransar är NEJ :)

Held har t.ex något som det här... Zweiteilige Sportkombi Medalist

Ett tvådelat som inte ser sådär värst mycket räser ut...
De flesta andra har ngt liknande...om man nu inte vill leka begravningsentreprenör och köra helsvart...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
På bana har jag helställ. Reglementet säger ju helställ eller delat ställ där blixtlåset är fäst i skinnet.
Jäkligt bökigt om man ska gå på toa med helställ. Helställen har minimalt med fickor, opraktiskt för gatåka när man vill ha med plånbok, telefon, nycklar och snus. Raceställen är oftast gjorda med tanke på global warming, kan bli kylslaget vid längre turer.
På gathojarna blir det tvådelat skinnställ eller textilställ.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Självklart är Ninja svart det enda rätta.
Svart MC, Mattsvart hjälm, Svart skinnställ, Svarta handskar, Svarta stövlar, allt rätt för gatåka
och likförbannat kan vi träffa på en bilist som inte såg oss ! :va

Svart lär vara den färgen som suger åt sig solljuset bäst och vem vill frysa under säsongen ?
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tack alla för era tips, kommer följa upp Held-spåret som Rymdbörje tipsa om, tror lokala butiken säljer Held.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mer sarkastisk text;
Vi kör mc för att transportera oss på ett så säkert och praktiskt sätt som möjligt.

Vi borde ha samma approach till allt här i livet, använd räddningspersonalens lysande färgmode till alla kläder!
Gåhjälm borde införas.
Bosätt er i länder med små variationer i årstider, tänk på att inreda och designa er omgivning praktiskt och säkert.

För vad vi alla vill ha är ett praktiskt, säkert, bekvämt liv med låg total samhällskostnad och låg egen risk i alla situationer.

Första steget är kanske lite bättre utbildning. Har själv fått lugna ner förarna efter krock (bara plåtskador) efter båda haft grönt ljus i en gatukorsning och den ena föraren trott att det gällde vänstersväng också.
Ibland går det inte så bra, även högersväng kan ge dödligt resultat. Märkligt att det finns förare som tror att grönt ger rätt att också svänga ? :va
https://www.aftenposten.no/osloby/i/RR2JOA/felles-groent-i-lyskryss-gir-ingen-mening
Och journalisten verkar dela denna uppfattning :va
Och det kanske är så nuförtiden enligt körkortsutbildningen ?
Har du grönt är det är det bara att köra rakt fram eller svänga till höger eller vänster ?

Själv skulle jag vilja plocka av alla som förflyttar sig i trafiken med mobiler och liknande.
Det verkade först obegripligt varför tjejerna inte hörde tåget (dom var två) till det kom fram att de gick och lyssnade på musik från sina mobiler.
https://www.expressen.se/gt/gorans-dotter-dog-blev-pakord-i-olyckskorsningen/

Själv lever jag bara för att andra bilförare räddat mig genom snabba reflexer när jag gjort bort mig.
Ska 1983 köra hem från Halmstad där jag jobbat på en mässa till Malmö. Hittar inte riktigt men österut och höger leder till motorvägen. Det är 50km/h när jag kommer till en T-korsning, kör ut och svänger till höger. För bilarna till vänster är långt borta. I nästa ögonblick passerar en bil framför mig och en bil bakom mig. Jag har kört rakt ut på motorvägen. Nästa dag talar jag med ett par poliser på mässan och berättar vad som hänt. Dom talar om att det finns en varningskylt innan påfarten. Jag kollar på kvällen när jag kör hem. Mycket riktigt. Skylten finns. Översta delen av skylten går att se där den sticker upp ur diket där den ligger.
Min hyrbil var röd om det kan haft någon betydelse för att dom såg mig.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Självklart är Ninja svart det enda rätta.
Svart MC, Mattsvart hjälm, Svart skinnställ, Svarta handskar, Svarta stövlar, allt rätt för gatåka
och likförbannat kan vi träffa på en bilist som inte såg oss ! :va

Svart lär vara den färgen som suger åt sig solljuset bäst och vem vill frysa under säsongen ?
Det är vår, alla träd börjar få små ljusgröna löv och hela naturen vaknar. I samma veva kommer vi hojåkare ut på vägarna, med kläder som har varselytor, oftast i en ljusgrön nyans. Vänta nu förresten, samma ljusgröna nyans som träden? Har vi plötsligt kläder med mörka och ljusgröna fält? Precis som naturen, med svarta stammar och ljusgrön växtlighet? Har vi helt plötsligt, i någon slags naiv icke eftertänksam säkerhetsnoja, lyckats skapa den perfekta kamouflageklädseln i svensk vår?

När jag höll på med segelflyg, du vet såna där vita flygplan utan motor och 15-25m spännvidd, så skulle dom ha en massa orangea fält för att öka synligheten bland molnen, så var det bara. Sen började någon tänka efter, ett moln är spräckligt, ett vitt flygplan med orangea fält som man ser i en sned vinkel i motljus är precis lika spräckligt det, och försvinner helt mot molnet. Ett helvitt flygplan syns däremot mycket bättre, för det sticker ut, sådana mönster finns inte i vare sig moln eller naturen i övrigt. Vintertid, när man flög i fjällen var det något helt annat dock, eftersom risken att landa på snötäckt mark fanns.

Idag har det gått inflation i varselvästar, alla drar på sig en "för då syns man", och då är det ju någon annans ansvar och man själv behöver inte se sig för, eftersom man syns så förbannat bra. Så när alla plötsligt har det, då är vi ju tillbaka på ruta ett igen, är det en hundägare, en byggjobbare eller en hojåkare som kommer? Jag har ju bråttom, så jag förutsätter att det är en hundägare...

I mörker spelar kläderna ingen som helst roll, lyser dom bättre än din hojs lampor så har du problem, och i dagsljus så är det ju i princip samma sak, och kanske är det så att helsvart sticker ut mer mot en färgglad bakgrund, eller mot horisonten på öppna fält? Och det som är överlägset bäst för att undvika olyckor är sunt förnuft och ta eget ansvar, färgen på kläderna spelar mindre roll om du förutsätter att han med mobilen ser dig för att du har en varselväst ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top