A2 reggad gsx-r 750?

kurteriet

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM LC4
Hej! Jag A-kort ocj spanar efter en Gsx-r 750 och klurar lite kring denna:

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/suzuki_gsxr750/86640838

Jag ser att den är A2 reggad, men gissar att det inte utesluter att den har full effekt? Jag har försökt googla runt men jag blir jäklar inte klok.

1. Kollar besiktningsman den Faktiska effekten på besiktning?
2. Vad händer om polisen upptäcker att den är A2 men full effekt? Och gäller försäkringen då?

Som sagt, den kanske är strypt? Men vad jag kan förstå så ska inte ursprungseffekten överstiga 70kw om det ska vara möjligt att A2 regga, och gsxr 750 landar original på 110kw så jag fattar ingenting :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man reggar inte en MC för körkortsklasserna. Man kan strypa dem och regga dem med sänkt effekt om man vill.

Med det sagt, en GSX-R750 har för hög originaleffekt för att få köras med A2-kort, oavsett hur strypt den är.

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Det finns i princip inga moderna sporthojar som är lagliga att framföra på A2-kort. Att MC-Center Vänersborg säger A2-reggad på denna hoj är skamligt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För att din försäkring skall bli 100 iom att du har A-kort - regga isf upp den till originaleffekten. Om besiktningen inte litar på ditt ord, åk till förmedlaren så får de skriva ett paper åt dig "återställd till originaleffekt". Reglerna säger bara "fackmannamässigt utfört".
 

kurteriet

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM LC4
Tack för era svar! Trafikverkets regler är förvisso väldigt tydliga på den punkten att du inte får köra en gsxr 750 på A2 kort, även om den är A2 reggad. Men eftersom jag har A-kort bör just detta inte vara ett problem.

Men ni menar att även om jag har A-kort, så är hojen felregistrerad, och det kan bli bekymmer om jag inte registrerar om den korrekt vid köp?

Hur som helst, jag kommer sannolikt leta vidare, dessa "gråzooner" är dåligt för sömnen känner jag =)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det här transportstyrelsen datasystem som spökar ? Kollar på KSS663
http://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon/Fordonsuppgifter
och läser
Avställd (2017-09-27)


Besiktigas senast
2021-06-30

Senast godkända besiktning
2019-06-07

Går det alltså att besiktiga en avställd MC ?
Eller är det här transportstyrelsen datasystem som spökar ?

Bland övrigt
Upplysningar
Kreditköp

Tar man och anmäler ett mobilnummer tror jag man kan se vilken kreditgivaren är.
Det är ju viktigt lösa detta vid betalningen så "ägaren" inte tar pengarna och skiter i och betala den "verkliga" ägaren, kreditgivaren. Som jag ser det.

Sedan hade jag ju velat ha med original avgassystem, uppgifter om mappning
(den kan ju gå väldigt snålt med "Yoshimura helsystem" inte bra för avgasventilerna)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är det här transportstyrelsen datasystem som spökar ? Kollar på KSS663
http://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon/Fordonsuppgifter
och läser
Avställd (2017-09-27)


Besiktigas senast
2021-06-30

Senast godkända besiktning
2019-06-07

Går det alltså att besiktiga en avställd MC ?
Eller är det här transportstyrelsen datasystem som spökar ?

Bland övrigt
Upplysningar
Kreditköp

Tar man och anmäler ett mobilnummer tror jag man kan se vilken kreditgivaren är.
Det är ju viktigt lösa detta vid betalningen så "ägaren" inte tar pengarna och skiter i och betala den "verkliga" ägaren, kreditgivaren. Som jag ser det.

Sedan hade jag ju velat ha med original avgassystem, uppgifter om mappning
(den kan ju gå väldigt snålt med "Yoshimura helsystem" inte bra för avgasventilerna)

Ja du får besiktiga ett avställt fordon. Kortaste väg till och från besiktningen gäller. Och trafikförsäkrat måste det så klart vara!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för era svar! Trafikverkets regler är förvisso väldigt tydliga på den punkten att du inte får köra en gsxr 750 på A2 kort, även om den är A2 reggad. Men eftersom jag har A-kort bör just detta inte vara ett problem.

Men ni menar att även om jag har A-kort, så är hojen felregistrerad, och det kan bli bekymmer om jag inte registrerar om den korrekt vid köp?

Hur som helst, jag kommer sannolikt leta vidare, dessa "gråzooner" är dåligt för sömnen känner jag =)

Det är lätt att regga om den som fulleffekt, så det bör inte vara svårt att göra, och eftersom att man inte har några som helst vinster på att regga en hoj på lägre effekt nuförtiden (de flesta, om inte alla, försäkringsbolag försäkrar på fulleffekt oavsett vad hojen är reggad som) så är det inget att orda om.
Det borde inte bli något problem med försäkringen just därför heller, men det är alltid säkrast att se till att allt stämmer överens när man har med försäkringsbolag att göra.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den kan vara strypt till A2 i Tyskland. Tyskland tillämpade en övergångsregel under några år där orginaleffekten kunde vara obegränsad. Denna regel gällde bara i Tyskland. Det är orsaken till att alpha teknik har 35 kw strypsatser till flertalet supersporthojar.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Möjligt att den är registrerad efter de gamla reglerna då det inte fanns någon gräns för 70kw ursprungseffekt. Man ser massa gamla R6or tex reggade som 25kw vilket det var före det var 35.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den kan vara strypt till A2 i Tyskland. Tyskland tillämpade en övergångsregel under några år där orginaleffekten kunde vara obegränsad. Denna regel gällde bara i Tyskland. Det är orsaken till att alpha teknik har 35 kw strypsatser till flertalet supersporthojar.
Det finns fortfarande ingen fordonsklass som heter A2, eller strypningsklass för den delen. Däremot får du med ett A2-körkort köra motorcyklar som har högst 35kw, alternativt strypta till 35kw med en maximal ursprungseffekt på 70kw.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top