Någon som kört på Fuerteventura?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har fått frågan om jag vill åka till Fuerteventura i november. Det är en sorts temaresa med massa programpunkter som jag inte tänkte delta i... Utan mest åka med som "sällskap".

Så man kan ju köra hoj på lediga stunder, tänker jag då!

Någon som kört på Fuerteventura? Är det bra körning? Jag kikar på kartor och satellitbilder från Google Maps och vägarna verkar vara ganska raka. Rakare och färre än t ex Gran Canaria (som sägs vara mycket bra körning).

Men, ibland blir man lurad av kartor och satellitbilder. Den kan vara bättre - eller sämre - i verkligheten.

Vad säger expertisen på SH?
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Har inte varit där själv, men mitt ex och våra barn var där för några år sedan. Av deras bilder att döma är det nog mer lämpat för vindsurfare. Men å andra sidan så är väl allt bättre än Sverige i november, oavsett man kör hoj eller inte. Åk med och njut av solen och värmen. Hyr en moppe och glid omkring nån dag och kolla läget. Resten av tiden dricker du goda drinkar :tungan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej, många år sedan jag var där nu men visst finns det roliga vägar om man botaniserar bland bergen. Kollade på kartan och vill minnas att FV-30 över bergen var både vacker, kuperad och ett hårnålseldorado. Hittade även en recension som kan hjälpa, finns säker fler om Du letar lite: https://www.tripadvisor.se/ShowUser...957832-FV30-Fuerteventura_Canary_Islands.html

Lycka till, blir säkert bättre än här hemma i alla fall. Och blir Du less tar Du färja till Las Palmas på Gran Canaria och njuter av bergs- och kustvägarna hela vägen till Puerto Rico / Puerto de Mogan :)
https://www.directferries.se/farjor_fran_gran_canaria_till_fuerteventura.htm
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
FV-30 hittade jag också. Såg riktigt fin ut! Och när jag "Google-körde" lite längs en annan väg, FV-605, så dök den här gossen upp i Google Maps: :)

Fuerteventura FV-605.PNG
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Var på Fuerteventura i en vecka för att hälsa på en kompis, kom hem i torsdags (9/1).
Kompisens mc var på verkstad så planerna på att köra mc runt ön gick om intet.
Istället hyrde vi en bil i 2 dagar och han visade mig några av guldkornen.
Det är absolut en god idé att kuska runt ön med mc - undvik "motorvägarna" så hittar du hur många slingriga vägar som helst uppe bland bergen!
Vi åkte en hel del på västsidan samt längs ner i söder, förbi Morro Jable - jävlars vilka sjyssta vägar det fanns!
:tummenupp
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
hej

Var där 2007. Häftig ö med massor av getter och där vägens omgivning består av vassa stenar av lava. Och som sagt känd för vindsurfingstället Sotavento. Ett blåshål där topografin ökar på vindhastigheterna. Västsidan mot Atlanten är dramatisk och där finns fina hojvägar.
Språkmässigt så talas bara ett språk, inte ens turistinfon i Rosario hade någon som kunde engelska. Kanske har det blivit bättre nu 13 år senare
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top