Montera kamera på hjälm

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Hej alla.

Först och främst, är det lagligt att montera kamera på hjälmen?
För det andra, vet ni någon bra kamera med fäste man kan köpa? Kravet är väl iaf 1080p med 60fps för en smooth video.

Tanken är att jag ska recorda mina körningar och sedan analysera körningen.

Alla tips är välkomna, budget spelar ingen större roll

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjena! Welcome! :hej

Enligt lag får du inte klistra eller ändra något på en hjälms struktur. Dock är den lagen oerhört gammal från tiden när klister löste upp skal mm. Googlar du runt lite på forumet så kan du hitta många argument för och emot att ha kameran på hjälmen. Den stora risken är att du får huvudskador då kameran kan orsaka tryck mot huvudet vid en olycklig marksyning osv. Våra mc-poliser har själva kameror på sina hjälmar ibland. Det syns tydligt på en del youtubevideos. Tror inte du behöver bry dig. Oddsen för att bli stannad är väl typ noll. Gopro levererar ju hjälmfästen med kamerorna ur the box förövrigt.

När det kommer till just 1080p idag så är det flesta kameror helt ok i den klassen. Skillnaderna skulle jag säga kommer när du ökar på upplösningen till 4K.

Gopro har ju from nr 7 en form av ny bildstabilisering som är riktigt bra. Hypersmooth. Den har blivit populär bland mc-åkare. (se video nedan för test) den kör 4k i 60 fps om jag minns rätt.

Sen har du Sonys FDR X3000R som har funnits oförändrad nu i säkert 4 år. Den har en mekanisk stabiliserad lins inuti kameran och använder då ingen mjukvara som kapar 10% av bilden (se Gopro). Den är dock 4-5 år och det kommer säkert en uppdaterad variant detta eller nästa år. Däremot är bilden topnotch! Se film 2.

I övrigt har ju Garmin en kamera som även samlar data som hastighet, höjd mm och om jag förstått det rätt så kan du även koppla den till deras pulsklocka som visar din hjärtfrekvens mm i data på videon efteråt. Gps-position finns så du kan se var du är på banan också. Se video 3. Virb Ultra 30.

Sen finns det säkert 20 till men dessa är väl de som slåss i toppen. Ffa sony och Gopros modeller är uppskattade.


Är själv sugen på att köpa ny nu till sommaren och lutar åt att handla Gopro nr 7 black. Detta då den nya uppdaterade Gopro 8 saknar utbytbar lins vilket innebär att om linsen blir repad så är det lite jobbigt så att säga... kameran kan då kaseras.... Den är även bra rabatterad nu iom att 8:an släpptes. Dock ska du veta att 8:an har uppdaterad mjukvara vad gäller stabiliseringen men många på nätet anser att 7an är mer bang 4 the buck.

Lycka till. :)



 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det var väl något lagförslag eller vad det var för något år sedan som förbjöd utstickande föremål från hjälmen. Är det någon som vet vad som händer med det?

/R
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det var väl något lagförslag eller vad det var för något år sedan som förbjöd utstickande föremål från hjälmen. Är det någon som vet vad som händer med det?

/R

Förhoppningsvis så tar man lärdom av Michael Schumachers skada och undviker att montera saker på hjälmen som kan penetrera skalet och skada huvudet.... :fakta

Det skrivs ju om att man inte ska ha telefon, nycklar etc i bröst/innerfickor på skinnstället för det krossar/bryter revbenen om man går omkull. Så jag undrar hur det är med kamera monterad på kroppen öht. :confused:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med tanke på vad som hände Michael Schumacher,
GoPron satt högt på hjälmsidan och som den kvalitetsprodukt GoPro är gick den in genom hjälmen när han vurpade på skidor och slog sidan på hjälmen/huvudet i en sten.
så jag skulle
sätta kameran mitt uppe på hjälmen #
eller
under visiret framtill
eller
under visiret fram och åt sidan
Jag tror att mountainbikarna brukar ha kameran ovanpå hjälmen.

# Mitt uppe på är där jag aldrig slagit i hjälmen vid vurpa.
Kanske därför jag skriver här för när man landar på huvudet bryter man väl nacken, good bye....
 
Last edited:

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Nu måste man ju också komma ihåg att Schumi åkte skidor och hade följaktligen en jämförelsevis vek skidhjälm, inte en modern motorcykelhjälm på huvudet. Sedan om du ska analysera körningen med avseende på spårval kan ju kameran lika gärna sitta på hojen, det du missar då är iofs hur du vrider huvudet och hänger av etc.

Har själv de senaste åren använt Garmin Virb Ultra 30 och Gopro 7 black - utmärkta kameror båda två! + för bildkvaliten i Gopron. Jag har dock avstått från hjälmmontering av dessa mest för att slippa fästen på hjälmen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med tanke på vad som hände Michael Schumacher,
GoPron satt högt på hjälmsidan och som den kvalitetsprodukt GoPro är gick den in genom hjälmen när han vurpade på skidor och slog sidan på hjälmen/huvudet i en sten.
så jag skulle
sätta kameran mitt uppe på hjälmen #
eller
under visiret framtill
eller
under visiret fram och åt sidan

Jag tror att mountainbikarna brukar ha kameran ovanpå hjälmen.

# Mitt uppe på är där jag aldrig slagit i hjälmen vid vurpa.
Kanske därför jag skriver här för när man landar på huvudet bryter man väl nacken, good bye....
Att ha något som gör att hjälmen sticker ut längre framåt kan troligen ge kraftiga skador på nacken om du landar på bröstet och kameran trycker huvudet ännu längre bakåt än vad hjälmen i sig gör.

Jag har dragit in i ett stålräcke med huvudet före i 120, det rök en del kotor, lossnade flisor i kraniet och hjälmen blev som en dåligt pumpad fotboll, avknäckt hakdel osv, men jag är alive and kicking ;) Men visst, då handlar det mer om tur än något annat, åtminstone i själva smällen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att ha något som gör att hjälmen sticker ut längre framåt kan troligen ge kraftiga skador på nacken om du landar på bröstet och kameran trycker huvudet ännu längre bakåt än vad hjälmen i sig gör.

Jag har dragit in i ett stålräcke med huvudet före i 120, det rök en del kotor, lossnade flisor i kraniet och hjälmen blev som en dåligt pumpad fotboll, avknäckt hakdel osv, men jag är alive and kicking ;) Men visst, då handlar det mer om tur än något annat, åtminstone i själva smällen.

Känns som du tog en grabbnäve ur turpåsen för att överleva det där.
(Undrar ibland hur mycket det finns kvar i min turpåse ?)
Samt att Gotland Ring verkar inte gjord säkerhetsmässigt för MC.
Gotland Ring är väl inte heller godkänd av SVEMO gissar jag ?

Slutsatsen jag drar är att säkrast borde den här vara placerad längst ner på hjälmsidan över axeln.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2577418

Å andra sidan om man har kamera framtill under visiret typ
Garmin Virb Ultra 30
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=3898617
borde i så fall crosshjälmarna var en katastrof att krascha med.

Och det är dom väl inte, crosshjälmarna ?

Satte en
Tejpad Träkloss ~ Garmin Virb Ultra 30
framför en hjälm och Jag tycker det ser rätt OK ut.
Placeringen alltså, inte hjälmen.....hjälmen har gjort sitt och räddat min skalle.
 

Bifogat

  • FrontSmallActionCamera.png
    FrontSmallActionCamera.png
    1.4 MB · Visningar: 44
  • SideSmallActionCamera.png
    SideSmallActionCamera.png
    1.3 MB · Visningar: 35
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Bortsett från säkerheten som diskuteras här så undrar jag varför man vill ha en kamera på hjälmen?
Det finns inget som är så jobbigt att titta på som film från hjälmkamera (Min åsikt)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som hoztic säger om sin crach kan jag berätta om något liknande.

Crachade också med huvet före in i en stål balk det pressade in hjälmens halva överdel 2cm så det blev en helt slät yta min rygg blev 2cm kortare och läkarna jämförde krock våldet med en utskjutning ur ett strids flygplans katapult stol.

Fruktansvärt ont i ryggen i ett år och spräckt nack kota men huvudet var helt, hade det suttit något på hjälmen hade detta varit inne i skallen efter den smällen.

AGV var fabrikatet på hjälmen men minns inte modellen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som hoztic säger om sin crach kan jag berätta om något liknande.

Crachade också med huvet före in i en stål balk det pressade in hjälmens halva överdel 2cm så det blev en helt slät yta min rygg blev 2cm kortare och läkarna jämförde krock våldet med en utskjutning ur ett strids flygplans katapult stol.

Fruktansvärt ont i ryggen i ett år och spräckt nack kota men huvudet var helt, hade det suttit något på hjälmen hade detta varit inne i skallen efter den smällen.

AGV var fabrikatet på hjälmen men minns inte modellen.

Min slutsats blir att säkraste placeringen av en hjälmkamera borde vara nedanför visiret på höger eller vänster sida över axeln.
Typ
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2577418
 

Aberidius

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion
Jag har x2 GoPro Hero 7 som jag rullar med. Ena på hjälmen och den andra ska monteras på hojjen.

Har själv stått bredvid/framför polisen vid rödljus och dom har inte sagt ett ord om kamerans montering så skulle väl våga tro att det är lugnt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top