D3o-skydd. Är det verkligen bra?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Blir fundersam, jag köpte d3o-skydd och de är mjuka och grymt sköna men blir stenhårt om man slår på dem och just den funktionen tvivlar jag på. Jag testade slå knät med skyddet på lagom hårt mot väggen och det kändes. På axeln/axelskyddet testade jag att banka hårt med näven och det kändes in till benet. Med de gamla gummiliknande skydden kändes det inte. Jag tror d30 blir så hårt att stöten går rakt igenom. De är ungefär som att lägga en femkrona på knäskålen och slå med en hammare eller kanske inte riktigt men samma princip. Femkronan är stenhård och håller lätt för slaget av hammaren men vad hjälper det?

Kan dock tänka mig att ett d3o ryggskydd är bra då det blir hårt och fördelar trycket över en stor yta. En stöt mot ryggen blir stenhård men skyddar kotorna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tvekar du kan du ju ha ett mjukt skydd under d3o.
Gör det tex av liggunderlag. Ett, Två eller Tre lager.
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/liggunderlag/liggunderlag-2000034691
Alla sådan här skydd är ju en kompromiss mellan klara riktigt hårda fall / landningar på marken/asfalten
och inte vara för otympliga.
Ett fall på ca 1,25m ger dig en hastighet vid landningen på asfalten på ca 5m/s.
Skydden är inte gjorda för att klara när du frontar en lastbil i 10m/s ca 36km/s.
Motsvarande ett fall på ca 5 meter.
Då kör de som tar sådan fall regelbundet med ca 10cm tjocka mattor att landa på.
https://www.pricerunner.se/pl/1226-4074059/Klaettring/Mad-Rock-Triple-Mad-Pad-Crashpads-priser

Har själv gått från Biltemas
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/personlig-utrustning/ryggskydd/ryggskydd-l2-2000022834
till ett skydd som passar som hand i handsken i min jackas ryggficka.
https://www.nilssonsmc.se/produkt/Mc-Ryggskydd-D3O
Bytt av ren bekvämlighet.
men på knäna har jag bara mjuka knäskydd ? Klokt ? :va
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tycker att ett skydd ska skydda bra om man glider/kastas omkull tex. Det kan bli en lagom hård stöt av det så jag hade inte tänkt köra kanonkulan genom en mötande bil och förväntat mig överleva :D
Känner att jag inte ens kan slänga mig ned på knäna med dessa skydd vilket går med hederligt plastskydd med mjuk stoppning bakom som jag har i Alpinestars brallor. Båda skyddar ändå mot jack och förmodligen spräckt knäskål i vissa fall. Det är nog ingen dum idé att lägga något mjukt under fast det blir då aningen tjockt men får testa. I annat fall kör jag på annan typ av skydd.

Kan tänka mig ett sådan ryggskydd som du har. Får se hur jag gör, jag har iaf lyft frågan så folk kan fundera när de köper.


Hmm mjuka knäskydd. Kör du med sådan där madrass? :D
Då borde du ha d3o-knäskydd som är följsamma för att vara knäskydd.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag använder sådana här, även vid offroadkörning. Av ren bekvämlighet. Men dom känns inte i närheten av lika förtroendeingivande som Biltemas hårda knäskydd. Ren kompromiss mellan säkerhet och komfort, mao.

Är en kombination av 3DF och plast.

s-l400.jpg
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Upplever inte värmen som ett problem. Köpte dom mest för att dom erbjöd hyggligt skydd, är nätta och det faktum att dom håller sig på plats.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu talar jag för mig själv men fick ju mig en tankeställare i våras om jag sen har rätt är väl upp till var och en.

Jag skulle inte ha ett ryggskydd i jackan så det kan röra sig vid en krasch, speciellt då det kommer till allväderställ kommer jag att köra med lösa skydd för knäna, skyddsbyxa och skyddsjacka istället för skydden i jacka och byxor som kan vara på helt fel ställe då dom behövs. Kan vara så att knäskyddet var nånstans där det inte gjorde nytta vid min krasch om det sen hade hjälpt om jag hade haft bättre knäskydd spännda direkt på kroppen vet jag inte men jag kommer inte att pruta på skydd, om det går år skogen igen vill jag veta att jag hade ordentliga skydd på mig.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag har knäskydd och armbågsskydd med d30 när jag cyklar MTB och har dragit omkull ordentligt ett antal gånger, och de funkar faktiskt.
Sen om jag skulle välja det för MC körning vet jag inte. Att det är populärt för MTB är nog främst maximal rörlighet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I allmänhet så kommer alla skydd att släppa igenom all kraft i alla slag, det är lite så fysiken fungerar med krafter. Mjuka skydd kanske sträcker ut impulsen lite så att det inte känns lika mycket. Hårda skydd har som egentligt syfte att sprida ut stöten över en större yta på kroppen så att kroppens skelett och muskler kan absorbera smällen istället för att gå sönder.
D3O borde fungera för att sprida ut energin, men de har inte någin mjuk yta som sträcker ut impulsen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har länge funderat på underställl med skydd istället öfr allvädersställets skydd.
Kanske dags att slå till nu.

Men, de flesta byxor med skydd är ju shorts och verkar vara avsedda för crosskörning.
Jag vill ju ha dem dels under textilbyxorna men också under skinnstället som har dåliga höftskydd.

Tips på bra skyddsbyxor?

Helst hyfsat ventilerade.
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Jag stod på öronen sommaren 2019, när en bil prejade mig av vägen, och D30-skydden höll verkligen måttet. Har inga betänkligheter efter detta att använda plagg med D30-skydd.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har själv D30 skydd i flera av mina plagg och tycker det funkar alldeles utmärkt vad gäller komforten. Har inte vurpat i det dock men det gör säkert sitt jobb.
Kanske man skulle återgå till mer traditionella varianter vad gäller kraftabsorbering och glidskydd. Dock lär komfort och ev. ventilering inte vara prio då. :tungan

518952847727515397703657038016685793607680o1.jpg


526960427800720790383113175411060148535296o1.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har själv D30 skydd i flera av mina plagg och tycker det funkar alldeles utmärkt vad gäller komforten. Har inte vurpat i det dock men det gör säkert sitt jobb.
Kanske man skulle återgå till mer traditionella varianter vad gäller kraftabsorbering och glidskydd. Dock lär komfort och ev. ventilering inte vara prio då. :tungan

Nått sånt här kanske ?
https://www.qwant.com/?q=skyddsväst&t=web

Nja när det gäller knän och armbågar tror jag mer på hockeyskydden. Dom verkar ju tåla ett antal smällar utan att behöva bytas.
MC-skydd typ hjälmar verkar ju vara mera engångsprodukter.

Eller klarar ett D3O flera slag innan det måste bytas för utslitet ? :dummer

För säkerhets(?!) skull. Ovanstående kan innehålla spår av ironi.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nått sånt här kanske ?
https://www.qwant.com/?q=skyddsväst&t=web

Nja när det gäller knän och armbågar tror jag mer på hockeyskydden. Dom verkar ju tåla ett antal smällar utan att behöva bytas.
MC-skydd typ hjälmar verkar ju vara mera engångsprodukter.

Eller klarar ett D3O flera slag innan det måste bytas för utslitet ? :dummer

För säkerhets(?!) skull. Ovanstående kan innehålla spår av ironi.

D3O ska såvitt jag vet hålla för många smällar. Det är ett ickenewtonskt material bara, som trolldeg. Om något så borde det hålla för mer smällar än ett hårt plastmaterial.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag behåller D3O-skydden :-D
Gamla skydden är skönare vid vissa smällar men D3O skyddar eller håller säkert bra vid riktigt hårda.
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
D30 som det är i mina Scott Knäskydd och VPD som det är i mina gamla POC knäskydd och armbågsskydd funkar lika fint efter ett antal smällar. Mina POC knäskydd har nog prövats kanske 20 gånger, varav 5 gånger riktigt hårt. Scottskydden har jag inte slagit i särskilt hårt någon gång än.
D30 ska man tydligen inte tvätta i maskin. Jag vet inte om det gäller VPD, men de har jag kört i maskin flera gånger och det funkar efter det.
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Lider fortfarande av värk efter olyckan men trots en vådlig luftfärd så kom jag undan utan några brutna ben. Hojen däremot försvann till hojhimlen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top