Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 037

    D3o-skydd. Är det verkligen bra?

    Blir fundersam, jag köpte d3o-skydd och de är mjuka och grymt sköna men blir stenhårt om man slår på dem och just den funktionen tvivlar jag på. Jag testade slå knät med skyddet på lagom hårt mot väggen och det kändes. På axeln/axelskyddet testade jag att banka hårt med näven och det kändes in till benet. Med de gamla gummiliknande skydden kändes det inte. Jag tror d30 blir så hårt att stöten går rakt igenom. De är ungefär som att lägga en femkrona på knäskålen och slå med en hammare eller kanske inte riktigt men samma princip. Femkronan är stenhård och håller lätt för slaget av hammaren men vad hjälper det?

    Kan dock tänka mig att ett d3o ryggskydd är bra då det blir hårt och fördelar trycket över en stor yta. En stöt mot ryggen blir stenhård men skyddar kotorna.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 539
    Tvekar du kan du ju ha ett mjukt skydd under d3o.
    Gör det tex av liggunderlag. Ett, Två eller Tre lager.
    https://www.biltema.se/fritid/friluf...lag-2000034691
    Alla sådan här skydd är ju en kompromiss mellan klara riktigt hårda fall / landningar på marken/asfalten
    och inte vara för otympliga.
    Ett fall på ca 1,25m ger dig en hastighet vid landningen på asfalten på ca 5m/s.
    Skydden är inte gjorda för att klara när du frontar en lastbil i 10m/s ca 36km/s.
    Motsvarande ett fall på ca 5 meter.
    Då kör de som tar sådan fall regelbundet med ca 10cm tjocka mattor att landa på.
    https://www.pricerunner.se/pl/1226-4...ashpads-priser

    Har själv gått från Biltemas
    https://www.biltema.se/bil---mc/mc/p...-l2-2000022834
    till ett skydd som passar som hand i handsken i min jackas ryggficka.
    https://www.nilssonsmc.se/produkt/Mc-Ryggskydd-D3O
    Bytt av ren bekvämlighet.
    men på knäna har jag bara mjuka knäskydd ? Klokt ?
    Senast redigerat av Comeback den 2020-01-12 klockan 00:43.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  3. #3
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 037
    Tycker att ett skydd ska skydda bra om man glider/kastas omkull tex. Det kan bli en lagom hård stöt av det så jag hade inte tänkt köra kanonkulan genom en mötande bil och förväntat mig överleva
    Känner att jag inte ens kan slänga mig ned på knäna med dessa skydd vilket går med hederligt plastskydd med mjuk stoppning bakom som jag har i Alpinestars brallor. Båda skyddar ändå mot jack och förmodligen spräckt knäskål i vissa fall. Det är nog ingen dum idé att lägga något mjukt under fast det blir då aningen tjockt men får testa. I annat fall kör jag på annan typ av skydd.

    Kan tänka mig ett sådan ryggskydd som du har. Får se hur jag gör, jag har iaf lyft frågan så folk kan fundera när de köper.


    Hmm mjuka knäskydd. Kör du med sådan där madrass?
    Då borde du ha d3o-knäskydd som är följsamma för att vara knäskydd.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-01-12 klockan 00:49.

  4. #4
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 332
    Jag använder sådana här, även vid offroadkörning. Av ren bekvämlighet. Men dom känns inte i närheten av lika förtroendeingivande som Biltemas hårda knäskydd. Ren kompromiss mellan säkerhet och komfort, mao.

    Är en kombination av 3DF och plast.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	s-l400.jpg
Visningar:	47
Storlek:	38,7 KB
Id:	452274
    Senast redigerat av perjul den 2020-01-12 klockan 10:02.

  5. #5
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 037
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    Jag använder sådana här, även vid offroadkörning...
    Säkert bekväma men kanske något varma?
    Jag måste ha instoppningsbara. Det är inga problem att hitta nya skydd, ville bara dela min fundering om d3o.

  6. #6
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 332
    Upplever inte värmen som ett problem. Köpte dom mest för att dom erbjöd hyggligt skydd, är nätta och det faktum att dom håller sig på plats.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 959
    Nu talar jag för mig själv men fick ju mig en tankeställare i våras om jag sen har rätt är väl upp till var och en.

    Jag skulle inte ha ett ryggskydd i jackan så det kan röra sig vid en krasch, speciellt då det kommer till allväderställ kommer jag att köra med lösa skydd för knäna, skyddsbyxa och skyddsjacka istället för skydden i jacka och byxor som kan vara på helt fel ställe då dom behövs. Kan vara så att knäskyddet var nånstans där det inte gjorde nytta vid min krasch om det sen hade hjälpt om jag hade haft bättre knäskydd spännda direkt på kroppen vet jag inte men jag kommer inte att pruta på skydd, om det går år skogen igen vill jag veta att jag hade ordentliga skydd på mig.

  8. #8
    Medlem Startgass avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Finspång
    Hoj
    Gasgas 450 quad
    Inlägg
    836
    Jag har knäskydd och armbågsskydd med d30 när jag cyklar MTB och har dragit omkull ordentligt ett antal gånger, och de funkar faktiskt.
    Sen om jag skulle välja det för MC körning vet jag inte. Att det är populärt för MTB är nog främst maximal rörlighet.

  9. #9
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 762
    Blogginlägg
    37
    I allmänhet så kommer alla skydd att släppa igenom all kraft i alla slag, det är lite så fysiken fungerar med krafter. Mjuka skydd kanske sträcker ut impulsen lite så att det inte känns lika mycket. Hårda skydd har som egentligt syfte att sprida ut stöten över en större yta på kroppen så att kroppens skelett och muskler kan absorbera smällen istället för att gå sönder.
    D3O borde fungera för att sprida ut energin, men de har inte någin mjuk yta som sträcker ut impulsen.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    76
    Jag har länge funderat på underställl med skydd istället öfr allvädersställets skydd.
    Kanske dags att slå till nu.

    Men, de flesta byxor med skydd är ju shorts och verkar vara avsedda för crosskörning.
    Jag vill ju ha dem dels under textilbyxorna men också under skinnstället som har dåliga höftskydd.

    Tips på bra skyddsbyxor?

    Helst hyfsat ventilerade.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tungelsta
    Hoj
    BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
    Inlägg
    59
    Jag stod på öronen sommaren 2019, när en bil prejade mig av vägen, och D30-skydden höll verkligen måttet. Har inga betänkligheter efter detta att använda plagg med D30-skydd.

  12. #12
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    330
    Har själv D30 skydd i flera av mina plagg och tycker det funkar alldeles utmärkt vad gäller komforten. Har inte vurpat i det dock men det gör säkert sitt jobb.
    Kanske man skulle återgå till mer traditionella varianter vad gäller kraftabsorbering och glidskydd. Dock lär komfort och ev. ventilering inte vara prio då.



    Forza Rossi ! =)

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 539
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Har själv D30 skydd i flera av mina plagg och tycker det funkar alldeles utmärkt vad gäller komforten. Har inte vurpat i det dock men det gör säkert sitt jobb.
    Kanske man skulle återgå till mer traditionella varianter vad gäller kraftabsorbering och glidskydd. Dock lär komfort och ev. ventilering inte vara prio då.
    Nått sånt här kanske ?
    https://www.qwant.com/?q=skyddsv%C3%A4st&t=web

    Nja när det gäller knän och armbågar tror jag mer på hockeyskydden. Dom verkar ju tåla ett antal smällar utan att behöva bytas.
    MC-skydd typ hjälmar verkar ju vara mera engångsprodukter.

    Eller klarar ett D3O flera slag innan det måste bytas för utslitet ?

    För säkerhets(?!) skull. Ovanstående kan innehålla spår av ironi.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-01-13 klockan 13:43.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  14. #14
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 762
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Nått sånt här kanske ?
    https://www.qwant.com/?q=skyddsv%C3%A4st&t=web

    Nja när det gäller knän och armbågar tror jag mer på hockeyskydden. Dom verkar ju tåla ett antal smällar utan att behöva bytas.
    MC-skydd typ hjälmar verkar ju vara mera engångsprodukter.

    Eller klarar ett D3O flera slag innan det måste bytas för utslitet ?

    För säkerhets(?!) skull. Ovanstående kan innehålla spår av ironi.
    D3O ska såvitt jag vet hålla för många smällar. Det är ett ickenewtonskt material bara, som trolldeg. Om något så borde det hålla för mer smällar än ett hårt plastmaterial.

  15. #15
    Tutlurad Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Djurö - Stockholm
    Hoj
    Ducati Scrambler FT -19
    Inlägg
    2 222
    Citat Ursprungligen postat av kali68 Visa inlägg
    Jag stod på öronen sommaren 2019, när en bil prejade mig av vägen, och D30-skydden höll verkligen måttet. Har inga betänkligheter efter detta att använda plagg med D30-skydd.
    Skönt det gick bra och trevligt skydden gjorde sitt jobb!
    När man har ett problem ska man skjuta det framför sig
    och är man riktigt duktig så hinner man aldrig ikapp det.

  16. #16
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 037
    Jag behåller D3O-skydden :-D
    Gamla skydden är skönare vid vissa smällar men D3O skyddar eller håller säkert bra vid riktigt hårda.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-01-13 klockan 22:55.

  17. #17
    Medlem Startgass avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Finspång
    Hoj
    Gasgas 450 quad
    Inlägg
    836
    D30 som det är i mina Scott Knäskydd och VPD som det är i mina gamla POC knäskydd och armbågsskydd funkar lika fint efter ett antal smällar. Mina POC knäskydd har nog prövats kanske 20 gånger, varav 5 gånger riktigt hårt. Scottskydden har jag inte slagit i särskilt hårt någon gång än.
    D30 ska man tydligen inte tvätta i maskin. Jag vet inte om det gäller VPD, men de har jag kört i maskin flera gånger och det funkar efter det.

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tungelsta
    Hoj
    BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
    Inlägg
    59
    Lider fortfarande av värk efter olyckan men trots en vådlig luftfärd så kom jag undan utan några brutna ben. Hojen däremot försvann till hojhimlen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag ska upp till Lule snart men inte har jag flygskam. Jag skäms inte för att jag inte gillar att flyga! Vet var Kallax ligger men har aldrig varit där, i [...]

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här