Nån som har koll på framhjulen på de olika KLR modellerna

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är på jakt efter ett framhjul till min KLR650C men C modellen är relativt ovanlig som det verkar så det är svårt att hitta hjul till den, har hittat ett bakhjul på eBay men det är dåligt med framhjul. C modellen har större bromsskiva än A modellen men frågan är om det skiljer nåt annat, kollar man på cmsnl är axeln hastighetsgivaren lika på A och C. Frågan är om man kan byta till nån annan större bromsskiva, eller nån form av adapterplatta på ett A hjul så det passar på en C?

Nån som har koll på KLR:en och skillnader på modellerna, hade velat ha två uppsättnigar med hjul så man enkelt kan byta mellan de grova däcken som jag har på nu och allround däck om man ska åka uteslutande asfalt, eller kanske ha en uppsättning dubbdäck till vintern.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du verkar ju ha tummen rätt placerad så du kan nog få dit vilket hjul som helst på din hoj med lite distanser. Rätt storlek på bromsskivan underlättar ju. Och den samt bromsok kan ju också förskjutas med distanser.

Jag har ganska gott om crosshjul, om du kan vänta 10 dagar till min semester är över så kan vi säkert hitta en lösning.

Givaren till hastighetsmätaren kan jag dock inte lösa åt dig så den får du klara dig utan i så fall.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag är på jakt efter ett framhjul till min KLR650C men C modellen är relativt ovanlig som det verkar så det är svårt att hitta hjul till den, har hittat ett bakhjul på eBay men det är dåligt med framhjul. C modellen har större bromsskiva än A modellen men frågan är om det skiljer nåt annat, kollar man på cmsnl är axeln hastighetsgivaren lika på A och C. Frågan är om man kan byta till nån annan större bromsskiva, eller nån form av adapterplatta på ett A hjul så det passar på en C?

Nån som har koll på KLR:en och skillnader på modellerna, hade velat ha två uppsättnigar med hjul så man enkelt kan byta mellan de grova däcken som jag har på nu och allround däck om man ska åka uteslutande asfalt, eller kanske ha en uppsättning dubbdäck till vintern.

Det blev lite grovt med dom däcken ja...? :)

Dubbla uppsättningar hjul är aldrig fel.

Finns två andra Kawamodeller att kolla delar ifrån:

KL 650 B Tengai
KLE 500 (twin)

Båda hör till samma generation som din hoj, och har 21" fram.

Vet inte om något passar rakt över, men det ger dig ett större sökspektrum.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du verkar ju ha tummen rätt placerad så du kan nog få dit vilket hjul som helst på din hoj med lite distanser. Rätt storlek på bromsskivan underlättar ju. Och den samt bromsok kan ju också förskjutas med distanser.

Jag har ganska gott om crosshjul, om du kan vänta 10 dagar till min semester är över så kan vi säkert hitta en lösning.

Givaren till hastighetsmätaren kan jag dock inte lösa åt dig så den får du klara dig utan i så fall.

Ursäkta mig för att göra:felämne går inte att Pm,a. Hur ser cross banorna ut i filipinerna? Kan du göra en tråd om detta??

Mvh
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att ni tycker att min tummen inte är helt åt skogen ;)

Kollade på en metallsvarv då jag passerade Lövånger igår, blir nog att slå till och det underlättar ju med en hel del här i livet som att få dit hjul på en hoj. Har tid att vänta är ju ingen panik med detta utan hittade ett bakhjul till en C på eBay och slog till då C hjul och andra delar till C är ovanligare än till A och B modellerna, har jag nu ett bakhjul vore det ju inte fel med ett framhjul;).

Jag misstänker att man hyfsat enkelt bör kunna modda ett A eller B hjul, då det verkar vara samma diameter, bredd på hjulet, samma axel och givare till hastighetsmätaren på dessa modeller borde det "bara" vara den större bromsskivan på C:n som är problemet, det värsta problemet man kan stöta på är väl om bromsskivan inte sitter på samma ställe axiellt på A och B modellerna. Finns väl en viss risk för det då C modellen har grövre gaffel så oket kan vara monterat annorlunda.

Det tråkiga är att det bästa klr forumet klr650.net nu verkar ta betalt för att kunna läsa och skriva där i de flesta kategorierna, förstår att det kostar att driva ett forum men jag är lur på att man minskar antalet användare om man tar betalt.

Det lilla som jag har testat är nog de grova däcken som jag har på rätt för mig och för de vägar KLR:en ska rulla efter, dock talar min kusin att komma till sommaren och då lär det säkert bli nån hojsväng. Thruxtonen och KLR:en är ju däckmässigt långt från varandra nu och då hade det varit fint att ha en uppsättning allrounddäck som är bättre på asfalt och jag har ju en omgång däck som bara är att lägga på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det blev lite grovt med dom däcken ja...? :)

Dubbla uppsättningar hjul är aldrig fel.

Finns två andra Kawamodeller att kolla delar ifrån:

KL 650 B Tengai
KLE 500 (twin)

Båda hör till samma generation som din hoj, och har 21" fram.

Vet inte om något passar rakt över, men det ger dig ett större sökspektrum.

Tengai TROR jag är identisk med klr bortsett från tank och kåpor.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tengai TROR jag är identisk med klr bortsett från tank och kåpor.

Tidiga A modellen och B Tengai modellen verkar enligt Google ha samma diameter 230 mm på bromsskiva medan C modellen har större skiva 280 mm enligt Google. Dock verkar den nyare KLR:en från 2008 ha större skiva och tvåkolvs ok. Det som vore intressant är att veta om det är samma hålbild på bromsskivorna på A, Tengai, och version 2 av KLR och C modellerna? Ska se om jag får lite tid idag att ordentligt undersöka reservdelsnummer på cmsnl på de olika KLR modellerna och se vilka delar som är gemensamma för de olika modellerna och årsmodeller.

Skulle helst velat få bromsskiva på samma ställe axiellt då jag vill kunna byta hjul så snabbt och smidigt som möjligt.

Nån här som äger nån annan än en KLR650C här som kunde göra lite mätningar på sin hoj?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter lite sökande på eBay så hittade jag ett framhjul i Holland, dock blev det betydligt billigare att köpa det direkt från säljarens hemsida mot buy it now på eBay. Är väl smidigt med original hjul så man kan få dit hastighetsmätaren utan problem.

Nu återstår att hitta bromsskivor vilket finns i England på eBay till vettiga pengar men då är det ju denna Brexit och vad som händer om dom inte hinner komma innan 1:a Februari.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Suzuki DR650 SE och KLR 650C är väl exakt samma hoj..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Suzuki DR650 SE och KLR 650C är väl exakt samma hoj..

Va, kan det verkligen stämma? Dock har jag fotpinnar från nån DR650 på min KLR.

Fick bakhjulet idag och det verkar fint. Plingade till i postmordappen att framhjulet var skickat ca 1 timme efter jag beställt det, det verkar inte vaea i lika bra skick men det var bara kromet som var repigt och sen vad det några små rostfläckar men det duger ju till denna hoj till extra hjul.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Va, kan det verkligen stämma? Dock har jag fotpinnar från nån DR650 på min KLR.

Fick bakhjulet idag och det verkar fint. Plingade till i postmordappen att framhjulet var skickat ca 1 timme efter jag beställt det, det verkar inte vaea i lika bra skick men det var bara kromet som var repigt och sen vad det några små rostfläckar men det duger ju till denna hoj till extra hjul.

Suzuki och Kawasaki har ett par tvillinghojar, KLR/DR 600/650 och KLV/DL 650/1000, kan skilja lite i plasten men i grunden är det samma maskiner
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Va, kan det verkligen stämma? Dock har jag fotpinnar från nån DR650 på min KLR.

Fick bakhjulet idag och det verkar fint. Plingade till i postmordappen att framhjulet var skickat ca 1 timme efter jag beställt det, det verkar inte vaea i lika bra skick men det var bara kromet som var repigt och sen vad det några små rostfläckar men det duger ju till denna hoj till extra hjul.


Suzuki och Kawasaki har ett par tvillinghojar, KLR/DR 600/650 och KLV/DL 650/1000, kan skilja lite i plasten men i grunden är det samma maskiner

Helt fel när det gäller KLR/DR. De ser kanske lika ut för ett otränat öga men lär inte ha en skruv gemensamt, framförallt inte motorn. Till att börja med är KLRen vattenkyld medan DRen är luft/oljekyld.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Helt fel när det gäller KLR/DR. De ser kanske lika ut för ett otränat öga men lär inte ha en skruv gemensamt, framförallt inte motorn. Till att börja med är KLRen vattenkyld medan DRen är luft/oljekyld.

Okej, jag ska inte säga imot, det är bara vad jag fått förklarat för mig av en Kawasaki ÅF.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top