KTM 890 Duke R

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Jo dendär ska allt provköras till våren. Även om jag tittar mot supermotard som nästa hoj så gillar jag blandningen av sport/naked. Dessutom gillar jag twinmotorer. Att hojen dessutom är uppdaterad på punkterna jag inte helt gillade med 790 (motor: hållbarhet? och komponenter: bättre däck, bättre bromsar) är trevligt. Men som med alla hojar är det först i sadeln man känner om det är rätt. :)
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
KTM byggde upp lite väl mycket hype för ingen ny info alls(?). Kanske detta betyder att handlarna får eller kan plocka fram hojarna för provkörning nu då? Jag vill upp i sadeln och testa! :) Provsuttit hojen på nån mässa och den känns trevlig. Som min lilla 690 fast upphottad ordentligt. Ska bli intressant att se hur körställningen är ute på vägarna.
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Vill prova. Hade en 990 -07 med typ samma hk och nm. Den vägde 20 kg mer torr men enkelt att plocka bort en bit över 10 kg. Undrar vad man kan få ner vikten till på 890.
Åker 1290 nu och visst går den bra, men den är tung och inte lika lätt att plocka bort kilon..
Undrar också vad skillnaden är mellan en rad-tvåa jämfört med en v-tvåa. Ni som åker 790 kanske kan svara? (Ursäkta om fel tråd för den frågan.)

Skickat från min SM-N975F via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Var på JE68 igår, stod två sålda där. Någon här?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Blev en kort provkörning förra veckan, mest på en mlm rak landsväg.

Gillade motorn/motorrespons som attan men behöver nog köra ett par längre pass för att känna efter hur sittställningen egentligen är, kändes väldigt sportig men kanske något "trång" den korta turen jag hann med(är 180 cm lång). Tror den är görskoj på knix/bana.

De får jobba på med en 890 supermoto nu!
 
Last edited:

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Nån som vet om 890 finns som demo i Skåne? Eller vart man måste åka för att kunna testa?
Hemestern måste ju spenderas på något sätt. :yoparty
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nån som vet om 890 finns som demo i Skåne? Eller vart man måste åka för att kunna testa?
Hemestern måste ju spenderas på något sätt. :yoparty

Skynda dig upp till MC Palatset i Eskilstuna. De har provkörning fredag-lördag.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Tänkte faktiskt inte på Claessons! Ska höra av mig och se om dom har någon. :)
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Prövade en! Vilken fantastisk körmaskin!
Någon som vill köpa en toppenfin Triumph Speed Triple R 2012?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tycker detta verkar vara en intressant hoj, vill gärna höra lite omdömen från er som äger eller har kört en.

Det är framförallt den låga vikten som tilltalar, i kombination med 122hk så borde den kunna vara riktigt rolig. Jag provade Duke 790 när den kom, men tyckte att den var för klen och saknade vridmoment.

Vore också intressant att höra om det är någon som flashat ECU, bytt system osv och vad det gett i effekt/vridmomentsökning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top