Neil Peart avliden.

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ännu en viktig författare saknas oss.

It is with broken hearts and the deepest sadness that we must share the terrible news that on Tuesday our friend, soul brother and band mate of over 45 years, Neil, has lost his incredibly brave three and a half year battle with brain cancer (Glioblastoma). We ask that friends, fans and media alike understandably respect the family's need for privacy and peace at this extremely painful and difficult time. Those wishing to express their condolences can choose a cancer research group or charity of their choice and make a donation in Neil's name.


Peart...? Författare?


Japp. Han må räknas som världens bästa trummis, spelstilsinnovatör, fantastisk låtskrivare och allt man kan tänka sig, men det är som författare det bränner till på allvar. Författare och motorcyklist.

Han har skrivit massa betraktelser från sina resor på två hjul:


12Ku7tY.jpg


q6fBOga.jpg


1xUuD7k.jpg



Boken GHOST RIDER: Travels on the Healing Road från 2002 beskriver hur han fullständigt tappade det efter att ha förlorat både sitt enda barn och sin hustru under ett och samma år.
Han sade upp sig från bandet, gränslade hojen och gav sig ut på vägen. För att aldrig mer komma tillbaks...?

55.000 miles senare ansåg han sig kommit till rätta med sig själv och överens med ödet.
Han skrev en bok om hela skiten och klev in bakom trummorna igen.

Boken är en underbar beskrivning över hur självvald isolering under resa kan läka en människa och dennes själ. Kort sagt: en hyllning till motorcykelns helande kraft, dels som aktivt färdmedel, och samtigt katalysator för att komma sanningen och det viktiga närmare.

Men, inte ens motorcykeln ger evigt liv.
Leva 3,5 år med en växande tumör i hjärnan, och prognosen tydligt spikad.

Var hittar man kraft till det?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja tack för det! Kände inte till honom, tycker det är svårt att hitta bra mc-relaterad litteratur.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Visste inte heller något om han eller hans intresse för motorcyklar. Får lite en Easy Rider-känsla av bilderna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helt klart en sjukt vass trummis, dock har jag svårt att förstå mig på musiken. Jag är så tråkig att jag tycker tre ackord och ett jäkla driv räcker väldigt långt ;) Visste inte att han åkte hoj.

Denna jävla cancer, var för nån vecka sen på begravning då en jag kände gick bort 61 år gammal, min jaktkompis som var den som lärde mig jaga älg blev drygt 60 år innan cancern tog honom för drygt sex år sen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tack igen för tipset Notrightrider! Började på Ghost Rider igår och kunde inte släppa den. Sträckläste till tre i natt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top