Avstånd mellan ABS-sensor och krans?

Parabellum

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Honda nc750x
Hej,

Helt ny på forumet och i princip helt ny på motorcykel; körde upp i somras på tung mc efter att ha haft ett körkort på lätt mc sedan tidigt 90-tal. Köpte en motorcykel som jag tyckte passade mig och plöjde krypkörning och landsvägskörning i några veckor för att sedan köra upp här ute i Säve.

Hur som. I slutet av sommaren lyckades jag glömma att ta av låset i bromsskiva vid ett tillfälle när jag tog ned den från stödet. Oturligt nog så stoppas låset av bromsoket(heter det så?) där också sensorn för abs’en sitter. Efter detta så blinkade abs-lampan vid nästa körning. Surt. Jag fortsatte i alla fall att köra resten av säsongen och tänkte att jag får lämna in den i vår på service. Men ett tag efter detta så blir också batteriet dåligt och vid ett tillfälle så startar inte cykeln. Köper en modell bättre laddare och laddar batteriet. Men upplever fortfarande att batteriet endera inte behåller laddningen eller att det tjuvdrar någonstans. Har dock ej mätt. Min Jönssonligan-gissning är att den drar mer ström när abs’en är skadad.

Nu mätte jag avståndet mellan givaren och kransen med bladmått och ser att det är betydligt större avstånd på den (eventuellt)skadade sensorn fram än vad det är bak. Då tänkte jag så här. Om jag vet vilket avstånd det ska vara så kanske jag kan tvinga tillbaka sensorn till rätt avstånd. Jag har inga studieskulder öht när det kommer till att meka, men är helt klart intresserad.

Motorcykeln är en 2014 Honda nc750x. Om det är något som har en likadan och som har möjlighet att mäta avståndet på en oskadd sensor och dela med sig av detta så skulle det uppskattas. Men tar så klart gladeligen även emot andra råd eller tankar.

/Parabellum
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ang. batteriet så känns det väldigt osannolikt att det skulle vara något samband med den trasiga ABS-sensorn.
Om hojen är från 2014 och batteriet aldrig är bytt skulle jag nog snarare säga att det är dags att byta batteri, helt enkelt. Du kan ju förstås mäta upp batterispänning och laddspännning osv. med voltmeter, för att se så att generatorn fungerar. Att felsöka om något drar tjuvström är mer komplicerat.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Läs sektion 20 paragraf 24 i manualen.

WHEEL SPEED SENSOR
AIR GAP INSPECTION
Support the motorcycle securely using a hoist or
equivalent and raise the wheel off the ground.
Measure the clearance (air gap) between the sensor
and pulser ring at several points by turning the wheel
slowly.
It must be within specification.

STANDARD: 0.54 – 1.14 mm (0.021 – 0.045 in)

The clearance (air gap) cannot be adjusted.
If it is not within specification, check each part for
deformation, looseness or damage.
 

Parabellum

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Honda nc750x
Tack för detta - samtliga. Ska köpa ett nytt batteri till våren då det, som du säger, har några år på nacken. Tänker att oavsett så är det förmodligen dags.

Gällande manualen så har jag sökt efter den på nätet men tyckte att den var en aning för dyr samt osäker på om den ens innehöll den information som jag behövde. Vågade inte beställa den. Men tydligen så gjorde den det. Tack för detta!

Jag har ett spel på mellan 1.4-1.5 mm mätt på tre olika punkter, just nu. Enligt manualen så ska man alltså inte kunna justera avståndet. Gissningsvis kommer jag att sätta en lämplig tving och sedan skruva åt tills jag ligger inom rätt marginal. Återkommer.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vet inte hur ABS-sensorn sitter på just den hojen, men min gissning är att det är betydligt mer sannolikt att det är ABS-kransen (alltså den roterande ringen med hål som sensorn läser av) som blivit skev. Detta borde du kunna se genom att helt enkelt rotera hjulet. Skulle den vara skev kanske det möjligen går att böja till den så att den blir tillräckligt rak igen. Gissar dock att det är svårt. Kanske går om du monterar loss kransen. I annat fall får du nog byta kransen. Detta utesluter iofs inte att sensorn också kan ha blivit skadad. Om avståndet mellan sensor och krans är samma även när du roterar hjulet skulle jag misstänka någon typ av problem med sensorn - antingen att den är trasig (bör gå att mäta upp) eller att den hamnat ur position på något sätt.

EDIT: Såg nu att du mätt avståndet och det verkar ju inte som att kransen är skev utan att den ligger i princip konstant på för långt avstånd från sensorn.

Har du möjligtvis monterat loss framhjulet någon gång?
 
Last edited by a moderator:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att batterier i hojar och bilar är konstruerade bara för att starta motorn, tar mindre än 10 sekunder, och sedan direkt laddas upp igen. För att normalt vara fulladdat.
Och eftersom batteriet långsamt laddar ur sig själv + att hojen ofta drar lite ström från batteriet.
(På min GSX1300R 0,8mA på Sprint RS 2,8 mA)
Så har jag alltid mina hojar alltid kopplade till batteriladdare när de står i garaget. Så de alltid är fulladdade.
För när batteriet laddas ur och spänningen sjunker så åldras batteriet snabbt.
Inga problem förstöra ett batteri på ett år om batteriet får dö utan laddning under vintern för hojen drar lite ström.
Tex 2,8mA under 3 månader blir ca 6 Ah urladdat. Knäcken för ett MC-batteri.
Och kan du inte ladda batteriet kontinuerligt så är bästa lösningen ta ur batteriet, koppla batteriet till din nya laddare över natten,
linda in batteriet i Gladpack / Plast folie och lägg det i frysen.
PÅ våren tar du ut batteriet ur frysen. Låter det stå ett dygn, ta sedan av gladpacken som är täckt med fukt/kondens på utsidan, ladda batteriet och sätt in batteriet i hojen igen.
Om batteriet är slut. Köp ett nytt Yuasa.
För många batteriladdare är konstruerade för Yuasa. #

Vad det gäller service så är billigaste tiden hos MC-firmorna under vintern, lågsäsong.
Vänta inte till våren med att lämna in den, det är ju då MCn ska vara servad och klar att ut och köra med.

# Detta innebär att de slår ifrån vid ca 14,3 Volt och laddar sedan på nytt vid 12,8Volt
Ett Yuasa som har en vilospänning på ca 12,7 Volt kommer alltså få en kort laddning flera gånger/dygn.
Lågprisbatterier (mindre dyrt bly) förbättrar man prestanda med genom att tillsätta mera (billig) svavelsyra.
Vilket innebär att vilospänningen kan ligga i området 13,0 - 13,2 Volt. Ett sådant batteri kommer alltså inte laddas flera ggr/dygn för spänningen är för hög med batteriladdarens tillslag vid ca 12,8 Volt.
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 21
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tack för detta - samtliga. Ska köpa ett nytt batteri till våren då det, som du säger, har några år på nacken. Tänker att oavsett så är det förmodligen dags.

Gällande manualen så har jag sökt efter den på nätet men tyckte att den var en aning för dyr samt osäker på om den ens innehöll den information som jag behövde. Vågade inte beställa den. Men tydligen så gjorde den det. Tack för detta!

Jag har ett spel på mellan 1.4-1.5 mm mätt på tre olika punkter, just nu. Enligt manualen så ska man alltså inte kunna justera avståndet. Gissningsvis kommer jag att sätta en lämplig tving och sedan skruva åt tills jag ligger inom rätt marginal. Återkommer.

En skruvtving på en abs sensor är ingen bra ide.

Abs sensorer fungerar på ett enkelt sätt. Det sitter en rund magnel i ett mycket tight rör med en extremt känslig koppar tråds spole i mycket mycket tunn tråd.

Det behövs mycket lite våld mot ytter höljet för att sensorn skall få ett märke eller bli lite skev. Det som hander är att magneten fastnar i det tighta röret och abs sensorn inte kan skapa en mikroskopisk ström av att magneten rör sig upp o ned o koppar spolen.

Att då ta en.skruvtving och pressa vågar jag nog påstå garanterat pajar sensorn, om den nu mot all förmodan ändå skulle leva.

Tar du loss kabeln o sätter i en OHM mätare i sensoren så skall ohm talet ändras när framhjulet rullar.

Mvh
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Min grabb gjorde samma sak, dvs rullade iväg sin hoj med skivbromslås kvar, och fick samma symptom med blinkande lampa. Visade sig att kransen blev skev. Jag plattade tillbaka den på plats med en gummiklubba, och vips så funkade allt. Hade innan det hunit beställa en ny originalkrans på MC-Varuhuset för 1200 spänn. Men den blev aldrig monterad.
 

Parabellum

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Honda nc750x
Jag backade från att tvinga in sensorn. Det är helt omöjligt att den har kunnat töja ut sig av den förhållandevis svaga kraften som landade där. Tog istället och mätte igen. Centimeter för centimeter. På ett ställe var det betydligt större mellanrum. Där måste ju låset ha tryckt till. Markerade och tog av hjul och krans för att knacka till. Efteråt tog jag en tur. Började med att testa bromsarna försiktigt en stund. Körde sedan upp den i 120-130 km/h Ingen varningslampa tändes. Tidigare tändes den vid 54 km/h. Så förhoppningsvis är det löst.

Åkte även förbi Biltema och köpte ett senilsnöre till låset i skivbromsen. ????

Tack samtliga!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top