REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2020
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Honda nc750x
    Inlägg
    3

    Avstånd mellan ABS-sensor och krans?

    Hej,

    Helt ny på forumet och i princip helt ny på motorcykel; körde upp i somras på tung mc efter att ha haft ett körkort på lätt mc sedan tidigt 90-tal. Köpte en motorcykel som jag tyckte passade mig och plöjde krypkörning och landsvägskörning i några veckor för att sedan köra upp här ute i Säve.

    Hur som. I slutet av sommaren lyckades jag glömma att ta av låset i bromsskiva vid ett tillfälle när jag tog ned den från stödet. Oturligt nog så stoppas låset av bromsoket(heter det så?) där också sensorn för abs’en sitter. Efter detta så blinkade abs-lampan vid nästa körning. Surt. Jag fortsatte i alla fall att köra resten av säsongen och tänkte att jag får lämna in den i vår på service. Men ett tag efter detta så blir också batteriet dåligt och vid ett tillfälle så startar inte cykeln. Köper en modell bättre laddare och laddar batteriet. Men upplever fortfarande att batteriet endera inte behåller laddningen eller att det tjuvdrar någonstans. Har dock ej mätt. Min Jönssonligan-gissning är att den drar mer ström när abs’en är skadad.

    Nu mätte jag avståndet mellan givaren och kransen med bladmått och ser att det är betydligt större avstånd på den (eventuellt)skadade sensorn fram än vad det är bak. Då tänkte jag så här. Om jag vet vilket avstånd det ska vara så kanske jag kan tvinga tillbaka sensorn till rätt avstånd. Jag har inga studieskulder öht när det kommer till att meka, men är helt klart intresserad.

    Motorcykeln är en 2014 Honda nc750x. Om det är något som har en likadan och som har möjlighet att mäta avståndet på en oskadd sensor och dela med sig av detta så skulle det uppskattas. Men tar så klart gladeligen även emot andra råd eller tankar.

    /Parabellum

  2. #2
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 455
    Ang. batteriet så känns det väldigt osannolikt att det skulle vara något samband med den trasiga ABS-sensorn.
    Om hojen är från 2014 och batteriet aldrig är bytt skulle jag nog snarare säga att det är dags att byta batteri, helt enkelt. Du kan ju förstås mäta upp batterispänning och laddspännning osv. med voltmeter, för att se så att generatorn fungerar. Att felsöka om något drar tjuvström är mer komplicerat.

  3. #3
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 154
    Läs sektion 20 paragraf 24 i manualen.

    WHEEL SPEED SENSOR
    AIR GAP INSPECTION
    Support the motorcycle securely using a hoist or
    equivalent and raise the wheel off the ground.
    Measure the clearance (air gap) between the sensor
    and pulser ring at several points by turning the wheel
    slowly.
    It must be within specification.

    STANDARD: 0.54 – 1.14 mm (0.021 – 0.045 in)

    The clearance (air gap) cannot be adjusted.
    If it is not within specification, check each part for
    deformation, looseness or damage.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2020
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Honda nc750x
    Inlägg
    3
    Tack för detta - samtliga. Ska köpa ett nytt batteri till våren då det, som du säger, har några år på nacken. Tänker att oavsett så är det förmodligen dags.

    Gällande manualen så har jag sökt efter den på nätet men tyckte att den var en aning för dyr samt osäker på om den ens innehöll den information som jag behövde. Vågade inte beställa den. Men tydligen så gjorde den det. Tack för detta!

    Jag har ett spel på mellan 1.4-1.5 mm mätt på tre olika punkter, just nu. Enligt manualen så ska man alltså inte kunna justera avståndet. Gissningsvis kommer jag att sätta en lämplig tving och sedan skruva åt tills jag ligger inom rätt marginal. Återkommer.

  5. #5
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 455
    Vet inte hur ABS-sensorn sitter på just den hojen, men min gissning är att det är betydligt mer sannolikt att det är ABS-kransen (alltså den roterande ringen med hål som sensorn läser av) som blivit skev. Detta borde du kunna se genom att helt enkelt rotera hjulet. Skulle den vara skev kanske det möjligen går att böja till den så att den blir tillräckligt rak igen. Gissar dock att det är svårt. Kanske går om du monterar loss kransen. I annat fall får du nog byta kransen. Detta utesluter iofs inte att sensorn också kan ha blivit skadad. Om avståndet mellan sensor och krans är samma även när du roterar hjulet skulle jag misstänka någon typ av problem med sensorn - antingen att den är trasig (bör gå att mäta upp) eller att den hamnat ur position på något sätt.

    EDIT: Såg nu att du mätt avståndet och det verkar ju inte som att kransen är skev utan att den ligger i princip konstant på för långt avstånd från sensorn.

    Har du möjligtvis monterat loss framhjulet någon gång?
    Senast redigerat av CFr den 2020-01-10 klockan 22:41.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 539
    Tänk på att batterier i hojar och bilar är konstruerade bara för att starta motorn, tar mindre än 10 sekunder, och sedan direkt laddas upp igen. För att normalt vara fulladdat.
    Och eftersom batteriet långsamt laddar ur sig själv + att hojen ofta drar lite ström från batteriet.
    (På min GSX1300R 0,8mA på Sprint RS 2,8 mA)
    Så har jag alltid mina hojar alltid kopplade till batteriladdare när de står i garaget. Så de alltid är fulladdade.
    För när batteriet laddas ur och spänningen sjunker så åldras batteriet snabbt.
    Inga problem förstöra ett batteri på ett år om batteriet får dö utan laddning under vintern för hojen drar lite ström.
    Tex 2,8mA under 3 månader blir ca 6 Ah urladdat. Knäcken för ett MC-batteri.
    Och kan du inte ladda batteriet kontinuerligt så är bästa lösningen ta ur batteriet, koppla batteriet till din nya laddare över natten,
    linda in batteriet i Gladpack / Plast folie och lägg det i frysen.
    PÅ våren tar du ut batteriet ur frysen. Låter det stå ett dygn, ta sedan av gladpacken som är täckt med fukt/kondens på utsidan, ladda batteriet och sätt in batteriet i hojen igen.
    Om batteriet är slut. Köp ett nytt Yuasa.
    För många batteriladdare är konstruerade för Yuasa. #

    Vad det gäller service så är billigaste tiden hos MC-firmorna under vintern, lågsäsong.
    Vänta inte till våren med att lämna in den, det är ju då MCn ska vara servad och klar att ut och köra med.

    # Detta innebär att de slår ifrån vid ca 14,3 Volt och laddar sedan på nytt vid 12,8Volt
    Ett Yuasa som har en vilospänning på ca 12,7 Volt kommer alltså få en kort laddning flera gånger/dygn.
    Lågprisbatterier (mindre dyrt bly) förbättrar man prestanda med genom att tillsätta mera (billig) svavelsyra.
    Vilket innebär att vilospänningen kan ligga i området 13,0 - 13,2 Volt. Ett sådant batteri kommer alltså inte laddas flera ggr/dygn för spänningen är för hög med batteriladdarens tillslag vid ca 12,8 Volt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
Visningar:	18
Storlek:	64,7 KB
Id:	452272  
    Senast redigerat av Comeback den 2020-01-10 klockan 23:36.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  7. #7
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    11 154
    Citat Ursprungligen postat av Parabellum Visa inlägg
    Gällande manualen så har jag sökt efter den på nätet men tyckte att den var en aning för dyr
    Den finns gratis @ https://www.manualslib.com/manual/11...a-Nc700xa.html
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 686
    Citat Ursprungligen postat av Parabellum Visa inlägg
    Tack för detta - samtliga. Ska köpa ett nytt batteri till våren då det, som du säger, har några år på nacken. Tänker att oavsett så är det förmodligen dags.

    Gällande manualen så har jag sökt efter den på nätet men tyckte att den var en aning för dyr samt osäker på om den ens innehöll den information som jag behövde. Vågade inte beställa den. Men tydligen så gjorde den det. Tack för detta!

    Jag har ett spel på mellan 1.4-1.5 mm mätt på tre olika punkter, just nu. Enligt manualen så ska man alltså inte kunna justera avståndet. Gissningsvis kommer jag att sätta en lämplig tving och sedan skruva åt tills jag ligger inom rätt marginal. Återkommer.
    En skruvtving på en abs sensor är ingen bra ide.

    Abs sensorer fungerar på ett enkelt sätt. Det sitter en rund magnel i ett mycket tight rör med en extremt känslig koppar tråds spole i mycket mycket tunn tråd.

    Det behövs mycket lite våld mot ytter höljet för att sensorn skall få ett märke eller bli lite skev. Det som hander är att magneten fastnar i det tighta röret och abs sensorn inte kan skapa en mikroskopisk ström av att magneten rör sig upp o ned o koppar spolen.

    Att då ta en.skruvtving och pressa vågar jag nog påstå garanterat pajar sensorn, om den nu mot all förmodan ändå skulle leva.

    Tar du loss kabeln o sätter i en OHM mätare i sensoren så skall ohm talet ändras när framhjulet rullar.

    Mvh

  9. #9
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 332
    Min grabb gjorde samma sak, dvs rullade iväg sin hoj med skivbromslås kvar, och fick samma symptom med blinkande lampa. Visade sig att kransen blev skev. Jag plattade tillbaka den på plats med en gummiklubba, och vips så funkade allt. Hade innan det hunit beställa en ny originalkrans på MC-Varuhuset för 1200 spänn. Men den blev aldrig monterad.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2020
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Honda nc750x
    Inlägg
    3
    Jag backade från att tvinga in sensorn. Det är helt omöjligt att den har kunnat töja ut sig av den förhållandevis svaga kraften som landade där. Tog istället och mätte igen. Centimeter för centimeter. På ett ställe var det betydligt större mellanrum. Där måste ju låset ha tryckt till. Markerade och tog av hjul och krans för att knacka till. Efteråt tog jag en tur. Började med att testa bromsarna försiktigt en stund. Körde sedan upp den i 120-130 km/h Ingen varningslampa tändes. Tidigare tändes den vid 54 km/h. Så förhoppningsvis är det löst.

    Åkte även förbi Biltema och köpte ett senilsnöre till låset i skivbromsen. ????

    Tack samtliga!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag ska upp till Lule snart men inte har jag flygskam. Jag skäms inte för att jag inte gillar att flyga! Vet var Kallax ligger men har aldrig varit där, i [...]

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här