Bromsskivor från Kina?

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ja kollar man priserna på typ bildelsbasen, kan jag ofta köpa det billigare i Tyskland.... NYTT....
skrotarna har blivit mycket dyrare pga av att försäkringsbolagen handlar där o betalar bra priser.
så många skrotar är liksom inte intr av os privat kunder.
jag har en kompis som jobbar som skadereglerare o han köper in mycket på olika skrotar
man använder ju inte längre pr automatik nya delar för att reparera en krockat bil/mc
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jaja men äsch då, jag har försökt handla ( och handlat ) redan innan du ägt företaget, ända sen det låg i Tullinge berg ( -89?) och är väl av uppfattningen att prisnivån på gamla udda åttiotalsblinkers och backspeglar var skrattretande även i Tumba. Och även de senaste 10 åren när jag kollat priser så kan jag tycka att det är överpriser på en del gamla saker.

Självklart har du köpt företaget, jag raljerade över att vissa saker måste skramlat runt i plastbackarna redan innan du köpte det.

Jag kan t.ex. tycka att en solblekt japssadel från åttiotalet inte borde kosta 800-1000 spänn.

Jag menade också att jag motvilligt köper kinagrejer / begagnat på eBay istället för ditt lokalt begagnat för att du är för dyr. Typ insugsgummin, CDI, broms och kopplingsgrepp, tänddelar, styrkontroller, blinkers, styrkronor, gaffelben och så vidare med allt som dyker upp behovsmässigt över tid.

Men jag tycker också att du skriver underhållande i MCM och att det är kul att det existerar en stor japsskrot i Sverige så egentligen bara lite dumt att jag försökte skoja till det, närma mig ämnet med hjälp av humor så att säga.

Tänkte, det är väl allmänt känt att du är dyr liksom? Jag hittar iaf oftast mer prisvärda lösningar men vad vet jag om att driva en mcskrot annat än att jag tycker det är ganska kul att riva isär gamla hojar:)

Chronic, jag tackar för berömmet om mina skriverier i CB. Uppskattar dock inte att du försöker sänka oss här på Sveriges bästa forum med dina uppgifter som baseras på något som hände 1989. i början av det året fanns Berlinmuren kvar, Sovjet var fortfarande välmående, jag var 17 år och Spinnin Wheel kunde sälja delar till en tredjedel av tillverkarnas nypriser. Inget av detta är något som består förutom din åsikt att det är vansinnigt dyrt på Spinnin Wheel.
Jag önskar att jag kunde sälja solblekta sadlar för 1000kr men det går inte.Jag ville att du skulle ge ett reellt exempel på vad som varit vansinnigt dyrt men det verkade inte kunna göras, istället skickar du ut mer skit om oss baserat på uppgifter från förr, troligen innan vi ens ägde och drev företaget.

Detta var vad vi sålde för igår, priser kan verifieras om det är så att du inte tror på oss, dyrt eller inte är upp till kunden. det var förövrigt en bra dag, så här mycket brukar vi inte sälja en dag i januari.

Burman växellåda trettiotal 900kr
Framskärm i ok skick Mean Streak 500kr
Kabelhärva Suzuki GS1000 1979 450kr
Förgasarbrygga CB 500 1976 1250kr
Kedja från EK i guldfärg och framdrev till HVA450 2016 730kr
Generatordrivning GPZ900, innehållande kedja, spännare, dämpgummin, skena 750kr
Bakfälg GSX1100F 800kr
XL125 1979, bakskärm, lyktinsats, bromspedal, bromsstag varvwire 600kr

Sammanlagt ca 6000 kr, moms som vi betalar till staten blir 1200kr, resultat 4800kr och detta var en bra dag, detta ska sen täcka två personers lön samt drift.

Frakt tillkommer men där kan vi inte göra så mycket åt priset, även där betalar vi in ett par hundra i moms.

Så berätta gärna vad som var vansinnigt dyrt och Moddlaren kan nog försöka hitta andra kvinnor än de han brukar få vad det verkar betala för.

Jag skrev redan i första inlägget att jag är en snål typ och vad det handlade om var inte det utan att jag av princip inte handlar från Kina. Bandit 1200 säger att jag inte fattar vilket säkert är sant, men i samma kommentar skriver han indirekt att produktionen har lagts ut till Kina på det företag han varit anställd. Detta torde innebära att dessa högteknologiska produkter som robotar är inte tillverkas i Västerås eller i Sverige. Som företag var det säkert enda möjligheten att kunna fortsätta tillverkningen och det fattar jag.
Men jag är ändå negativ mot systemet att nedmontera i den del av världen vi bor i och montera upp i Kina. Sen att andra tycker att det är bra att vi svenskar inte behöver göra skitjobb som att tillverka och montera robotar i skitiga verkstäder (yeah right) är upp till dem. Sossarna och LO ville att alla skulle ha akademisk utbildning och det blir nog så till slut, för här ska ingen skita ner sig.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Just det, Classic Bike, inte MCM.

Var glad för att jag gnäller på gamla priser från forntiden, mina senaste erfarenheter av, i mitt tycke, höga priser än inte äldre än 3-4 år dock.

Men visst är det fegt att anonymgnälla, jag kanske bara haft otur.

Man får ju snabbt svar när man frågar om delar, och vissa grejer behöver man ju helt enkelt få tag i nästan oavsett pris, finns de då att få tag i från en skrot inom landets gränser så kan man ju försöka att vara tacksam istället för att klaga.

Sorry?
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Oj,, vilken tråd jag drog igång,, hoppas vi håller sams trots olika åsikter bara ? Jag erkänner villigt att jag handlar där det är billigast ; jag måste det av ekonomiska skäl . (trots att våra svenska handlare förlorar på det) Jag hymlar inte med detta , har jag aldrig gjort. En del skryter om hur mycket dom lagt ner på delar o utrustning , medans jag tycker det är roligare att göra tvärtom :tungan Jag är glad att jag i somras kunde köpa en Mc jag länge velat ha , UTAN lån. Nu ska jag se till att underhålla den undan för undan. Finns inget akut , detta med bromsarna i fram är inget problem , bara jag som känner lite , väldigt lite vibrationer i bromshandtaget. Så till våren blir det att göra det vanliga; olja , filter och luftfilter. Stort tack i,a,f för svaren.God fortsättning och hoppas våren kommer fort :D
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Oj,, vilken tråd jag drog igång,, hoppas vi håller sams trots olika åsikter bara ? Jag erkänner villigt att jag handlar där det är billigast ; jag måste det av ekonomiska skäl . (trots att våra svenska handlare förlorar på det) Jag hymlar inte med detta , har jag aldrig gjort. En del skryter om hur mycket dom lagt ner på delar o utrustning , medans jag tycker det är roligare att göra tvärtom :tungan Jag är glad att jag i somras kunde köpa en Mc jag länge velat ha , UTAN lån. Nu ska jag se till att underhålla den undan för undan. Finns inget akut , detta med bromsarna i fram är inget problem , bara jag som känner lite , väldigt lite vibrationer i bromshandtaget. Så till våren blir det att göra det vanliga; olja , filter och luftfilter. Stort tack i,a,f för svaren.God fortsättning och hoppas våren kommer fort :D
Håller med dig om att skal jag ha råd att njuta av mc så får det bli billigare äldre hoj och billiga delar , som sjukpensionär finns det inte mycket över till nöje tyvärr.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu vet jag inte, men jag tror det inte är så bara om man ska leva på en mc-skrot och för att klara sig lär priserna säkert kunna bli högre än vad många är villiga att betala. Vet bara själv med mitt företagande, skulle jag leva kunna leva på det? Säkert om jag skulle ha vara som farsan, enda intresset var att fiska lax på älven utanför huset och det var inga snobbgrejer där alltså minimalt med utgifter. Då föredrar jag att ha det som jag har det nu, på sidan om mitt vanliga jobb vilket ger ett litet tillskott som gör att jag istället kan få över lite till annat kul.

Jag är också på jakt efter bromsskivor till KLR:en då jag hittat ett bakhjul och nu är på jakt efter ett framhjul för att ha dubbla uppsättningar med olika däck till hojen, har som sagt hittat ett bakhjul men det saknade bromsskivan och jag funderade på rostfri Kina skiva till det. Det verkar ju vara hyfsat lugnt som det verkar med Kinaskivor.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har köpt ISR-skivor istället för att snika och skicka vinsten till Kina! :)

http://www.isrbrakes.se/

Dessutom är Acke en väldans trevlig männska! :tummenupp

Sedan kan delar av skivorna bytas så det är bara det som är slitet och inte hela skivor som köps igen. :tummenupp

Men då kör man kanske SportHoj istället för att äga något som bara rullar några hundra mil om året... :D
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Ja dom är så dåliga att du fick dom gratis :p. Fick du ordning på dom?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jag har plockat isär skivorna och skall svarva nya "nitar" till dom så att det faktiskt blir flytande skivor, nitarna var så hårt pressade från fabrik så skivor och centrum hade lika gärna kunnat ha varit frästa ur ett stycke.

Och skivorna blev ganska många gram lättare när alla grader hade frästs bort
 
Last edited:

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Håller med dig om att skal jag ha råd att njuta av mc så får det bli billigare äldre hoj och billiga delar , som sjukpensionär finns det inte mycket över till nöje tyvärr.

Jag är också sjukpensionär. Köpte en Honda VFR800 Fi -99 i fjol. Är väldigt glad att jag lyckades spara ihop till den.
 
Last edited:

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag har köpt ISR-skivor istället för att snika och skicka vinsten till Kina! :)

http://www.isrbrakes.se/

Dessutom är Acke en väldans trevlig männska! :tummenupp

Sedan kan delar av skivorna bytas så det är bara det som är slitet och inte hela skivor som köps igen. :tummenupp

Men då kör man kanske SportHoj istället för att äga något som bara rullar några hundra mil om året... :D

skivbromsar???? jag som trodde du var anglofil ända ut i trumbromsarna:7peta:hihi
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag kör med Yanashiki. Lite dyrare än "ren" kina. Kostade ca 3000kr för 2 framskivor.
Japansk/Amerikanska, men tillverkningen av mina var i Taiwan.

Har fungerat fint.

Dom där var snabba. Är dom lika snabba som hojen, eller kanske tom snabbare? För ser ju att du onekligen har en väldigt snabb hoj också. Är det snabb+snabb eller rent av snabb^2? Frågorna är många, men svaret är bara ett.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, jag gillar designen fortfarande. Har haft dem ända sedan 2013 tror jag, men kör inte många mil per säsong. Kör däremot korta mil ganska hårt rakt fram, men borde gå en bankurs:hihi

Fick rätt så bra bromsar nu med nya EBC-belägg på dessa skivor. Men jag har ju en gixxer k5/k6 gaffel inkl ok. Oken visserligen från Busa -11 (samma)
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Ja, jag gillar designen fortfarande. Har haft dem ända sedan 2013 tror jag, men kör inte många mil per säsong. Kör däremot korta mil ganska hårt rakt fram, men borde gå en bankurs:hihi

Fick rätt så bra bromsar nu med nya EBC-belägg på dessa skivor. Men jag har ju en gixxer k5/k6 gaffel inkl ok. Oken visserligen från Busa -11 (samma)

Jag gillar dom :)
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Lyfter denna igen.
Fick tag på ett par extra fälgar till min CBR954RR för att kunna ha regndäck på till min banhoj.
Dock var skivorna fram skeva på dessa märkte jag under licenskursen i helgen.
Jag kör Galfer sintrade belägg och vågar man chansa på ett par Arashi skivor då priset är bra och regnkörning inte sker så mycket.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Kör med Arashi på min ZRX1200 utan problem.
Har en kompis som har dom på sin R1 och dom funkar finfint där med.
Innan jag köpte mina så kollade jag runt lite på div forum mm och alla värkar nöjda med Arashi skivorna.
Även vissa från sverige som kör bana som använder dom och gjort det i flera år.
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Köps bäst från deras egna webshop eller finns det bättre alternativ? Tänker på leveranstid från tex. aliexpress+tull osv?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top