Bromsskivor från Kina?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Var nära, men hittade istället ett företag som tillverkar i England, med imponerande maskinpark ( eBay som vanligt ) 3 st för typ 1400:- inkl frakt. Minns inte namnet, ngt med CNC tror jag
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
JA det fungerar. Bromsskivor är inget fancy material eller kräver särskilt avancerad bearbetning etc. Men det är i min mening inte vettigt, finns gott om piratmärken som är made in UK eller EU för ungefär samma pengar. Och skulle något strula så finns där backup..
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag köpte några på Ebay till min gamla cb1000r. Körde väl 400 mil innan jag sålde bågen. Inget att anmärka på. Provade inte bankörning direkt men.. Det som fick mina gamla originalskivor att ge sig var en inbromsning från ca 250 ner till 50-60 på väldigt kort sträcka på E6 norrgående uppe i Tanum, när jag och min kompis bestämde oss för att äta bulle och dricka Nocco på Preem rätt kort innan avfarten. Efter den bromsningen så slog dom sig och blev aldrig bra.

Köpte kinaskivor och gjorde ett gäng exakt likadana bromsningar utan strul. Nu kanske nya skivor alltid är bättre än 2000 mil gamla, oavsett tillverkare - men jag är iaf nöjd. Hade köpt igen.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det här är Kinaskivor jag köpte för många år sedan. Funkar alldeles utmärkt. Den enda invändningen man kan ha, är att dom är tillverkade i rostfritt, så dom nyper inte riktigt lika som om dom vore gjorda av kolstål. Nu har jag sinterbelägg på, så bromsverkan är mer än godkänd.

Kinaskivor.jpg

Edit: stavfel :rodnar
 
Last edited:

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Tack för vettiga svar , då vågar jag köpa kinaskivor om jag inte hittar några andra piratskivor. :tummenupp
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Jag kör på Arashi skivor ifrån kina och samma gör min kompis på sin R1 och ingen av oss har några problem.
Sökte och ställde lite frågor här och där innan jag bestämde mig och fick svar ifrån flera i sverige som använder Arashi skivor på sina banhojer i flera år utan problem.
Jag fastnade lite för dom pga flera som kör samma hoj som mig i andra länder har nämnt dom som bra skivor utan problem.
https://www.ebay.com/str/Arashi-eStore?_trksid=p2047675.l2563
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag kör på Arashi skivor ifrån kina och samma gör min kompis på sin R1 och ingen av oss har några problem.
Sökte och ställde lite frågor här och där innan jag bestämde mig och fick svar ifrån flera i sverige som använder Arashi skivor på sina banhojer i flera år utan problem.
Jag fastnade lite för dom pga flera som kör samma hoj som mig i andra länder har nämnt dom som bra skivor utan problem.
https://www.ebay.com/str/Arashi-eStore?_trksid=p2047675.l2563

Just det. Arashi hette dom jag köpte till Hondan. Funkade skitbra. 1500kr inkl frakt från Tjina. Bra skit!
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Bromsskivor från Kina?

Jag har ett par Kinaskivor som ser ut såhär. Det är rena s**ten.
 

Bifogat

  • 61qXCsd8wnL._SX425_.jpg
    61qXCsd8wnL._SX425_.jpg
    22.6 KB · Visningar: 102

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Just det. Arashi hette dom jag köpte till Hondan. Funkade skitbra. 1500kr inkl frakt från Tjina. Bra skit!

Jag kör arashi på min YZF1000R men med sinter belägg då mina är rostfria. Organiska belägg bromsar bra men med en liten tvekan när det är regn. Detta fenomen försvann med sinter belägg.

Kanon bra skivor för 1200:paret.

Bara köp o var nöjd:tummenupp
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
brukar vara bra, så länge du inte använder kina klossar eller annan låg kvalité, då blir alla skivor skit o skitbromsverkan,,
använder själv bara HH rated klossar , men det är jag det
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jag är en snål jävel, prutar och vänder på slantarna, närig typ helt enkelt. Fast jag har även principer och en av dessa är att inte handla från Kina, så i mitt fall slår principerna snålheten. Kvalitet eller inte struntar jag i men är övertygad om att det är kasst det mesta.
Att köpa kinesiskt är att stödja att den värld vi lever i, alltså västvärlden, kommer sluta fungera och all tillverkning försvinner och även annan företagsamhet. Sökte kåpglas idag till min blivande racer, Europa ca 500-800 kr, Kina 131 kr med frakt på 80 kr, något stämmer inte här. Jag kan inte skicka ett kåpglas till grannbyn för 80 kr.
Köpte inga glas idag, principer ska hållas även om det är som i mitt fall innebär ekonomisk förlust.

Fast om en vill stödja en kommunistdiktatur med subventionerade U-landsbidrag som övervakar allt och alla så de vet vilka de ska tysta ner så är det ju förstås helt i sin ordning att handla från Kina.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Fast om en vill stödja en kommunistdiktatur med subventionerade U-landsbidrag som övervakar allt och alla så de vet vilka de ska tysta ner så är det ju förstås helt i sin ordning att handla från Kina.

Du har verkar ju inte aning om hur många produkter du köper, som tillverkas i Kina. T ex min tidigare arbetsgivare har en fabrik i Kina där vi tillverkar robotar. Det är väldig många företag som låter tillverkning ske i LCC.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag är en snål jävel, prutar och vänder på slantarna, närig typ helt enkelt. Fast jag har även principer och en av dessa är att inte handla från Kina, så i mitt fall slår principerna snålheten. Kvalitet eller inte struntar jag i men är övertygad om att det är kasst det mesta.
Att köpa kinesiskt är att stödja att den värld vi lever i, alltså västvärlden, kommer sluta fungera och all tillverkning försvinner och även annan företagsamhet. Sökte kåpglas idag till min blivande racer, Europa ca 500-800 kr, Kina 131 kr med frakt på 80 kr, något stämmer inte här. Jag kan inte skicka ett kåpglas till grannbyn för 80 kr.
Köpte inga glas idag, principer ska hållas även om det är som i mitt fall innebär ekonomisk förlust.

Fast om en vill stödja en kommunistdiktatur med subventionerade U-landsbidrag som övervakar allt och alla så de vet vilka de ska tysta ner så är det ju förstås helt i sin ordning att handla från Kina.

Du driver ju oss stackare mot landet i öst med dina vansinniga överpriser på allt gammal junk som du ärvde långt innan du flyttade från Tumba:)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag kör med Yanashiki. Lite dyrare än "ren" kina. Kostade ca 3000kr för 2 framskivor.
Japansk/Amerikanska, men tillverkningen av mina var i Taiwan.

Har fungerat fint.
 

Bifogat

  • Resized_20200110_221110.jpg
    Resized_20200110_221110.jpg
    218 KB · Visningar: 63
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Du driver ju oss stackare mot landet i öst med dina vansinniga överpriser på allt gammal junk som du ärvde långt innan du flyttade från Tumba:)

Jag skulle gärna vilja att du ger ett exempel på vansinnigt överpris som du fått från oss så jag vet vad ett vansinnigt överpris är. Sen har vi inte ärvt skroten, vi har köpt den.

Sen måste jag nog undra om inte du Chronic vem du nu är tar oss och vår betydelse lite väl allvarligt om du menar att vi driver dig och hela landet mot Kina. Lite som någon slags påklistrad megalomani fast inte från vår sida.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag skulle gärna vilja att du ger ett exempel på vansinnigt överpris som du fått från oss så jag vet vad ett vansinnigt överpris är. Sen har vi inte ärvt skroten, vi har köpt den.

Sen måste jag nog undra om inte du Chronic vem du nu är tar oss och vår betydelse lite väl allvarligt om du menar att vi driver dig och hela landet mot Kina. Lite som någon slags påklistrad megalomani fast inte från vår sida.

Jaja men äsch då, jag har försökt handla ( och handlat ) redan innan du ägt företaget, ända sen det låg i Tullinge berg ( -89?) och är väl av uppfattningen att prisnivån på gamla udda åttiotalsblinkers och backspeglar var skrattretande även i Tumba. Och även de senaste 10 åren när jag kollat priser så kan jag tycka att det är överpriser på en del gamla saker.

Självklart har du köpt företaget, jag raljerade över att vissa saker måste skramlat runt i plastbackarna redan innan du köpte det.

Jag kan t.ex. tycka att en solblekt japssadel från åttiotalet inte borde kosta 800-1000 spänn.

Jag menade också att jag motvilligt köper kinagrejer / begagnat på eBay istället för ditt lokalt begagnat för att du är för dyr. Typ insugsgummin, CDI, broms och kopplingsgrepp, tänddelar, styrkontroller, blinkers, styrkronor, gaffelben och så vidare med allt som dyker upp behovsmässigt över tid.

Men jag tycker också att du skriver underhållande i MCM och att det är kul att det existerar en stor japsskrot i Sverige så egentligen bara lite dumt att jag försökte skoja till det, närma mig ämnet med hjälp av humor så att säga.

Tänkte, det är väl allmänt känt att du är dyr liksom? Jag hittar iaf oftast mer prisvärda lösningar men vad vet jag om att driva en mcskrot annat än att jag tycker det är ganska kul att riva isär gamla hojar:)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns det mc skrotar i sverige?

Har en SK 7mil från mig men när allt är dyrare än att köpa samma sak från england/tyskland inklusive frakt dessutom med bytesgaranti..

Svenska skrotar är som kvinnliga golddiggers. Där av nya skivor bla från asien..

Mvh
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top