DR650 -91 bygge

Simonlundgren

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2019
Ort
Stockholm
Hoj
DR650
Hej!

Då jag driver egen firma så blir det inte mycket tid som läggs på annat än jobb, så kände att jag behövde ett projekt som bara är kul för att kunna behålla någon slags sinnesfrid. Det har funkat bra, hittills! Kul att ha något att gå runt och fundera på och att sitta och rita och klura.

Jag började så smått förra hösten, och har inte kommit långt, men som sagt, syftet är att det ska vara roligt, så det får ta den tid det tar.

build_2.jpg
Utgick från en DR650 -91 i fint skick. Det var lite jobbigt att börja plocka isär en hoj som var i så pass fint skick, och pendlade mycket fram och tillbaka till om jag skulle skruva på allt igen och bara vara nöjd. Vid det laget la jag upp lite bilder i ett amerikanskt forum, och hittade via det en snubbe som var eld och lågor över originaldelarna då han var restaurerare. Han ville köpa rubbet, så jag sålde det för 9 papp och fick i och med det en bra startbudget.


Innan jag hade sålt originaltanken så fastnade jag lite för känslan när den var näck utöver originaltanken, så lekte ett tag med idén att behålla den för någon slags strippad retro Paris/Dakar-look.

dr650-retroish_smaller.jpg


IMG_2226.jpg
Allt som såldes.

Idén jag har är att det ska som vara en liten insekt, lyset stickandes långt fram, en jävlig, störig liten pryl. Jag ska försöka få ner vikten så mycket som möjligt. Jag vill att det ska vara en rolig, lättmanövrerad hoj för att kunna snitsa sig fram på 73an in till Stockholm och tillbaka, och för korta sommarutflykter. Av det senare skälet vill jag att man ska kunna ha en passagerare som inte lider allt för mycket, så blir en rätt lång sak.

Jag la några månader på att försöka hitta någon rolig tank som inte var så vanlig på byggen, vilket resulterade i några riktigt konstiga resultat, men det var kul att testa! Nu har jag bara en hel hög med tankar att sälja av och inte så mycket av den ursprungliga budgeten kvar...

puchtank.jpg
Det här hade ju varit festligt dock, men hade, såklart, krävts enorma mängder modifiering och hade väl resulterat i en tank som rymmer ca 1 liter soppa.

fler_tankar.jpg
Några fler som genomgick och förlorade provet. Fråga mig inte vad jag tänkte som försökte med Monark-tanken, det är ett mysterium.

Men skam den som ger sig! Till slut hittade jag en DT-tank (-78?) i nyskick. Den rymmer inte mycket, men tillräckligt, och passade min idé helt och hållet. I samma veva hittade jag ett gammalt styre på Tradera för en 50-lapp som jag var tvungen att köpa bara för att se hur sjukt det skulle se ut med det på. Jag la sedan någon timme på att tänka om hela konceptet, nu ville jag ha någon slags kung-fu 80-tals cross för John Rambo, blev sjukt peppad, men återgick snabbt tillbaka till grundtanken om en lite diskretare look.

yYjpspV.jpg
Det har ju ändå något...?

Jaja. Lång historia kort. Såhär ser den ut i nuläget:
LWINtnX.jpg

Jag har hittills mest byggt delar i kartong och plast för att känna på designen och för att hitta proportionerna jag är ute efter.
yg5jQUh.jpg

Hittade ett GSXR-01 rör på Ebay häromdagen, vilket är ett populärt mod för DR-ägare av modellen 96 och framåt och som passar min redan trasiga hörsel lite bättre än de flesta slip-ons. Nu ska jag bara lista ut hur man kan modda avgassystemet så att det passar, sedan fixa skärmar, fästen, och sen försöka hitta någon med bättre svetskunskaper än jag för assistans.
 

Nummerett

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2019
Ort
Ingarö
Hoj
Ducati Hypermotard 939
Fnissade lite åt Rambo crossen tyckte den var härligt. Fin cykel att kryssa mellan bilarna med :yoparty
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top