Trafikverket utreder automatisk hastighetskontroll i fordonen

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Ja mina damer och herrar - sluta rösta på 7-klövern, eller sluta klaga...
 

Devil41

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2018
Ort
Kungligt
Hoj
zx10r
Automatisk hastighetsövervakning av alla fordon ligger nog rätt långt bort i tiden. Däremot så välkomnar jag möjligheten att ansöka om ett villkorat körkort kopplat till ett dylikt system när man lyckats tappa lappen.
Har själv fått kortet indraget i 4-månader pga hastighetsöverträdelse.
Drygaste månaderna i mitt liv, var ju tvungen att köra till och från jobbet varje dag och till affären, ständigt spanande efter polisbilar.
Får orimligt stora konsekvenser med spärrtid om man bor lite vid sidan om.
En dömd rattfyllerist har ju möjligheten att ansöka om alkolås och kan fortsätta att köra, så varför inte?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Haha "gränslös" fortkörning låter som någons slags rekord???
Jag förstår att det finns vissa som föredrar det ena än det andra, men om man tänker generellt?
Vem skulle gått ut med hunden om du skulle suttit på anstalt? Kan inte samma person gå ut med hunden när du hade fotboja?

Hade du en releasefest efter avtjänat straff?

Inte för att skryta men det tog polisen drygt 4mil att komma ikapp mej under en trevlig touring åkning utan trafik en sen sommar kväll.. snittet var 74km för fort enligt domen:fakta men det var lääääänge sedan det skedde.

Men det jag menade var att med fotboja får man inget umgänge det har man på en anstalt.

Min borderkollier hade nog fixat en månad själv så jäkla smart som han var:)

Sedan var det ju jäkligt segt att vänta i 12månader på körkortet :gråta
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sedan var det ju jäkligt segt att vänta i 12månader på körkortet :gråta

Har synen på trafikbrott och straff förändrats över tid? När jag var snabbast i Uppsala Län under 1981 (enligt UNT) sammanfattade trafipaxen det runt 160/170 (minnet) på 90 med polismans uppgift om toppar på runt 200 (utsaga i tingrätten). Summering, böter för fortkörning (1500 ?) och lappen en månad (april året efteråt). Vårdslöshet i trafik var på tapeten men polisen tyckte inte det då jag blinkade vid omkörning och höll avstånd.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har synen på trafikbrott och straff förändrats över tid? När jag var snabbast i Uppsala Län under 1981 (enligt UNT) sammanfattade trafipaxen det runt 160/170 (minnet) på 90 med polismans uppgift om toppar på runt 200 (utsaga i tingrätten). Summering, böter för fortkörning (1500 ?) och lappen en månad (april året efteråt). Vårdslöshet i trafik var på tapeten men polisen tyckte inte det då jag blinkade vid omkörning och höll avstånd.

Vet ej om synen på trafikbrott har ändrats men tingsrätterna dömer ju lekmanmässigt så det skiljer säkert mellan olika områden i svea rike.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Den stora skillnaden är väl risken för att åka fast för trafikbrott har minskat drastiskt de senaste 20 åren. Det finns knappt någon trafikpolis kvar i landet, och vanliga patruller har sällan tid att ingripa vid en normal fortkörning.

2015 var senast jag blev stannad i en rutinkontroll längs vägen där jag fick blåsa och visa körkort, sen dess inget. Det är ytterst sällan jag ser en hastighetskontroll, oavsett om jag kör längs E6:an eller på mindre vägar. Förr hände det åtminstone några gånger per år att jag blev invinkad för kontroll av nykterhet, att fordonet var skattat och besiktigat osv.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vet ej om synen på trafikbrott har ändrats men tingsrätterna dömer ju lekmanmässigt så det skiljer säkert mellan olika områden i svea rike.

Kan nog ha skilljt mera på den tiden..
-88 rejsade jag med en trimmad RD350 mot kompisens volvo 164 vilket resulterade i att jag redan på påfarten hade hjälmen i tanken och såg därför inte den målade polisbilen som redan låg på motorvägen.

Höll spättet fram till nästa avfart och först då såg jag blåljusen en bit bakom mej...

Hade i stort sett soppatorsk så fortsätta var meningslöst.
De var två i bilen så tänkte, det var det körkortet..

Den yngre ville typ arkebusera mej på stället, hytte villt med pekfingret och skrek nått i stil med:
-Vi körde i 160 och du bara drog ifrån!

Tänkte det ändå var kört så sa:
-Går polisbilarna inte fortare?

Den äldre polisen flinar lite och drar iväg mej från kollegan..
-Hur tusan tänkte du med att köra ut framför en målad polisbil?
-mja, det var ju liksom inte min tanke, men, men..
-Ja nu är det så att vi han inte få någon mätning på dej så om vi skriver att du körde 119km/h så blir det 400kr i böter, är det okej med dej?

-Eeh, ja tack :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kanske detta är trådkapning, men eftersom jag känner att HÄR är jag bland vänner så kör jag:

Framför mig har jag en riktigt bra bild på mig. Tyvärr är den tagen med hastighetskamera så "the MAN" vill ha 2800kr. Min strategi är att:
1. Inte svara på skrivelsen. Någon sa att de KAN tröttna!:)
2. Om de inte tröttnar, utan det går till tinget, så hävdar jag att "Det är inte jag! Vi är många om den där bilen så jag har ingen aaaaaaaaning om vem det är som kör.:jisses

Bra strategi?:va
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kanske detta är trådkapning, men eftersom jag känner att HÄR är jag bland vänner så kör jag:

Framför mig har jag en riktigt bra bild på mig. Tyvärr är den tagen med hastighetskamera så "the MAN" vill ha 2800kr. Min strategi är att:
1. Inte svara på skrivelsen. Någon sa att de KAN tröttna!:)
2. Om de inte tröttnar, utan det går till tinget, så hävdar jag att "Det är inte jag! Vi är många om den där bilen så jag har ingen aaaaaaaaning om vem det är som kör.:jisses

Bra strategi?:va

Du hinner odla mustasch under tiden dessutom. :brynad Kan du sen visa upp att du är vänsterhänt så kan du hävda att de kränker dig pga din avvikande sexuella läggning. :7peta
Kom ihåg att köpa en större axelremsväska.
:hej
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top