Trafikverket utreder automatisk hastighetskontroll i fordonen

Raderad medlem 51742

Guest
Sedan räknas väl inte heller återkallelse av körkort som ett straff i rättslig mening. Det är en lämplighetsbedömning.
Vill minnas att Trafikverket haft uppe som förslag att man vid sådan bedömning skulle ta hänsyn till fler faktorer än idag. Det skulle t ex kunna tänkas att ifall man har en mojäng i sitt fordon som håller koll på att man inte kör för fort och som sätter försäkringspremie eller div "avgifter" utifrån detta så skulle det kunna leda till att man inte längre bedöms som lämplig att ha körkort ifall man får för hög försäkringspremie eller för höga "avgifter". Finns väl fortfarande en viss juridisk problematik kring att detta är ett beslut som påverkar bilens ägare, utan att man kan bevisa att det är denna ägare som är bilens förare, men jag skulle tro att det hindret rent lagtekniskt är mindre än att införa ägaransvar i straffrättslig mening.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om det vore en alternativ påföljd efter en fortkörning med indraget körkort, där man kan likt alkolås köra igen istället för bussen är väl vad det handlar om?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om det vore en alternativ påföljd efter en fortkörning med indraget körkort, där man kan likt alkolås köra igen istället för bussen är väl vad det handlar om?

Nu, ja. Men vi har väl inte glömt Trafikverkets förslagslista för några år sedan.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Rent ideologiskt borde ju L vara emot detta men de är fullt upptagna med att ringa Bonniers och föreslå att alla lexikon omdefinierar ordet Liberal till "Lydig knähund åt S".

:klappar

Gemene man tycks, tyvärr, inte värdera personlig frihet särskilt högt. Detta återspeglas hos majoriteten av både politiker och dess tjänstemän vilka mest verkar hitta på nya sätt att begränsa människor i så stor utsträckning som möjligt.
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Skjuta över målet, vet inte om just hastigheten är ett problem egentligen, jo i stadstrafik kan faktiskt bromssträckan räknas om ganska fort i skillnad mellan 30 vs 50km/h.

Däremot så är attityd och körsätt stora skillnader i trafiken, jag har inga problem med att när man förnyar sitt körkort så har man ett litet teoriprov på hur man använder blinkers, kör i rondell och nya regler som dykt upp sista 10 åren.

Sen avslutar man det med ett litet praktiskt prov på 10min där man får visa att man kan köra i rondell och använda blinkers, hantera sitt fordon i trafiken.

Taxichaufförer bör genomföra detta var 5:e år då de står för mycket av kaoset i trafiken.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Helt korrekt, för att dom autonoma bilarna ska vara något sånär säkra så innebär det att dom kör runt i en skyddad miljö där dom kan prata med varandra om vad dom gör, och där andra fordon och personer inte existerar. I skuggan av säkerhetshysterin så kommer vanliga fordon beskattas/strafförsäkras bort dessutom. Om inte annat så kommer fordonslobbyn se till så att det blir så, dom vill ha uppkopplade bilar, och dom vill ha konstant utveckling som håller igång branschen. En produkt som har mognat är en usel affär.

Redan nuvarande självkörande fordon 10 ggr säkrare än människokörande fordon, så nä. Att man skulle få för sig att skrota alla befintliga fordon så fort självkörande fordon kommer ut på marknaden kommer naturligtvis inte heller att hända. Istället kommer de självkörande fordonen tvingas kunna hantera precis samma trafikmiljö som vi människor gör, men till slut kommer det naturligtvis bara vara ett litet fåtal kvar som väljer att köra en manuell bil. Lätt att hetsa upp sig kring en robotsyrd framtid men med tanke på att cyklar, hästar, ångmaskiner och allt möjligt annat får framföras på vägarna idag så finns det inget som talar för sitt skräckscenario.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Behöver den begränsas till 30 km/h då?
För min del så har jag inget problem att hålla hastighetsbegränsningen i samhällen/städer men vad som händer på en kurvig väg i skogen ska dom skita en stor hög i!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Nej, inte mina fordon, jag kör ju i likhet med alla andra här inne alltid perfekt, men jag ser gott om personer som INTE gör det.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Redan nuvarande självkörande fordon 10 ggr säkrare än människokörande fordon, så nä. Att man skulle få för sig att skrota alla befintliga fordon så fort självkörande fordon kommer ut på marknaden kommer naturligtvis inte heller att hända. Istället kommer de självkörande fordonen tvingas kunna hantera precis samma trafikmiljö som vi människor gör, men till slut kommer det naturligtvis bara vara ett litet fåtal kvar som väljer att köra en manuell bil. Lätt att hetsa upp sig kring en robotsyrd framtid men med tanke på att cyklar, hästar, ångmaskiner och allt möjligt annat får framföras på vägarna idag så finns det inget som talar för sitt skräckscenario.

Vet inte hur insatt du är i komplexa adaptiva system och vad du hämtat siffran om att de är 10 gånger säkrare, men det är en väldig skillnad på att kunna hantera en kontrollerad trafikmiljö där oförutsägbara element har eliminerats med att kunna hantera en helt normal trafikmiljö som vi är vana vid. Det finns sådant som algoritmer kan tränas att bli väldigt bra på (t ex mönsterigenkänning) och sådant som är betydligt svårare och där de inte ens är i närheten att klara av sådant som en mänsklig hjärna kan (t ex fantasi) och som är förmågor som behövs i ett komplext system som en trafikmiljö utgör. I avsaknad av detta behöver det finnas ganska strikta begränsningar för vad ett autonomt system kan/får göra och vilka typer av händelser som kan tillåtas ske i den miljö de kör i.

Dessutom kommer de behöva vara betydligt mer än 10 gånger säkrare än vanliga fordon innan de blir acceptabla. När vi sätter vår baseline för vad som är acceptabelt utgår vi inte från genomsnittet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är rätt ironiskt.
Självkörande fordon har definitivt en uppförsbacke.
Det vore inga stora problem att få dem att fungera redan i dag om de fick befinna sej i en kontrollerad miljö.
Istället tvingas de ha system som tar hänsyn till den svåraste parameter och den de är tänkta att ersätta, dvs djur, (räknar även människan som ett djur när det handlar om trafik) :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vet inte hur insatt du är i komplexa adaptiva system och vad du hämtat siffran om att de är 10 gånger säkrare, men det är en väldig skillnad på att kunna hantera en kontrollerad trafikmiljö där oförutsägbara element har eliminerats med att kunna hantera en helt normal trafikmiljö som vi är vana vid. Det finns sådant som algoritmer kan tränas att bli väldigt bra på (t ex mönsterigenkänning) och sådant som är betydligt svårare och där de inte ens är i närheten att klara av sådant som en mänsklig hjärna kan (t ex fantasi) och som är förmågor som behövs i ett komplext system som en trafikmiljö utgör. I avsaknad av detta behöver det finnas ganska strikta begränsningar för vad ett autonomt system kan/får göra och vilka typer av händelser som kan tillåtas ske i den miljö de kör i.

Dessutom kommer de behöva vara betydligt mer än 10 gånger säkrare än vanliga fordon innan de blir acceptabla. När vi sätter vår baseline för vad som är acceptabelt utgår vi inte från genomsnittet.

Jag är medveten om denna skillnad, ja, men tack för lektionen. Siffran 10 ggr är baserad på verkliga data från Waymos tester med självkörande fordon i Kalifornien, som sker på allmänna vägar, i alla typer av trafiksituationer. Det finns alltså inga begränsningar för hur trafiksituationen ser ut när dessa tester utförs. Per körd kilometer (vilket är nu är uppe i ganska många miljoner) är de inblandade i ca 10% av olyckorna jämfört med människokörda fordon, och det inkluderar även de olyckor där de självkörande fordonen INTE är vållande.

En magnitud säkrare än dagens situation låter ju som ett ganska bra mål, kan jag tycka. Hur säkra ska fordonen vara för att du ska känna dig bekväm? Du utsätter dig ju trots allt villigt för den betydligt osäkrare trafiksituationen idag.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Människan är väl alltid ett djur? Eller menar du att jag är en jävla planta? Va?


:3freak
Sant fast i trafiken menade jag i ordets suddiga bemärkelse.

Å andra sidan tycker jag mej mött en och annan "planta" i trafiken :D

[Utdrag från wikipedia]
"Numera har man förstått att människan är ett djur, låt vara med vissa exceptionellt välutvecklade egenskaper"

Kan verkligen ifrågasättas ibland... :rodnar

(Sorry för OT)..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är medveten om denna skillnad, ja, men tack för lektionen. Siffran 10 ggr är baserad på verkliga data från Waymos tester med självkörande fordon i Kalifornien, som sker på allmänna vägar, i alla typer av trafiksituationer. Det finns alltså inga begränsningar för hur trafiksituationen ser ut när dessa tester utförs. Per körd kilometer (vilket är nu är uppe i ganska många miljoner) är de inblandade i ca 10% av olyckorna jämfört med människokörda fordon, och det inkluderar även de olyckor där de självkörande fordonen INTE är vållande.

Läste Waymos säkerhetsrapport och det som inte framgår där är hur stor andel av de körda kilometrarna som skett i ett självkörande fordon där det inte funnits en förare som varit beredd att ta över vid behov. Det framgår inte heller vid hur många situationer som ett sådant övertag har skett och på så vis förhindrat en olycka. Waymos teknik är för övrigt Level 4, inte Level 5.

In self-driving jargon, Waymo’s self-driving system is designed to perform the entire dynamic driving task within a geographic area and under certain defined conditions, without the need for a human driver. This type of technology falls under SAE International’s definition of a Level 4 automated driving system

För att kunna säga att självkörande fordon är 10 ggr säkrare än människokörda fordon så måste det vara en jämförelse där de självkörande fordonen inte är begränsade, utan utsätts för och själva tvingas reda ut alla de situationer som mänskliga förare möter.


En magnitud säkrare än dagens situation låter ju som ett ganska bra mål, kan jag tycka. Hur säkra ska fordonen vara för att du ska känna dig bekväm? Du utsätter dig ju trots allt villigt för den betydligt osäkrare trafiksituationen idag.

Jag skrev ett längre resonemang om detta i en annan tråd som jag citerar här:

Ja, mycket få betvivlar nog att säkerhetssystemen bidrar till färre olyckor. Samtidigt bygger ju systematiskt säkerhetsarbete på att hela tiden oförtröttligt fortsätta förbättringsarbetet. Vi har nu fått en ny typ av problem att lösa som handlar mer om samspelet människa-maskin.

Ibland kan det ju till och med vara så att man behöver ta ett steg tillbaka i något avseende, att den bästa utvecklingen inte nödvändigtvis alltid är mer automatisering.

Man kan ju tänka sig att lösningen är att fortsätta utvecklingen i tangentens riktning tills dess att vi tagit bort människan ur ekvationen helt. Samtidigt, även om vi tror att vi tagit bort människan ur ekvationen så finns denne kvar utan att vi tänker på det. Det är människor som konstruerar systemen som gör fordonen självkörande. De kommer ha sina fel och brister och vi kommer få nya typer av problem än de vi hade när människan hade den fulla kontrollen över sin framfart.

På det stora hela kommer självkörande fordon troligen ge färre olyckor totalt sett, men allt handlar om vad vi väljer att optimera för. Är det viktigast att få så få olyckor totalt sett så är det lösningen.

Om vi istället väljer att optimera för att individen skall kunna påverka och minimera sannolikheten för att själv råka ut för en olycka blir det mer komplicerat. Låt säga att jag är en förare som har körkort, som kontinuerligt fortbildar mig och har en bättre körförmåga än genomsnittet, att jag alltid kör nykter och har full fokus på körningen när jag kör. Jag har alltså förutsättningar som gör att risken för att jag råkar ut för en olycka är väldigt låg.

Låt oss jämföra med det självkörande fordonet. Olycksrisken i ett sådant blir förmodligen lägre, jämfört med genomsnittet av icke självkörande fordon som inkluderar mobilfipplande, kriminella, alkoholpåverkade människor utan körkort. När olyckorna till stor del orsakas av de faktorer som föraren ovan redan har motverkat på annat sätt, blir riskbilden annorlunda. Kvar finns de risker som den självkörande tekniken i sig själv skapar och som gör att det i slutändan skulle kunna bli en högre olycksrisk för denne exempelförare att välja det självkörande fordonet. Risker som troligen kommer ta väldigt lång tid att bygga bort och som möjligen kommer att kräva betydligt mer kontrollerade trafikmiljöer där enbart självkörande fordon får köra osv.

Ser man på det rent säkerhetsmässigt skulle jag därför tro att självkörande fordon är en bra idé ur ett samhällsperspektiv, men en dålig idé för den typen av förare jag beskriver ovan. Åtminstone inom en överblickbar framtid.

Risken är att vi sätter så stor tilltro till tekniken att vi glömmer bort att det finns andra sätt att öka säkerheten - genom att arbeta med människans förmåga.
 
Last edited by a moderator:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Redan nuvarande självkörande fordon 10 ggr säkrare än människokörande fordon, så nä. Att man skulle få för sig att skrota alla befintliga fordon så fort självkörande fordon kommer ut på marknaden kommer naturligtvis inte heller att hända. Istället kommer de självkörande fordonen tvingas kunna hantera precis samma trafikmiljö som vi människor gör, men till slut kommer det naturligtvis bara vara ett litet fåtal kvar som väljer att köra en manuell bil. Lätt att hetsa upp sig kring en robotsyrd framtid men med tanke på att cyklar, hästar, ångmaskiner och allt möjligt annat får framföras på vägarna idag så finns det inget som talar för sitt skräckscenario.
Datorer är mycket kassa på att improvisera...och dessutom konstruerade av människor körandes program skrivna av människor som ingendera är perfekta. Datorer och mjukvara kan ge illusionen av improvisation men det är inget annat än en illusion.

Läs gärna detta i mitt inlägg gjort den 20:e September 2017 om Toyota och programmering...

Det är inte en fråga om utan när autonoma fordon börjar "improvisera" av vilken anledning det nu än kan vara. Med lite tur så går det inte så illa och har någon det, otur alltså kan det bli till att skrapa upp resterna.

Rymdbörje
 

Raderad medlem 51742

Guest

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du menar dåligt ledarskap som skapar en rutten organisationskultur som ger dålig kvalitet?
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Exakt !
Med tanke på det förtroende det svenska folket har för regeringsunderlaget (s) (mp) (l) och (c)
så är det nästan svårt avgöra om de ska kallas clowner eller apor.
https://novus.se/valjaropinionen/partiledarfortroende/
Och inte bättre att läsa om att de ensamkommande barnen har varit på besök i det land de flytt från !
Var det inte värre där än det passar för semester ?
https://www.dn.se/nyheter/sverige/manga-ensamkommande-fran-sverige-omkom-i-flygkraschen/
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
”They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.” -Benjamin Franklin
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ok..
Hur många skulle egentligen välja fängelse framför alkolås/fotboja. Har egentligen ingen med automatisk hastighetsövervakning att göra per se, klart man vill behålla kortet så man kan fortsätta ha ett liv. Bilen betyder ju så pass mycket för många för att få livspusslet att gå ihop.

Efter att ha vandrat i fotboja i en månad pga gränslös fortkörning skulle jag iallafall gärna varit på en öppen anstalt och kunnat röra mig i relativt frihet.

Att vara isolerad nästan dygnet runt utom vissa bestämda tider ensam är utan tvekan mycket hårdare straff. Man kan inte ens gå ut med hunden när den vill ut o kissa..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Efter att ha vandrat i fotboja i en månad pga gränslös fortkörning skulle jag iallafall gärna varit på en öppen anstalt och kunnat röra mig i relativt frihet.

Att vara isolerad nästan dygnet runt utom vissa bestämda tider ensam är utan tvekan mycket hårdare straff. Man kan inte ens gå ut med hunden när den vill ut o kissa..

Haha "gränslös" fortkörning låter som någons slags rekord???
Jag förstår att det finns vissa som föredrar det ena än det andra, men om man tänker generellt?
Vem skulle gått ut med hunden om du skulle suttit på anstalt? Kan inte samma person gå ut med hunden när du hade fotboja?

Hade du en releasefest efter avtjänat straff?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top