Trafikverket utreder automatisk hastighetskontroll i fordonen

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nu igen. Och alla är lika positiva den här gången också, eftersom man givetvis bara frågar en viss typ av människor även denna gång.

Förr eller senare kommer man till en generation som inte fattar och då kan man genomföra det utan problem.

Trots alla "positiva" var det helt värdelöst sist jag testade. Också.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är märkligt att inte ens högerhalvan som klagar på hur dyrt och ineffektivt saker är när det gäller public service, äldrevård och skola aldrig vågat ifrågasätta trafikverket och deras nollvision.
Det handlar nog helt enkelt om att ingen vågar ifrågasätta säkerhet, i synnerhet inte den säkerhet som på något vis har blivit den som ska ha all fokus, medan all annan ignoreras.
- Är det verkligen här vi ska lägga fokus?
- Va?! Det blir ju säkrare, och kanske färre döda i trafiken, om alla håller hastighetsgränserna! Är du emot säkerhet?!
- Nej, men...
- SÄKERHETSHATARE!!!
- Suck...

Med såna här system behöver ju ingen ta något eget ansvar, bilen sköter allt. Enda haken är att du får böter om bilen inte gör rätt. Vi får ju aldrig klaga på individer i Sverige, då kan ju någon som gör fel bli kränkt. Så vi skyller alla olyckor på för hög hastighet, och så tvingar vi på folk bilar som sköter övervakningen av det automatiskt, plingar om det går för fort och skickar ut bötesbelopp på e-faktura. Eller, det är ju inte böter då, utan en klimatpåverkansavgift (högre fart = högre förbrukning = mer utsläpp) eller trafiksäkerhetsavgift.

Och alla som inte säger emot får man ju anta är för sånt här. Men man kan ju inte vara emot säkerhet?

OnT: jag har svårt att bli upprörd för detta. Förstår att de som värdesätter att själv framföra sin bil tycker att detta känns jobbigt men jag själv som ser fram emot självkörande fordon och som inte tycker att åka buss i lagstadgad hastighet är jobbigt alls har svårt att bli upprörd.

Den självklara invändningen är ju då att det även kommer införas på hojar, vilket förmodligen är sant men eftersom det högst troligt inte kommer införas retroaktivt (både juridiskt och tekniskt svårt) plus att om det införs så ligger det antagligen ett par decennium fram i tiden så känner jag inte att mitt hojåkande är särskilt hotat.
Men om du gillar att åka buss, gör det då, och låt oss andra ha bilar och hojar i fred. Jag åker aldrig kollektivtrafik, men jag tror att jag ska börja jobba för att de ska vara total nykterhet på alla passagerare, för förarnas arbetsmiljös skull, och den om något påverkar ju trafiksäkerheten. Alla ska dessutom vara knäpptysta, det ska vara totalt förbud mot nötter, citrusfrukter, parfym, svettlukt och personer som äger husdjur. Allt för säkerhetens skull :tummenupp

Nej, det kanske inte kommer att införas på hojar, åtminstone inte retroaktivt. Men det kan ju vara så att man inför en ny trafikförsäkringspremie, som gör att det blir fruktansvärt dyrt att försäkra fordon som inte har såna här system. Dom är inte förbjudna, vill du bara betala 2 papp i månaden extra, så visst.

Vi har en Toyota Avensis med det systemet - och det är exakt som du beskriver det. Körde E6 söderut genom Göteborg i lördags, då snappar bilen upp 50-skyltarna vid avfarterna. Kan ju bli intressant när vissa bilar bestämmer sig för att sänka farten, medan andra bilar läser av en annan hastighet i röran som stavas E6 Göteborg.
Lite som bilar med autobroms som tvärnitar i en kurva på Essingeleden genom Stockholm: https://www.mestmotor.se/automotors...strulande-autobroms-tvarnitar-utan-anledning/
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
VEM sätter sånt skit i rullning. Jag vill ha alla "kloka" ideer av statens olika "verk" (värk?) med namn på dom. Sedan ska det gå rösta ut dom j-vlarna! :huvet

Tyvärr är det bred politisk enighet om detta eftersom ingen vågar säga emot trafiksäkerhet. Det är dock trafikverket och Transportstyrelsen som föder idén. ISA diskuterades att bli tvingande lagkrav i nya "General Safety Regulation" men bilindustrin påvisade det orimliga i dagsläget, genom att låta EU-parlamentariker åka i bilar med ISA.

Sverige är dock pådrivare av förslaget med tvingande ISA och det lär nog dyka upp kring 2025. Därefter kan Transportstyrelsen driva nationella regler om körkortsåterkallelsen. Eftersom ingen har bra lobbyargument emot då personlig frihet inte smäller högt i Sverige är det en tidsfråga.

Jag kan tänka mig att de som ev kan lyssna på folket är SD. Rent ideologiskt borde ju L vara emot detta men de är fullt upptagna med att ringa Bonniers och föreslå att alla lexikon omdefinierar ordet Liberal till "Lydig knähund åt S".
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
I enkäterna och intervjuerna med de fordonsförare som fått sitt körkort återkallat under 2018 har samtliga medverkande svarat att om möjligheten funnits att ingå i ett villkorat körkortsprogram med ISA så hade man valt den möjligheten.

Är det nått jag missar? Hur hade det hjälpt eller varit bättre?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är det nått jag missar? Hur hade det hjälpt eller varit bättre?

Det syftar på metoden med alkolås vid rattfylledomar eller fotboja som straff istället för fängelse. Att man istället för indraget körkort vid hastighetsöverträdelser får installerat ISA med körkortsskanning. Det gör att folk som förlorat lappen kan behålla körkortet med villkor om att ha och använda den utrustningen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det syftar på metoden med alkolås vid rattfylledomar eller fotboja som straff istället för fängelse. Att man istället för indraget körkort vid hastighetsöverträdelser får installerat ISA med körkortsskanning. Det gör att folk som förlorat lappen kan behålla körkortet med villkor om att ha och använda den utrustningen.

Ok..
Hur många skulle egentligen välja fängelse framför alkolås/fotboja. Har egentligen ingen med automatisk hastighetsövervakning att göra per se, klart man vill behålla kortet så man kan fortsätta ha ett liv. Bilen betyder ju så pass mycket för många för att få livspusslet att gå ihop.
 
Last edited:

Otech

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2020
Ort
Lerum
Hoj
2007 Kawasaki Vulcan 1600 Mean Streak
Småbarnsföräldrar?

Haha gud ja, vissa dagar så... ;)

On Topic
Det finns redan idag men de stora försäkringsbolagen verkar avvakta, hittar t.ex. svenska https://www.paydrive.se/. Genom att installera en hastighetslogger (eller typ ISA) på frivillig basis får man sänkt premie/självrisk osv. Detta är värre för då kan man tvingas in i ett frivilligt system (pga prissättning) som inte plockar de stora riskgrupperna i samhället de som kör utan kort/försäkring eller har råd "att köra fort" till full premie osv.

hur som helst måste det också införas på EU nivå för att det ska gå igenom via lagboken där kan sverige inte på egen hand införa (eller avstå från att införa för den sakens skull) sådan lagstiftning (bl.a. iom typgodkännande av fordon inom eu).
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tanken är alltså att systemet inte bara ska kunna varsko föraren om denne kör för fort utan också att överträdelser ska kunna/kommer att beivras?

Blir väl svårt med juridiken om man inte kan koppla ev hastighetsöverträdelser till person? Vem fan som helst kan ju sitta i bilen och den som begår ett brott ska straffas, inte någon annan.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tanken är alltså att systemet inte bara ska kunna varsko föraren om denne kör för fort utan också att överträdelser ska kunna/kommer att beivras?

I varianten med att man frivilligt installerar ISA i sin bil mot att få behålla körkortet, ja.

Jag råder alla till att läsa hela studien - då vinklingen har blivit lite sned här. Syftet med studien var mestadels att utreda huruvida ett ISA-system i likhet med alkolås kunde hjälpa den som blivit dömd för fortkörning att behålla sitt körkort istället för att få det indraget. Inte att alla bilar skulle utrustas med ISA och körkortsskanner...

ISA kommer nog oavsett vi vill eller ej - men jag tror det blir väldigt svårt att koppla det så att det utfärdas automatiska böter för hastighetsöverträdelser för någon som inte har fått körkortet indraget. I Sverige har vi inte ägaransvar, så skulle detta fungera på alla bilar måste alla fordon ha en körkortsskanner. Och hur bevisar man att rätt körkort är skannat? Samma problematik som med alkolåsen, vem vet vem som faktiskt blåst i alkometern i bilen? Det kan ju vara den nyktra polaren vid sidan av...

Jag förstår syftet bakom hela studien, men tycker fortfarande det är helt uppåt väggarna. Har man dragit på sig en hastighetsöverträdelse som innebär att man blir av med lappen i några månader, ja då tycker jag man får ta det straffet helt enkelt. Lite som att kåkfarare inte ska springa runt med fotboja. Har man blivit dömd till ett fängelsestraff, ska man sitta i fängelse. Tycker jag.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...Eftersom ingen har bra lobbyargument emot då personlig frihet inte smäller högt i Sverige är det en tidsfråga.
...

ISA kommer som lagkrav på bil (Intelligent Speed Assistance)

Men, INTE på MC - tacka gärna SMC för en sån sak, med att betala medlemsavgift.

http://www.fema-online.eu/website/i...otorcyclists-european-commission-top-meeting/

image001.png
Bilden är från EU högsta tjänsteman Baldwin´s presentation på FIM Europe´s Trafiksäkerhets konferens Zagreb 2019. Hela presentationen

Bra jobbat av FIM, som också är på EU ang. dessa frågor (Igen hårt anförd av svenska hojåkare i SMC..)

Om det kommer hända sen, får tiden visa.
Personligen, kan jag tro att det kommer bli ett krav från flertalet MC ägare att man vill ha nån typ av system, som gör man inte kör för fort, t. ex. i 30 km/t zoner, som vi kommer få massvis av - när alla 50 km/t gränser justeras till 30 km/t - och böter beloppen dränerar plånkan...

Sen är det nog så, att nån från SMC har pratat med tillverkarna och talat om att kunderna för tillfället inte är så värst intresserade i dessa lösningar på MC än, så det brådskar intre att utveckla på MC varianter av denna teknologi.

Att det sedan finns e-scooters i Stockholm som redan i dag har geo-styrning så hastigheten reduceras direkt när man åker in i en lågfarts zone - det är en annan sak!
eller....
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men om du gillar att åka buss, gör det då, och låt oss andra ha bilar och hojar i fred. Jag åker aldrig kollektivtrafik, men jag tror att jag ska börja jobba för att de ska vara total nykterhet på alla passagerare, för förarnas arbetsmiljös skull, och den om något påverkar ju trafiksäkerheten. Alla ska dessutom vara knäpptysta, det ska vara totalt förbud mot nötter, citrusfrukter, parfym, svettlukt och personer som äger husdjur. Allt för säkerhetens skull :tummenupp

Nej, det kanske inte kommer att införas på hojar, åtminstone inte retroaktivt. Men det kan ju vara så att man inför en ny trafikförsäkringspremie, som gör att det blir fruktansvärt dyrt att försäkra fordon som inte har såna här system. Dom är inte förbjudna, vill du bara betala 2 papp i månaden extra, så visst.

Som sagt, de självkörande bilarna kommer vare sig du vill det eller inte. Majoriteten av befolkningen bryr sig inte, eller ser det som en fördel att bilen kör sig själv. Din gamla entusiastbil utan självkörande förmåga kommer du få behålla ändå plus att du slipper alla de idioter i trafiken som TROR att de kan köra men egentligen inte har en susning på vad de utsätter andra för. SÄRSKILT när jag kör hoj skulle jag känna mig rätt mycket säkrare med självkörande bilar som håller hastigheten än med dagens situation.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
ISA kommer som lagkrav på bil (Intelligent Speed Assistance)

Men, INTE på MC - tacka gärna SMC för en sån sak, med att betala medlemsavgift.

http://www.fema-online.eu/website/i...otorcyclists-european-commission-top-meeting/

View attachment 452237
Bilden är från EU högsta tjänsteman Baldwin´s presentation på FIM Europe´s Trafiksäkerhets konferens Zagreb 2019. Hela presentationen

Bra jobbat av FIM, som också är på EU ang. dessa frågor (Igen hårt anförd av svenska hojåkare i SMC..)

Om det kommer hända sen, får tiden visa.
Personligen, kan jag tro att det kommer bli ett krav från flertalet MC ägare att man vill ha nån typ av system, som gör man inte kör för fort, t. ex. i 30 km/t zoner, som vi kommer få massvis av - när alla 50 km/t gränser justeras till 30 km/t - och böter beloppen dränerar plånkan...

Sen är det nog så, att nån från SMC har pratat med tillverkarna och talat om att kunderna för tillfället inte är så värst intresserade i dessa lösningar på MC än, så det brådskar intre att utveckla på MC varianter av denna teknologi.

Att det sedan finns e-scooters i Stockholm som redan i dag har geo-styrning så hastigheten reduceras direkt när man åker in i en lågfarts zone - det är en annan sak!
eller....

Bra jobbat av SMC etc!
För övrigt skulle jag faktiskt vara helt ok med att även min hoj begränsas till 30 km/h i närheten av skolor t.ex.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Som sagt, de självkörande bilarna kommer vare sig du vill det eller inte. Majoriteten av befolkningen bryr sig inte, eller ser det som en fördel att bilen kör sig själv. Din gamla entusiastbil utan självkörande förmåga kommer du få behålla ändå plus att du slipper alla de idioter i trafiken som TROR att de kan köra men egentligen inte har en susning på vad de utsätter andra för. SÄRSKILT när jag kör hoj skulle jag känna mig rätt mycket säkrare med självkörande bilar som håller hastigheten än med dagens situation.

Om du på allvar tror att du kommer få köra motorcykel på egen hand bland självkörande bilar? Så kan jag meddela att du tror rätt jävla fel!. Tror jag.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Egentligen är det bara tragiskt..
Detta sänka hastighet sparar liv mantra känns rätt fruktlöst i längden..
Får inyrycket att experterna satsar på fel häst samtidigt som de verkliga orsakerna tillåts blomma ut ännu mer.

I och med det blir enda sättet att få bukt med olyckorna det sätt man känner till, dvs ytterligare hastighetssänkningar tills trafiken rör sej så långsamt att t.o.m en pårökt person kan korsa E4 utan att riskera livet... :huvet

Enl en undersökning gjord av Volvo USA är hastigheten inte det stora problemet, visst, farten bestämmer konsekvenserna när något händer och försämrar reaktionstiden för ouppmärksamma men är inte uppmärksamhet när man framför ett fordon en förutsättning, har man inte det kör man inte, punkt...

20191102_151025.jpg


Om en ATK ska fixa detta måste man väl bli fotad samtidigt som man halsar ett helrör, pratar i mobil under tiden man försöker häva en bredsladd...

Bra lobbat trafikverket....
rps20200108_151826.jpg
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det handlar alltid om att "rädda miljön", "stoppa den globala uppvärmningen", rädda människoliv, eller "kampen mot terrorn". Skälen är hela tiden olika, men resultatet är detsamma: ökad övervakning och kontroll. Vi är i rask takt på väg mot "1984". Och vi kommer dit, var så säkra. Myndigheterna gör som de vill, och tillräckligt många medborgare är tillräckligt rädda och uppskrämda för att välkomna förtrycket - Trygg och säker till varje pris.
 

yama250

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Hageskruv
Hoj
Yamaha YZ 250 -01 Kawasaki ZZR1400 -07
Bra jobbat av SMC etc!
För övrigt skulle jag faktiskt vara helt ok med att även min hoj begränsas till 30 km/h i närheten av skolor t.ex.
Behöver den begränsas till 30 km/h då?
För min del så har jag inget problem att hålla hastighetsbegränsningen i samhällen/städer men vad som händer på en kurvig väg i skogen ska dom skita en stor hög i!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tanken är alltså att systemet inte bara ska kunna varsko föraren om denne kör för fort utan också att överträdelser ska kunna/kommer att beivras?

Blir väl svårt med juridiken om man inte kan koppla ev hastighetsöverträdelser till person? Vem fan som helst kan ju sitta i bilen och den som begår ett brott ska straffas, inte någon annan.
Det är därför det blir en avgift, inte en bot. Precis som parkeringsböter inte är böter egentligen, utan en felparkeringsavgift. Och avgifter går att knyta till ett fordon, det behöver inte vara någon person inblandad alls.

Som sagt, de självkörande bilarna kommer vare sig du vill det eller inte. Majoriteten av befolkningen bryr sig inte, eller ser det som en fördel att bilen kör sig själv. Din gamla entusiastbil utan självkörande förmåga kommer du få behålla ändå plus att du slipper alla de idioter i trafiken som TROR att de kan köra men egentligen inte har en susning på vad de utsätter andra för. SÄRSKILT när jag kör hoj skulle jag känna mig rätt mycket säkrare med självkörande bilar som håller hastigheten än med dagens situation.

Om du på allvar tror att du kommer få köra motorcykel på egen hand bland självkörande bilar? Så kan jag meddela att du tror rätt jävla fel!. Tror jag.
Helt korrekt, för att dom autonoma bilarna ska vara något sånär säkra så innebär det att dom kör runt i en skyddad miljö där dom kan prata med varandra om vad dom gör, och där andra fordon och personer inte existerar. I skuggan av säkerhetshysterin så kommer vanliga fordon beskattas/strafförsäkras bort dessutom. Om inte annat så kommer fordonslobbyn se till så att det blir så, dom vill ha uppkopplade bilar, och dom vill ha konstant utveckling som håller igång branschen. En produkt som har mognat är en usel affär.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
.......
Helt korrekt, för att dom autonoma bilarna ska vara något sånär säkra så innebär det att dom kör runt i en skyddad miljö där dom kan prata med varandra om vad dom gör, och där andra fordon och personer inte existerar. I skuggan av säkerhetshysterin så kommer vanliga fordon beskattas/strafförsäkras bort dessutom. Om inte annat så kommer fordonslobbyn se till så att det blir så, dom vill ha uppkopplade bilar, och dom vill ha konstant utveckling som håller igång branschen. En produkt som har mognat är en usel affär.
I Hans Roslings bok Factfullness finns en berättelse som väckte mycket eftertanke...

Han och en grupp yngre svenskar var i utlandet (tror Indien).
En tjej var sen men kom ikapp gruppen som just klivit in i en hiss.
Tjejen ropar, vänta på mej varvid en tjej i hissen sticker ut benet för att låta klämskyddet öppna dörrarna.

En inhemsk man tittar häpet på när dörrarna klämmer fast tjejens ben...
Han hinner dock snabbt trycka på öppna dörrknappen.

Han säger: Är ni svenskar galna, hur tror ni man kan stoppa en hiss genom att sätta benet i dörren?

Hans förklarar att hemma har hissar höga krav och kontrolleras antagligen så ofta att man kan göra så...

Mannen svarar något i stil med: Ni Svenskar måste vara bra modiga som litar på att ett system alltid fungerar så man är beredd att riskera sitt ben och kanske livet!

(Kanske inte 100% återgivet men grundtanken är med).
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är därför det blir en avgift, inte en bot. Precis som parkeringsböter inte är böter egentligen, utan en felparkeringsavgift. Och avgifter går att knyta till ett fordon, det behöver inte vara någon person inblandad alls.

Ja precis. Jag får ett straff rent juridiskt som inte längre gör samma handling brottslig rent juridiskt.

Så när jag begått ett brott medelst att köra för fort och (som straff) då istf för få indraget körkort går med på att installera ISA i bilen så blir det i samma sekund inte lägre brottsligt för mig och alla andra som kör min bil att köra för fort? Kör jag en bil utan ISA så är det plötsligt brottsligt igen? Och om jag säljer min bil, då blir det inte längre brottsligt för nya ägaren att köra för fort.
Om jag lånar ut bilen till sambon som kör för fort och dessutom fastnar i en fartkamera, vad händer då?

Ska inte samma lagar och regler gälla för alla?
Pratar vi om det fall där man ist kanske ställer krav på ISA på bilar som säljs fom ett visst årtal tex. Eller att man helt enkelt tar bort hastighetsöverträdelse ur lagboken och inför ägaransvar ist. Antingen är det brottslig för alla att köra för fort eller för ingen, oavsett ISA.
Då blir det iaf inte lika godtyckligt
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top