Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S

Trafikverket utreder automatisk hastighetskontroll i fordonen

Hej!

Jag slösurfade lite på Tragikvärkets hemsida och snubblade över en förstudierapport: https://www.trafikverket.se/om-oss/v...sovertradelse/

Självklart är alla otroligt positiva och ser inga som helst problem Som med betalstationerna i Stockholm, man inför det på prov, i en liten del kanske, sen övergår det automatiskt till permanent lösning, och eftersom det är en permanent lösning så kan man rulla ut det på bredd.

Uppåt 80 liv kan sparas om alla håller hastighetsgränserna säger dom. Men dom andra 200 liven då? Vore det inte bättre att fokusera på alla dom, majoriteten? Och hittills idag har 2 personer tagit livet av sig, och ungefär lika många har ramlat och slagit ihjäl sig, lite drygt 50 pers hittills i år, och det är 359 dagar kvar...
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Börsmäklarn Mahhbechhs avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Hoj
    Briggs & Stratton
    Suck.
    "Som vit man är du skyldig att känna skuld."

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15

Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Citat:

"Beskrivningen av projektet nedan är ett exempel på ett avslutat projekt som beviljats medel från Skyltfonden. Texten uppdateras därför inte. Datumet på sidan uppdateras däremot regelbundet."

Och jag som i min naivitet trodde att pengarna från Skyltfonden gick till trafiksäkerhetsarbete. Jag förnyar inte min personliga skylt när det är dags om ett par år.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Hoj
    YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Haha Sverige....
    Forza Rossi ! =)

Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    MuZ Skorpion

Nyspråk.

Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Hej!

Jag slösurfade lite på Tragikvärkets hemsida och snubblade över en förstudierapport: https://www.trafikverket.se/om-oss/v...sovertradelse/

Självklart är alla otroligt positiva och ser inga som helst problem Som med betalstationerna i Stockholm, man inför det på prov, i en liten del kanske, sen övergår det automatiskt till permanent lösning, och eftersom det är en permanent lösning så kan man rulla ut det på bredd.

Uppåt 80 liv kan sparas om alla håller hastighetsgränserna säger dom. Men dom andra 200 liven då? Vore det inte bättre att fokusera på alla dom, majoriteten? Och hittills idag har 2 personer tagit livet av sig, och ungefär lika många har ramlat och slagit ihjäl sig, lite drygt 50 pers hittills i år, och det är 359 dagar kvar...
    Intressant formulering i dokumentet:

I stycket om vad ISA är för något...
    Man kan säga att ISA tar informationen om
    hastighetsbegränsningar in i fordonet och hjälper föraren att följa den lagliga gränsen under hela resan. Information om hastighetsbegränsningen för en viss plats identifieras vanligen från en inbyggd digital karta i fordonet.
    Min fetning...
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    Vi ne povas havi tro da motorcikloj

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Krig är fred
    Frihet är slaveri
    Okunnighet är styrka

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08

Skratt !

Iden är som jag ser det att i
    första hand jämföra GPS position med kartor med aktuella hastighetsgränser
    i andra hand kanske ta aktuell hastighet från Skyltinformation

Jag har redan haft en sådan här bil med GPS systemet. En Toyota hyrbil.
    När jag kör längs leden söder om älvstranden i Göteborg håller lagstadgad hastighet 70km/h så blir systemet vansinnigt. Jag var tvunget stänga av det.
    För den lagliga hastigheten är ju 50km/h ! På närliggande gator.
    Och GPS är inte mer exakt. Onoggrannhet #

I Umeå, också med Toyota hyrbil, åker västerut på en led norr Älven. Det är 70km/h. Men vid en farlig korsning är hastigheten sänkt till 50km/h, kanske 100meter på vardera sidan.
    (Korsningen finns troligen inte kvar, numera omgjord till rondell).
    Jag sänker farten till 50km/h men på bildisplayen är hastighetsgränsen fortfarande 70km/h.
    Ända till jag kommer efter korsningen och kört ca 200m i 50km/h och hastighetsgränsen åter är 70km/h. Då slår displayen om och anger att hastigheten är 50km/h.
    För GPS system i bilarna är så långsamma ? Eller är det fortfarande GPS onoggrannhet ?

# I Göteborg så används GPS för att tala om för passagerarna i busstrafiken vilket som är nästa hållplats. Åker man med 52an från Hjalmar Brantingsplatsen mot Anekdotgatan
    så kommer det först visas Brunnsbotorget 1a hållplatsen, sedan Anekdotgatan och sedan på nytt Brunnsbotorget, som är 1a hållplatsen där bussen stannar.
    Därefter kör bussen från Brunnsbotorget mot Anekdotgatan. Varför så här.
    Som jag sett det är det för GPS är inte mer exakt.
    Speciellt i tätbebyggelse med många radiostörningar.
    Så bussen vet inte riktigt var den är. Och vart den är på väg.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-01-07 klockan 16:16.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Tutlurad Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Hoj
    Ducati Scrambler FT -19
    Det märks vissa "enheter" har för lite att göra om dagarna när man fnular ut idéer som denna. Man vill bara knacka på hos vederbörande och skrika: GÖR NÅGOT VETTIGT ISTÄLLET!!!!
    Senast redigerat av Ägge den 2020-01-07 klockan 16:26.
    När man har ett problem ska man skjuta det framför sig
    och är man riktigt duktig så hinner man aldrig ikapp det.

Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Det är märkligt att inte ens högerhalvan som klagar på hur dyrt och ineffektivt saker är när det gäller public service, äldrevård och skola aldrig vågat ifrågasätta trafikverket och deras nollvision.

Man kan nästan tro att de gillar att befinna sig mellan arbetsplats och hem på sin obetalda fritid.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Det är märkligt att inte ens högerhalvan som klagar på hur dyrt och ineffektivt saker är när det gäller public service, äldrevård och skola aldrig vågat ifrågasätta trafikverket och deras nollvision.

Man kan nästan tro att de gillar att befinna sig mellan arbetsplats och hem på sin obetalda fritid.
    Troligen för att även högerhalvan bland sina väljare har många akademiker som har sin sysselsättning i denna byråkratiska apparat.

Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Troligen för att även högerhalvan bland sina väljare har många akademiker som har sin sysselsättning i denna byråkratiska apparat.
    Jag tror du har rätt.
    Med min empiriska insyn i den akademiska byråkravärlden tror jag att man har ensam majoritet.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

Medlem Mingvess avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Hoj
    -
    Fast detta finns ju redan....fast hur ska Vägverket få till det på utländska fordon....
    https://www.volvobuses.co.uk/en-gb/o...anagement.html

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Citat Ursprungligen postat av Mingves Visa inlägg
    Fast detta finns ju redan....fast hur ska Vägverket få till det på utländska fordon....
    Har Sverige tidigare, när de infört diverse regleringar och system, låtit sig hindras av att det inte finns en lösning klar för hur man skall få det att omfatta alla utländska fordon?

Medlem Mingvess avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Hoj
    -
    Aldrig

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Citat Ursprungligen postat av Mingves Visa inlägg
    Mingves! Vilket hål kröp du fram ifrån?!

OnT: jag har svårt att bli upprörd för detta. Förstår att de som värdesätter att själv framföra sin bil tycker att detta känns jobbigt men jag själv som ser fram emot självkörande fordon och som inte tycker att åka buss i lagstadgad hastighet är jobbigt alls har svårt att bli upprörd.

Den självklara invändningen är ju då att det även kommer införas på hojar, vilket förmodligen är sant men eftersom det högst troligt inte kommer införas retroaktivt (både juridiskt och tekniskt svårt) plus att om det införs så ligger det antagligen ett par decennium fram i tiden så känner jag inte att mitt hojåkande är särskilt hotat.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Medlem Mingvess avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Hoj
    -
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Mingves! Vilket hål kröp du fram ifrån?!
    Medelålders föräldraträsket....

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Vad ska det vara bra för?
    Tror de att folk glömmer vad som står på skyltarna och därför kör för fort och det är dessa som man ska hjälpa?
    Om jag vet vad som står på skylten och ändå kör för fort så är det inget som blir bättre av att jag blir påmind om vad den skyltade hastigheten är, det vet jag ju redan.

Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Iden är som jag ser det att i
    första hand jämföra GPS position med kartor med aktuella hastighetsgränser
    i andra hand kanske ta aktuell hastighet från Skyltinformation

Jag har redan haft en sådan här bil med GPS systemet. En Toyota hyrbil.
    När jag kör längs leden söder om älvstranden i Göteborg håller lagstadgad hastighet 70km/h så blir systemet vansinnigt. Jag var tvunget stänga av det.
    För den lagliga hastigheten är ju 50km/h ! På närliggande gator.
    Och GPS är inte mer exakt. Onoggrannhet #

I Umeå, också med Toyota hyrbil, åker västerut på en led norr Älven. Det är 70km/h. Men vid en farlig korsning är hastigheten sänkt till 50km/h, kanske 100meter på vardera sidan.
    (Korsningen finns troligen inte kvar, numera omgjord till rondell).
    Jag sänker farten till 50km/h men på bildisplayen är hastighetsgränsen fortfarande 70km/h.
    Ända till jag kommer efter korsningen och kört ca 200m i 50km/h och hastighetsgränsen åter är 70km/h. Då slår displayen om och anger att hastigheten är 50km/h.
    För GPS system i bilarna är så långsamma ? Eller är det fortfarande GPS onoggrannhet ?

# I Göteborg så används GPS för att tala om för passagerarna i busstrafiken vilket som är nästa hållplats. Åker man med 52an från Hjalmar Brantingsplatsen mot Anekdotgatan
    så kommer det först visas Brunnsbotorget 1a hållplatsen, sedan Anekdotgatan och sedan på nytt Brunnsbotorget, som är 1a hållplatsen där bussen stannar.
    Därefter kör bussen från Brunnsbotorget mot Anekdotgatan. Varför så här.
    Som jag sett det är det för GPS är inte mer exakt.
    Speciellt i tätbebyggelse med många radiostörningar.
    Så bussen vet inte riktigt var den är. Och vart den är på väg.
    Vi har en Toyota Avensis med det systemet - och det är exakt som du beskriver det. Körde E6 söderut genom Göteborg i lördags, då snappar bilen upp 50-skyltarna vid avfarterna. Kan ju bli intressant när vissa bilar bestämmer sig för att sänka farten, medan andra bilar läser av en annan hastighet i röran som stavas E6 Göteborg.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

Administrator Swedies avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Drömhoj
    Blogginlägg
    3
    VEM sätter sånt skit i rullning. Jag vill ha alla "kloka" ideer av statens olika "verk" (värk?) med namn på dom. Sedan ska det gå rösta ut dom j-vlarna!
    Webbansvarig kodknackare och fixare

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Hej. Lite kort jag tagit... MC-Mässan 2020 Lördag morgon innan "stormen" Med vänlig hälsning Toyman

Toyman
Vill du annonsera ovan? Klicka här