Ny allvädersjacka

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tyvärr räckte inte tiden till för ett besök för mässan :(
Kul att du köpte den, vilken storlek tog du och hur lång är du?


Tack för tipset, hittade tyvärr inget som verkade passande under Rea-kategorin



Schysst, tack för infon. Jag mätte mig själv enligt Rukkas tabell (http://www.rukka.com/motorsport/sizing/size-chart) och det blev ju helknasigt. Jag fick bröst till ca 98-100 cm, midja 90-92 cm, hip 105-108 cm, shoulder+arm ca 75-80 cm. Då hamnar jag ju på storlek 50-52??? Låter jättekonstigt för mig som är 192 cm lång och brukar köpa kläder i XL/XXL.
I vilket fall bör jag ju i alla fall enligt tabellen inte köpa strl 58, utan snarare kanske 54/56?

Tänkte hur som helst ta en sväng på lördag runt några butiker i GBG och prova storlekar, förhoppningsvis finns Rukka att prova

Om du kör XL och inte är direkt fet så bör 56 passa bra.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tyvärr räckte inte tiden till för ett besök för mässan :(
Kul att du köpte den, vilken storlek tog du och hur lång är du?.................
Jag är bara 1,73, men inte direkt smal och har rätt mycket axlar. Så jag tog raskt tag i en 54:a, men den var för trång. Behövde inte ens knäppa igen den för att känna att den stramade över axlarna. Så det blev en 56:a. Inte superstor den heller, men blir bra. Man måste ju få in ett ryggskydd och en tjocktröja för turerna i mars-april och oktober. För att inte tala om svinkalla sommarmorgnar i norska fjällen. ;)

Kikade genom min samling mc-jackor (jag har alldeles för många) och det är 54-56 eller XL-XXL allihop. Så vet du ungefär vad du har att jämföra med.

Din fråga tidigare om Rukka Thund-R på sommaren... Det är inte jättemånga dagar det är ett problem i Norden. :) Men visst kan det finnas behov av svalare plagg under sommaren. Jag har kompletterat garderoben med tunnare jackor för sommarbruk.

T o m två mesh-jackor. (Varför två? De var snygga, båda på sitt sätt...) Med de kräver att det är +25 eller mer. Annars fryser man!
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack för tipset, hittade tyvärr inget som verkade passande under Rea-kategorin

OK, mitt sista inlägg i den här tråden.
Du kanske ska lyfta blicken från rea-hörnorna, det finns bra kläder till anständiga priser utan att det sitter en röd lapp på.
Hur gör du med alla andra kläder du köper?
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
OK, mitt sista inlägg i den här tråden.
Du kanske ska lyfta blicken från rea-hörnorna, det finns bra kläder till anständiga priser utan att det sitter en röd lapp på.
Hur gör du med alla andra kläder du köper?

Jag är ledsen om jag retat upp dig. Tur att du inte känner mig personligen då för jag kan vara en av de snålaste människorna i landet. Ja, jag köper nästan alla mina kläder på rea.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är ledsen om jag retat upp dig. Tur att du inte känner mig personligen då för jag kan vara en av de snålaste människorna i landet. Ja, jag köper nästan alla mina kläder på rea.

Jag är ännu värre: Köper dem begagnade.

Snålhet är en dygd, särskilt om man gillar kvalitet.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Hejsan svejsan

Fick idag provat en Rukka Thund-r i strl 54, och den passade perfekt. Visade sig att min kroppslängd inte spelade så stor roll, utan snarare min smala överkropp som fick mig att gå ner lite i storlek...
Så nu är det beställt en från http://www.yc365.se/personutrustning/textilklader/jackor/rukka/rukka-thund-r
Tack till er som ändå fick mig att gå upp i prisklass, förhoppningsvis blir jag nöjd och nyttjar den i många år
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hejsan svejsan

Fick idag provat en Rukka Thund-r i strl 54, och den passade perfekt. Visade sig att min kroppslängd inte spelade så stor roll, utan snarare min smala överkropp som fick mig att gå ner lite i storlek...
Så nu är det beställt en från http://www.yc365.se/personutrustning/textilklader/jackor/rukka/rukka-thund-r
Tack till er som ändå fick mig att gå upp i prisklass, förhoppningsvis blir jag nöjd och nyttjar den i många år

Man glömmer fort vad saker kostade. Men man påminns varje gång om deras funktion och egenskaper. Därav min devis nedan.


Buy quality, cry once
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Man glömmer fort vad saker kostade. Men man påminns varje gång om deras funktion och egenskaper. Därav min devis nedan.


Buy quality, cry once

Låter mycket vettigt!

Fick precis hem min Rukka Thund-R storlek 54 och den passar perfekt. Himla tur att jag provade i butik först, jag trodde ju snarare att jag skulle ha 58-60 med tanke på min längd. Ser fram emot första turen, och sen förhoppningsvis många år tillsammans.

Ber om ursäkt för alla irritationer jag skapat på grund av min snålhet, hoppas ingen tog illa upp! Plånboken vidgades ändå lite till slut.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Låter mycket vettigt!

Fick precis hem min Rukka Thund-R storlek 54 och den passar perfekt. Himla tur att jag provade i butik först, jag trodde ju snarare att jag skulle ha 58-60 med tanke på min längd. Ser fram emot första turen, och sen förhoppningsvis många år tillsammans.

Ber om ursäkt för alla irritationer jag skapat på grund av min snålhet, hoppas ingen tog illa upp! Plånboken vidgades ändå lite till slut.

Hade du köpt något billigt hade du blivit missnöjd, och ändå köpt en riktig jacka nästa gång. Summa <billig>+<dyr> vilket är MER pengar än <dyr>.

Dvs är man snål köper man bra från början. Kvalitet är sällan dyrt, även om det kan vara mycket pengar. :mattias
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top