Ny allvädersjacka

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag tror att AGV skulle se skillnad på sin egna hjälm och en kopia.
Likaså ser nog både auktoriserad återförsäljaren som sålde kläderna och Rukka själva skillnad så vi kan släppa den tanken att det är kopior.
Tyvärr får ni nog inse att även Rukka har kvalitetsbrister ibland.
All heder åt Rukka som fixade (hoppas jag) läckaget och den dåliga dragkedjan, synd att de brände ett hål under tiden och inte löste det.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Glöm inte att impregnera. Halva funktionen ligger i impregneringen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har aldrig sedan 1991 impregnerat ett Goretexplagg och kommer inte att göra det heller. Funktionen ligger i membranet.


Buy quality, cry once
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Anledningen att impregnera ett membranplagg är endast att hindra yttertyget från att bli blött och otrevligt.
Observera att tvätt av membrankläder endast skall ske med tvättmedel utan tensider.
Finns ju några olika att köpa men även olivtvål för barn är bra att göra flingor av och tvätta i.
Impregnering får endast göras med XXX-Tech-impregnering, upplöst vax som många medel har lägger sig i membranets porer och leder vatten igenom istället för att hindra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Anledningen att impregnera ett membranplagg är endast att hindra yttertyget från att bli blött och otrevligt.
Observera att tvätt av membrankläder endast skall ske med tvättmedel utan tensider.
Finns ju några olika att köpa men även olivtvål för barn är bra att göra flingor av och tvätta i.
Impregnering får endast göras med XXX-Tech-impregnering, upplöst vax som många medel har lägger sig i membranets porer och leder vatten igenom istället för att hindra.
Alternativt så har man konverterat ett membran som andas till totalt andningsfri galon istället, så att all svett stannar på insidan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Anledningen att impregnera ett membranplagg är endast att hindra yttertyget från att bli blött och otrevligt.
Observera att tvätt av membrankläder endast skall ske med tvättmedel utan tensider.
Finns ju några olika att köpa men även olivtvål för barn är bra att göra flingor av och tvätta i.
Impregnering får endast göras med XXX-Tech-impregnering, upplöst vax som många medel har lägger sig i membranets porer och leder vatten igenom istället för att hindra.

Rukka och de dyrare Highend-produkterna har Goretex laminerat till yttertyget vilket betyder att det inte drar åt sig vätan. Impregning gör att funktionen försämras.

Nu finns det säkert billigare serier av kläder men man får oftast vad man betalar för.


Buy quality, cry once
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Rukka och de dyrare Highend-produkterna har Goretex laminerat till yttertyget vilket betyder att det inte drar åt sig vätan. Impregning gör att funktionen försämras.

Nu finns det säkert billigare serier av kläder men man får oftast vad man betalar för.


Buy quality, cry once
Fast då blir väl ändå yttertyget blött? Dvs den del som är utanför membranet? Annars har dom uppfunnit ett coolt membran som ger en vattenfri zon :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Membranet sitter på insidan av yttertyget, dvs det är bara det yttersta tyget som blir vått men det blir ingen viktökning att tala om och vätan går inte igenom tyget. Torkar direkt.

Det är ju själva poängen med konstruktionen och därför tar jag helst denna typ av ställ när det vankas tälttur i nordnorge eftersom man inte behöver ”torka” stället nattetid.


Buy quality, cry once
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fast då blir väl ändå yttertyget blött? Dvs den del som är utanför membranet? Annars har dom uppfunnit ett coolt membran som ger en vattenfri zon :hihi

Ja, det är nog nästan så.
Köpte en sån här:
https://www.nifamc.se/mc-klader-online/mc-jackor/rukka-1/mc-jacka-realer-svart-gul-2658
Och den blir tamejtusan inte blöt, inte så man kan mäta det i alla fall :tummenupp
Som sagt var, 54 mil i spöregn, och stället känns i princip torrt även på utsidan - magiskt :kär

Rukka_Realer.jpg
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Grattis! Den är troligtvis fullproppad med flourkarboner. Mumma för både människa och natur ????

Ok, den är väl lite över budget för TS, men tänkte att det kan gå att hitta en begad till schysst pris.
Ville bara dela mina erfarenheter kring den.
Men vet inte vad ditt inlägg tillför tråden :va
Kändes inte jättekonstruktivt :3freak
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, vi har kanske hamnat lite utanför ämnet nu? TS letar efter en jacka för 2000 kr, max 3000 kr. Inte en Rukka för 13 000 kr eller ett helt ställ från Klim för bortåt 20 000 kr.

Eller? :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, vi har kanske hamnat lite utanför ämnet nu? TS letar efter en jacka för 2000 kr, max 3000 kr. Inte en Rukka för 13 000 kr eller ett helt ställ från Klim för bortåt 20 000 kr.

Eller? :)

Poängen är att man köper ett beg Rukka för 2000 pix... eller ett helt ställ.

Jag har inte gett över 1800 spänn för något av mina ställ, samtliga har nypriser bortåt eller över 20.000.

Att köpa en billig jacka för 2000 nytt innebär ändå att man något år senare köper ett bättre. Pengarna i sjön.
Bättre att följa min devis nedan, och kikar man på begmarknaden kommer man oftast lika billigt undan.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Poängen är att man köper ett beg Rukka för 2000 pix... eller ett helt ställ.

Jag har inte gett över 1800 spänn för något av mina ställ, samtliga har nypriser bortåt eller över 20.000.

Att köpa en billig jacka för 2000 nytt innebär ändå att man något år senare köper ett bättre. Pengarna i sjön.
Bättre att följa min devis nedan, och kikar man på begmarknaden kommer man oftast lika billigt undan.
Förmodligen en klok devis. Jag köpte ett ställ från Lindstrand. Jackan (Zhivago) kostar ca 3 000 kr och har ett membran av Drywave+. Jag blev dyngsur bara genom att köra i dimma. Har dock inte testat att köra i regn men det känns inte lockande om stället inte ens står emot hög luftfuktighet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top