Ny allvädersjacka

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Hejsan

Söker tips på prisvärd allvädersjacka i det lägre prissegmentet, gärna runt 2kr men absolut max 3k. Ska kunna användas från 0 till 30 grader, alltså gärna avtagbart foder inuti. Ska finnas i någon slags XL-storlek (är 192 cm)

Går man in på de stora hemsidorna finns det ju tusentals olika märken och modeller, och eftersom många verkar köra med sina egna märken så är det ju svårt att hitta oberoende recensioner...

Hade gärna köpt en Rukka eller liknande, men budgeten sätter stopp just nu. Idag glider jag runt i en röd Yoko-jacka från typ 80-talet som jag fick gratis. Ser hiskeligt ful ut och är tyvärr inte särskilt vattentät.

Exempel som jag hittade på fem minuter:
https://www.xlmoto.se/rst-adventure-3-mc-jacka-svart#?p
https://www.biketrollhattan.se/jackor/108263-bike-performance-mc-jacka-gra.html
https://www.biketrollhattan.se/jackor/148510-held-zorro-mc-jacka-svart-vit.html
https://lellesmcklader.se/racing-to...lvadersjacka-blouson-sport-pro-svart-gra.html
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...ts/Held-Black-8/SubProducts/Held-Black-8-0004
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hemsidor i all ära. Men man behöver ju prova. Du bor ju i Göteborg och här finns gott om butiker med allvädersjackor.

Handelsboden har ett antal märkesjackor i intervallet 2-3000 kr, vissa billigare än så. SMX i Sisjön hade en schysst Alpinestars-jacka för 1800 när jag var där häromdagen. Johans Mc har stort utbud. Elit Mc. Probike har en del. Har säkert glömt någon...

Så det är bara att åka runt och prova!
 
Last edited:

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Hemsidor i all ära. Men man behöver ju prova. Du bor ju i Göteborg och här finns gott om butiker med allvädersjackor.

Handelsboden har ett antal märkesjackor i intervallet 2-3000 kr, vissa billigare än så. SMX i Sisjön hade en schysst Alpinestars-jacka för 1800 när jag var där häromdagen. Johans Mc har stort utbud. Elit Mc. Probike har en del. Har säkert glömt någon...

Så det är bara att åka runt och prova!

Mitt intryck är att man får mycket bättre prisvärdhet om man köper på nätet, men jag kanske ska tänka om. Skadar ju inte att åka runt att prova som du säger!

Har själv en Revit-jacka och gillar den skarpt och har sneglat till jacka+byxa kombo nu till nästa säsong, högre pris men fått fina betyg.

https://www.xlmoto.se/jacka-revit-offtrack-silver-bla#?p

finns i olika färger.

Tack för tipset, ska googla runt på modellen och märket lite.

Vill du ha den för just "alla väder" eller är det designen du är ute efter?

Vill du lägga max 2 lax och ändå klara alla väder skall du köpa begagnade high-end grejor, typ Rukka, BMW, Stadler, KLIM etc.

https://www.blocket.se/annonser/hel...hor/hjalm_skydd_klader?cg=1163&st=b&st=s&st=u

Jag kommer inte direkt köra i snöstorm, men det klart det händer att man hamnar i en regnskur ibland? Jag ska inte heller ut på en världsomsegling, men kommer jag torr fram till jobbet är det en fördel. Jag är ju inte helt dum i huvudet, och självklart förstår jag att det är skillnad på en jacka för 2000kr kontra 8000kr.
Utseendet kommer i andrahand men det vore såklart skönt att slippa behöva skämmas :)

Budget är RUNT 2000kr, MAX 3000kr som jag skrev i början. Jag har länge haft en Blocket-bevakning igång på just den kategorin här i Göteborg, men än så länge har det inte dykt upp något fynd!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, man behöver prova. Storlek, passform, kvalitetskänsla. Inte så sällan slutar det med att man köper något annat än man hade tänkte från början.

Ett nätköp kan man göra om man är säker på vad man vill ha. Rätt modell, rätt storlek.

Eller om man inte ser något problem i att beställa, åka till utlämningsstället och hämta sitt paket, konstatera att storleken är fel, åka tillbaka med retursedeln, beställa annan storlek, åka till utlämningsstället en gång till och hoppas att det blev rätt de här gången.

Jag dissar inte nätköp, jag handlar själv en hel del den vägen. Men, det är inte alltid det smartaste alternativet. Det kan vara värt ett par hundralappar extra att slippa strul.

Lycka till!

*har just gått genom det du frågar efter med min son, som behövde "köphjälp" och ville ha en allvädersjacka för c:a 2000 kr*
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vill du ha den för just "alla väder" eller är det designen du är ute efter?

Vill du lägga max 2 lax och ändå klara alla väder skall du köpa begagnade high-end grejor, typ Rukka, BMW, Stadler, KLIM etc.

https://www.blocket.se/annonser/hel...hor/hjalm_skydd_klader?cg=1163&st=b&st=s&st=u

Håller med om detta.
Även om du inte ska världsomsegla så finns ingen genväg till just regn.
Det perfekta är att hitta typ en Rukka eller BMW, det fungerar även i regn.
I annat fall får man ta kompromissen, och vara medveten om det, en jacka för 2000kr tror jag inte kommer att hålla dig torr om du inte har väldigt kort sträcka till jobbet.
Men den ska ju vara skön också, så att köpa utan att prova är inget alternativ för mig.
Men, MC-Mässan öppnar ju dörrarna om nån vecka , så :tummenupp
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag köpte mitt ena allväder ställ på LIDL och precis som lidl,s hjälm som fick jätte bra betyg i test så har även lidl,s allväder ställ hållt tätt.

Dessutom ar det en mycket bra halls krage som sluter helt tätt mellan hjälm och kropp när det är kyligt, denna krage är lös o används när det behövs.
Inner foder i både jacka och byxor som utan bekymmer klarar många-° utan att man fryser blir nästan lite mysigt i värmen när det är -5/10°.

Vet ej om dessa finns kvar men fråga i en lidel butik.

Sedan har ju biltema allväder ställ som många kör med hur dom är vet jag ej men utseendet är ju helt ok.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mitt intryck är att man får mycket bättre prisvärdhet om man köper på nätet, men jag kanske ska tänka om. Skadar ju inte att åka runt att prova som du säger!



Tack för tipset, ska googla runt på modellen och märket lite.



Jag kommer inte direkt köra i snöstorm, men det klart det händer att man hamnar i en regnskur ibland? Jag ska inte heller ut på en världsomsegling, men kommer jag torr fram till jobbet är det en fördel. Jag är ju inte helt dum i huvudet, och självklart förstår jag att det är skillnad på en jacka för 2000kr kontra 8000kr.
Utseendet kommer i andrahand men det vore såklart skönt att slippa behöva skämmas :)

Budget är RUNT 2000kr, MAX 3000kr som jag skrev i början. Jag har länge haft en Blocket-bevakning igång på just den kategorin här i Göteborg, men än så länge har det inte dykt upp något fynd!

Jag tror inte det svåra är att hitta en jacka som håller dig torr i regn, även de billiga funkar för det. Däremot lär du ha väldigt svårt att hitta en jacka som har tillräcklig ventilation för att vara komfortabel över +20 grader då ventilationen oftast är obefintlig i det prisspannet, alternativt endast ventilerar till utsidan av det vattentäta membranet och inte in till kroppen där det behövs. Enda billigare jackan med direkt ventilation som jag hittade var en från Revit, som hade två stora ventilationsöppningar på bröstkorgen (stängbara givetvis). Själv gick jag dock upp i pris och köpte en KLIM för att få den bättre ventilationen (8 öppningar på min jacka) samt laminerat membran.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Har du inte råd just nu, så vänta ett tag. Spara ihop lite deg och köp ett riktigt ställ när du kan. Jag kör Klim Badlands och är förbannat nöjd. Hade aldrig velat byta ut mot något annat.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Behöver du XL sitter du i ett drömläge att köpa något som är nedsatt till halva priset. Det är bara att kolla igenom på nätet vad butikerna rear ut.

Halvarssons Hercules från Northbike plus tillhörande ryggskydd blev mitt köp vilket jag är nöjd med. De har fortfarande bra pris.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vill du ha den för just "alla väder" eller är det designen du är ute efter?

Vill du lägga max 2 lax och ändå klara alla väder skall du köpa begagnade high-end grejor, typ Rukka, BMW, Stadler, KLIM etc.

https://www.blocket.se/annonser/hel...hor/hjalm_skydd_klader?cg=1163&st=b&st=s&st=u

Vet inte om Rukka är så High End.
Jag köpte ett halvdyrt Rukka ställ och blev plaskvåt vid första körningen i regn.
Reklamerade och fick tillbaka stället "tätat" på de punkter de ansåg att det var otätt.
Fick även ny dragkedja då den första inte höll mer än en försäsong innan den gick sönder.
Så visst var hanteringen av reklamationen hyfsad, men skall ett sådant ställ behöva reklameras?
OCH, när det kom tillbaka så var det en smältskada på benet som inte fanns när jag skickade in stället, typiskt hänt något vid repartionen, men det vägrar Rukka ta på sig. så nu har jag en bit Spinnakertejp på benet, skitsnyggt.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Vet inte om Rukka är så High End.
Jag köpte ett halvdyrt Rukka ställ och blev plaskvåt vid första körningen i regn.
Reklamerade och fick tillbaka stället "tätat" på de punkter de ansåg att det var otätt.
Fick även ny dragkedja då den första inte höll mer än en försäsong innan den gick sönder.
Så visst var hanteringen av reklamationen hyfsad, men skall ett sådant ställ behöva reklameras?
OCH, när det kom tillbaka så var det en smältskada på benet som inte fanns när jag skickade in stället, typiskt hänt något vid repartionen, men det vägrar Rukka ta på sig. så nu har jag en bit Spinnakertejp på benet, skitsnyggt.

Är det tätt nu efter lagningen? Bedrövligt att det ens läcker från början och sen kommer tillbaka med skada och nonchalant vägra ta på sig det.

Skulle jackan vara regntät från början?

Känns spontant det finns för mycket märken och bra jackor på marknaden för man ska kunna komma undan med sånt beteende.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Låter inte RUKKA som jag känner till det. Inte kineskopia?


Buy quality, cry once
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det var en riktig Rukka, Goretex-foder o hela kittet. Köpt hos en mycket seriös handlare som ansträngde sig och gjorde sin del.
Rukka backade ju inte från att det läckte, det följde med ett papper där det var inritat var läckagen var och de anser att det nu är tätt. Tyvärr blev det inget mer kört i rejält regn så det återstår att se i vår om det verkligen är tätt.
OCh blixtlåset som gått sönder byttes utan gnäll, så min invändning mot Rukka är att det från början var dåligt och sedan att det kom ett nytt hål.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Låter inte RUKKA som jag känner till det. Inte kineskopia?


Buy quality, cry once

Är du på riktigt? Läste du inte i mitt inlägg att Rukka tog reparationen, tror du inte de skulle sett om det var en kopia?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är du på riktigt? Läste du inte i mitt inlägg att Rukka tog reparationen, tror du inte de skulle sett om det var en kopia?

Vadå ”på riktigt”?

Du köper en ny kvalitetsjacka och kör omkring med spinnackertejp. Vem är på riktigt?


Buy quality, cry once
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vet inte om Rukka är så High End.
Jag köpte ett halvdyrt Rukka ställ och blev plaskvåt vid första körningen i regn.
Reklamerade och fick tillbaka stället "tätat" på de punkter de ansåg att det var otätt.
Fick även ny dragkedja då den första inte höll mer än en försäsong innan den gick sönder.
Så visst var hanteringen av reklamationen hyfsad, men skall ett sådant ställ behöva reklameras?
OCH, när det kom tillbaka så var det en smältskada på benet som inte fanns när jag skickade in stället, typiskt hänt något vid repartionen, men det vägrar Rukka ta på sig. så nu har jag en bit Spinnakertejp på benet, skitsnyggt.

Känns inte som någonting vanligt för ett Rukka :va
Köpte mitt i fjol, och körde en hel dag, 54 mil, i spöregn utan en endaste blöt fläck på understället :tummenupp
Så jag är supernöjd med det stället!
Däremot handskarna......det var inte Rukka, utan Halvarssons, dom vara bara att kasta bort, så där tar jag gärna tips :)
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Har med köpt ett Rukka, åkt i åskoväder där det skulle ha gått att paddla kanot på vägen i 20-25 km, utan att bli blöt. Men som sagt var handskarna från ett annat stort kvallitetsmärke med gortex,,,,,, blev pisseblöta. Så tipps på bra handskar för rejält regn, ja tack.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vadå ”på riktigt”?

Du köper en ny kvalitetsjacka och kör omkring med spinnackertejp. Vem är på riktigt?


Buy quality, cry once

Tycker du det är en kvalitetsjacka om den läcker som ett såll och tillverkaren får fixa den?
Om du nu läser inläggen igen så ser du att min tejp är för att "kvalitetstillverkaren" lyckades göra ett extra hål i byxorna och vill inte ta ansvar för det.
Jag tyckte också Rukka var bra innan detta hände och har kört oändliga mängder med deras överdragsoverall som alltid varit utmärkt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top