Hojresor 2020!?

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Saudavegen har jag alltid velat köra men liksom missat det. Var uppe på Folgefonna och åkte skidor den varma sommaren 2018 i augusti, udda upplevelse. :brynad

jag körde Saudavägen i maj 2018, var även upp en tur på Folgefonna. Jag vart inte så sugen på att hyra skidor då det var 25+ uppe på glaciären
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Lite sugen att köra sthlm-öland någon helg i vår. Vad för boende på Öland rekommenderar ni? Någon enkel stuga på en camping kanske vore trevligt.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Lite sugen att köra sthlm-öland någon helg i vår. Vad för boende på Öland rekommenderar ni? Någon enkel stuga på en camping kanske vore trevligt.

Jag är ölänning, bor dock numera i Kalmar. Satans tråkig ö att köra på enligt mig, men klart kanske lite exotisk om man är utomstående, har du varit här förr?

Ska man bara se en sida tycker jag man gör rätt i att se norra, kurviga vägar är glesa men Östra sidan är rätt fin med alla små byar. Borgholm är rätt trevligt men har inte riktigt vaknat föränn vid semesterperioden. Böda, Löttorp, raukarna i Lerum, trollskogen kanske?

Finns gott om campingar på hela ön, möllstorp ligger precis vid brofästet, nära Färjestaden som är rätt trevligt och som lever, iallafall lite grann, året om ????.
Därifrån kan du välja både nedåt och uppåt. En grej kan ju vara att södra delen en dag och norra en annan, det hinns utan problem.

Hjälp med rutt eller sällis när det är dags så finns jag!
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag är ölänning, bor dock numera i Kalmar. Satans tråkig ö att köra på enligt mig, men klart kanske lite exotisk om man är utomstående, har du varit här förr?

Ska man bara se en sida tycker jag man gör rätt i att se norra, kurviga vägar är glesa men Östra sidan är rätt fin med alla små byar. Borgholm är rätt trevligt men har inte riktigt vaknat föränn vid semesterperioden. Böda, Löttorp, raukarna i Lerum, trollskogen kanske?

Finns gott om campingar på hela ön, möllstorp ligger precis vid brofästet, nära Färjestaden som är rätt trevligt och som lever, iallafall lite grann, året om ????.
Därifrån kan du välja både nedåt och uppåt. En grej kan ju vara att södra delen en dag och norra en annan, det hinns utan problem.

Hjälp med rutt eller sällis när det är dags så finns jag!

Som föregående talare.
Kommer du från norra Öland kör östra vägen från Föra och ner till långe Jan är fin.
Finns en del roliga vägar tvärs över ön, från väst till öst eller tvärtom. Öland är ju smalt så det tar inte lång tid.
Har du tid kan jag även rekommendera att köra söderöver på fastlandet från Kalmar ner till Kristianopel så länge man håller sig på dom mindre vägarna så nära kusten som möjligt.
Finns en del fina vägar norr om Kalmar upp/ner från Stockholm kring Mönsterås osv.
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Tackar för tipsen! Gärna grusåka, typ stenkusten upp den nordvästra sidan ett par mil om jag inte tar fel. (får man köra där?) Kommer köra minst ett varv runt ön och besöka fyrarna :)

Egentligen är väl ingen rutt nödvändig blir nog att köra längs ölands-kusten. Men har ni guldkorn så dela gärna med er! :kär

Ska kolla Möllstorp, kanske rätt smart att bo i mitten av ön och bonus att det är lite liv och rörelse.

Om vägarna är fina innan och efter Öland kommer jag köra dom med, helt klart så dom tipsen är noterade Z1000sx! Poängen är att köra hela helgen och landa på campen på kvällen för att sova och knäcka en kall jäfel
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tackar för tipsen! Gärna grusåka, typ stenkusten upp den nordvästra sidan ett par mil om jag inte tar fel. (får man köra där?) Kommer köra minst ett varv runt ön och besöka fyrarna :)

Egentligen är väl ingen rutt nödvändig blir nog att köra längs ölands-kusten. Men har ni guldkorn så dela gärna med er! :kär

Ska kolla Möllstorp, kanske rätt smart att bo i mitten av ön och bonus att det är lite liv och rörelse.

Om vägarna är fina innan och efter Öland kommer jag köra dom med, helt klart så dom tipsen är noterade Z1000sx! Poängen är att köra hela helgen och landa på campen på kvällen för att sova och knäcka en kall jäfel

Kustvägen, merparten grus.
https://www.oland.se/sv/boka/se-gora/1400512/kustvägen-mellan-byrum-och-Äleklinta/detaljer

Ingen högfartsväg då det kan va mycket turister beroende på när du åker, men fin väg att åka.

Sen finns andra grusvägar i skogen på norra Öland ovanför Byrum men dom är mestadels långa raksträckor så inga kurviga sladdvägar.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Tror ni att era resor är hotade nu? Gränserna kan inte hållas stängda under sommaren?, kostar väl multum för länderna.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hoppas ff på Norge i juni och augusti. Men vi får väl se hur det blir med det...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tror det kan bli kärvt med min färja över till Polen i maj.
Så är beskedet idag i alla fall, så jag behöver inte betala resan ännu, definitivt besked senast 15:e april.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Planeringen i den mån den existerade var Norge. Funkar inte det så blir det Sverige.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har biljetter till MotoGP i Assen efter midsommar, det blir nog inte av.
Utöver det så är det bandagar som förhoppningsvis kan genomföras och så brukar jag ta hojen till stugan när hustru och hundar åker bil.
Jäkla tur att IoM TT besöktes förra året, får väl se om det blir av med Classic TT i år eller om det får vänta till nästa år.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag hade planerat att skicka motorcykeln till norra Italien och köra runt där och köra hem.

Känns som att jag får planera något annat
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Har man inte haft Corona så skulle jag undvika att åka någonstans utanför Sverige.
Inte kul att ligga sjuk utomlands:(

Är gränserna bara öppna så kör jag, risken av att insjukna i influensa tror jag inte är större än vanligt och jag ligger inte i någon riskgrupp där jag riskerar att dö. :tummenupp
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Är gränserna bara öppna så kör jag, risken av att insjukna i influensa tror jag inte är större än vanligt och jag ligger inte i någon riskgrupp där jag riskerar att dö. :tummenupp

Samma här, jag reser ensam och bor i mitt eget tält. Ingen större risk än vanligt .. :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag hade planerat att skicka motorcykeln till norra Italien och köra runt där och köra hem.

Känns som att jag får planera något annat

Gjorde exakt den resan i somras. Det bästa jag gjort, så jag håller tummarna att du kan komma iväg.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
i dessa Corona-tider sitter jag och planerar en Stockholm-Falun-Strömsund och vildmarksvägen ett varv och sen hem Falun-Stockholm sen i sommar. Övernattning nånstans i eller omkring strömsund första natten är tanken.

Det blir jag på mc och troligtvis ett gäng i en bil. Dom andra utgår från falun och jag själv från tokholm. Är det ens värt att åka med ett gäng i bil? Av min erfarenhet är det lite knepigt att få ihop mc och en trött bil på resor där "målet är resan".. :va

Åka upp tidigt fredag morgon, sen ett varv på vildmarksvägen under lördagen och sen hem igen på söndagen är väl vad jag tänkt. Det beror på vad dom i bilen pallar med. Kanske är det fel tänkt att bara ha en dag över till vildmarksvägen om man har en bil med sig med folk som vill stanna och göra diverse aktiviteter eller bara är trötta på att sitta i en bil. Kanske till och med är för lite med en dag även på hoj.

Vad säger ni?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
i dessa Corona-tider sitter jag och planerar en Stockholm-Falun-Strömsund och vildmarksvägen ett varv och sen hem Falun-Stockholm sen i sommar. Övernattning nånstans i eller omkring strömsund första natten är tanken.

Det blir jag på mc och troligtvis ett gäng i en bil. Dom andra utgår från falun och jag själv från tokholm. Är det ens värt att åka med ett gäng i bil? Av min erfarenhet är det lite knepigt att få ihop mc och en trött bil på resor där "målet är resan".. :va

Åka upp tidigt fredag morgon, sen ett varv på vildmarksvägen under lördagen och sen hem igen på söndagen är väl vad jag tänkt. Det beror på vad dom i bilen pallar med. Kanske är det fel tänkt att bara ha en dag över till vildmarksvägen om man har en bil med sig med folk som vill stanna och göra diverse aktiviteter eller bara är trötta på att sitta i en bil. Kanske till och med är för lite med en dag även på hoj.

Vad säger ni?

Alltså - med hoj är ju själva finessen att man SLIPPER åka med bilister... :tummenupp

Ta istället chansen att dra själv och hitta ev ressällskap längs vägen. Du vill ta andra vägar (tex grusväg från Vilhelmina och norr om Malgomaj till Stalon) och kanske vika av någon småväg här och där...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top