Hojresor 2020!?

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Senaste två gångerna har jag hyrt från Hispania Tours. Seriös firma som drivs av en Österrikare. De samarbetar med BMW och har större delen av deras sortiment, givetvis GS-hojarna, men även exempelvis S1000XR, R1200R och R1200RS. De har väldigt många hojar. Nu senast hyrde jag en BMW R1200RS i åtta dagar och har för mig att det gick på omkring 10 000. Ligger alldeles nära flygplatsen i Málaga och de hämtar/lämnar på flygplatsen samt att man kan lämna överblivet bagage hos dem.

i framtiden ska jag ta bågen ner till malaga och solkusten då vi har lägenhet där. Kanske nästa år. Är så jäkla fint att åka uppe i bergen där.
 

Raderad medlem 51742

Guest
i framtiden ska jag ta bågen ner till malaga och solkusten då vi har lägenhet där. Kanske nästa år. Är så jäkla fint att åka uppe i bergen där.

Ja, det är underbart och ofta är det väldigt lite trafik. Denna vägen hittade jag senast. Tror inte jag mötte en bil på över en timme.

kurvor.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Drömvägar, verkligen! Ett tips är att åka till Ronda och besöka den byn, helt magisk och riktigt schyssta vägar dit.

https://goo.gl/maps/TkunZHJivJ7cEe8f7

Jepp, håller med. Har varit där ett par gånger och bodde även där en gång. Lite speciell upplevelse att öppna balkongdörren på hotellet och titta ner på ett 100 m djupt stup. Skulle egentligen kört dit förra året också, men då vädret ändrade planerna blev det inte så. Enda nackdelen med Ronda är att det är ganska mycket turister där.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ronda!
IMG_5151_roterad_red.jpg


Tidig morgon på altanen i La Calera. Planerar dagens tur.
IMG_5155_red.jpg

Röd etta: rutt dag 1
Röd tvåa: rutt dag 2
Röd trea: rutt dag 3
Dag fyra då? Improviserade och mixade lite! :)
IMG_5139_red.jpg
 
Last edited:

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Helvetes vad sugen jag blir på Spanien av alla bilder, det hade blivit storresan för i år, kruxet är att tjejen är känslig för värme men inte jag, vad snackar vi för grader för sommaren eller ska man tänka bort det och sikta före eller efter?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
He-he... Vi var där i skiftet maj-juni 2018. Det var sk*tkallt! :(

Gråväder, blåsigt. +13 på morgonen och som mest +19 på eftermiddagen. Jag hade alldeles för lite kläder med mig. Trodde det skulle vara varmt i Spanien och hade mesh-jacka. Fel val... Jag frös varje dag. Vi bodde i o f s på 500 meters höjd en timmas körning i i landet, det var lite varmare nedåt kusten.

Men det får nog betecknas som otur. Värmen gick norröver i Europa den veckan och lågtrycken gick söderöver. Samma vecka (2018) var det +28 i Sverige. :gnissla
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Helvetes vad sugen jag blir på Spanien av alla bilder, det hade blivit storresan för i år, kruxet är att tjejen är känslig för värme men inte jag, vad snackar vi för grader för sommaren eller ska man tänka bort det och sikta före eller efter?

Jag skulle aldrig köra hoj i södra Spanien på sommaren - det kan bli olidligt varmt. Den perfekta tiden är på våren (mars-april) och hösten (oktober). Gäller att pricka in tiden rätt då det kan vara rejält med regn från senhösten fram till tidig vår. Kan även vara kallt och is/snö högst upp i bergen om man åker dit för tidigt på våren.

När jag har varit där har det oftast varit omkring 20-25 grader, och ner mot 10-15 grader uppe i bergen. Perfekt för hojåkning. När jag var där i början av april var det en tillfällig köldknäpp och då var temperaturen 15-20 grader och det var ner mot 5 grader på ett par tusen meters höjd i bergen. Man bör också tänka på att det är ett område med många olika mikroklimat. Det kan vara väldigt regnigt sent på hösten och tidigt på våren i bergen väster om Malaga, men samtidigt vara varmt och soligt omkring Mojacar.

Vid köldknäppar kan det bli väldigt kallt norröver en bit från kusten, medan det är varmt och skönt vid kusten. Med lite koll på prognoserna brukar man alltid kunna hitta fina vägar och bra väder.
 
Last edited by a moderator:

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hm kanske är att glömma sommartid då, även norra likadant? Vet inte helt 100 hur det ser ut med ledighet på våren.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hm kanske är att glömma sommartid då, även norra likadant? Vet inte helt 100 hur det ser ut med ledighet på våren.

Det fina med att åka dit och hyra hoj är att man kan få väldigt mycket ut av en långweekend. Man behöver inte vara ledig en hel vecka. Viktigt är att tajma in flygtider, hotell och hojuthyrning rätt så att man får ut maximal körning på kort tid. Jag brukar boka flyg så att man är där så tidigt som möjligt på dagen och med hojuthyrning nära flygplatsen. Sedan bokar jag första hotellet ca 10 mil bort. Blir en bra första dagsetapp. De billigaste flygen går ofta på dåliga tider, men det blir bara dumsnålt att boka dem för det leder till högre hotellkostnader och större del av tiden som inte går att nyttja till att köra hoj.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vad blir det för väder? Alla. Jag åkte hemifrån 5 april och var hemma igen 16 maj. Ritade dit färdvägen på kartan ven det syns lite dåligt. Planen var att följa kusten från Danmark till Laredo i norra Spanien via Picos de Europa, Madrid, Sevilla och Tarifa och sedan upp till Cannes. Därefter skulle jag åka hem men jag fortsatte utmed kusten till Livorno. Därifrån är det bara 30 mil till Rom så nu eller aldrig... Från Rom till Rimini innan jag åkte norrut.
2393d1ddc3a7a2d1686edcbefe1dfa08.jpg


Kläder efter väder vilket bl a innebar fem par handskar. Jag använde alla, från de luftiga sommarhandskarna till de dunfodrade tumvantarna. Åkte oftast i de gul-svarta. Vid regn tog jag de mjuka Hipora-fodrade från Course under de trefingrade regnhanskarna.
02bb1a584f996c4c49eeeadbb498e9e4.jpg


Uppe i bergen rund Sierra Nevada var det +4 på ett ställe där jag frågade en bilturist. Kornsnö.

e94df450d9abc306f5c61e9ecd0d1797.jpg


Mellan Rom och Rimini låg det någon jäkla bergskedja där det var så kallt att det snöade. Då hade jag redan regnkläder på men det var ändå kallt. Rom till Rimini!

En annan sträcka var Borsalino vid Gardasjön till München. Hade tänkt stanna någon natt på vägen men det var trist i Trento och regn och kyla påväg. Undvek motorvägarna pga av strul med betalning två gånger i Italien (oklart varför men tidsödande) så fina vägar långt under motorvägsbroarna. Mera snö, blöt och kornig om vartannat. Sedan regn, regn och regn. Till Munchen och följde skyltar till första hotellet. Dropp, dropp, dropp och kånka packning i flera steg.
bd8574e6b687dbd5e2b88e97f082cdce.jpg

München Haidhausen Sud med en bar och tillhörande mytoman. Bar och mytoman är väl lika ovanligt som en frisörska med svanktatuering?
Nåväl, i Berlin som jag på en camping igen. Andra natten var det bara 2 grader men det var bara att klä på sig lite extra.

Det var varmt också. Playan i Benidorm i skinnställ.
583b06fff2229faf2c89ff4dbbd51d9f.jpg


Jag hade kalsonger, strumpor och t-shirts för 14 dagar vilket var onödigt. Jag visste inte hur det var med tvättmaskiner på campingar med det var ju inget problem. Så mindre packning nästa gång.

Tillbaka till ämnet, 2020. Ja nu ska jag hålla mig kring södra Frankrike. Portugal sparar jag. Stelviopasset var stängt i våras. Om jag åker senare på året så kanske jag åker dit.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Exempel på väder i Spanien i slutet av april :)
e9474060199d71f0144e15ca8937b293.jpg


1987 åkte jag till Mallorca i juli. Då på min Kawa z750-4. Juli i Palma 30-32 grader i stan. Köer, rödljus, luftkyld motor som ett glödande element, skinnställ (ja som svensk och medlem i SMC) lägg till att man solat lite bleka ben dagen innan, asfalten smälter så tjäran klibbar under stövlarna. En underbar upplevelse.

Det finns tvättmaskiner och torktumlare i andra länder också. Till och med högtryckstvättar! Denna ligger i Pucol. En tvättdag.
0bb5cca6a47f7cf1bac6fb8934749c51.jpg


Svår längtan tillbaka.

cdaba6109fdf5345ca194f7c6b4f5856.jpg

Sista bilden från trippen i våras.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Körde från Norra Italien till Örebro i somras. Rutten gick ungefär

Dag 1: Stockholm - Verona (flyg)
Affi - Malcesine (hämtade alltså hojarna i Affi)

Dag 2: Sightseeing runt Gardasjön
Med badstopp och lite allmänt turistande hann vi köra de dryga 10 milen runt sjön på ca 8 timmar. Man ska inte stressa på semestern.

Dag 3: Malcesine - Bormio, via bland annat Gaviapasset :skrämd

Dag 4: Bormio - Lienz, Österrike, via Stelviopasset

Dag 5: Lienz - Zell am See, via Grossglockneralpvägen
Vansinnigt vackert och vi tog ordentligt med tid på oss på vägen över fjällen.

Dag 6:Zell am See - Linz (inte Lienz, utan en helt annan stad alltså)
Tog svängen genom Tyskland och förbi Kehlsteinhaus och var upp i Führerns sommarställe. Kul utflykt, men inget ställe jag känner att jag behöver besöka igen. Fina vägar var det ändå såklart och lunchen som lagades på stormkök intill en liten alpbäck var helt magisk.

Dag 7: Linz - Prag, Tjeckien
Rätt mycket transportsträcka och dessutom den enda dagen det regnade på hela resan. Det var dock uppehåll efter lunch ända till vi kom in i Prag och himlen öppnade sig rejält när vi var 2 km från dagens boende så vi blev ordentligt blöta precis innan vi kom fram.

Dag 8: Turistande i Prag.
Hojarna stod parkerade och vi knallade runt och drack pilsner och gjorde det turister gör. Vi lyckades även pricka in en livekonsert med Nashville Pussy framåt kvällen, så det var en oväntad bonus.

Dag 9: Prag - Berlin.
Transportsträcka deluxe. Ville mest komma fram till en av mina favoritstäder. Hade gärna stannat en extra dag, men mitt sällskap skulle möta familjen i Malmö dagen efter så det blev en snabbstopp över natten. Hann dock med lite turistande och några öl på ett par punkiga barer i Kreuzberg, så det kändes ändå rätt okej.

Dag 10: Berlin - Malmö.
Transportsträcka och färja mellan Rostock - Gedser. Landade i Malmö lagom till middag.

Dag 11: Malmö - Örebro.
Resesällskapet stannade i Malmö med familjen och jag fäste blicken på horisonten och körde mer eller mindre non stop. Inte den mest inspirerande dagen, men det var mest bara fokus på att komma hem.


I år skulle jag kunna tänka mig att göra om de första fem dagarna på resan, men att ta en annan väg resten av sträckan. Inget är dock bestämt, men vi får se om det blir av.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Det fina med att åka dit och hyra hoj är att man kan få väldigt mycket ut av en långweekend. Man behöver inte vara ledig en hel vecka. Viktigt är att tajma in flygtider, hotell och hojuthyrning rätt så att man får ut maximal körning på kort tid. Jag brukar boka flyg så att man är där så tidigt som möjligt på dagen och med hojuthyrning nära flygplatsen. Sedan bokar jag första hotellet ca 10 mil bort. Blir en bra första dagsetapp. De billigaste flygen går ofta på dåliga tider, men det blir bara dumsnålt att boka dem för det leder till högre hotellkostnader och större del av tiden som inte går att nyttja till att köra hoj.

Märks du varit med förr i spanien och kört för dina tips är perfekta.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kan för övrigt tipsa om denna sida. https://motorcycle-diaries.com

Väldigt inspirerande sida där jag hittat många av mina rutter.

EDIT: Fan, skulle aldrig gått in där. Nu sitter jag och blir så där galet sugen på en hojresa igen. Kolla in bloggen under "Journal"
 
Last edited by a moderator:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det fina med att åka dit och hyra hoj är att man kan få väldigt mycket ut av en långweekend. Man behöver inte vara ledig en hel vecka. Viktigt är att tajma in flygtider, hotell och hojuthyrning rätt så att man får ut maximal körning på kort tid. Jag brukar boka flyg så att man är där så tidigt som möjligt på dagen och med hojuthyrning nära flygplatsen. Sedan bokar jag första hotellet ca 10 mil bort. Blir en bra första dagsetapp. De billigaste flygen går ofta på dåliga tider, men det blir bara dumsnålt att boka dem för det leder till högre hotellkostnader och större del av tiden som inte går att nyttja till att köra hoj.

Jag kan ju bara instämma! Jag ser ju att du CRf kört mycket där vi kör Carlbarks turer, och det finns ju en anledning till att turerna går i oktober-november samt mars-april och det är ju att det är kalasväder (20-27 grader) och inga turister (=lite folk på vägarna).
Och OM man bara ser fördelar med att vara flera likasinnade som bor på samma hotell samt fikar och lunchar tillsammans, och gillar att någon annan gör allt research, då kan jag verkligen rekommendera Carlbarks turer. Jag ha ALDRIG gillat touring, och framför allt inte i grupp, men detta är KUL! Och BILLIGT dessutom! Rekommenderas!

https://www.youtube.com/watch?time_continue=80&v=ZmVJNJkZR7Q&feature=emb_logo
 

Bifogat

  • IMG_7144.jpg
    IMG_7144.jpg
    1.8 MB · Visningar: 71
  • IMG_7142.jpg
    IMG_7142.jpg
    1.6 MB · Visningar: 75
  • IMG_8264.jpg
    IMG_8264.jpg
    1,001.4 KB · Visningar: 70
  • IMG_8269.jpg
    IMG_8269.jpg
    858.7 KB · Visningar: 71

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
2019 Blev det Tåg från Hamburg till München sen ner över Grossglockner och vidare in i Italien sen upp i Schweiz och en sväng in i Frankrike innan hemresa med Tåg från Lörrach..
2020 blir det tåg till Verona och sen ner till Monaco en sväng för att efter det ta mig genom Franska alperna (Route de grand alps typ) och sen en repris in i Schweiz på några kända pass där som blev lite misslyckade förra året med regn och dis o dimma så tänkte ta en förbättring på dom för att sen åka ner i Italien igen och slutligen åka hem med tåget igen från Verona (EEDIT: Ser nu att det kommer få bli hem från Lörrach i år igen) ... Bild och filmklipp från Klausenpass som var en riktigt fin överraskning.

https://www.youtube.com/watch?v=CGUOZZsKE4c&t=842s

IMG_20190726_091726_resized_20190730_084546807.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top