Hojresor 2020!?

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Nu är det dags för årets resetråd!

I somras hann jag med en norgetur i Juni samt en veckas ensamresa ner till norra Italien. Jag har lärt mig att inte vara helt spontan utan att ha lite mer spikade stopp annars bara kör man i brist på annat, får ont i stjärten vilket lite stör tjusningen.

I juni blir det åter Norge med tältet och frugan bak, kanske siktar jag på lysebotn i år. Hur är det här i jämfört med västra sidan kring geiranger? Till vår stora resa pratar vi löst om Spanien, hör heller inte så många som varit här och farit och tar jättegärna tips! Kan också bli en ensamresa då jag var 3e vecka arbetar skift som gör mig arbetsfri, flexibelt!

Berätta vart ni for 2019 och era planer för detta året!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Dåligt åkt under 2019. 2020 blir det autozug till alperna!
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Senast jag kollade var det typ jävuldyrt! Man kommer till munchen bara väl?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Blev 3 veckor i Europa i år igen. Ner genom norra Tyskland från Kiel via autobahn. Småvägar genom Moseldalen, Schwarzwald, Jurabergen till franska alperna. Route de Grandes Alps ner till Nice och vidare till Imperia för att lapa lite sol. Sen blev det Costa Brava kusten för att träffa några polare. Upp i Pyrenèerna via Andorra och österut tillbaka till franska alper. Lite Dolomiter och Österrikiska alper och sedan autobahn till färjan i Rostock.
Årets resa är inte bestämd än. Just nu lutar det åt Mosel, Schwarzwald, Alsace, franska alperna och sedan västerut till Picos de Europa via Pyrenéerna.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Last edited:

Gavelo

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2019
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 turbo
Verkar som att Lelleträffen återuppstår 2020 på Gotland, inte kanske så långt för vissa kanske men lite längre för oss "norrlänningar" och sammantaget ett bra resmål med bra och aktiv åkning på plats.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Japp, jag vet, jag är part i målet då jag guidar på dessa turer, men Carlbarks turer i södra Spanien är MC-åkning när den är som bäst. Och enkelt; Hojarna (BMW 1250 GS Adventure) står och väntar, hotell bokat, kaffet och ölen står framme till HELT överkomliga priser! Och vägar som är löjligt trevliga; folk kommer tillbaka år efter år! :fakta
Vill man skippa vintern snabbt och lätt i vår, boka här!:tummenupp https://www.event.carlbarks.se/kopia-pa-kalender
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Alla planer gick i stöpet '19 när ryggen gav sig, sängliggande hela sommaren.
Detta året blir det bebis, så det har nog varit och farit det där med hoj resor. :näsblod


Meh, tycker inte att det verkar så dyrt faktiskt. :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
@victuhh:
Trakterna kring Lysebotn är mycket fina, det finns massor skrivet om detta så jag tänkte inte utveckla mer än så just nu. :) Googla!

Spanien: Har bara varit i Andalusien och kört några dagar, men som #22 Mr. Moss skriver så är det riktigt fin körning i bergen där. Vill gärna åka tillbaka! Vi flög till Malaga, bodde över och hyrde hojar här: http://www.lacalera.org.uk/ Bra övernattning, bra skick på hyrhojarna och vi fick mycket tips på bra körning. Snurrade fram och tillbaka i närområdet i fyra dagar, med La Calera som bas. Men det finns mycket mer i Spanien säger de som vet. Pyrenéerna förstås! Men även bergskedjan längs norra kusten skall vara fin.

2019 blev lite av ett mellanår körmässigt. Tänkte köra en långhelg i juni i Norge, men just den juniveckan blev det iskallt regn, och t o m snö i högre terräng. Så vi körde istället på småvägar österut genom Sverige till Åland. +20 och sol. :) Inte jämförbart med fjäll och fjordar i Norge, men fint på ett annat sätt. Vi letade fram riktigt trivsamma svenska småvägar.

Sedan blev det en helgtur i Danmark i ett försök att följa det de kallar Margueritruten. (Googla!) Fina vägar på många håll, men ibland riktigt, riktigt, dåligt skyltat. Svårt att köra rätt.

2020 funderar jag som vanligt på Karpaterna. Och på Pyrenéerna. Och på en Tysklandstur. Mosel/Eifel? Schwarzwald? Sedan vidare till Vogeserna på franska sidan?

Eller kanske bara en långhelg i Harz? Dit är det inte så långt. 35 mil från färjan i Kiel, bara.

Har med andra ord en hel del att fundera på! :)
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
I somras blev det en sydnorgerunda i juni, och en lite längre norröver i augusti. Och ett antal offroadhelger kors och tvärs.
2020 blir det också två norgeturer. Och ev. en vårtur i Finland. Och såklart ett antal offroadhelger. Och så har jag lekt lite med tanken på Kiev, men det återstår att se.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, jag vet, jag är part i målet då jag guidar på dessa turer, men Carlbarks turer i södra Spanien är MC-åkning när den är som bäst. Och enkelt; Hojarna (BMW 1250 GS Adventure) står och väntar, hotell bokat, kaffet och ölen står framme till HELT överkomliga priser! Och vägar som är löjligt trevliga; folk kommer tillbaka år efter år! :fakta
Vill man skippa vintern snabbt och lätt i vår, boka här!:tummenupp https://www.event.carlbarks.se/kopia-pa-kalender

Åker man på snöre eller är det laddade navigatorer och fri åkning till mål som gäller?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Åker man på snöre eller är det laddade navigatorer och fri åkning till mål som gäller?

Vi åker på snöre i rask, raskare och raskast grupp. Ingen har klagat på farten hittills; man byter grupp upp eller ner efter önskemål. Förstemannen har minst 5 pallplatser i RR-SM. :tummenupp
Dessutom blir ju fikapauserna sååååå mycket trevligare i sällskap!:)
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Jag och farsan var nere i Pyrenéerna i slutet av maj och vi planerar nog att åka ner i år igen. Det var så jäkla bra. Har dessutom antecknat alla de vägar vi kört så nu kan vi plocka ut godbitarna..!:yoparty
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kan bara hålla med om Andalusien och södra Spanien. Har varit där nere fyra gånger hittills, senast förra året, och det lär nog bli fler gånger. Fungerar utmärkt att flyga ner till Malaga, finns flera bra hojuthyrare och sen är det bara att boka boende utifrån den rutt man vill köra (första och sista natten kan vara bra att boka i förväg, resten kan man ta allt eftersom - iaf om man är där under tidig vår eller sen höst då det är lågsäsong).

Senast jag var där planerade jag rutterna i förväg. Sen var det bara att ta med navigatorn och klicka fast på hyrhojen och köra. Eller nja... prognosen slog om och det väntades oväder med skyfall, kyla och halka/snö längs den rutt jag tänkt köra, men lyckligtvis hade jag datorn med mig så det blev en ny rutt med fantastiska vägar och inte en regndroppe.

Ett antal turer + massor av research gör att jag nu har en ganska bra kartläggning av riktigt bra vägar och boenden som det går att ha som utgångspunkt när man bestämmer rutter.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan bara hålla med om Andalusien och södra Spanien. Har varit där nere fyra gånger hittills, senast förra året, och det lär nog bli fler gånger. Fungerar utmärkt att flyga ner till Malaga, finns flera bra hojuthyrare och sen är det bara att boka boende utifrån den rutt man vill köra (första och sista natten kan vara bra att boka i förväg, resten kan man ta allt eftersom - iaf om man är där under tidig vår eller sen höst då det är lågsäsong).

Senast jag var där planerade jag rutterna i förväg. Sen var det bara att ta med navigatorn och klicka fast på hyrhojen och köra. Eller nja... prognosen slog om och det väntades oväder med skyfall, kyla och halka/snö längs den rutt jag tänkt köra, men lyckligtvis hade jag datorn med mig så det blev en ny rutt med fantastiska vägar och inte en regndroppe.

Ett antal turer + massor av research gör att jag nu har en ganska bra kartläggning av riktigt bra vägar och boenden som det går att ha som utgångspunkt när man bestämmer rutter.

Jag blir nyfiken på vad hojhyran ligger på? Och vilka hojar finns?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hade fantastiska upplevelser med dåliga vägar (eller perfekta om man kör Tenere) i Estland, Lettland och Litauen.
Tänkte fortsätta på den resan lite, och köra Polen i år, men även uppleva Kaliningrad.
Kommer att köra genom Sverige ner till Polen, men sedan får väder och andra omständigheter avgöra hemfärden.
Ett alternativ är i alla fall att ta baltstaterna igen, och hem via Finland.
Körde även en tur över norska fjället, den så kallade "postruten", och hade oförskämd tur med vädret (bifogar bild), så det gav mersmak på att göra det igen, men det är inget planerat ännu.
Tornedalen är ett stående tema för ett glatt gäng, så några dagar avsätts alltid dit, med kortast möjliga varsel :tummenupp

Norge2019_Hannu_07.jpg
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Jag blir nyfiken på vad hojhyran ligger på? Och vilka hojar finns?

jag har inte priserna i huvedet, men där vi hyrde var mycket billigare än barks,
förvisso svårt sammanlikna då vi kör själv, men det var med boende
runt malaga finns det mesta att hyra, från scooter till bmw 1600
vi hyr hos en som heter mark ca 1 timme norr om malaga.
en gång gjorde vi misstaget att hyra en bmw 1600 herre jösses vilken klump att brottas med i bergen :hihi
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
jag har inte priserna i huvedet, men där vi hyrde var mycket billigare än barks,
förvisso svårt sammanlikna då vi kör själv, men det var med boende
runt malaga finns det mesta att hyra, från scooter till bmw 1600
vi hyr hos en som heter mark ca 1 timme norr om malaga.
en gång gjorde vi misstaget att hyra en bmw 1600 herre jösses vilken klump att brottas med i bergen :hihi

Mark Comer? I Teba, strax utanför Malaga?
http://www.bmwmotohire.com/#bike-rentals
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag blir nyfiken på vad hojhyran ligger på? Och vilka hojar finns?

Senaste två gångerna har jag hyrt från Hispania Tours. Seriös firma som drivs av en Österrikare. De samarbetar med BMW och har större delen av deras sortiment, givetvis GS-hojarna, men även exempelvis S1000XR, R1200R och R1200RS. De har väldigt många hojar. Nu senast hyrde jag en BMW R1200RS i åtta dagar och har för mig att det gick på omkring 10 000. Ligger alldeles nära flygplatsen i Málaga och de hämtar/lämnar på flygplatsen samt att man kan lämna överblivet bagage hos dem.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Mark Comer? I Teba, strax utanför Malaga?
http://www.bmwmotohire.com/#bike-rentals

si si. mycket bra kille.
o bra priser, han hämter o lämnar en på flygplatsen
man är inte tvungen att bo hos han
sist fick jag special pris då jag hjälpte han köra en hoj till malaga
näste gång tänkte vi hämta hojen hos mark o sen köra till madrid o lämna hojen där o flyga hem från madrid
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top