Besiktning

martinjohansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2020
Ort
Falköping
Hoj
Cf moto 650
Hej, måste man ha orginal avgassystem på en motorcykel vid besiktning?

Gäller en cf moto 650.
92 db tror jag det stod på ramen.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Hejsan. Besiktigade min Ktm 990 med LeoVince slipon med dB killer i. Låter ganska mycket. Men det gick bra!
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Ingen mätare, bara lyssnade. Dom som besiktigar hojar brukar vara hoj entusiaster och väldigt snälla o trevliga!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
[lite förenklat)
Alla helfordonsgodkända motorcyklar måste ha originalutrustning monterad vid besiktning.

För motorcyklar finns 2 datum från vilket alla sålda fordon skall vara helfordonsgodkända; 17 juni 1999 alternativt 16 juni 2003.
Har ditt fordon tagit i bruk efter 16 juni 2003 så gäller helfordonsgodkännande och då får du inte byta avgassystem eller blinkers eller framlyse eller något annat för den delen heller.
Men.....
de flesta slinker igenom besiktningen då besiktningsgubbarna inte vet bättre / orkar bry sig / tycker vissa regler är löjliga och inte behöver följas / inte vill spendera timmar på något de kan få klart på 15 min och ta nästa betalande kund.
Så länge du helt uppenbart inte bryter mot lagen och låter helt fördjävligt så finns det chans att slinka igenom med oregistrerade modifieringar på din hoj.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag besiktade min första hoj med ett slip on, och var självklart lite spänd. Besiktningsmannen tog en provtur, kom tillbaka, parkerade prydligt, gick fram mot mig, tog av sig hjälmen och sa allvarligt "det är inte original ljuddämpare på den där va?". Jag försökte låta oskyldig som få när jag svarade att det var det inte nej. Då svarar han glatt "jag anade det, fan va gôtt den lät" :tummenupp Jag åkte självklart därifrån med blankt papper :)

Jsg har iofs också varit med om att dom har mätt hojar, tex en glidare som lät något grönjävligt. Besiktningsmannen bara skakade på huvudet när hojen puttrade på tomgång, han mätte den aldrig ens utan gick därifrån med kommentaren att den aldrig skulle gå igenom.
 

martinjohansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2020
Ort
Falköping
Hoj
Cf moto 650
Okej, då vet jag lite mer. Tackar. Har ju rakt rör och en liten (ixil hyperlow) ljuddämpare på så ska testa slänga i en db killer tror jag ????
Försökte posta bilder men kanske inte går här?
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Beror helt på vem man får som besiktningsman.. jag har nog dock alltid besiktigat med slipon och det har aldrig varit några problem! Ser att du bor i Falköping. Vet att min vän besiktigade sin 1290 på dekra där med helsystem (och db-killer då) och han rekommenderade dom varmt :tummenupp
 

martinjohansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2020
Ort
Falköping
Hoj
Cf moto 650
Beror helt på vem man får som besiktningsman.. jag har nog dock alltid besiktigat med slipon och det har aldrig varit några problem! Ser att du bor i Falköping. Vet att min vän besiktigade sin 1290 på dekra där med helsystem (och db-killer då) och han rekommenderade dom varmt :tummenupp

Låter bra, var där jag tänkte besiktiga så blir nog bra.:tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är ju en chansning beroende på vem som besiktar.

Jag hade bytt till original på Thruxtonen men inte mappat om den då jag besiktade den, då jag skulle in i hallen var den svårstartad. Besiktningsmannen kommenterade detta och jag sa att den går lite fett var på han direkt sa beror det på ljuddämparna, jag sa då japp och jag orkade inte mappa om den då jag bytte igår kväll var på han skrattade lite.

Besiktade sen vid ett annat tillfälle café Hondan och KLR:en samtidigt, KLR:en hade jag bytt till original system på så den var tyst Hondan hade fått dB-killer i dämparna så den lät måttligt enligt mig. Då besiktningen var klar så besiktningsmannen att du skulle tagit lite ljuddämpare från Kawan till Hondan, sa att jag satt i dB-killers och då så han skulle jag mäta den där skulle den aldrig klara sig så det skiter vi i.

Jag har ca 9 mil enkel väg till besiktningen så jag byter och tystar ner hojarna så gott det går för jag vill inte chansa att måsta hem och byta ljuddämpare för att sen åka 18 mil igen för en ombesiktning.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Vid min senaste besiktning tog gubben fram en dB-mätare, ställde den ca 50cm från hojen och höll gaspådrag på 6000RPM konstant och mätte. Var då med eftermarknadsdämpare (originalen ligger i källaren, med skyddsplasten från fabrik fortfarande på).
Gick genom.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vid min senaste besiktning tog gubben fram en dB-mätare, ställde den ca 50cm från hojen och höll gaspådrag på 6000RPM konstant och mätte. Var då med eftermarknadsdämpare (originalen ligger i källaren, med skyddsplasten från fabrik fortfarande på).
Gick genom.

Då gjorde han hyfsat rätt. Det finns en tabell över exakt vilket varv de ska hålla på respektive fordon för att mäta med rätt kolvhastighet på respektive modell av fordon. Det är ofta kring 6000 varv man mäter, därför finns det också vanligtvis en liten dipp i vridmoment/effektkurvan där så hojarna blir lite tystare, för att lättare få igenom ett fordon när man typar in det i sverige/europa.

Hela problematiken är att besiktningen kan vara snäll och man kan åka därifrån med ett blankt papper. Sen står polisen och utför en flygande kontroll en liten bit bort och man åker då dit för att man har brutit mot helfordonsgodkännandet. Då får man en anmodan om att göra en registreringsbesiktning vilket innebär att ALLTING som är original måste monteras igen...vilket inte är så kul om man har en några år gammal hoj vars originalsystem ligger glömt i förförra ägarens garage, ja eller andra delar som satt på som original, t ex om man bytt en streefighet av en sporthoj och inte har kvar kåpor och styre.

Nästa problem blir hojar från 2017 och nyare som ska börja besiktas 2021. Dessa måste ha orginalsystem med katalysator eftersom de också ska avgastestas och enligt mina kontakter på bilprovningen så är det många hojar som inte kommer att bli godkända om de inte har originalgrejerna monterade. Risken är att hojen aldrig mer kommer i trafik om man inte får tag i ett originalsystem, vilket troligtvis kommer att bli ett problem om några år...
Det finns ju modeller av hojar som inte har möjlighet att montera slip-on och ägarna har då sågat sönder original för att svetsa på en ny ljuddämpare. Risken blir då att man får en stor och tung brevpress till kontoret...

Finns en tidigare tråd från 2017 om detta:

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?284339-Nya-avgasregler-vid-besiktningen
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag kan inte hitta i någon författning att MC ska avgastestas med fyrgasmätare, alltså på samma sätt som för bilar. Det är fortfarande okulärbesiktning där man bedömer röktäthet.

Rätta mig gärna om jag har fel!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kan inte hitta i någon författning att MC ska avgastestas med fyrgasmätare, alltså på samma sätt som för bilar. Det är fortfarande okulärbesiktning där man bedömer röktäthet.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Nej, du har helt rätt. Jag kollade med min kontakt på bilprovningen. De skulle genomföra detta med avgastester men beslutade sig för att inte genomföra det förrän det blir en EU-grej av det hela.

Däremot så kommer de att införa kontroll av att det finns en fysisk katalysator vilket innebär att man bör besikta med originalsystemet och den stora plåtlådan undertil, annars kan det väckas misstankar. I övriga fall med inbyggd (osynlig) kat så blir det ju svårt att kontrollera annat än att det låter misstänkt mycket.så då är vi tillbaka till det sätt som tillämpats under senare år.

Polisen kommer dock fortsatt att kontrollera helfiordonsgodkännande så har man inte ett avgassystem med ECE-intyg så kan man bli anmodad att genomföra en registreringsbesiktning, vilket då återigen kräver originalsystem och original allting...:gnissla
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Om du klarar bullerkraven och sedan säger att katten sitter i ljuddämparen, vad ska dom göra då?
Det kräver stor kännedom om den aktuella mc modellen för syna bluffen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Om du klarar bullerkraven och sedan säger att katten sitter i ljuddämparen, vad ska dom göra då?
Det kräver stor kännedom om den aktuella mc modellen för syna bluffen.

Ja alltså det åligger besiktningsmannen att påvisa att du inte har katalysator. Det kräver ett tränat öga för att kunna avgöra 100% huruvida katten är där eller ej i många fall.

Många byter ju bara slipon - och i den bor det ingen katalysator, som sitter längre fram i systemet (det blir inte varmt nog för en kat i ljuddämparen längst bak). Antingen sitter den i grenrören eller i/efter kollektorn under, eller båda.

Jag tror inte så många behöver oroa sig så länge man inte har helsystem utan kat med högt ljud. Har man bara bytt till annat slipon och har db-killer och/eller håller bullret på rimlig nivå, så blir det samma som det varit hittills på besiktningen.

En bra idé som är än mer aktuell nu än förr på nyare hojar är att spara originalsliponet, ifall man får problem eller reglerna ändras.

Själv har jag Triumphs Arrow-slipon, dock inte EU-varianten som är homologiserad utan USA-varianten. Jag är tämligen säker på att den går igenom besiktningen till och med utan db-killer då sliponet är så pass tyst. Men jag stoppar i db-killern, och har sparat originalsliponet om det behövs till 2023 när det är dags för första besiktningen. Om jag inte bytt hoj innan dess... :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det jobbiga blir väl om det skulle bli ändring och besiktningen skulle börja att mäta avgasvärdena på hojarna som på bilar, är väl inte helt otroligt att det kan bli verklighet framöver i den miljöhets som nu råder speciellt i Sverige. Då lär man väl få problem om man är utan katalysator, SAI och lambdasonder och sånt som man brukar ta bort. Man gör nog klok i att spara original grejerna så man kan återställa hojen uti fall att det skulle bli krav på avgasvärdena.

Triumph Thruxton 900 ska förövrigt också ha katalysatorer i original ljuddämparna, i alla fall enligt vad som sägs.

Är ju samma sak med helfordonsgodkännandet har man otur så kan man ju åka på besiktning om man ändrat nåt för egentligen får man ju inte ändra nåt alls om man inte har för det exakta fordonet helfordonsgodkända grejer om ska hård dra det.

Att man sen kan klara sig undan det är ju en annan sak, skulle tro de flesta av Norrbotten bilar är olagliga då det kommer till helfordonsgodkännandet då det sitter extraljus och LED-ramper på dessa bilar där möjligtvis nåt fåtal kan vara lagligt monterade om man ser till helfordonsgodkännandet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det jobbiga blir väl om det skulle bli ändring och besiktningen skulle börja att mäta avgasvärdena på hojarna som på bilar, är väl inte helt otroligt att det kan bli verklighet framöver i den miljöhets som nu råder speciellt i Sverige. Då lär man väl få problem om man är utan katalysator, SAI och lambdasonder och sånt som man brukar ta bort. Man gör nog klok i att spara original grejerna så man kan återställa hojen uti fall att det skulle bli krav på avgasvärdena.

Triumph Thruxton 900 ska förövrigt också ha katalysatorer i original ljuddämparna, i alla fall enligt vad som sägs.

Är ju samma sak med helfordonsgodkännandet har man otur så kan man ju åka på besiktning om man ändrat nåt för egentligen får man ju inte ändra nåt alls om man inte har för det exakta fordonet helfordonsgodkända grejer om ska hård dra det.

Att man sen kan klara sig undan det är ju en annan sak, skulle tro de flesta av Norrbotten bilar är olagliga då det kommer till helfordonsgodkännandet då det sitter extraljus och LED-ramper på dessa bilar där möjligtvis nåt fåtal kan vara lagligt monterade om man ser till helfordonsgodkännandet.

Lite det som är min poäng. De kan börja följa gällande regler när som helst, som de gör t ex i Tyskland där TÜV är stenhårda. Alla som kör hoj i tyskland har med sig en bunt med intyg om alla grejer som de har bytt på hojen/bilen. Jag har kompisar som har en hel lunta med sig för blinkers, styren, avgasysstem, handtagsskydd, handtagsvärmare, avgassystem osv...

Å andra sidan så är tredjepartstilverkarna duktiga på att TÜV-certifiera sina grejer så du kan modda en hel del och det är helt lagligt. Dessutom slipper man det värsta (billigaste) skräpet eftersom det inte går att sälja på den marknaden, tack vare att bilprovningen och polisen är så hårda på det här.
Det finns både för och nackdelar såklart.

Angående Katalysator så är det är egentligen bara de modeller som har en katburk under/bakom motorn som inte har katten i ljuddämparen?

...och ja, det blir varmt...j-vligt varmt på t ex en 690... :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top