BMW, Streetguard.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hej hopp!

Finns det någon här inne som kört eller kör med BMW´s streetguard suit och kan berätta mer om funktion och kvalité för en intresserad?
Jag undrar ffa. om vattentätheten under tid, om det går att använda även på sommaren när det är 25-35 plusgrader mha. ventilationsöppningar och sen skötseln av stället i allmänhet. Måste man kontinuerligt behandla stället för att behålla funktionen?

Tack på förhand. :hej

//S
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej hopp!

Finns det någon här inne som kört eller kör med BMW´s streetguard suit och kan berätta mer om funktion och kvalité för en intresserad?
Jag undrar ffa. om vattentätheten under tid, om det går att använda även på sommaren när det är 25-35 plusgrader mha. ventilationsöppningar och sen skötseln av stället i allmänhet. Måste man kontinuerligt behandla stället för att behålla funktionen?

Tack på förhand. :hej

//S

Har kört med BMW Streetguard i säkert 6000 mil, några olika generationer dock inte den senaste utan GoreTex. Vattentäthet över tid (med GoreTex laminerat till yttertyget) är total. 85 mil i ösregn och inte fuktig på annat ställe än vid halskragen (jag har inte extrakragen). Man byter buff någon gång i stället.

25-35 plus - välj ett annat ställ. Jag tycker att gränsen går vid 22-25 grader eftersom ventilationsmöjligheterna är mycket begränsade. Det har tex neoprenmuddar vid handlederna - perfekt vid regn och +12 grader, uselt vid 25 grader och sol.

Ingen behandling. Jag har ärligt talat inte ens tvättat mitt eftersom jag ju kör i regn också...

På BMW Motorrads hemsida för utrustning framgår skötselråd, storlekar osv.

Kort sagt ett jäkligt bra ställ, men för de varmare turerna har jag andra ställ (också BMW-s för övrigt).
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ett annat alternativ kan vara att titta på Klim Badlands Pro. Extremt nöjd med detta ställ.
Flerlagers GoreTex som funkar att köra länge med i regn och det går att öppna upp ventilation på en massa ställen som gör att det funkar även när det är 25-35+. Funkar även när det är riktigt kallt, med rätt kläder under.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej hopp!

Finns det någon här inne som kört eller kör med BMW´s streetguard suit och kan berätta mer om funktion och kvalité för en intresserad?
Jag undrar ffa. om vattentätheten under tid, om det går att använda även på sommaren när det är 25-35 plusgrader mha. ventilationsöppningar och sen skötseln av stället i allmänhet. Måste man kontinuerligt behandla stället för att behålla funktionen?

Tack på förhand. :hej

//S

Ett annat alternativ kan vara att titta på Klim Badlands Pro. Extremt nöjd med detta ställ.
Flerlagers GoreTex som funkar att köra länge med i regn och det går att öppna upp ventilation på en massa ställen som gör att det funkar även när det är 25-35+. Funkar även när det är riktigt kallt, med rätt kläder under.

Japp, många gillar detta ställ. Eller Stadlers EVO...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hej hopp!

Finns det någon här inne som kört eller kör med BMW´s streetguard suit och kan berätta mer om funktion och kvalité för en intresserad?
Jag undrar ffa. om vattentätheten under tid, om det går att använda även på sommaren när det är 25-35 plusgrader mha. ventilationsöppningar och sen skötseln av stället i allmänhet. Måste man kontinuerligt behandla stället för att behålla funktionen?

Tack på förhand. :hej

//S

Kör inte du sporthoj? Skit i allväderstält och sikta på de skräddarsydda skinnkondomerna istället, om du prompt ska ha BMW.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Inget är ju så skönt att köra i som skinnkondom - därför har man givetvis detta också (dock inte samtidigt, helst) :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör inte du sporthoj? Skit i allväderstält och sikta på de skräddarsydda skinnkondomerna istället, om du prompt ska ha BMW.

Just Streetguard sitter rätt bra på kroppen även i högre farter. Och funkar på långmilaturer i sämre väder.

Går såklart inte att jämföra med ett racingställ, men skall man köra Alta-Bodø i 5 grader och regn vet i alla fall jag vad jag väljer av de två koncepten... :tummenupp
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Just Streetguard sitter rätt bra på kroppen även i högre farter. Och funkar på långmilaturer i sämre väder.

Går såklart inte att jämföra med ett racingställ, men skall man köra Alta-Bodø i 5 grader och regn vet i alla fall jag vad jag väljer av de två koncepten... :tummenupp

Säkert sant.

Men har fått för mig att detta är en yngling... förnuftet borde komma senare - efter de där turerna han kommit fram genomblöt, kall, och stelfrusen. Men med ett fånigt leende på läpparna.
 

Raderad medlem 51742

Guest

Det är representativt för utvecklingen av sporthoj.com sen 2006, från dubbla skinnställ till allvädersställ ovanpå skinnstället.

Jag körde för övrigt i några år med enbart racingställ samt ett tunt regnställ som jag hade med mig om det skulle bli dåligt väder. Körde flera långturer, även utomlands, på det sättet. Så småningom insåg jag att jag var en idiot och kompletterade med ett allvädersställ för sådana tillfällen :)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kör inte du sporthoj? Skit i allväderstält och sikta på de skräddarsydda skinnkondomerna istället, om du prompt ska ha BMW.
Men har fått för mig att detta är en yngling... förnuftet borde komma senare - efter de där turerna han kommit fram genomblöt, kall, och stelfrusen. Men med ett fånigt leende på läpparna.

Hehe yngling, ja men inte längre sporthoj tyvärr. I april blir det R1250GS och då måste man ju ha passande modekläder. Det hör ju liksom till. Kan ju inte komma i läderkondom med puckel på en äventyrare. :hihi
Orkar inte krångla längre med regnställ över läderpaltorna heller. Visst drar det på för jävligt under flera dagar så drar man säkert på det men är ute efter bekvämligheten man får med Goretex mm. Ska använda hojen till jobbpendling, långresor osv. Då är det rätt skönt med allväderställ kan jag tänka mig.

Tack för alla tips. Kollade lite på Klims badlands. Riktigt fint och funktionellt men det är nästan 5-6000 kr mer än för Streetguarden tyvärr. Får se vad man tycker när man provar i butik.

Än så länge lutar det åt streetguarden. Blir det för varmt så har jag kevlarjeans och att det blir varmt vid plus 30 det är jag van vid från skinnstället.

Tack o bock! :yoparty
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Var hos Elite MC i dag och såg då att de hade 20% på KLIM Badlands.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kollade lite på Klims badlands. Riktigt fint och funktionellt men det är nästan 5-6000 kr mer än för Streetguarden tyvärr. Får se vad man tycker när man provar i butik.

Ja Badlands Pro är svindyrt, men om du har lite tur kan du göra som jag och köpa fjolårets färg på rea. Tror jag betalade 10-11000 totalt för jacka och byxa.

Var hos Elite MC i dag och såg då att de hade 20% på KLIM Badlands.

EDIT: Se där, ja. Om du bor i Göteborgstrakten kan det vara läge att ta sig en tur dit kanske.
 
Last edited by a moderator:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tack för tipset. Har tyvärr en bit till Gbg så får hoppa det. :(
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Bumpar till tråden lite.

Beställde ett ställ från Rukka som enligt handlaren är rätt storlek för mig (48) men jag tycker det är stort i jackan. Byxorna har jag inte fått ännu så jag vet inte hur de sitter. Provade ett annat par i 48 och de var bra. Jag har lite småkonstig kroppsbyggnad och har t.ex. fått beställa byxorna i den 7cm kortare modellen därav tiden för leverans samt Coronatider....

Angående jackan så tycker de i butik att den sitter som den ska och bra men jag vet inte om jag håller med. Jag vet att det är skillnad på textil och läderutrustning där läder sitter tajtare men jag upplever ändå jackan som pösig om jag kan uttrycka mig så.

Är jag helt fel ute och jackan sitter som den ska eller ska jag ner i storlek till 46? När jag sätter mig i förarställning på ex en stol så är det rätt mycket luft i fram på jackan och den känns mer som att den är i vägen. Åker upp i halsen typ. Är van vid att saker sitter slimmat och upplever denna som mycket lösare än t.ex. det 2-delade Spire Heldstället jag har.

Ni som äger goretex / textilkläder hur ska de sitta? Svårt utan bild så ska försöka ta ett foto och lägga upp ikväll.

Jag tycker även att armarna har mycket luft ffa. i underarmarna och känner mig inte riktigt säker i stället tyvärr. Kanske vanesak.

Nu blev det mycket men tacksam för all info jag kan få. :gråta

//D
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Rukka är ganska stora i storleken. Går jag efter deras tabell så ska jag ha en 54, men en 52 sitter bra och då har jag ett Spidi ryggskydd med bröstplatta också. Byxor har jag också 52 men skulle troligen kunna ha en 50 också. 176 lång, 81 cm innerben från skrev till golv.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Gillar att det sitter så tajt som möjligt utan att bli obekvämt. Köper alltid minsta storleken som passar. Nu när det är lite kyligt, och man har flera lager under, så sitter mitt KLIM Badlands som ett korvskinn. 90% (förhoppningsvis) av säsongen har man ju bara en tunn tröja under, och då sitter det perfekt. Finns ingen stor marginal att gå upp i vikt dock:3freak:hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top