Köpa hoj utan någon dokumentation

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har sagt det förr, säger det igen.
Hur svårt ska det vara att spara Serviceboken?

I min värld skickar det ut en signal, en dålig sådan.
Hur kan man vara pedant med en hoj, men samtidigt klantig och förlägga eller tappa bort bland de viktigaste dokumenten hos ett fordon? Är ju lite av ett motsatsförhållande där tycker jag.

Jag personligen lägger ganska stor vikt vid servicehäfte, både när det gäller hoj och bil, såvida det inte är en gammal sak jag vet om att jag inte bryr mig om den rasar. För den ger en signal om att personen haft koll på den, den ska vara välstämplad och hojen ska vara i bra skick.

My 2 Cents

Håller med dig i sak, men det går på ett ögonblick att slarva bort ett papper eller en bok och mycket kan hända under en hojs första 10 år fördelat på 5-6 ägare.

Själv har jag alltid servat mina hojar enligt bok (med diverse extra oljeservice i garaget hemma) och haft hyfsad ordning på all dokumentation, men jag har haft ett par tillfällen då jag tillfälligt förlagt alla papper. Nu senast hände det härom året då jag flyttade. Jag hade tidigare ett garage på en annan adress än bostaden och vissa av de tillhörande böckerna och pappren låg i garaget och vissa andra i bostaden. När allt sedan packades ner och packades upp i det nya huset var det inte helt enkelt att veta var allt fanns. Lyckligtvis dök allt upp och nu när jag har garage i huset så blir det enklare att ha allt på samma ställe.

(Å andra sidan flög jag ner till Italien för att köra hem hojen därifrån men lyckades glömma nyckeln på kroken i hallen, så jag kanske inte är bästa ambassadören för ordning och reda. :rolleyes:)

Det här är exakt vad återförsäljare och verkstäder jobbat hårt för, att en stämpel i en bok av någon som skiter fullständigt i fordonet skulle vara mer värt än den som sitter hemma i sitt garage och gladeligen visslar på någon trudelutt och drömmer om någon rolig kurva samtidigt som man gör service på sin investering.
Jag vet inte en enda hojåkare som skulle göra ett sämre jobb än en auktoriserad märkesverkstad.... inte en enda.

Nåja, de verkstäderna där jag lämnat in mina hojar de senaste 10 åren gör definitivt ett bättre jobb än genomsnittlige garagepularen, mig själv inräknad och då är jag inte helt tappad.
Men man ska såklart inte utgå ifrån att de gör ett bra jobb bara för att de är auktoriserade.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det konstiga är att det känns som priserna har gått upp.. yamaha r1 2009 kostade runt 65k för 3 år sedan och dom verkar ligga på samma även idag.. känns som det är mycket överprisat på marknaden nu...
Jag har sällan hört någon säljare klaga på att så mycket är överprisat på marknaden ;)

Att begpriserna går upp hänger ju ihop med att nypriset går upp. En GSX-R750 -99 kostade 90 000kr ny vilket motsvarar ca 115 000kr i dagens pengavärde, idag kostar en GSX-R1000 210 000kr. Det gör ju dels att efterfrågan på begagnade hojar ökar, och dels att samma procentuella värdeminskning ger ett högre pris. Men visst, vill du köpa en hoj för >200 papp och sälja den 5 år senare till samma pris som du fick ge för en 5 år gammal hoj i slutet på 90-talet så står jag gärna som köpare :D
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag har sällan hört någon säljare klaga på att så mycket är överprisat på marknaden ;)

Att begpriserna går upp hänger ju ihop med att nypriset går upp. En GSX-R750 -99 kostade 90 000kr ny vilket motsvarar ca 115 000kr i dagens pengavärde, idag kostar en GSX-R1000 210 000kr. Det gör ju dels att efterfrågan på begagnade hojar ökar, och dels att samma procentuella värdeminskning ger ett högre pris. Men visst, vill du köpa en hoj för >200 papp och sälja den 5 år senare till samma pris som du fick ge för en 5 år gammal hoj i slutet på 90-talet så står jag gärna som köpare :D
Vet inte om det är samma sak med hojar som med bilar men begagnatpriserna på många bilar har stått still eller tom ökat senaste året.
Anledningen är till stor del kronkursen och att det exporteras bilar från Sverige.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag lämnade bort ett drivpaket-byte på min gamla SV650. Det var lite mycket i livet och jag mindes inte ens vad regnumret var när jag hämtade ut den.
Det hör till ovanligheterna att jag lämnar bort något men jag antog att de skulle göra det minst lika bra som jag. Kedje-spänningen var modell fiol-sträng! Skithäftig känsla att åka med noll slack i drivlinan men förmodligen inte så nyttigt i längden så jag åkte hem och släppte lite på den, orkade inte käbbla med dem.

Kvittot var inte vatten värt när jag sålde i vilket fall.
 
Last edited:

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Det här är exakt vad återförsäljare och verkstäder jobbat hårt för, att en stämpel i en bok av någon som skiter fullständigt i fordonet skulle vara mer värt än den som sitter hemma i sitt garage och gladeligen visslar på någon trudelutt och drömmer om någon rolig kurva samtidigt som man gör service på sin investering.
Jag vet inte en enda hojåkare som skulle göra ett sämre jobb än en auktoriserad märkesverkstad.... inte en enda.
Jag skulle garanterat göra ett sämre jobb, och då är jag inte helt tappad bakom flötet. Med manual och instruktioner, rätt verktyg och bra arbetsplats skulle jag säkert kunna fixa det med. Att majoriteten gör bättre jobb är dock humbug.
Och alla älskar inte sina hojar, vore det så så skulle varenda begagnad motorcykel se ut som ny och vara i bättre skick än personens barn.
Det finns många som använder dom som just fordon, har lite kul, gör sig sen av och köper en ny. Den människan kan omöjligen bry sig om sin hoj lika mycket som en som plockat ut den ny, putsar den efter varje åktur, aldrig kör när det är vått, sparar vartenda kvitto etc etc.

Så jo, det finns helt klart ett värde i dessa stämplar, inte för att nämna att det är fan så mycket lättare att hålla stånd mot FK om något skulle rasa och man vill ha ersättning.

Du är säkert en duktig mekaniker som sköter dina hojar hemma, och du gör ett bra jobb, det tvivlar jag inte på, men många andra är inte det.

Och jag stirrar mig inte blint på detta. Skulle jag köpa en hoj med få ägare, man kan visa kvitto på delar/material som är köpta och bytta och helheten är fin så skulle jag nog slå till.
Men en sporthoj med 12 ägare på 6 år med motivering "De gjorde det för billigare försäkring", utan servicebok och normalt skick, då är det tveksamt.

Håller med dig i sak, men det går på ett ögonblick att slarva bort ett papper eller en bok och mycket kan hända under en hojs första 10 år fördelat på 5-6 ägare.

Själv har jag alltid servat mina hojar enligt bok (med diverse extra oljeservice i garaget hemma) och haft hyfsad ordning på all dokumentation, men jag har haft ett par tillfällen då jag tillfälligt förlagt alla papper. Nu senast hände det härom året då jag flyttade. Jag hade tidigare ett garage på en annan adress än bostaden och vissa av de tillhörande böckerna och pappren låg i garaget och vissa andra i bostaden. När allt sedan packades ner och packades upp i det nya huset var det inte helt enkelt att veta var allt fanns. Lyckligtvis dök allt upp och nu när jag har garage i huset så blir det enklare att ha allt på samma ställe.
Så kan det vara och självklart kan olycka drabba vem som helst, det ifrågasätter jag inte. Men hade hojen varit i mediokert skick, många ägare och då sakna servicebok så är det en annan femma för mig.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
När det gäller service mm. så tror jag att du kan kolla upp historik på yamahahojar via ett vanlig yamahacenter. Vet inte om GDPR har satt stopp för det nu dock. Värt ett försök om du har regnummer.

Fz1 är en riktigt fin hoj. Har själv en 07 med 4500 mil och allt lirar lika fint ännu. Som andra skrivit har vissa här klockat över 8000 mil på sina utan problem. Det är en rock solid konstuktion och mycket hoj för pengarna. :)
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
När det gäller service mm. så tror jag att du kan kolla upp historik på yamahahojar via ett vanlig yamahacenter. Vet inte om GDPR har satt stopp för det nu dock. Värt ett försök om du har regnummer.

Fz1 är en riktigt fin hoj. Har själv en 07 med 4500 mil och allt lirar lika fint ännu. Som andra skrivit har vissa här klockat över 8000 mil på sina utan problem. Det är en rock solid konstuktion och mycket hoj för pengarna. :)

Har faktiskt ringt och snackat med Yamaha Center idag. Fick inte fram mycket, mappad enligt konstens regler 2014 hos dem kunde han se och såld av de 2017 där han inte kunde säga mer än att de alltid gör en mindre service men inte dokumenterar precis inför försäljning. Verkar som att jag kan få den för ett rimligt pris (tror jag, 35000:-, eller vad tycker du?) lutar åt att jag slår till.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har kikat lite på blocket. Finns ju inte många till salu just nu så utbudet kommer öka till våren men så även priserna.

Handlat och haft med YC Helsinborg att göra tidigare och alltid fått en bra känsla och förtroende för de gänget.

Om de har haft hojen inne och sedan sålt den vidare så är jag tveksam till att de skulle gjort det utan att vara säkra på att hojen är i bra skick. De har ju ett rykte att sköta. Butiken har ju funnits länge och har stor kundkrets.

Får du den för 35 så är det ett bra pris enligt mig.

Vill du vara på säkra sidan så utför ett oljebyte och byt alla andra vätskor. Bor du i Höör så ta den till Påarps MC-service. Där lämnar jag min och han är riktigt duktig på det han gör. Håller bra pris jämfört med andra också. Stämpel i bok och auktoriserad för Yamaha.

Då har du ett bättre utgångsläge vid framtida försäljning om du kan visa på att du från start skött hojen med stämplar mm.

Dock ska jag säga att det är svårt att skiljas från en Fz1 när man väl haft den ett tag. :rock

Tjöp tjöp. :fakta
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Har kikat lite på blocket. Finns ju inte många till salu just nu så utbudet kommer öka till våren men så även priserna.

Handlat och haft med YC Helsinborg att göra tidigare och alltid fått en bra känsla och förtroende för de gänget.

Om de har haft hojen inne och sedan sålt den vidare så är jag tveksam till att de skulle gjort det utan att vara säkra på att hojen är i bra skick. De har ju ett rykte att sköta. Butiken har ju funnits länge och har stor kundkrets.

Får du den för 35 så är det ett bra pris enligt mig.

Vill du vara på säkra sidan så utför ett oljebyte och byt alla andra vätskor. Bor du i Höör så ta den till Påarps MC-service. Där lämnar jag min och han är riktigt duktig på det han gör. Håller bra pris jämfört med andra också. Stämpel i bok och auktoriserad för Yamaha.

Då har du ett bättre utgångsläge vid framtida försäljning om du kan visa på att du från start skött hojen med stämplar mm.

Dock ska jag säga att det är svårt att skiljas från en Fz1 när man väl haft den ett tag. :rock

Tjöp tjöp. :fakta

Tack för input! Förstår ju på typ alla som ägt en att man helt enkelt gillar den jäkligt skarpt! Känns lovande! Har nyss förhandlat ner den till 35000 och hämtar hem den inom det närmaste, känns bra! :kär
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har gått på känslan då jag köpt bilar och hojar och sen finns det säkert dom som kan ljuga riktigt bra och lura folk, den enda fordon jag servat på verkstad är den pickup som jag köpte ny där jag servat och kommer att serva den så länge maskinförsäkringen gäller med man får ju betala väldigt mycket för skitservisarna som är typ oljebyte och byte av bränslefilter och lite ammän koll.

Dock brukar jag serva igenom fordonen jag köpt beggade med byten av vätskor och annat som jag är osäker på som tex kamren så man vet att det är okej. Servar mina hojar själv, vad jag gjort är att försöka spara kvitton på inköpen och sen antecknat verkstadshandboken, vad jag gjort och då jag gjort åtgärderna om inte annat är det ju bra att själv veta när det nu var man tex bytte bromsvätska. Om nu kvitton på grejer finns och anteckningar om vad när jag gjort sakerna så är det väl upp till köparen att tro på mig eller vid en eventuell försäljning för mig är detta lika trovärdigt som en stämplad bok. Finns säkert nån "väldigt slipad lurendrejare" som kan fixa kvitton på tex ventishims med det låter ju mycket jobb för att luras.

Nästa vinter är det nog ventiljustering på två hojar, känns ut som att jag kommer att göra det själv men det kommer säkert att bli lite bökigt då det är shims till ventilerna men har man tid på sig funkar det väl att göra det själv och beställa de shims som behövs och sen byta.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top