Köpa hoj utan någon dokumentation

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det konstiga är att det känns som priserna har gått upp.. yamaha r1 2009 kostade runt 65k för 3 år sedan och dom verkar ligga på samma även idag.. känns som det är mycket överprisat på marknaden nu...

Jag skulle som sagt kollat på helhetsintrycket. Som tidigare redan har nämnts.. ex ljud, uppstart av hoj, diskutera med ägaren vad som är gjort gällande underhåll, kolla kedja, lager osv. Ring gärna till tidigare ägare och fråga dom. Dom har ju ingen anledning att ljuga och brukar oftast gärna hjälpa till! :)

Det är egentligen inte priser som går upp, utan värdet på pengarna som minskar skulle jag tro.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
En servicebok betyder väldigt lite när det gäller det långsiktiga skicket på ett fordon. Det finns lattepiloter som kan köra sönder en hoj på en säsong, trots oljebyten varannan vecka.

Dessutom är värdet på en stämpel från en begåvad kvartersmek mer värd än en märkeshandlares dito. De som tror något annat har aldrig jobbat på en verkstad.

Köper man en begagnad hoj bör man själv kunna, eller släpa med någon som kan, bedöma skicket på objektet. Höj sedan blicken och titta på försäljaren och dennes garage/hem - detta säger mer än en fullständigad bok.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Senaste bilen jag köpte hade alla stämplar i serviceboken vilket kunde orsakat motorhaveri. Det visade sig att Surte bilverkstad inte bytt kamrem vid 15000mil servicen (på kundens begäran) fastän det ingår i den. Däremot satte de en stämpel i serviceboken att servicen var utförd. Av ren tur fick jag reda på att kamremmen inte var bytt så jag kunde byta den själv. De borde gjort en tydlig notering om att kamremmen inte bytts vid servicen eller inte satt någon stämpel.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Samma med att folk slarvar bort extra nycklarna det är ännu värre än att slarva bort serviceboken
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Hej.

Köpte själv en R6:a utan dokumentation förutom ett saftigt servicekvitto från en firma som nyligen gjort en stor service.
Men som du säger, den gav ett bra helhetsintryck till det yttre.
Det jag gjorde var att gå igenom den själv, oljebyte, bromsvätskebyte mm.
Det tråkiga var att firman inte gjort det dom skulle, som bromsvätskebyte eller luftfilterbyte, men tagit betalt för det.
Så det kändes rätt att göra det själv.
Det saknades dessutom en nyckel, vilket jag tyckte kändes sisådär.
Så det ordnade jag också, känns tryggare att veta att ingen annan har en nyckel programmerad till min hoj.

Min personliga åsikt är att helhetsintrycket är viktigare än serviceboken, och kan man dessutom få en bra känsla av tidigare ägare (helst få) så är det ett plus.
Det har funkat bra för mig, och jag är mycket nöjd med mitt senaste köp (R6:an).

Jag håller helt med i ditt tänk. En liten detalj är ju det faktum att man brukar bli sugen på "något annat" efter ett tag. Vill kunna sälja den också. Min uppfattning är att skicket är bra, spinner bra, helt ok drivpaket, nästan nytt bakdäck osv. Killen som säljer känns vettig, men visst, det kan ju en psykopat också göra till en början...
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Senaste bilen jag köpte hade alla stämplar i serviceboken vilket kunde orsakat motorhaveri. Det visade sig att Surte bilverkstad inte bytt kamrem vid 15000mil servicen (på kundens begäran) fastän det ingår i den. Däremot satte de en stämpel i serviceboken att servicen var utförd. Av ren tur fick jag reda på att kamremmen inte var bytt så jag kunde byta den själv. De borde gjort en tydlig notering om att kamremmen inte bytts vid servicen eller inte satt någon stämpel.

Sånt är ju rätt obehagligt! Här är väl motsvarande större grej på en hoj att kolla ventilerna, men eftersom hojen "bara" gått 3000 drygt och det ska ske först vid 4000 så känns det ju lugnt. Övriga servicegrejer ser man ju typ med blotta ögat på en hoj.
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
En servicebok betyder väldigt lite när det gäller det långsiktiga skicket på ett fordon. Det finns lattepiloter som kan köra sönder en hoj på en säsong, trots oljebyten varannan vecka.

Dessutom är värdet på en stämpel från en begåvad kvartersmek mer värd än en märkeshandlares dito. De som tror något annat har aldrig jobbat på en verkstad.

Köper man en begagnad hoj bör man själv kunna, eller släpa med någon som kan, bedöma skicket på objektet. Höj sedan blicken och titta på försäljaren och dennes garage/hem - detta säger mer än en fullständigad bok.

Håller med, en servicebok är ju verkligen inget att stirra sig blind på. Finns ju dessutom hojar som knappt gått nåt men med "fullstämplad servicebok" med tre år mellan stämplarna där man kan undra om hojen gått på samma olja i tre år...
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Teoretiskt sett kan ju oljan vara 3000 mil gammal...

I mina ögon är det ofta (inte alltid!) något som är fel när serviceboken är borta. Antingen fel på ägaren (slarvig) eller på innehållet i serviceboken, som Ulvhamne skriver.

Sedan finns det ju hemmaservare som gör ett ypperligt jobb, utan att det finns något dokumenterat i serviceboken. Vissa sköter hojarna som spädbarn hemma i garaget. En del av dessa noggranna personer sparar alla möjliga papper och kvitton så att man som köpare förstår att hojen är välskött, trots tom servicebok.

Andra servar glatt och slänger kvittona. Man behöver nästan träffa personen i fråga för att göra en bedömning av vem man har att göra med.

Inte så sällan träffar man på folk som glatt säger att "den är väldigt välskött, servad och fin". Tittade på en Aprilia häromåret där ägaren sade just så. Men i serviceboken stod det att den var servad 2-0-0-9! Sedan hade den körförbud p g a utebliven besiktning. "Ojdå, det var konstigt..." sade ägaren. Så det kan vara lurigt att lita på folk!

Ja, så är det ju, man kan ju liksom aldrig vara riktigt säker. Det optimala är ju han som sparar varenda kvitto i en pärm. Tar bilder när han byter olja osv. Men han är svår att hitta...
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Inga hojar eller bilar jag har köpt dom sista 30åren har haft någon servicebok och ingen bil eller hoj har pajjat för detta ända. Så min egna värdering av service bok är att jag skiter helt o hållet om den finns eller ej.

Okej. Det styrker ju min känsla. Jag tänker nästan mer för att någon gång kunna sälja den och få hyfsat betalt än för min egen skull faktiskt. Hojen gav mig ett gott intryck.
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Det beror på hojens skick i övrigt, men den har ju inte gått så värst långt än, så antagligen inte brytt mig hemskt mycket förutsatt att priset är rätt.



Antingen så har en tidigare ägare slarvat bort servicehäftet och manualen eller så har denne "slarvat bort" dem för att det inte ska synas att service inte är gjort enligt schema. Båda är väl lika troliga.



Jag har inte råkat ut för det nån gång, men det ska visst vara rätt vanligt.



Har dålig koll på priserna på den modellen, men det är ju en punkt att pruta utifrån. Om priset redan är lägre än andra liknande hojar så kan det väl vara svårt att få ner priset men det är bara att testa att pruta och se hur säljaren tar det.
En del tar det som en personlig förolämpning när någon försöker pruta på något de säljer.

Bra poänger. Skicket på hojen känns bra, jag vet ju dessutom att den för bara typ 100 mil sedan är genomgången av en stor seriös firma. Lite lullull som PC5, nytt slipon osv har den också, dessutom splajs nytt bakdäck...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Suzuki SV650S -00 2000mil, laddningsregulatorn

Suzuki GSX1300R -08 2000mil 2018 tror jag det var
Fick ett brev om att jag skulle söka upp närmsta Suzuki MC verkstad för "garantibyte" av laddningsregulator.


Kvalar nästan inte in som motorproblem i min värld.
Hade nog knappast kunnat undvikas ifall du så haft dubbel uppsättning fullstämplade serviceböcker.
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Sålde min FZ-1 -09 med 1600 mil på mätaren med komplett servicebok för 49 tkr för 3 år sedan. Skulle inte ge en krona över 40.

Men om jag skulle få ner den till typ 37000, skulle det kunna vara läge att slå till då? Och du som har ägt en, pålitlig och driftsäker hoj??
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Såg när den var på annons hos Yamaha, hade inte tvekat att köpa den då den iaf har vart inne och vänt hos en vad jag vet seriös handlare, de har väl servat hojen?

Såklart ska det avspeglas i priset mot jmf hoj med servicebok. Nu börjar detta bli gamla hojar så det är nog inte alltför många av dessa hojar som har 100 % servicebok idag.

Är hojen i övrigt fin är det bara att köpa - FZ-1 är tämligen skottsäker.

Min spontana uppfattning var som sagt att den var välhållen! Tänkte försöka få den för typ 37 000 med avsaknad av historik som motivering, känns som ett vettigt pris. Väger lite mot en Z1000 -07, svårt att välja mellan de två...
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag brukar vara nördigt noggrann med kvitton och nerskrivning när och vad för service som utförts av antingen mig eller verkstad.

Det som förvånar mig mest är att vissa verkstäder inte brytt sig om eller lagt vikt vid att skriva vad för service dom gjort med motivation att det inte spelar någon roll ändå.

Man fattar att det kanske inte är av största vikt men jag gillar att kunna visa upp en välskött och fin hoj både i papper och på riktigt. Något jag som köpare skulle lagt värde i att få veta.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Min spontana uppfattning var som sagt att den var välhållen! Tänkte försöka få den för typ 37 000 med avsaknad av historik som motivering, känns som ett vettigt pris. Väger lite mot en Z1000 -07, svårt att välja mellan de två...

37 känns rimligt.

Vad det gäller hojen så tycker jag att den är grym, den enda hojen jag sålde lite för snabbt. Hann bara med dryga 700 mil. Men den är smidig och ordentligt pigg när man drar ut den på växlarna.

Finns folk här på sporthoj som har dryga 8000 mil på mätaren - så kvaliteten behöver du inte oroa dig för. Tycker även att den nakna varianten har stått sig riktigt bra i designen jmf mot andra jämnåriga streetfighters.

Finns ett MEN dock, på ett fåtal ex upptill årsmodell 08 har ramen spruckit. Men har det inte hänt på snart 13 år och 3000 mil så skulle jag inte oroa mig(de byttes ram på ett antal i sverige, kanske den är bytt på denna?). Finns att läsa om detta på FZ tråden här på Sporthoj.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Har sagt det förr, säger det igen.
Hur svårt ska det vara att spara Serviceboken?

I min värld skickar det ut en signal, en dålig sådan.
Hur kan man vara pedant med en hoj, men samtidigt klantig och förlägga eller tappa bort bland de viktigaste dokumenten hos ett fordon? Är ju lite av ett motsatsförhållande där tycker jag.

Jag personligen lägger ganska stor vikt vid servicehäfte, både när det gäller hoj och bil, såvida det inte är en gammal sak jag vet om att jag inte bryr mig om den rasar. För den ger en signal om att personen haft koll på den, den ska vara välstämplad och hojen ska vara i bra skick.

Mitt sista fordon hade förvisso bara en nyckel och saknade servicebok, men då rörde det sig om en 17 år gammal v70 som ingen bryr sig om så länge kamremmen är bytt. Men skulle aldrig falla mig in att göra liknande köp på en hoj eller nyare bil.

My 2 Cents
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Ja, så är det ju, man kan ju liksom aldrig vara riktigt säker. Det optimala är ju han som sparar varenda kvitto i en pärm. Tar bilder när han byter olja osv. Men han är svår att hitta...
Här är jag :tummenupp

Bytte kamrem på en V70 härom veckan och tog bilder då allt var bortplockat. Tillsammans med kvitto på delar så brukar det funka.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag personligen lägger ganska stor vikt vid servicehäfte, både när det gäller hoj och bil. För den ger en signal om att personen haft koll på den, den ska vara välstämplad och hojen ska vara i bra skick.
Det här är exakt vad återförsäljare och verkstäder jobbat hårt för, att en stämpel i en bok av någon som skiter fullständigt i fordonet skulle vara mer värt än den som sitter hemma i sitt garage och gladeligen visslar på någon trudelutt och drömmer om någon rolig kurva samtidigt som man gör service på sin investering.
Jag vet inte en enda hojåkare som skulle göra ett sämre jobb än en auktoriserad märkesverkstad.... inte en enda.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag vet inte en enda hojåkare som skulle göra ett sämre jobb än en auktoriserad märkesverkstad.... inte en enda.

Jag gissar att FZ1 har samma olinjerade förhållande mellan utgående-svingbult-bakaxel som ursprungsfazer1000?
Vilket innebär ett kedjeslack på ~45mm?
När jag hämtade ut min gamla Fazer1000 från märkesservice var kedjan spänd i klass med läderremmen på en gammal Monarped -55.

Fast förgasarna var fint synkade, tomgången var perfekt. Det hade jag inte löst hemma kan jag säga.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top