Köpa hoj utan någon dokumentation

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Halloj!

Lite splittrad och vill höra era tankar.
Spekulant på en hoj, FZ1-N, ser ut och känns bra, gillar den!
Problemet är att det finns noll servicedokumentation på den, vilket stör mig lite. Killen som säljer den köpte den på Yamaha center där den blev genomgången innan han köpte den. Han fick en ny servicebok av dem, en helt tom (varför?!). Kan konstateras genom typ carfax, att den är svensksåld, inga avvikande miltal osv. Hyfsat många ägare. Rullat runt 3000 mil så det är ju ingen storservice med ex ventiler som kan ha "missats".
Frågan är; hade ni köpt eller dragit öronen åt er?
Varför har man inga papper öht på en svensksåld hoj?
Är det vanligt förekommande?
Hur billigt begär man att få hojen pga detta?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Inga hojar eller bilar jag har köpt dom sista 30åren har haft någon servicebok och ingen bil eller hoj har pajjat för detta ända. Så min egna värdering av service bok är att jag skiter helt o hållet om den finns eller ej.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Halloj!

Lite splittrad och vill höra era tankar.
Spekulant på en hoj, FZ1-N, ser ut och känns bra, gillar den!
Problemet är att det finns noll servicedokumentation på den, vilket stör mig lite. Killen som säljer den köpte den på Yamaha center där den blev genomgången innan han köpte den. Han fick en ny servicebok av dem, en helt tom (varför?!). Kan konstateras genom typ carfax, att den är svensksåld, inga avvikande miltal osv. Hyfsat många ägare. Rullat runt 3000 mil så det är ju ingen storservice med ex ventiler som kan ha "missats".

Frågan är; hade ni köpt eller dragit öronen åt er?

Det beror på hojens skick i övrigt, men den har ju inte gått så värst långt än, så antagligen inte brytt mig hemskt mycket förutsatt att priset är rätt.

Varför har man inga papper öht på en svensksåld hoj?

Antingen så har en tidigare ägare slarvat bort servicehäftet och manualen eller så har denne "slarvat bort" dem för att det inte ska synas att service inte är gjort enligt schema. Båda är väl lika troliga.

Är det vanligt förekommande?

Jag har inte råkat ut för det nån gång, men det ska visst vara rätt vanligt.

Hur billigt begär man att få hojen pga detta?

Har dålig koll på priserna på den modellen, men det är ju en punkt att pruta utifrån. Om priset redan är lägre än andra liknande hojar så kan det väl vara svårt att få ner priset men det är bara att testa att pruta och se hur säljaren tar det.
En del tar det som en personlig förolämpning när någon försöker pruta på något de säljer.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.

Köpte själv en R6:a utan dokumentation förutom ett saftigt servicekvitto från en firma som nyligen gjort en stor service.
Men som du säger, den gav ett bra helhetsintryck till det yttre.
Det jag gjorde var att gå igenom den själv, oljebyte, bromsvätskebyte mm.
Det tråkiga var att firman inte gjort det dom skulle, som bromsvätskebyte eller luftfilterbyte, men tagit betalt för det.
Så det kändes rätt att göra det själv.
Det saknades dessutom en nyckel, vilket jag tyckte kändes sisådär.
Så det ordnade jag också, känns tryggare att veta att ingen annan har en nyckel programmerad till min hoj.

Min personliga åsikt är att helhetsintrycket är viktigare än serviceboken, och kan man dessutom få en bra känsla av tidigare ägare (helst få) så är det ett plus.
Det har funkat bra för mig, och jag är mycket nöjd med mitt senaste köp (R6:an).
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Teoretiskt sett kan ju oljan vara 3000 mil gammal...

I mina ögon är det ofta (inte alltid!) något som är fel när serviceboken är borta. Antingen fel på ägaren (slarvig) eller på innehållet i serviceboken, som Ulvhamne skriver.

Sedan finns det ju hemmaservare som gör ett ypperligt jobb, utan att det finns något dokumenterat i serviceboken. Vissa sköter hojarna som spädbarn hemma i garaget. En del av dessa noggranna personer sparar alla möjliga papper och kvitton så att man som köpare förstår att hojen är välskött, trots tom servicebok.

Andra servar glatt och slänger kvittona. Man behöver nästan träffa personen i fråga för att göra en bedömning av vem man har att göra med.

Inte så sällan träffar man på folk som glatt säger att "den är väldigt välskött, servad och fin". Tittade på en Aprilia häromåret där ägaren sade just så. Men i serviceboken stod det att den var servad 2-0-0-9! Sedan hade den körförbud p g a utebliven besiktning. "Ojdå, det var konstigt..." sade ägaren. Så det kan vara lurigt att lita på folk!
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Alla som haft motorproblem med japanska gathojar räcker upp en hand.
Uppge årsmodell och miltal
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Såg när den var på annons hos Yamaha, hade inte tvekat att köpa den då den iaf har vart inne och vänt hos en vad jag vet seriös handlare, de har väl servat hojen?

Såklart ska det avspeglas i priset mot jmf hoj med servicebok. Nu börjar detta bli gamla hojar så det är nog inte alltför många av dessa hojar som har 100 % servicebok idag.

Är hojen i övrigt fin är det bara att köpa - FZ-1 är tämligen skottsäker.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Halloj!

Lite splittrad och vill höra era tankar.
Spekulant på en hoj, FZ1-N, ser ut och känns bra, gillar den!
Problemet är att det finns noll servicedokumentation på den, vilket stör mig lite. Killen som säljer den köpte den på Yamaha center där den blev genomgången innan han köpte den. Han fick en ny servicebok av dem, en helt tom (varför?!). Kan konstateras genom typ carfax, att den är svensksåld, inga avvikande miltal osv. Hyfsat många ägare. Rullat runt 3000 mil så det är ju ingen storservice med ex ventiler som kan ha "missats".
Frågan är; hade ni köpt eller dragit öronen åt er?
Varför har man inga papper öht på en svensksåld hoj?
Är det vanligt förekommande?
Hur billigt begär man att få hojen pga detta?

Alla som haft motorproblem med japanska gathojar räcker upp en hand.
Uppge årsmodell och miltal

Jag hade lite slitagebesvär med en CBR600F2.
Den hade nog gått som banhoj i början av sitt liv, den hade inte fått någon kärlek de senaste årtionden.
Problemen var att luftfiltret var igensatt, snorklarna till luftburken bortplockade, kopplingen uppeldad och kamkedjan rasslade lite när den var helt nystartad.
Gaffelbenen var helt slut med iofs.
Och bromsoken hade kärvat ihop.

Men den hade gått en okänd mängd mil, och hade left ett hårt liv. Sist jag hörde något var den fortfarande en pendlingsmoppe. :hihi
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Alla som haft motorproblem med japanska gathojar räcker upp en hand.
Uppge årsmodell och miltal
:hej
Bandit 600
Minns inte miltal och årsmodell. Ganska gammal och hade förgasare. Byttes mot en brittisk så jag slapp skruva.
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Vad är ett rimligt pris då för denna hojen med facit i hand, dvs noll historik, fint yttre skick. 3100 mil?
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Har du haft motorproblem med den redan innan du köpt den? Köp den inte!

Haha, feltolkade inlägget lite, tänkte att snubben faktiskt var intresserad av hojen jag frågar om och ville veta miltal som nån form av riktlinje. Jag har inte haft problem med hojen som jag inte köpt nä...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alla som haft motorproblem med japanska gathojar räcker upp en hand.
Uppge årsmodell och miltal

Suzuki SV650S -00 2000mil, laddningsregulatorn var kass när jag köpte den 2009.

Den laddade tillräckligt för att inget skulle märkas om man körde den med släckt belysning.
Men när jag satt på lyset (trodde det var automatiskt som på bilar) då höll jag inte på att få igång den efter någon mil när jag skulle hem.
Då började den riktiga felsökningen......och fixa ny laddningsregulator.

Suzuki GSX1300R -08 2000mil 2018 tror jag det var
Fick ett brev om att jag skulle söka upp närmsta Suzuki MC verkstad för "garantibyte" av laddningsregulator. Lämnade in den hos Johans MC på eftermiddagen och kunde hämta den nästa dag. Kostade inget.

Vad det gäller TS FZ-1 så bör det vara dags för ny kedja. Ta med bakre depåstöd och ställ upp hojen
på det. Vrid sedan bakhjulet långsamt framåt och kolla undre kedjan. Den ska löpa helt rak "i en svag båge" från främre kedjedrev mot bakre kedjedrev. Då är kedjan skött.
Syns det knyckar på kedjan så är det länkar som har skurit och då har kedjan inte fått den vård den förtjänar eller är helt enkelt slut. Och måste bytas, Hela drivpaketet. Kedja och drev byts samtidigt.
Åkte ut för att titta på en Triumph Daytona 955 utan servicehistorik, Ägaren hade tom skubbat stor service med ventilkontroll. Hade med MC-kontroll protokollet när jag åkte ut med en kompis och bakre depåstöd. Och Multimeter.
Bland det vi upptäckte var att den laddade dåligt.
Klarade inte hålla 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning från tomgång och uppåt.
Att det var knyckar på kedjan.
Vid provkörningen visade hastighetsmätare 0km/h, vägmätaren stod stilla. Och vid lite högre hastighet enligt ägaren som körde bredvid på ägarens nya hoj så började framhjulet på Daytonan vibrera så våldsamt så jag slog av farten.
Det blev ingen affär.
Bifogar MC-kontroll och Kedjeförlängning. Ta med bakre depåstöd för kolla kedjan och Multimeter för kolla att den laddar som den ska. Batterispänningen ska ligga på ca 14,3 Volt med tändbelysning från tomgång och uppåt oberoende av varvtal. För 14,3 Volt är den på GSX1300R.

DOT VVåå är när däcket är tillverkat. Någonstans på däcksidan står DOT före en rad med bokstäver och siffror. De fyra sista siffrorna är tex 4317 vilket betyder tillverkat vecka 43 år 2017.
 

Bifogat

  • MC-kontroll- 20190504.pdf
    43.6 KB · Visningar: 46
  • Kedjeförlängning4.pdf
    29.5 KB · Visningar: 34
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skicket som sagt fint. Litet stenskott i tanken, tycks annars typ mint. Det är en -07, uttagen -08.

Nu var det ju mer rent mekaniska besvär, som exempelvis kedjan som tagits upp, som skvallrar om eftersatt service.
Och jag har som sagt inte koll på prisläget på den hojen, men nånstans 40-50 000? Men som sagt, inte koll på prisläget. Och är den i dåligt skick nog för att det ska bli mycket prutande för att det ska kännas värt det så är det en hoj jag skulle passa på.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Sålde min FZ-1 -09 med 1600 mil på mätaren med komplett servicebok för 49 tkr för 3 år sedan. Skulle inte ge en krona över 40.
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Det konstiga är att det känns som priserna har gått upp.. yamaha r1 2009 kostade runt 65k för 3 år sedan och dom verkar ligga på samma även idag.. känns som det är mycket överprisat på marknaden nu...

Jag skulle som sagt kollat på helhetsintrycket. Som tidigare redan har nämnts.. ex ljud, uppstart av hoj, diskutera med ägaren vad som är gjort gällande underhåll, kolla kedja, lager osv. Ring gärna till tidigare ägare och fråga dom. Dom har ju ingen anledning att ljuga och brukar oftast gärna hjälpa till! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top