Behöver tips om flera frågor ang. A kort samt mopedinköp

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Behöver tips på MC som första hoj plus A-kort

Hej på er.

Jag hoppas jag lägger denna tråd i rätt avdelning, annars får admin flytta på den (ursäktar mig i förväg ;))
Har haft stora problem att hitta ett aktivt forum ang mopeder och MC, men har lite frågor som jag väldigt gärna skulle vilja ha lite svar på, av er som faktiskt kan och har erfarenhet.

Först och främst så tänkte vi införskaffa en moped och vi kollade först på en Vässla 2 då det var lite mellandagsrea på den och tanken var att vi skulle ha den för ersättning av bilen kortare sträckor, tex. jobb, till träningsanläggningen, småärenden på stan osv.

Jag kom att tänka på allt som hade med batteri och laddning att göra och fick då en liten tankeställare, är det värt? Den är visserligen billig i drift med ca 30 öre per mil men det känns ändå som att en bensinmoped är ett säkrare kort, vad tycker ni? Bor ju för övrigt i Dalarna med alla olika årstider så den lär ju stå en del på vintern och in på våren om man kör Vässlan pga battriets förmåga att inte klara kyla.

Jag har kollat på KSR Moto TR SM då jag gillade utseendet samt att den hade en helt ok motor (kollade med en polare), men hur är märket?
Hur är Viarelli som mopedmärke? Vad ska man satsa på? Budget ligger runt 20-30k.

Sedan till andra funderingen, jag hade tänkt att skriva in mig på körskolan nu och plugga till tung MC och har väldigt tunn erfarenhet av tvåhjuliga fordon öht, vad tycker ni att man ska börja någonstans? Tanken var väl lite att införskaffa den här mopeden och köra runt och lära sig lite grunder i körningen med växlar, körstil och körsätt m.m.
Ska även få låna en Yamaha Virago 535 att övningsköra på till våren/sommaren för jag vill verkligen ha kortet.

Så rent generellt, alla tips till en riktig grön snubbe är välkommen, tanken är att införskaffa mig en ny MC 2021 och fokusera på körkortet 2020.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Angående körkortet så är det enklaste att anmäla dig till en körskola och börja köra så fort de lägger ut tider. För att spara pengar så fixar du med fördel en privat handledare som man hjälpa till med mängdträningen. Vad gäller att köpa en moped att träna på att koppla, bromsa, gasa och sånt så tar det vanligtvis inte jättelång tid att lära sig den biten, och du bör ha det avklarat första eller andra gången du övningskör och det är bättre att öva på en riktig hoj.
Men som sagt, hitta någon som kan öva privat med dig och nöt mängden där. Plus, det är väldigt bra att ha någon handledare speciellt i början för att de kan ge många bra tips som gör att det går fortare att lära sig.

Om du vill kan du ha kortet i handen till sommaren, om du har tid och råd.

Virago 535 är en lite knepig hoj, men den duger väl att lära sig att köra på. Du kan däremot inte köra upp för tung mc på den, då den är för klen och har för liten cylindervolym. Vill du ha kortet och har det ekonomiska utrymmet för det så är det bättre att köpa en hoj just du vill ha att öva på istället.
 
Last edited:

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Angående körkortet så är det enklaste att anmäla dig till en körskola och börja köra så fort de lägger ut tider. För att spara pengar så fixar du med fördel en privat handledare som man hjälpa till med mängdträningen. Vad gäller att köpa en moped att träna på att koppla, bromsa, gasa och sånt så tar det vanligtvis inte jättelång tid att lära sig den biten, och du bör ha det avklarat första eller andra gången du övningskör och det är bättre att öva på en riktig hoj.
Men som sagt, hitta någon som kan öva privat med dig och nöt mängden där. Plus, det är väldigt bra att ha någon handledare speciellt i början för att de kan ge många bra tips som gör att det går fortare att lära sig.

Om du vill kan du ha kortet i handen till sommaren, om du har tid och råd.

Virago 535 är en lite knepig hoj, men den duger väl att lära sig att köra på. Du kan däremot inte köra upp för tung mc på den, då den är för klen och har för liten cylindervolym. Vill du ha kortet och har det ekonomiska utrymmet för det så är det bättre att köpa en hoj just du vill ha att öva på istället.

Tack för svar, har en del att fundera på.
Kan ju övningsköra på den tillsvidare och köpa mig en tyngre när det börjar bli dags, alternativt köra körskolans vid uppkörning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för svar, har en del att fundera på.
Kan ju övningsköra på den tillsvidare och köpa mig en tyngre när det börjar bli dags, alternativt köra körskolans vid uppkörning.

Om du kör för körskola är det bäst att köra med deras hoj, speciellt om de har lite uppvärming med dig innan uppkörningen.

Det är en enorm skillnad på hur det är att köra olika hojar och hojtyper, jag upplever spannet som mycket större än att köra olika biltyper.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Om du kör för körskola är det bäst att köra med deras hoj, speciellt om de har lite uppvärming med dig innan uppkörningen.

Det är en enorm skillnad på hur det är att köra olika hojar och hojtyper, jag upplever spannet som mycket större än att köra olika biltyper.

Jag har kollat runt på lite olika körskolor nu och det mest praktiska är nog att köpa en egen att övningsköra med samt köra upp med, det sparar även in en del på priset för körlektioner. Men jag kommer att övningsköra privat framöver hur som.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har kollat runt på lite olika körskolor nu och det mest praktiska är nog att köpa en egen att övningsköra med samt köra upp med, det sparar även in en del på priset för körlektioner. Men jag kommer att övningsköra privat framöver hur som.

Det är värt pengen att ta 1-3 lektioner hos körskolan för att få en utbildad körlärares åsikter om vad man behöver träna på.
Om du bor i närheten av en bana där SMC har knix är det helt fantastiskt mycket värt att köra en sån kurs när du börjar få koll på framförandet av fodonet. En dag på knix lär du dig mer på än år av hojåka på allmän väg.
Och på knix får man köra innan man tagit körkortet om man har med sig en handledare.

Hörde om en körskola i Eskilstuna som tog med sina hojelever till Gröndal. Det är minsann fuskigt. :hihi
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Det är värt pengen att ta 1-3 lektioner hos körskolan för att få en utbildad körlärares åsikter om vad man behöver träna på.
Om du bor i närheten av en bana där SMC har knix är det helt fantastiskt mycket värt att köra en sån kurs när du börjar få koll på framförandet av fodonet. En dag på knix lär du dig mer på än år av hojåka på allmän väg.
Och på knix får man köra innan man tagit körkortet om man har med sig en handledare.

Hörde om en körskola i Eskilstuna som tog med sina hojelever till Gröndal. Det är minsann fuskigt. :hihi

Jag förstod ingenting av det du precis sa :D
En polare rekommenderade Honda CB650R som första hoj då de flesta körskolor använder dom, vilken hoj skulle du rekommendera som första? Den ska användas för övningskörning, uppkörning och sedan brukshoj i ca 3 år tills jag köper något jag verkligen vill ha.

Budget ligger på max 90k men helst billigare, kraven är att det är tung MC :yoparty
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag förstod ingenting av det du precis sa :D
En polare rekommenderade Honda CB650R som första hoj då de flesta körskolor använder dom, vilken hoj skulle du rekommendera som första? Den ska användas för övningskörning, uppkörning och sedan brukshoj i ca 3 år tills jag köper något jag verkligen vill ha.

Budget ligger på max 90k men helst billigare, kraven är att det är tung MC :yoparty

Säkert superbra hoj, men jag tror inte man får köra uppkörningen med en hoj med mindre än 750cc...
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Säkert superbra hoj, men jag tror inte man får köra uppkörningen med en hoj med mindre än 750cc...

Så gränsen för tung Mc ligger på 750 cc?
Känns som att informationen på nätet är lite diffust.
Står tex att slagvolymen ska vara minst 125 och lite annat, men det krävs väl mer än så?
 
Last edited:

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Var upp på Yamaha i Falun och knep en MT07 2019 för ett bra pris.
Bra nybörjarhoj med kortare hjulavstånd, lättmanövrerad och väger precis över gränsen för tung MC.

Så jag hoppas jag gjorde ett bra klipp :yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag förstod ingenting av det du precis sa :D
En polare rekommenderade Honda CB650R som första hoj då de flesta körskolor använder dom, vilken hoj skulle du rekommendera som första? Den ska användas för övningskörning, uppkörning och sedan brukshoj i ca 3 år tills jag köper något jag verkligen vill ha.

Budget ligger på max 90k men helst billigare, kraven är att det är tung MC :yoparty

https://www.svmc.se/school/Fortbildningar/
Knix - förarutbildning på gokartbana.

Jag skulle väl rekommendera att undvika extremhojar med hänsyn på köregenskaper, som glidare och sporthojar. I övrigt så funkar nog det mesta i någorlunda gott skick. Och det går att ta kortet på sporthojar och glidare med, men det går att göra det lättare för sig. :hihi
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
https://www.svmc.se/school/Fortbildningar/
Knix - förarutbildning på gokartbana.

Jag skulle väl rekommendera att undvika extremhojar med hänsyn på köregenskaper, som glidare och sporthojar. I övrigt så funkar nog det mesta i någorlunda gott skick. Och det går att ta kortet på sporthojar och glidare med, men det går att göra det lättare för sig. :hihi

Ah, lite så jag tänkte.
Jag fick dock tipset att kolla på Yamaha MT07 pga sin användarvänlighet till nybörjare som mig.
Knep en på utförsäljningen i Falun och ska iväg och hämta den imorgon :rock
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Vad gäller moppe (och lätt MC) så är fördelen med eldrift att man inte går på toppeffekt utan maximal kontinuerlig effekt vilket gör att toppeffekten alltså får vara högre än på bensinvarianten. Elmoppar brukar kännas rätt pigga faktiskt även om jag inte vet något om just Vässla.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top