Ny hjälm

Jimmy

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Högsby
Hoj
99 Yamaha R6
Båda har jag testat och dom sitter kanon på mitt huvud. Har dock inte kunnat testa dom i trafiken, Undrar mest om köregenskaper, ljud och dyl.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade om jag varit i valet tagit Scorpion EXO 1400 Air
bättre resultat hos Sharp
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/scorpion-exo1400-air/
än Caberg Drift (Drift Evo inte testad)
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/caberg-drift/
samt att i det här testet får en Caberg inte så bra resultat RÖTT i ett av testerna
https://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test

Å andra sidan är hjälmtemperatur +50C där det blev dåligt resultat för Caberg hjälmen helt orealistisk för mig.
Redan lite över +30C ställer jag in MCn.

Du kan googla lite på

Scorpion EXO 1400 Air Galaxy review
och
Caberg Drift Evo Carbon Pro review

och försöka räkna ut vad de går för.
Inte så lätt för testarna lever ju på att ge produkterna bra betyg ! :D
 
Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
uhhmm .. Fick RÖTT i testet ? Carbergs Duke 2 som kostar ca 1600-1800:- kanske inte ska liknas vid deras hjälm i 4-5 000:- klassen ?
Både Carberg och Scorpion är något av låg/medel klass märken.

Jag skulle ta Carberg isf för den e snyggare om den nu sitter bra på dig.

Hoppas inte tråden spårar ur med typ :
"Jag har en Shoei bla bla bla...som är mycket bättre" osv.
Men visst det finns säkert många andra alternativ med i den prisklassen.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
uhhmm .. Fick RÖTT i testet ? Carbergs Duke 2 som kostar ca 1600-1800:- kanske inte ska liknas vid deras hjälm i 4-5 000:- klassen ?
Både Carberg och Scorpion är något av låg/medel klass märken.

Jag skulle ta Carberg isf för den e snyggare om den nu sitter bra på dig.

Hoppas inte tråden spårar ur med typ :
"Jag har en Shoei bla bla bla...som är mycket bättre" osv.
Men visst det finns säkert många andra alternativ med i den prisklassen.

Det ligger något i vad du säger, kollar man på Sharp så har Cabergs dyraste hjälmar, de som på Sharp har priser från £150 och uppåt
fått ****, de billigare har fått *****, dvs de Caberg hjälmar som kostar mindre än £150, de billigare är allt så säkrare.

Att köpa något dyrt, tex snyggt utseende är alltså inte gratis, eller inbyggt solvisir är alltså inte gratis, man får kompromissa lite med säkerheten. :D
Men 4 **** är bra, har inte mer på min X-Lite gissar jag.

Valde ett urval hos Caberg med minst 4 ****,
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=Caberg&model=All&type=1&min-rating=4

Väljer man minst 3 ***
Ja då måste man betala minst £219,99 hos Caberg för få en sådan *** hjälm.
Det räcker alltså inte med £150 som för 4****, 3*** kostar minst £220 Vara fin kostar pin !
:yoparty
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=Caberg&model=All&type=1&min-rating=3

PS Jag trodde precis som xedexx att betalar man mera så får man en säkrare hjälm. Resultatet visar att så inte behöver vara fallet. Bekräftar tidigare tester där billiga Lidl och Biltema hjälmar fått bra resultat i säkerhets/stötdämpning test och "Märkeshjälmar" fått sämre resultat. DS

Gott slut och Gott Nytt År ! :)
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Utan att lägga mig i testresultat.. Jag har haft några Caberg-hjälmar, de sitter bra på min skalle.
Men öronproppar är ett måste på längre färder, det susar mycket i dem på landsväg. :yoparty
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
PS Jag trodde precis som xedexx att betalar man mera så får man en säkrare hjälm. Resultatet visar att så inte behöver vara fallet. Bekräftar tidigare tester där billiga Lidl och Biltema hjälmar fått bra resultat i säkerhets/stötdämpning test och "Märkeshjälmar" fått sämre resultat. DS

Gott slut och Gott Nytt År ! :)

Dyrare hjälmar har ett helt annat materialval i tex inrednig. För att inte glömma en helt annan kvalitets känsla överlag.
Spelar mindre roll med just Biltema och Lidl...kanske om man kör moppe..OCH det är mörkt ute.

PS.
X-Lite hjälmar e grymma :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Smyger in i tråden och önskar alla ett gott nytt år!

Ska själv kika på en adv-hjälm modell Bell mx9 dlx och den har ett visir som går över till mörkt vid sol och tillbaka till klart vid tex mörker.

Låter sjukt spännande och det måste man ju givetvis testa! :fakta

https://www.revzilla.com/common-tread/transitions-photochromic-faceshields-review

Tycker omslagstiden är för lång. Citat:
This process is also affected by temperature. The transition from dark to clear happens faster in warm temperatures than in cold temperatures. Transitions says the shield will fully darken, to 15 percent light transmission, in two minutes at 72 degrees and will lighten to 50 percent light transmission in two minutes. Slutcitat. 72F = 22 C, two minutes = 120 sek

Typ kör västerut på eftermiddagen på leden norr älven i Gbg.
Solen skiner. Kommer in i Lundbytunneln i 70km/h dvs 20m/s.
Det tar alltså 2400m / 2,4 km innan hjälmen är upp i 50% genomsläpp.
Som jag ser det blir det att peta upp visiret innan jag åker in i Lundby tunneln.

Det värsta jag vet är att köra på kvällen mot solen när solen står lågt med träd bredvid vägen. Ofta (tycker jag) ligger vägen i skugga men jag har solen på hjälmen, i ögonen. Löser det (så gott det går) genom att luta huvudet framåt /nedåt så hjälmen skymmer solen.
Och försöker se vägen som ofta ligger i skugga. :huvet

Sådana här hjälmar är väl idealet för detta, skugga bort solen från ögonen.
https://www.google.se/search?q=moto...DBq8Q_AUoAXoECA4QAw&biw=1760&bih=769&dpr=1.09

Ägge ! Ser fram mot rapport här på SH hur det solkänsliga visiret funkade ! :)

Gott slut och Gott Nytt år :)
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Transitions visir is da shit! Har kört med ett i 2 säsonger och 4500 mil till min Klim hjälm. Helt oslagbart. Glöm solglasögon eller byte av visir:fakta In i mörka tunnlar kan man behöva lyfta upp visiret, men hur ofta händer det? Kommer aldrig att köra med annat än transitions visir, även om de är dyra.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Var inne och prova en HJC RPHA 70 i förra veckan. Detta är min 3e hjälm från HJC och den satt som en smäck. Förvånansvärt tyst och glasögon fick plats utan problem. Solvisir som enkelt föll på plats. Fick den för 3300:- på rea. Klart rekommenderad att prova. Förberedd för Cardo Slim bla. och enligt de som testat så är det en svårslagen kombo mellan hjälm och ljudkvalité. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top