Välja elbil

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du behöver inte frakta den till Tesla Servicecenter om den pajar under garantitiden, det sköter Tesla.

Angående MG-n där så verkar den helt OK. Det finns ett antal biltillverkare i Kina som gör elbilar och det säljs väl en miljon sådana årligen i Kina. Även om det också säljs fossilbilar så kommer deras omställning att gå fortare än vår.


Buy quality, cry once

Även om Tesla kommer och hämtar bilen där den stannar, fraktar den till stockholm, lagar den och fraktar tillbaka den så anser jag det vara ohållbart, kommer dom och hämtar den gratis även efter garanti tidens slut?

Att det finns många verkstäder i Kina för MG är väl ingen tröst om bilen ska köras i Sverige?
Det säljs miljoner bilar i Kina som aldrig säljs utanför Kinas gränser, bland annat för att dom är för kassa för Europa, men du tror alltså att reservdelar och service av dom inte skulle vara något problem?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hur är återförsäljar/servicenätet i Sverige för MG?

Det är ju nästa grej med många nya elbilsmärken, köper man en bil av en biltillverkare som har funnits länge och har utbyggt nätverk så finns det en verkstad.

Köper man något udda som en Tesla så får man frakta bilen till Stockholm för att få den lagad på garanti.

https://www.mestmotor.se/recharge/a...3/eltaxibolag-i-konkurs-byter-tesla-mot-audi/

När tror ni att Sonos Sion har en verkstad i norrland? 2050?

MG ZS EV har så vitt jag vet inte släppts i Sverige än. Så jag vet inte vem som kommer stå för import och service. I Norge är det Birger N.Haug som är importör och hanterar service. De har många serviceställen och säljer även Nissan, Subaru, Hyundai, Suzuki, Isuzu och Maxus.

Är det avklarat vem i Sverige som kommer sälja Sonos Sion?

Elmotor och drivlina på en elbil är servicefri. De flesta verkstäder kan nog ta sig av service av bromsar och chassi. Det kommer garanterat komma lokala firmor i städerna som felsöker elmotorer om det visar sig att det är ett behov för det efter garantitiden. En elmotor är betydligt enklare uppbyggd än en fossilmotor så jag är inte så orolig för servicebiten. Men jag ser problemet om ett taxibolag i Umeå måste skicka bilarna till Stockholm varje gång det är problem med bilen. En taxifirma som inte kan ta vilken lånebil som helst borde absolut köpa bilar med lokal förhandlare. Tesla öppnar för övrigt ett servicecenter i Umeå inom kort.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
MG ZS EV har så vitt jag vet inte släppts i Sverige än. Så jag vet inte vem som kommer stå för import och service. I Norge är det Birger N.Haug som är importör och hanterar service. De har många serviceställen och säljer även Nissan, Subaru, Hyundai, Suzuki, Isuzu och Maxus.

Är det avklarat vem i Sverige som kommer sälja Sonos Sion?

Elmotor och drivlina på en elbil är servicefri. De flesta verkstäder kan nog ta sig av service av bromsar och chassi. Det kommer garanterat komma lokala firmor i städerna som felsöker elmotorer om det visar sig att det är ett behov för det efter garantitiden. En elmotor är betydligt enklare uppbyggd än en fossilmotor så jag är inte så orolig för servicebiten. Men jag ser problemet om ett taxibolag i Umeå måste skicka bilarna till Stockholm varje gång det är problem med bilen. En taxifirma som inte kan ta vilken lånebil som helst borde absolut köpa bilar med lokal förhandlare. Tesla öppnar för övrigt ett servicecenter i Umeå inom kort.

Sonos Sion kommer inte ens att komma i produktion, så det lär inte bli aktuellt med återförsäljare.

Taxi i Umeå byter ut sina Tesla mot Audi, så det är ju bra att det öppnar ett service center inom kort, vad det nu betyder, jag har inte sett att dom har sökt personal eller lokal, så det kan ju betyda inom några år.

Att elmotor och drivlina är servicefritt (inte riktigt sant, men nästan) betyder ju inte att bilen är det, visst, teknas det serviceavtal med en verkstadskedja som är pålitlig så spelar det mindre roll, men jag ser nog ändå helst att det finns en märkesverkstad när jag behöver det där speciella plastclipset eller styrleden.

Jag vet tyvärr hur långa beställningstider det kan vara på reservdelar om man måste beställa från en utländsk generalagent, och en bil vill man ju ska rulla 24/7/365 annars måste man ju ha två.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sonos Sion kommer inte ens att komma i produktion, så det lär inte bli aktuellt med återförsäljare.

Taxi i Umeå byter ut sina Tesla mot Audi, så det är ju bra att det öppnar ett service center inom kort, vad det nu betyder, jag har inte sett att dom har sökt personal eller lokal, så det kan ju betyda inom några år.

Att elmotor och drivlina är servicefritt (inte riktigt sant, men nästan) betyder ju inte att bilen är det, visst, teknas det serviceavtal med en verkstadskedja som är pålitlig så spelar det mindre roll, men jag ser nog ändå helst att det finns en märkesverkstad när jag behöver det där speciella plastclipset eller styrleden.

Jag vet tyvärr hur långa beställningstider det kan vara på reservdelar om man måste beställa från en utländsk generalagent, och en bil vill man ju ska rulla 24/7/365 annars måste man ju ha två.

Du har aldrig pratat med taxichaufförer som kör bilar från VAG?

Det har jag. Katastrof.

Nöjda med driftsäkerhet är de taxichaufförer som kör Toyota Prius.

Värt att nämna är att Tesla är trea på listan driftsäkraste bil, minst antal återkallelser osv. Ingen blir stående för att ett dörrhandtag går sönder även om det är sjukt irriterande särskilt på en taxi.
Men rasad växellåda tre gånger på 15.000 mil är värre...


Buy quality, cry once
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du har aldrig pratat med taxichaufförer som kör bilar från VAG?

Det har jag. Katastrof.

Nöjda med driftsäkerhet är de taxichaufförer som kör Toyota Prius.

Värt att nämna är att Tesla är trea på listan driftsäkraste bil, minst antal återkallelser osv. Ingen blir stående för att ett dörrhandtag går sönder även om det är sjukt irriterande särskilt på en taxi.
Men rasad växellåda tre gånger på 15.000 mil är värre...


Buy quality, cry once

Själv avskyr jag VAG som pesten sedan 80talet, gjorde ändå misstaget att äga en Golf i några år.

Men jag har aldrig pratat med någon taxichaufför som kör VAG bil, det har du rätt i, och ännu mindre en som kör elbil från koncernen, jag tror ju IOFS inte att det var vettigt att byta till VAG, men poängen var ju att dom bytte bort något som uppenbarligen inte fungerade i Taxi verksamheten (TESLA)

Det fanns väl helt enkelt inte mycket annat att välja på om man skulle ha en elbil att köra taxi med och ha service i Umeå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mercedes valde de bort redan på nittiotalet pga handlaren i Umeå. Några körde fortfarande märket men åkte till Hoting för service osv. Volvo har funkat skapligt men haft mycket elektronikfel.

Jag brukar alltid prata med åkarna för att höra vad de som kör mycket anser och där är faktiskt Prius och Tesla i topp.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top